Naj dvigne roko naslednja Marilyn Monroe

Zakaj je bila Anna Nicole Smith slavna po tem, da je slavna, in zakaj se te slave "mali ljudje" nikoli ne nažrejo

8. februarja so v Iraku umrli trije ameriški vojaki, toda iraška vojna je postala očitno tako irealna, da se je zdela Američanom bolj realna smrt Anne Nicole Smith, nekdanje Playboyeve zajčice, ki se je poročila z naftnim magnatom in potem naredila vse, da bi njeno življenje ostalo trač. In vic. Seksualni vic. Amerika je ob njeni smrti dobesedno eksplodirala. Kar pokala je od šoka, začudenosti in tabloidne histerije. Njeno smrt so pokrili z več kamerami kot iraško vojno. Vse kamere so bile njene. Vsi so poročali le o njej. Prekinjali so TV oddaje. Breaking News! Izgledalo je tako, kot da se je vrnila Katrina. Ali pa al-Kajda. Posnetke boja zdravnikov, da bi jo vrnili v življenje, so ponujali za pol milijona dolarjev. Lahko bi jih serializirali: edini resničnostni šov, čigar zvezda je mrtva.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

8. februarja so v Iraku umrli trije ameriški vojaki, toda iraška vojna je postala očitno tako irealna, da se je zdela Američanom bolj realna smrt Anne Nicole Smith, nekdanje Playboyeve zajčice, ki se je poročila z naftnim magnatom in potem naredila vse, da bi njeno življenje ostalo trač. In vic. Seksualni vic. Amerika je ob njeni smrti dobesedno eksplodirala. Kar pokala je od šoka, začudenosti in tabloidne histerije. Njeno smrt so pokrili z več kamerami kot iraško vojno. Vse kamere so bile njene. Vsi so poročali le o njej. Prekinjali so TV oddaje. Breaking News! Izgledalo je tako, kot da se je vrnila Katrina. Ali pa al-Kajda. Posnetke boja zdravnikov, da bi jo vrnili v življenje, so ponujali za pol milijona dolarjev. Lahko bi jih serializirali: edini resničnostni šov, čigar zvezda je mrtva.

Jasno, Anna Nicole Smith, ki je pop mučeništvu in veliki knjigi obsedenosti s kultom mrtvih zvezd dodala nov twist, ni bila nič realnega, prej narobe - bila je le imidž. Toda nič ne zaboli bolj kot smrt imidža. Nič ne povzroči večje zaprepadenosti. Nič ne povzroči hujšega kulturnega šoka. In nič ne povzroči večjega žalovanja. Kar ni seveda nič novega - to vemo že vse o od trenutka, ko je umrla princesa Diana. Vsi tisti ljudje, ki so tedaj tako histerično žalovali, niso prelili niti solze, ko so slišali za grozodejske smrti v Bosni in Ruandi, ko so v krvi padala letala, ladje in šolski avtobusi, ko so naravne nesreče pokopale cela mesta, ko so se med puči rolale glave in ko so umirali izumitelji 20. stoletja - toda ko je princesa, ki si je želela le publicitete (in od nje živela), umrla v objemu egipčanskega playboya, ki si je želel le publicitete, so padli v silovit plač. Debata o tem, zakaj je umrla princesa Diana, je bila večja, daljša in bolj poglobljena od debate o tem, zakaj hudiča Britanci še vedno potrebujejo princese, kraljice in prince. Tudi debata o tem, zakaj je umrla Anna Nicole Smith, je bila večja, daljša in bolj poglobljena od debate o tem, zakaj so v Iraku umrli tisti trije ameriški vojaki. Detajli o tem, kako so umrli ameriški vojaki, niso nikogar zanimali, vse pa so zanimali detajli o tem, kako je umrla Anna Nicole Smith. Nikogar ni zanimalo, kako je ime ameriškim vojakom, ki so v Iraku padli za svobodo, demokracijo in ameriški sen, vsi pa so vedeli, kakšno je bilo pravo ime Anne Nicole Smith. Nikogar ni zanimalo, o čem so sanjali padli ameriški vojaki, ko so bili še otroci, vsi pa so vedeli, da je Anna Nicole Smith v otroštvu rekla, da hoče postati "naslednja Marilyn Monroe". Mnoge punce so hotele postati "naslednje Marilyn Monroe". Za mnoge so celo rekli, da so "naslednje Marilyn Monroe". Kar pa naj vas ne zavede - Anna Nicole Smith je res postala "naslednja Marilyn Monroe". Paralel med njima je toliko, da se zdi, kot da je bila sprogramirana.

