Izak Košir

22. 6. 2018  |  Mladina 25  |  Družba

Homofobni napadi

Kako ravnati, če na javnem kraju doživite spodbujanje sovraštva 

Prejeli smo nekaj pritožb zaradi groženj z nasiljem in homofobije na avtobusih LPP v Ljubljani. Gre za zaprt javni prostor, prevozno sredstvo, kjer ni poskrbljeno za varovanje, takšni incidenti pa poleg vsega drugega (zaradi morebitnega nasilja) ogrožajo tudi varnost v prometu.

Eden od napadenih (želel je ostati neimenovan) je svojo izkušnjo opisal tako: »Ko sem se peljal z avtobusom LPP, me je na njem začela zmerjati skupina moških, da sem gej, ker izgledam kot gej, grozili so, da me bodo pretepli in da bodo pretepli vse geje, dokler ne bomo nehali, ker naj bi bili mi začeli neko vojno. Bilo me je zelo strah, na avtobusu ni reagiral nihče, vsi so gledali stran, tudi voznik je bil tiho, ni me zaščitil ali opozoril nasilnežev (čeprav je vse skupaj zagotovo slišal, razumem pa, da je vozil, a vseeno bi lahko sporočil centrali ali kamorkoli že), da gre za sovražni govor in napad iz sovraštva. Na naslednji postaji sem stopil z avtobusa, čeprav to ni bila moja postaja.«

Žrtev besednega nasilja je zanimalo, kaj lahko v takšnem primeru stori, da se zavaruje. Snema dogajanje s telefonom? Prosi voznika ali kontrolorja, če je prisoten, za zaščito?

Ljubljanski potniški promet smo vprašali, kakšna navodila imajo vozniki (ali kontrolorji), če opazijo takšno vedenje, in ali voznike in kontrolorje dodatno izobražujejo glede sovražnega govora, kako naj skratka ravnajo v takšnem primeru.

Odgovorili so, da pobude, pohvale in pritožbe sprejemajo po elektronski pošti in po telefonu, prek klicnega centra ves dan, vse dni v letu. Prijave groženj ali kakih drugih informacij o nasilju v avtobusih niso prejeli. Potnike prosijo, naj jim prijave pošiljajo, da jih bodo lahko obravnavali, »sprejeli ustrezne ukrepe in s tem še izboljšali kakovost storitev ter predvsem varnost potnikov«.

»Voznice in vozniki imajo vsakoletna predavanja z različno tematiko, ki zajema tudi odnos do potnikov, komunikacijo z njimi in pomoč, če je ta potrebna. V primeru verbalnega ali fizičnega napada na avtobusu predlagamo, da potnik pokliče policijo in prijavi dogodek ali se obrne na voznika, ki v skladu z navodili o dogodku obvesti prometnika, ta pa sproži ustrezen postopek. Če sta ob takšnem dogodku prisotna kontrolor in varnostnik, sta dolžna pomagati in ukrepati v skladu s pooblastili, ki jih imata,« so še pojasnili na LPP ter dodali, da kakršnokoli nasilje ostro obsojajo, saj ravnajo po načelu, da različni živimo skupaj in se med seboj spoštujemo.

Na Policiji oškodovancem svetujejo, naj dogodek prijavijo na najbližji policijski postaji ali pa pokličejo na telefonsko številko 113. »Pri tem naj si poskušajo zapomniti čim več podatkov (opis) o storilcih in njihovem ravnanju. Hkrati svetujemo, da se v takih primerih oškodovanci ne izpostavljajo in storilcem s svojim ravnanjem ne dajejo dodatnega povoda za nezakonito početje,« je odgovorila Maja Ciperle Adlešič, predstavnica PU Ljubljana za odnose z javnostmi.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.