Poklic taksist sploh ne obstaja

Vlasta Hojan, skoraj diplomirana taksistka

© Igor Škafar

Svojo taksi službo ste ustanovili zgolj za preučevanje ustroja in delovanja taksi služb v Ljubljani. Zakaj?

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

© Igor Škafar

Svojo taksi službo ste ustanovili zgolj za preučevanje ustroja in delovanja taksi služb v Ljubljani. Zakaj?

Hotela sem narediti dobro diplomsko nalogo. Prijatelji, ki so vozili za različne taksi službe, so mi razlagali, da so v taksi službah ljudje demotivirani in v bistvu rešujejo svoje socialne težave. To je bila postavljena hipoteza.

In kaj ste ugotovili po enem letu empiričnega raziskovanja?

Da je to dejstvo. Druga stvar pa je ta, da je v Ljubljani na tem področju totalen kaos. Taksisti se menjajo na tri tedne. V enem tednu ne dobijo plačano nič ali pa po dveh mesecih in potem gredo, za njimi pa pridejo drugi. Delajo po 12 ur, dobijo pa od 30 do 120 tisoč tolarjev. Govorim o teh, ki delajo za druge. Če pa obstajaš kot posameznik, moraš odpreti SP, moraš se nekomu priklopiti, vendar kljub temu vlada totalna nelojalna konkurenca.

Zakaj je v Ljubljani tak kaos? Tisti, ki se vozimo s taksiji, poznamo zgodbe, ko te taksist vpraša, povejte, prosim, kje je to, danes sem tretjič v Ljubljani, da ne govorimo o sto različnih tarifah, ki te lahko doletijo, če ne poznaš taksistov.

Ni nobenega združenja taksistov. Tudi ta odlok, ki zdaj velja, v bistvu ne velja. V praksi velja samo to, da imajo vsi tablo in taksimeter.

Kaj pa kontrola, saj obstajajo neki inšpektorji?

Kakor vem, so samo trije, ki pokrivajo celo Slovenijo.

Koliko je črnih taksijev v Ljubljani?

Tega ne ve nihče. Nekateri pravijo, da je toliko nelegalnih kot legalnih. Vsi tisti, ki imajo vse papirje, morajo plačevati davke in prispevke, nelojalna konkurenca ne plačuje ničesar, niti kazni ne. Kazen 30 tisoč tolarjev za delo na črno, to je smešno. Jasno, da se ti splača plačati kazen. To zaslužiš v enem vikendu in delaš naprej. Poleg tega je oškodovana država oziroma mestna občina, mimo njiju gre toliko dohodka, da se ti zmeša.

Kaj je treba potemtakem storiti, da se znebimo tega kaosa?

Situacijo bi lahko rešilo samo združenje vseh taksistov. Obrtna zbornica se počasi pripravlja, da bo zadevo podprla, za zdaj v njenem okviru obstaja samo sekcija za promet, ki v glavnem pokriva avtoprevoznike, avtotaksi dejavnosti pa v bistvu ne obstajajo. Obrtna zbornica bi morala sklicati sestanek, da se ti samostojni podjetniki dobijo in organizirajo. Vzpostaviti se mora središče, kjer se zbirajo informacije in se postavijo določena pravila, pa tudi določene ugodnosti. Mestna občina ne more nič narediti, ker taksisti niso združeni.

Mesta občina vsake toliko časa spravi skupaj kakšen odlok ...

Ja, na pobudo posameznikov, ki jim je to v interesu ali jim je v prid to, da ima odlok dovolj lukenj, da lahko še naprej dela po domače.

Kdo so ti posamezniki?

V glavnem tisti, ki so že dolgo v mestu in imajo svoja večja taksi podjetja.

V pripravi je menda spet neki nov odlok, ki ga pripravljajo na občini, ki naj bi bistveno spremenil stvari ...

O tem se veliko šušlja. To naj bi uredili, vendar tudi same institucije niso povezane med seboj. Samo primer, odlok, ki je še v veljavi, določa, da mora biti taksi opremljen s tem in tem, da moraš imeti opravljen poseben izpit, drugi člen pa pravi, da tisti, ki opravljajo delo na postajališčih mestne občine Ljubljane, te pogoje morajo izpolnjevati, tistim, ki pobirajo naročnike iz mesta ali ulice, pa tega ni treba. Vsi tisti, ki bi stali na teh postajališčih, naj bi imeli opravljene posebne izpite, mestni občini pa naj bi plačali 70 tisoč tolarjev na vozilo. Mestni občini pa ne plačuje nihče, izpitov ne dela nihče.

Torej potrebuješ za delo taksista praktično le izpit za avto?

Ja, pa še za tega te nihče ne vpraša.

Novi odlok naj bi predvideval obvezno barvo taksijev.

Nekateri hočejo sivo, drugi belo, tretji zeleno. To je najmanj bistvena stvar. Taksije je treba najprej legalizirati in urediti. S svojim odlokom pa občina ne bo naredila reda, dokler ga ne bodo taksisti sami. Poklic taksista v bistvu sploh ne obstaja. V standardizaciji poklicev spada v kategorijo voznik motornih vozil.

Taksisti se med seboj poznate. Že imate morda človeka, ki je pripravljen organizirati takšen sindikat?

O tem se veliko pogovarjamo, vsi smo za, za zdaj pa takšnega človeka ni. Uspelo bo predvsem prek obrtne ali gospodarske zbornice, v sodelovanju z občino.

Se v Ljubljani sploh veliko ljudi vozi s taksiji?

Ne, zelo malo. Ljudje niso informirani, še vedno živijo v prepričanju, da je taksi luksuz. Raje kupijo dodaten avto, da se vozijo po mestu. Večkrat se mi je že zgodilo tudi to, da me je stranka prosila, če lahko ustavim malo pred hišo, da sosedje ne bi videli, da se vozi s taksijem, ker je vožnja s taksijem preveč snobovska.

povezava