20. 7. 2007 | Mladina 28 | Družba
Najbolj zaželen telefon
Applov iPhone je v ZDA povzročil pravo evforijo
Vodilni kadri največjih proizvajalcev mobilnih telefonov so bili najbrž kar malce žalostni, ko so v začetku julija lahko v najrazličnejših globalnih medijih opazovali polnorite osebke, kako mukoma tudi po nekaj dni čakajo, da bodo kupili nov mobilni telefonski aparat, 500 (4Gb spomina) ali 600 dolarjev (8Gb spomina) vreden Applov iPhone. Tako kot so recimo v letih tik pred kolapsom komunizma državljani vzhodnoevropskih držav zaradi pomanjkanja stali v vrstah za najnujnejše življenjske potrebščine. Še bolj bizarno je dejstvo, da so lahko v nekaterih trgovinah kupovali zgolj po en primerek ... Najnovejše mobilne telefone drugih znamk po večini ponujajo v akcijah po znižanih cenah, če jih hočejo prodati v uglednih količinah. Applovi izdelki imajo v ZDA pač kultni status, saj se zdi skoraj nerazložljivo dejstvo, da ima Apple s svojimi prenosnimi glasbenimi in video predvajalniki v ZDA še vedno več kot 70-odstotni tržni delež pri mp3 predvajalnikih, pa čeprav je na tržišču ogromno najrazličnejših različic boljših ali slabših iPod klonov.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
20. 7. 2007 | Mladina 28 | Družba
Vodilni kadri največjih proizvajalcev mobilnih telefonov so bili najbrž kar malce žalostni, ko so v začetku julija lahko v najrazličnejših globalnih medijih opazovali polnorite osebke, kako mukoma tudi po nekaj dni čakajo, da bodo kupili nov mobilni telefonski aparat, 500 (4Gb spomina) ali 600 dolarjev (8Gb spomina) vreden Applov iPhone. Tako kot so recimo v letih tik pred kolapsom komunizma državljani vzhodnoevropskih držav zaradi pomanjkanja stali v vrstah za najnujnejše življenjske potrebščine. Še bolj bizarno je dejstvo, da so lahko v nekaterih trgovinah kupovali zgolj po en primerek ... Najnovejše mobilne telefone drugih znamk po večini ponujajo v akcijah po znižanih cenah, če jih hočejo prodati v uglednih količinah. Applovi izdelki imajo v ZDA pač kultni status, saj se zdi skoraj nerazložljivo dejstvo, da ima Apple s svojimi prenosnimi glasbenimi in video predvajalniki v ZDA še vedno več kot 70-odstotni tržni delež pri mp3 predvajalnikih, pa čeprav je na tržišču ogromno najrazličnejših različic boljših ali slabših iPod klonov.
Ob uradni predstavitvi prvega Applovega mobilnega telefona v začetku letošnjega januarja se je marsikdo nasmihal besedam Applovega šefa Steva Jobsa, da gre za revolucionarno zadevo. Na svetovnem tržišču, še posebej v mobilno telefonsko bolj razvitih državah kot ZDA, so že obstajali aparati, ki po svojih sposobnostih prekašajo iPhone. Revolucionarni izdelek ima recimo samo digitalno kamero, ki zmore le 2 megapiksla, kar zmorejo tudi ceneni mobilni telefoni. Poleg tega ne omogoča prenosa podatkov s hitrostmi tretje generacije mobilne telefonije, temveč le po precej počasnejši tehnologiji EDGE. Surfanje po internetu je možno le z brskalnikom Safari, za katerega nekateri pravijo, da je drugorazreden v primerjavi recimo s Firefoxom. Prav tako ne podpira flasha ali jave, ki sta osnova novejših spletnih strani. Omogoča le borih 25 melodij zvonjenja. Ne more se uporabiti za zunanji modem ali zunanji disk prenosnega računalnika (kot iPod). Apple se je pri razvoju svojega prvega samostojnega mobilnega aparata (skupaj z Motorolo je že sodeloval pri aparatu ROKR, ki pa ni imel večjega uspeha) naslonil na ameriškega telekomunikacijskega dinozavra AT&T, ki sicer ne slovi kot najbolj napreden ponudnik mobilne telefonije. Z njim je podpisal petletno ekskluzivno pogodbo za trženje aparata. Vsi kupci aparata se morajo naročiti najmanj za dve leti na AT&T-jeve storitve - tako se aktivira telefon, za kar je treba celo dodatno plačati. Če predčasno prekinejo sodelovanje, pa morajo plačati še 175 USD.