* Njeno pravo ime ni bilo Anna Nicole Smith, ampak Vickie Lynn Hogan. Tudi pravo ime Marilyn Monroe ni bilo Marilyn Monroe, ampak Norma Jean Mortenson.

* V mladosti ni uporabljala imena Vickie Lynn Hogan, ampak je raje uporabljala ime Nikki Hart. Tudi Marilyn Monroe v mladosti ni uporabljala imena Norma Jean Mortenson, ampak je raje uporabljala ime Norma Jean Baker.

* Rodila se je v velikem mestu (Houston, Teksas), toda mladost potem preživela v vukojebini (Mexia, Teksas). Tudi Marilyn Monroe se je rodila v velikem mestu (Los Angeles, Kalifornija), toda mladost potem preživela v vukojebini (Hawthorne, Kalifornija).

* Njena starša sta se kmalu ločila. Tudi starša Marilyn Monroe sta se kmalu ločila.

* Poročila se je že zelo zgodaj, pri sedemnajstih (Billy Wayne Smith). Tudi Marilyn Monroe se je poročila že zelo zgodaj, pri šestnajstih (James Dougherty).

* Njena prva služba je bila izrazito proletarska (natakarica). Tudi prva služba Marilyn Monroe je bila tipično proletarska (v tovarni letalskih delov).

* Zaslovela je s fotografijami, objavljenimi v reviji Playboy. Tudi fotografije gole Marilyn Monroe so bile - leta 1953 - objavljenje v reviji Playboy.

* Hugh Hefner, šef Playboya, jo je odkril na neki fotografiji. Tudi Marilyn Monroe so agenti odkrili na neki fotografiji.

* Poročila se je z milijonarjem, naftnim magnatom J. Howardom Marshallom, ki je leto kasneje umrl. Marilyn Monroe je igrala v filmu Kako se omožiti z milijonarjem.

* Ko se je poročila z Marshallom, so ji očitali, da se je z njim poročila le zaradi denarja. Ko se je Marilyn Monroe poročila s slovitim dramatikom Arthurjem Millerjem, so ji očitali, da se je z njim poročila le zato, da bi izgledala bolj inteligentno.

* Marshall jo je odkril v nekem klubu, v katerem je plesala striptiz. Tudi Marilyn Monroe moški v filmih običajno odkrijejo v kakem zabavišču (v katerem se slači le z besedami).

* V filmu Do skrajne meje je igrala žensko, ki se skriva po dvema imenoma - Colette Dubois in Vickie Linn. Tudi Marilyn Monroe je v filmu Zabava za vse igrala žensko, ki se skriva pod dvema imenoma - Vicky Hoffman in Vicky Parker. Ne Vickie, ampak Vicky. No, v filmu Kako se omožiti z milijonarjem je bilo Marilyn ime Pola Debevoise. Ne Dubois, ampak Debevoise.

* Leta 1993 je nastopila v videospotu Will You Love Me Tomorrow (via Brian Ferry). Marilyn Monroe je v filmu Nekateri so za vroče pela I Wanna be Loved by You. Leta 1997 je nastopila v videospotu You Win, I Lose (via Supertramp). Marilyn Monroe je v filmu Moški imajo raje plavolaske pela Bye Bye Baby.

* Leta 1997 je posnela pesem My Heart Belongs To Daddy. Marilyn Monroe je to pesem pela v filmu Ljubiva se.

* Očeta, ki ga ni nikoli imela, je našla v Marshallu, ki je bil od nje starejši 63 let. Tudi za Marilyn Monroe so rekli, da je iskala očeta, ki ga ni nikoli imela, in da ga je našla v starejših moških in nacionalnih avtoritetah a la bejzbolski as Joe DiMaggio, dramatik Arthur Miller in predsednik John F. Kennedy (klicala jih je daddy).

* Leta 2004 se je na podelitvi ameriških glasbenih nagrad v vlogi prezenterke pojavila vsa zblojena in zadeta. Tudi Marilyn Monroe je - leta 1962 - predsedniku Kennedyju za rojstni dan v Madison Square Gardnu pela vsa zblojena in zadeta.

