O škofovi odgovornosti
Polemika o vlogi in delovanju škofa Rožmana v času medvojne okupacije je z vključitvijo dr. Tamare Griesser - Pečar precej zvodenela, še več, očitno je, da so na obeh straneh prevladali argumenti ad hominem. Najbrž predvsem zato, ker je Dr. Griesser - Pečar že v svojem prvem oglašanju eksplicitno zavrnila vsebinsko razpravo, češ da ne bo »ponovno razpravljala o vlogi škofa Rožmana«, ker da je njegovo delovanje med vojno »temeljito raziskano, objavljeni so ključni dokumenti« (19. 6.).
Zdi se, da bi se vendarle veljalo vrniti k vsebinski razpravi. Navsezadnje tudi dr. Griesser-Pečar v svojem zadnjem oglašanju (3. 7.) trdi, da je »sploh ne motijo različna mnenja, če se spoštujejo dejstva«. In kakšna so vsebinska spoznanja, da ne rečem zgodovinska dejstva o vlogi in delovanju škofa Rožmana v času vojne? Sam si težko predstavljam, da bi bilo pri uravnoteženi obravnavi njegovega delovanja dovoljeno spregledati dogodek, ki ga je v polemiki sicer že omenjal dr. Repe, navaja pa ga tudi dr. Griesser - Pečar v svoji knjigi Razdvojeni narod, in sicer, da je 12. septembra 1942 škof Rožman italijanskemu generalu Robottiju izročil spomenico z zahtevo po ustanovitvi protipartizanskih enot. V tej spomenici je med drugim zapisano tudi naslednje: »S strani zdravega dela Slovencev, ki so se izjavili za resno sodelovanje z italijanskimi uradnimi organi zavoljo ureditve reda in iztrebljanje prevratniški elementov in kolovodij, predlagamo naslednje /…/«.
12. septembra 1942 se je potemtakem ljubljanski cerkveni vrh s škofom Rožmanom na čelu skupaj z delom predvojne politične elite zavestno odločil za sodelovanje z okupacijskim režimom. Dr. Mlakar je sicer v svojem odgovoru dr. Repetu (19. 6.) škofovo vlogo pri nastajanju spomenice poskušal omiliti, češ da je bil »škof Rožman značajsko zelo ›sugestibilen‹«. In tudi dr. Griesser - Pečar meni, da je kolaboracija politični pojem, ki bi ga bilo treba definirati (19. 6.). To dvoje bi najbrž res veljalo upoštevati.
A dejstvo ostaja: del slovenske politične in cerkvene elite s škofom Rožmanom na čelu se je septembra 1942 odločil za sodelovanje z okupacijskim režimom – torej za kolaboracijo. In tega dejstva ni mogoče niti spremeniti niti pozabiti.
Draga bralka, dragi bralec. Kdor želi danes ohraniti trezno glavo, mora imeti dostop do kakovostnih informacij.
Svet je, žal, nasičen z informacijskim šumom, dobre in premišljene analize, komentarji, recenzije in napovedi pa so v Mladini dostopni zgolj naročnikom. Ta prispevek smo za vas izjemoma odklenili.
Naredite tudi vi kaj zase, postanite naš naročnik in preizkusite Mladinin učinek.