Takšnih ali drugačnih pomanjkljivosti je veliko in zato so mu že ob rojstvu napovedovali precej klavrno prihodnost, toda ljubitelji „jabolka“ so dokazali, da jih kritike ne zanimajo. V ZDA so že v prvih treh dnevih prodali več kot 500.000 iPhonov. Najbrž bi jih še veliko več, a jih je po poročilih ameriških medijev zmanjkalo tako rekoč v vseh trgovinah, ki so imele ekskluzivno pravico do prodaje. Sicer pa bo letošnji prodajni načrt okoli milijona aparatov že z drugo pošiljko presežen.
Pri vsej tej ameriški „moram imeti, pa naj stane kar hoče“ evforiji so še najbolj zanimive najrazličnejše zgodbe, ki so se ob tem dogajale. Bralci najbolj popularnih tehnološkim zadevam namenjenih spletnih portalov, strani in blogov so bili precej nejevoljni, saj je bil iPhone nekaj dni glavna tema. Brali so lahko o osebkih, ki so plačevali denar, da bi jih spustili naprej v vrsti, in so že preračunavali, koliko bodo zaslužili s preprodajo najnovejšega Applovega izdelka. Premalo informirani pa niso slutili, da bodo lahko na koncu kupili le en sam primerek. Drugi spet so razstavljali aparate in ugotovili, da je napravica glede na vloženo delo in material vredna le 265 dolarjev. Ali pa so dajali navodila, kako se lahko skoraj zapečatena SIM-kartica izvleče s pomočjo sponke za papir. Applov iPhone je tudi precej zapleteno zaklenjen za SIM-kartice drugih mobilnih operaterjev in začela se je prava dirka, kdo bo prvi razbil to zaščito. Za zdaj to menda še ni uspelo nikomur, čeprav so mnogi mnenja, da gre le za vprašanje časa. Eden najbolj znanih tovrstnih hekerjev, krekerjev ali karkoli že, Norvežan Jon Lech Johansen ali DVD Jon, ki je prvi razbil zaščito pri DVD-jih, je na svojem blogu ponudil programsko opremo, s katero se iPhone aktivira brez priklapljanja na storitve AT&T. S tem je razveselil številne lastnike, ki ga ne nameravajo uporabiti kot mobilni telefon, temveč kot predvajalnik za glasbo in film ter prenosni brskalnik po internetu ali za branje elektronske pošte. Ena boljših lastnosti iPhona je, da omogoča brezžični WI-FI dostop do interneta.
Onemogočena uporaba drugih SIM-kartic ni ustavila preprodajalcev najbolj zaželenega mobilnega telefona vseh časov tudi prek meja ZDA. Na nemškem in britanskem dražbenem spletnem portalu Ebay je mogoče nabaviti iPhone že za okoli 700 evrov, interesentov pa ne manjka. Pa čeprav z njim (še) ni mogoče telefonirati.
V Evropo naj bi iPhone sicer prišel še pred božičnim nakupovalnim časom. Celo izboljšan v primerjavi z ameriškimi primerki, saj naj bi omogočal prenos podatkov vsaj po UMTS-tehnologiji. Apple pa je izbral podobno zgodbo kot v ZDA. Njihov mobilni telefon bodo prodajali le izbrani mobilni operaterji. Tako je recimo izvisel najbolj globalni ponudnik Vodafone, saj naj bi ga v Veliki Britaniji tržil 02, v Nemčiji T-Mobil, v Franciji pa Orange. V naše kraje pa naj bi zašel šele drugo leto, po pisanju naših medijev pa niti Simobil niti Mobitel ne vesta, kdo bo ponujal enega najdražjih, toda najbolj zaželenih mobilnih aparatov. Kot se govori, pa naj bi Apple kmalu ustregel tudi tistim, ki jih muči visoka cena, saj naj bi sledili bolj oskubljeni in cenejši telefonski aparati po zgledu glasbenih predvajalnikov iPod Nano.