* Rekli so, da je le dumb blonde. Tudi za Marilyn Monroe so rekli, da je le dumb blonde.

* Imeli so jo za slabo igralko. Tudi Marilyn Monroe so imeli za slabo igralko.

* Odvisna je bila od tablet. Tudi Marilyn Monroe je bila odvisna od tablet.

* Rekli so, da je izgubljena. Tudi za Marilyn Monroe so rekli, da je izgubljena.

* Njeno življenje je bilo polno moških, ki so ji hoteli "pomagati". Tudi življenje Marilyn Monroe je bilo polno moških, ki so ji hoteli "pomagati".

* Rekli so, da so jo moški le izkoriščali in da je iskala pravo ljubezen. Tudi za Marilyn Monroe pravijo, da so jo moški le izkoriščali in da je iskala pravo ljubezen.

* Umrla je relativno mlada - pri devetintridesetih. Tudi Marilyn Monroe je umrla relativno mlada - pri šestintridesetih.

* Umrla je v Hollywoodu (Florida). Tudi Marilyn Monroe je umrla v Hollywoodu (Los Angeles).

* Njena smrt je postala predmet številnih špekulacij in teorij zarote (je overdozirala? je vzela preveč tablet? se je zadušila z lastnimi izbljuvki? je naredila samomor?). Tudi smrt Marilyn Monroe je postala predmet številnih špekulacij in teorij zarote (je naredila samomor?, ga je naredila nehote? so ji pri tem pomagali? so jo umorili?).

Ringelšpil disfunkcij

A po drugi strani, vedno lahko vlečete paralele med Marilyn Monroe in katerokoli celebrity, ki je, tako kot Marilyn ali pa Anna Nicole, prišla iz totalne vukojebine in popolnoma disfunkcionalne družine, ki se je, tako kot Marilyn ali pa Anna Nicole, prezgodaj poročila (in to s popolno slepo ulico), ki je, tako kot Marilyn ali pa Anna Nicole, ki je, tako kot Marilyn ali pa Anna Nicole, končala le osnovno šolo in ki je, tako Marilyn ali pa Anna Nicole, obtičala v anonimni, neperspektivni, brezizhodni službi, bodisi v tovarni ali za šankom - točno, to celebrity, je lahko, ko še ni bila celebrity, rešil le čudež. Čudež, ki te lahko reši iz totalne socialne anonimnosti in degradiranosti, pa je slava. Slava te potegne iz dreka. Slava je ta, ki te spremeni v Marilyn Monroe. In Anno Nicole Smith je rešila prav tista najbolj tipična, stereotipna in arhetipska sodobna slava: ko si slaven po tem, da si slaven. Ko si znan po tem, da si znan, kot je na začetku šestdesetih zapisal ameriški zgodovinar in sociolog Daniel Boorstin, ki je skušal tedaj - v knjigi Imidž - definirati novi tip slave. Prav to je tista slava, s katero se mali, ustavljeni, degradirani, zakreditirani, anonimni ljudje, ki na čudež čakajo v igrah na srečo, piramidnih igrah, kvizih in resničnostnih šovih, najlažje identificirajo. Tista slava, ki se je “mali ljudje” nikoli ne nažrejo. Tista slava, ob kateri si “mali ljudje” vedno rečejo: to je moja slava! Tista slava, zaradi katere se “malim ljudem” zdi, da so le korak od Anne Nicole Smith - in le korak od Marilyn Monroe.

Zato ne preseneča, da je obstajala kopica ljudi, ki so trdili, da so izumili Marilyn Monroe. No, Anna Nicole Smith je izgledala tako, kot da jo je izumil Andy Warhol, ki je, kot veste, po malem izumil tudi Marilyn Monroe in ki je - prav tako že v šestdesetih - ugotovil, da je med anonimnostjo in slava zelo majhna razlika. In zelo majhen korak. Ali bolje rečeno: ugotovil je, da lahko vsakogar spremeniš v zvezdo. Da je vsakdo ready-made. In da bi to dokazal, je začel zvezde dobesedno fabricirati - fante in punce je potegnil z ulice in jih postavil v svoje mikrobudžetne filme. Tako, zdaj ste zvezde! Zdaj ste slavni! Slava je le anonimnost na dober dan - anonimnost je le slava na slab dan. In Anna Nicole Smith je bila videti kot imitacija kake Warholove zvezde - kot samoparodija zvezde. Pri Anni Nicole Smith ste se namreč vedno spraševali: misli resno - ali le parodira resnost, s katero ljudje konzumirajo zvezde?

