Denis Vičič

 |  Družba

Smejoči se kakec in melancana

Emojije, slikovne ikone, s katerimi pisci nadomeščajo ustaljene besede ali pač zgolj dopolnjujejo pomen zapisanega, uporablja ves svet. Frekvenco, kateri simboli so največkrat uporabljeni na Twitterju, lahko spremljate na spletni strani Emojitracker. A ta pregled ne pove, kateri emojiji so največkrat uporabljeni v različnih državah in različnih jezikih. Zato je podjetje SwiftKey, ki je ustvarilo eno najbolj priljubljenih aplikacij za bolj tekoče pisanje na pametnih telefonih, raziskalo prav to: analiziralo je milijardo podatkov uporabnikov in med drugim ugotovilo, da Kanadčani izstopajo po uporabi kakca, Američani pa jajčevca.

Kako to, da je kakec tako priljubljen v Kanadi, ni jasno. Jasno pa je, kaj pomeni melancana – pri Swiftkeyju jo uvrščajo k banani, breskvici in znaku za nebesno znamenje raka (ležeče postavljena številka 69). In če je v ZDA jajčevec prehitel banano, v Italiji za pomenljiva sporočila še vedno raje uporabljajo znak »edinega sadja ljubezni«. (Ne vemo, ali morda tudi v povezavi z republiko, kot bi to lahko tudi pri nas ...)

Podjetje SwiftKey je emojije sicer razdelilo po kategorijah. Najpogosteje so še vedno uporabljeni smeški, simboli iz kategorije »Veseli obrazi«. Nato sledijo »Žalostni obrazi«, kategorija »Srčki« in kategorija »Geste«. Le v Franciji so emotikoni s srci večkrat uporabljeni kot tisti nasmejani.

Raziskava ugotavlja še, da so Avstralci uporabili dvakrat toliko simbolov, povezanih z alkoholom, kot preostali svet. In prav tolikokrat več znakov, ki prikazujejo »hitro prehrano«. Guardian piše, da ta ugotovitev potrjuje nekaj stereotipov o prebivalcih »dežele tam spodaj«.

Rusi so menda najbolj romantični, saj so uporabili trikrat več znakov iz te kategorije.

In medtem ko Američani, Francozi, Italijani in Španci na zabavo pretežno vabijo z emojiem »party popper«, Arabci raje uporabijo podobo plesalke v dolgi rdeči obleki.

V arabskem svetu sicer po uporabi izstopajo znaki rož in rastlinja, ki so uporabljeni kar štirikrat toliko kot drugod po svetu. Pri SwitfKeyju se v iskanje razlogov za to niso spustili.

Kako so v tem britanskem podjetju sploh prišli do podatkov za analizo? Njihova tipkovnica se od uporabnika »uči« in tako postaja vse boljša. Aplikaciji lahko dovolite, da »prebere« vašo elektronsko pošto, objave na Facebooku in Twitterju, ta pa bo naslednjič, ko boste pisali novo sporočilo, predlagala besede in tako omogočila hitrejše pisanje. Vsi podatki so za vsakega uporabnika posebej shranjeni na strežnikih podjetja. Več o tem v člankih Anžeta Tomića in Mateja Šmida, objavljenih v reviji Monitor.

Čeprav je aplikacija prilagojena tudi slovenščini, uporabniki iz Slovenije niso bili zajeti v analizo, opravljeno med oktobrom 2014 in januarjem 2015.

Na spletnih straneh Mladine smo o emojijih že pisali:

»Smeški, ki so bili nekoč sestavljeni iz enostavnih znakov :-), so prerasli v industrijo aplikacij, ki ponujajo najrazličnejše vrste slikovnih smeškov oziroma emojijev in ikon. Tipkovnice pametnih telefonov imajo sedaj že v osnovi okrog 850 slikovnih smeškov za različna čustva in dejanja. Kot ugotavljajo znanstveniki, smeški spreminjajo naravo spletnega komuniciranja in lahko na uporabnika in njegovo komunikacijo vplivajo veliko bolj, kot se zdi na prvi pogled,« je pisala Tamara Kajtazović.

Urša Turk pa, da se je v »zadnjih letih uporaba smeškov in drugih slikovnih izrazov v komuniciranju prek pametnih telefonov tako razširila, da so bile na to temo opravljene celo študije uglednih univerz. Razlike naj bi bile med tistimi, ki v smejku uporabljajo pomišljaj, in tistimi, ki ga ne. Večkrat naj bi smeške uporabile ženske kot moški. Mnenja, ali je vpliv smeškov na jezik dober ali slab, pa so deljena«.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.