17. 12. 2001 | Mladina 50 | Družba
Avtomobili brez tablic
Avtoodpadi pri nas
Kocka, ki je bila nekoč katrca.
© Igor Škafar
Če kupujete avtomobil, še najmanj razmišljate o tem, kje bo ta pristal, ko ne bo več mogel opravljati svojih dolžnosti. A v Sloveniji je samo Dinos, katerega poslovalnice so registrirane za dejavnost predelave odpadnih avtomobilov, leta 2000 zbral in predelal 18.560 jeklenih konjičkov, to je 10,887.358 kilogramov različnega materiala. Izrabljenih avtomobilov je z leti in rastjo kupne moči prebivalstva vse več. Samo v prvi polovici letošnjega leta je Dinos zbral 11.936 izrabljenih vozil. Toda to je drobiž, če upoštevamo, da od okrog 800.000 registriranih slovenskih osebnih vozil vsako leto iz prometa izločijo približno 40.000 dotrajanih konjičkov, ti pa postanejo, ko nehajo delovati, dokler iz njih ne odstranijo različnih tekočin (od februarja letos tudi uradno), nevarni odpadki. Če ste ozaveščen državljan, boste jeklenega prijatelja peljali na recikliranje ali na ustrezno odlagališče. V Franciji, denimo, boste za tako odločitev nagrajeni z manjšim denarnim zneskom. V Dinosu (podobno tudi drugod) pri prevzemu avtomobila, če ga pripeljete sami, zaračunajo tri tisočake in pol. Odvoz iz prestolnice stane deset tisoč in iz okolice Ljubljane petnajst tisoč tolarjev. Kot je povedal Elvis Belič, lastnik avtoodpada v Portorožu, mu odpadne avtomobile najpogosteje pustijo ponoči pred vrati, ker lastniki niso pripravljeni prevzeti stroškov. Drugod po Sloveniji so razmere podobne. "V pripravi je zakon, po katerem naj bi stroške predelave dotrajanega vozila nosil proizvajalec oziroma pooblaščeni zastopniki. V ceno avtomobila bodo morali vključiti tudi ceno predelave," je sporočil Sergej Lavrenčič, svetovalec z ministrstva za okolje in prostor. Ostanejo sicer stari jugoti in druga vozila minulega tisočletja, ki vztrajajo na cesti, pa tudi po gozdovih, za katere so zdaj odgovorne občine. Te s pomočjo inšpektorjev in pooblaščenih zbiralcev odstranjujejo t. i. staro breme. Po novem zakonu bo moral lastnik ob odjavi vozila pri vrnitvi registrske tablice priložiti tudi potrdilo, da je vozilo oddal v predelavo ustreznemu pooblaščencu. Po predvidevanjih ministrstva bodo ustanovljeni zbirni centri, ki bodo morali biti v skladu z evropskimi merili, dejavnost teh centrov pa naj bi sofinancirale občine.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,2 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?