Gregor Cerar

27. 8. 2003  |  Mladina 34  |  Družba

Poletna zabava

Poleg vročine se je letošnji globalni hit v zvezi z druženjem - nenavadni performansi, imenovani Flash Mob - pojavil tudi pri nas

Ob pogledu na množico, ki počne povprečnemu človeškemu umu nerazumljive stvari sredi belega dne, bi marsikdo priobčil, da so se ljudem zaradi neznosne vročine začeli "kisati možgani". Flash Mobi, bliskovito zbrane množice, ki se nenadoma pojavijo na povsem običajnih mestih, skupaj izvedejo performans in se še hitreje razidejo, so hit letošnjega poletja. Celo globalni, saj so takšne ekshibicije postale vsakdanje od Amerike do Azije. Vse skupaj se je začelo že pred letošnjim nemogoče vročim poletjem. Neki model, imenovan zgolj Bill, si je s skupinico, imenovano Mob Project, v New Yorku izmislil nenavaden projekt. Množica je v stiku prek e-pošte ali na kak drug način, ki ga omogoča internet, zbere se na nekem mestu, izvede preprosto predstavo in bliskovito izgine. Prva prireditev bi morala biti že letos maja. Petdeset ljudi si je za lokacijo izbralo neko trgovino na Manhattnu. Toda namera je prišla na ušesa lastnikom trgovine in stvar je padla v vodo. Organizatorjem prvega Flash Moba je postalo jasno, da bodo morali delovati veliko bolj tajno in se pod različnimi pretvezami pretihotapiti na izbrano lokacijo. Junija se je približno sto somišljenikov zbralo v štirih izbranih kafičih in se v skupinicah odpravilo v deveto nadstropje trgovine Macy's, kjer prodajajo preproge. Zbrali so se okoli vnaprej izbrane preproge. Zmedenim prodajalcem, ki so jih spraševali, kaj za vraga sploh hočejo, so pojasnjevali, da so člani velike komune in da iščejo ljubezensko preprogo za svoje igrice. Nato so se v trenutku razpršili. Cilj drugega Flash Moba je bila železniška postaja Grand Central. Takrat se je zbrala večja množica, kakšnih dvesto ljudi, a so jih policisti napotili v preddverje hotela Grand Hyatt. Tam so vsi ploskali petnajst sekund, gostje hotela pa so seveda samo buljili in spraševali, kaj se dogaja. Tretji cilj je bila neka trgovina s čevlji, na katero so naredili pravo invazijo in se izgovarjali, da so le turisti iz Marylanda na avtobusnem ogledu mesta. Poročila o nenavadnih poletnih druženjih so kmalu obnorela ves svet. Začela so se skoraj tekmovanja, kdo bo izpeljal najbolj neumno akcijo, nekateri pa bi to počeli kar vsak dan. V Evropi je bila premiera menda v Rimu, kjer je množica pridrla v neko glasbeno trgovino in nič hudega sluteče in kasneje zmedene prodajalce zasula z željami po glasbenih cedejih, ki sploh ne obstajajo. Flash Mobi gredo nekaterim na živce, zato so od policije zahtevali posredovanje. Toda policisti imajo zvezane roke, ker množica ne stori nič prepovedanega. A ker je zborovanja povsod po svetu navadno treba prijaviti, so policisti začeli vohljati po internetu, kje in kaj se bo dogajalo. Tako so recimo v Veliki Britaniji preprečili že nekaj "bizarnih" zborovanj.