Njeno življenje je bilo ringelšpil, kakršnega lahko nudijo le soap-opere: preskok iz natakarice in striptizete v zvezdo, seks, poroka z bogatim starcem, seks, moževa smrt, seks, sodni boj za moževo dediščino, seks, overdose njenega 20-letnega sina, seks, boj s telesno težo, drogami, pomirjevali in alkoholom, seks, enigmatično spočeta novorojenka, seks, vsesplošno posmehovanje, seks, kopanje v denarju, seks, bankrot, seks, overdose. Njene tragedije so bile zabava - resničnostni šov, ki je povsod štrlel ven, heh, kot njeno oprsje. Da je seks povezan s torturo je izkusila tako kot iraški zaporniki v Abu Grajbu. Ameriki je dala to, kar najraje gleda: disfunkcije. Toda ni ji dala le disfunkcij, ampak je dusfunkcijam dala tudi seksapil. Kot Marilyn Monroe. Spala je med njenimi posterji in njenimi avtogrami, imitirala njene poze, pela njene pesmi, prebarvala si je lase in si povečala oprsje. In da ne bi ničesar prepuščala domišljiji javnosti, je nekaj časa živela v hiši, v kateri je umrla Marilyn Monroe - in celo verjela, da je njena nezakonska hči, dokler ji niso povedali, da je Marilyn umrla, preden se je ona rodila. Bila je kombinacija pnevmatične replikantke, agonične reality star, internetne pin-up in vesele vdove - in obenem dokaz, kako disfunkcionalna in avtodestruktivna je lepota. In kako sfabricirana. Vemo, da si je samo sebe izmišljala, da je bila mitomanka, da v resnici ni bila iz totalno zjebane družine in iz totalno zjebane soseske, toda hej - Ameriki je skušala dati zgodbo, s katero se najlažje identificira, tipično ameriško zgodbo, zgodbo o mali, revni, zjebani punci, ki je bajno uspela. In to zgodbo je preigravala do obscenosti, do grotesknosti, do perverznosti - do smrti. Anna Nicole Smith je bila to, kar v Ameriki ostane od seksa, ko ga prevedejo v TV biiiip.

Anna Nicole Smith je bila le koncept, le marketinška strategija, kako še enkrat prodati Marilyn Monroe - in vse, kar je povezano z njo. Marilyn Monroe je sicer mrtva, umrla je pred mnogimi leti, leta 1962, toda še vedno je produkt, še vedno je na trgu, še vedno nastopa in še vedno dobro služi. Zdaj, ko je mrtva, zasluži celo več, kot je zaslužila tedaj, ko je bila še živa. Leta 2003 je zaslužila 8 milijonov dolarjev. Vrgli so jih ji oglasi, v katerih je posthumno nastopila (Chrysler, Volkswagen ipd.), kalifornijski merlot, ki ga tržijo pod njenim imenom (Marilyn Merlot), in tantieme od starih filmov in plošč. Ne, takega denarja ni za časa življenja nikoli videla. Anna Nicole Smith je hotela postati "naslednja Marilyn Monroe". Problem je v tem, da je bila že sama Marilyn Monroe "naslednja Marilyn Monroe" - izgledala je kot imitacija originala, ki ni nikoli obstajal. Že sama Marilyn je bila namreč sfabricirana. Ne le da njeno ime ni bilo njeno, ampak tudi njeni lasje niso bili njeni. Še več, tudi njena naivnost, njena nedolžnost je bila le fabrikacija: morala je izgledati naivno, nedolžno in otročje, da njena sekualnost - v zapetih, konzervativnih, puritanskih, antiseksualnih petdesetih! - ne bi bila preveč nevarna in blasfemična. S svojo naivnostjo in otročjostjo je nevtralizirala svojo seksualnost. Če tega ne bi storila, bi “naslednja Marilyn Monroe” postala kaka druga tovarniška delavka.

Anna Nicole Smith je bila dokaz, kako malo je danes treba, da postaneš heroj, medijska atrakcija, celebrity - in obenem dokaz, kako malo je danes treba, da postaneš Marilyn Monroe.