21. 4. 2017 | Mladina 16 | Družba
Ikonična arhitektura
Odličja Miesa van der Roha
Gorski bivak na Skuti sta Špela Videčnik in Rok Oman iz arhitekturne pisarne OFIS zasnovala skupaj s študenti arhitekture s Harvarda na njuni študijski delavnici, poimenovani bivanje v ekstremih. Navdih za nadomestitev 50 let starega in dotrajanega bivaka so iskali v bogati dediščini slovenske vernakularne arhitekture. Zunanji gabarit, forma in materiali so izbrani, da kar najbolj kljubujejo ekstremnim vremenskim in temperaturnim visokogorskim razmeram. Bivak je sestavljen iz treh prekatov, v prvem je vhodna loža z območjem za pripravo živil, v drugem je prostor za socializacijo, v tretjem pa spalni del s pogradi
© Anže Čokl
Leta 1929 je bila v Barceloni velika svetovna razstava. Tam so velesile – še zadnjič pred finančno depresijo – predstavile vse presežke svoje industrije in tehnološkega napredka. Med bliščem in pompoznostjo paviljonov, ki so tekmovali, da bi države predstavili v najbolj glamurozni podobi, je bil tudi oblikovno skromen, a pojmovno izjemno bogat objekt.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
21. 4. 2017 | Mladina 16 | Družba
Gorski bivak na Skuti sta Špela Videčnik in Rok Oman iz arhitekturne pisarne OFIS zasnovala skupaj s študenti arhitekture s Harvarda na njuni študijski delavnici, poimenovani bivanje v ekstremih. Navdih za nadomestitev 50 let starega in dotrajanega bivaka so iskali v bogati dediščini slovenske vernakularne arhitekture. Zunanji gabarit, forma in materiali so izbrani, da kar najbolj kljubujejo ekstremnim vremenskim in temperaturnim visokogorskim razmeram. Bivak je sestavljen iz treh prekatov, v prvem je vhodna loža z območjem za pripravo živil, v drugem je prostor za socializacijo, v tretjem pa spalni del s pogradi
© Anže Čokl
Leta 1929 je bila v Barceloni velika svetovna razstava. Tam so velesile – še zadnjič pred finančno depresijo – predstavile vse presežke svoje industrije in tehnološkega napredka. Med bliščem in pompoznostjo paviljonov, ki so tekmovali, da bi države predstavili v najbolj glamurozni podobi, je bil tudi oblikovno skromen, a pojmovno izjemno bogat objekt.
Spominski muzej Rivesaltes, Francija; arhitektura: Rudy Ricciotti; finalist. Obeležje v spomin na tragično zgodovino v internističnem kampu Blok F v kraju Rivesaltes v Franciji je vkopano v zemljo. Z duhom preteklosti se stavba sooča odkrito. Na pol izstopajoč, pokopan objekt iz betona se nekompromisno razteza skozi krajino. Spomenik je tih in trajen. Obstaja, da sprejme simbolne rane in udarce preteklosti. S svojo neposrednostjo pooseblja odgovornost dejanj slehernika.
© arhiv nagrad Miesa van der Roha
Ludwig Mies van der Rohe, sin kamnoseka in priučeni arhitekt, član slovitih nemških modernistov, zbranih v šoli Bauhaus, je paviljon weimarske Nemčije zasnoval tako, da je mlado republiko predstavil kot demokratično, razvojno in kulturno napredno državo. Razmislek o paviljonu je osredinil okoli ideje praznega volumna, brez aktivne razstave ali ostalih kosov opreme. Prav pomanjkanje opreme je Miesu omogočalo, da je obravnaval objekt kot enovit in neprekinjen prostor. Definirale so ga zgolj statične strukture, zamegljevanje območja med tem, kar je znotraj in kar je zunaj, pa je dosegel z ubiranjem različnih arhitekturnih trikov. Nemški paviljon je zaradi presenetljive enostavnosti in pojmovne skladnosti čez noč postal zvezda svetovne razstave.
Kannikegården, Ribe, Danska; arhitektura: Lundgaard & Tranberg Architects; finalist. Objekt občinskega župnišča je umeščen na glavni trg srednjeveškega danskega mesta. Projektanti so bili soočeni s težko nalogo, saj so na tej lokaciji ostanki najstarejšega krščanskega pokopališča v regiji. Vitalno vlogo pri arhitekturni zasnovi je zato igral dialog med novim in preteklim. Stavbo tvori enovit, podolgovat volumen z visoko dvokapno streho, ki stoji na kolonadi stebrov. Ti so umeščeni v pritličje z namenom predstavitve arheoloških ostankov. /
© arhiv nagrad Miesa van der Roha
Verjetno se še sam ni zavedal, da bo oblikovanje barcelonskega paviljona pomenilo tisto prelomnico v njegovi karieri, ki ga je postavila za enega od absolutnih temeljev mednarodne modernistične arhitekture. Njegovemu imenu v čast ter dediščini, ki jo je zapustil v arhitekturni teoriji in praksi, je bila v barcelonskem paviljonu leta 1987 sklicana prva skupščina komisije za podelitev odličij za največje aktualne presežke v evropski arhitekturni produkciji. Nagrado Evropske unije – nagrado Miesa van der Roha – komisija podeljuje bienalno, namenjena pa je zavedanju ter krepitvi odnosa do kakovostnih prostorskih zasnov in inovacij v Evropski skupnosti. Nagrado so v preteklosti prejela mnoga zveneča imena evropske arhitekture, denimo sir Norman Foster, Peter Zumthor, Rem Koolhaas, Alvaro Siza in drugi. Komisija podeljuje tudi nagrade za perspektivne arhitekte, ki jo je leta 2007 prejel slovenski tandem Bevk-Perović, in sicer za prenovo stavbe fakultete za matematiko, ter se tako postavil ob bok drugim slovitim evropskim arhitekturnim birojem, na primer NL studiu, arhitektom Langarita-Navarro in Studiu UP.
Muzej katinskega pokola, Varšava, Poljska; arhitektura: BBGK; finalist. Muzej v spomin na sovjetski pokol v Katinskem gozdu med drugo svetovno vojno je umeščen v objekt bivšega arsenala na območju varšavske citadele. Petnajst težkih betonskih ploskev, ki se drzno dvigajo v lupini stare orožarne, prebujajo vprašanja o pomenu zla, dobrote in odpuščanja. Na tej točki simbolna in formalno zadržana oblika arhitekturnih intervencij povzame močno in težko sporočilo preteklosti.
© arhiv nagrad Miesa van der Roha
Tudi letos komisija med 355 kandidati (desetimi slovenskimi) izbira projekt, ki je v zadnjih dveh letih pustil največji pečat pri razvoju arhitekturne produkcije v evropskem prostoru. Določila je že pet finalistov, med katerimi bo izbrala in 26. maja v Barceloni slavnostno razglasila letošnjega prejemnika prestižne nagrade. Predstavljamo nekaj najboljših projektov, nominiranih za nagrado.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.