Flash Mobe so začeli posnemati tudi v Sloveniji oziroma v Ljubljani. Prvi dogodek je potekal 14. avgusta na ljubljanski Čopovi ulici, kjer pa so sodelovali le trije mladci in nekaj firbcev. Kljub temu organizator, skrit za imenom Ignis, ni vrgel puške v koruzo in pravi, da bo ponovitve pripravil še drugod po Sloveniji. Menda naj bi dobil že kar veliko e-pošte zainteresiranih. Navzoči so v Ljubljani dobili natančna navodila, da vse skupaj ne bi bilo videti preveč spontano. Navodila za Čopovo so bila takšnale: "Potrebščine: sončna očala (na nosu); velika Mercatorjeva vrečka (v desni roki, okrog zapestja); stran iz časopisa (iz njega si zložite "čepico", ta naj bo v vrečki); CD na vrvici okrog vratu (na začetku še skrit pod majico); velik nasmeh, pogum ter obilo dobre volje in humorja. Potek: dobimo se TOČNO ob 17:25 na Čopovi, malo višje od McDonaldsa, tam, kjer je prehod iz Nazorjeve, mimo MGL; očala so na nosu, Mercatorjeva vrečka okrog zapestja desne roke (tako, da je ne boste zgubili), v vrečki čepica iz časopisa; ko prideš na začetno točko, izza majice potegneš CD, tako da ti binglja okrog vratu in začneš "plavati" žabico do McDonaldsa - pri tem glasno šteješ zamahe; ko si vzporedno z McDonaldsovim vhodom, se počasi obrneš in kravlaš do začetne točke - pri tem seveda spet glasno šteješ; na začetni točki se ustaviš in počivaš s sklonjeno glavo, obe roki na kolenih, globoko dihaš in stokaš - pri tem v mislih počasi šteješ do 10; preštel si, čas je za naslednji korak - iz vrečke vzameš čepico in si jo posadiš na glavo, vrečko zamenjaš z desnega na levo zapestje; s čepicami na glavi naredimo krog, pri tem se ne držimo, tako da ni treba stati tesno drug ob drugem, vsi smo obrnjeni v krog, stojimo na eni nogi - DESNI in glasno pojemo, lajamo, stokamo, ploskamo, skratka zganjamo hrup - to naj traja kako minuto; postavimo se na obe nogi, naredimo dva počepa in se začnemo premikati v krogu, PROTI smeri urnega kazalca; pri tem nad glavo vihtimo vrečko (ta je še vedno na zapestju leve roke) - pri tem je SMRTNA tišina, sklonjene glave; ko narediš dva kroga in prideš točno na mesto, kjer si prej stal na eni nogi, z desno junaško dvigneš čepico z glave visoko v zrak in pri tem trikrat zakričiš "ZMAGA"!!!!; čepico demonstrativno zmečkaš, vržeš v vrečko in hitro zgineš s Čopove." Tradicionalna podalpska zadržanost je bila najbrž vzrok, da je bilo radovednežev več kot nastopajočih. Večina Flash Mobov je sicer precej nerazumljivih, nekateri posnemovalci pa so začeli pripravljati Smart Mobe. Ti nosijo "razumno" sporočilo. V Detroitu so geji in lezbijke zavzeli nekaj barov in restavracij, namenjenih "straight" obiskovalcem. V Bostonu se je recimo množica črnskih japijev privalila v lokale, kjer se tradicionalno zbira le bela klientela. V angleškem Birminghamu pa so se zbrali v neki second hand trgovini, namenjeni revnejšim slojem, v istem trenutku slekli oblačila in jih podarili trgovini.

S pojavom bliskovitih množic so se začeli ukvarjati številni sociologi. Morebiti imajo še najbolj prav tisti, ki pravijo, da so se takšnih zadev že zdavnaj domislili marketingarji. Navsezadnje se spomnimo več kot 500-glave množice na Čopovi, ko je Sportina objavila, da bo začela poletno razprodajo točno ob 00.00. Ali pa opazujte nakupovalce v katerem izmed trgovskih centrov Leclerc ali Interspar; na dan, ko poštarji raznesejo reklamne letake, ki oglašujejo "neverjetne" akcije, se množica poveča. Nakupovalni vozički pa so večinoma napolnjeni z enakimi artikli. Številne trgovske verige so že naročile raziskave, kako po novem oglaševati. Menda ima največ možnosti mobilna telefonija s pošiljanjem SMS-jev ali MMS-jev, ki že omogočajo tudi vizualno predstavitev artiklov.