FUNK POD SLOVENCI

PRED ZELENIM SONCEM ...

Ali En v Kinu Šiška leta 2009

Ali En v Kinu Šiška leta 2009
© Miro Majcen

Čeprav ne gre za direktnega potomca, je treba Zeleno sonce vendarle umestiti v kontekst, ki so ga v 90. letih zasnovali in postavili 'funk prvoborci', med katerimi je denimo pokojni URBAN URBANIJA, saksofonist prvotne jazzfunk zasedbe MILADOJKA YOUNEED in nekdanji lastnik jazzovskega kafiča Sax pub. »Lokal je prva leta pokal po šivih in v glasbenih užitkarjenjih smo se družili stari jazzerji in mladi, ki nas je poganjal takrat aktualni beli funk crossover. Takšna je bila tudi skupina PEYOTIL CRUNCH, ki je žgala pod streho Pavleta Kavca, kitarista skupine Oko. Z njo je denimo jammal ALI EN, ki je nato prevzel mesto vokalista kombinata HEAVY LES WANTED, od tam pa se je pomaknil naprej, k solo plošči Leva scena. Ta velja za prvo slovensko ploščo, ki je vsebovala digitalizirane delce funk komadov, produciral pa jo je Ali Enov stric JADRAN OGRIN, basist pri 'diggerjih' čislane supergrupe September,« našteje nekatere od ključnih mejnikov in ljudi s slovenske funk scene 90. let NIKOLAJ KOŽELJ aka KOLJA oz. DJ CALL YA, ki je v zasedbi Heavy Les Wanted nato nasledil Ali Ena. »Bolj plesno usmerjen, hibridni žanr acid jazz je na začetku 90. let nastajal iz navdušenja nad starimi breaki in redkimi gruvi iz zakladnic studiev po vsem svetu. Nekatere založbe (Talkin' Loud, Ubiquity, Acid Jazz, Big Cheese) so poleg novih izvajalcev izdajale tudi funk in soul standarde ter odlične kompilacijske plošče z izborom zaprašenega, a vedno zelenega, mastnega funka. V provincialni Ljubljani sta jih ponujali butični ploščarni Cosmopolis na Krakovskem nasipu in TruFika v preddverju TrueBara. Dobre plošče so se našle tudi v trgovini Digitalia, predvsem remasteriran ameriški funk iz katalogov multinacionalk. Sukalo pa se je takrat v prepotenih in zadimljenih 'funky štalah', kot je bil TrueBar (zdaj Salon), ob petkih v bivši Palmi in ob sobotah v Nexusu nad tivolskim bazenom.«
Funka seveda ni manjkalo niti v klubu K4, za kar so si prizadevali predvsem DJ ZEDS s Funky Funky People ter DJ JAMIRKO in DJ UBU s Funkanamanka, nekdanja bobnar in kitarist kolektiva Heavy Les Wanted, ki pa sta še vedno aktivna DJ-a ekipe Rdyoyo. »Funk v živo je poleg pisane mednarodne druščine iz ljubljanske skupine Heavy Les Wanted in akademske zasedbe Planet Groove delal tudi mariborski Central Problem. Skupaj so denimo nastopili na Funky open air festivalu 1996, predhodniku jazz festivala Cerkno, istega leta pa smo jih na Drugi godbi lahko primerjali z organskimi reperji iz skupine The Roots. Naš funk so radi gostili tudi Hrvati in Italijani, kar prehvaljen pa je bil v Londonu. Gruvarija je bila skratka takrat na vrhuncu, zato si je brez težav izborila prostor na valovih radijskih postaj Radio Študent, Glas Ljubljane in Gama MM,« se še spominja Kolja, ki ga vrnitev funka na sceno kakopak veseli. Lani je že gostoval na Zelenem soncu kot DJ, rad pa seveda prihaja tudi kot konzument: »Funk, ki ga reprezentira Zeleno sonce, je pogosto že precej obskuren. Ker sem žurerska žival, mi atmosfera teh večerov zelo ustreza in jih nikakor ne bi zaradi večjega obiska premikal iz matične Gale. Priljubljeni so gotovo tudi zato, ker udeležencem zagotovijo razpoloženje metropolitanskih klubov in ne kmečkih veselic. Zato se obiskovalci, ki so po vsej verjetnosti glasbeni sladokusci, med večnim iskanjem popolnega gruva počutijo sproščeno in domače!«

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.