Peter Petrovčič

 |  Mladina 25  |  Politika

Zloraba osamosvojitvenega spomina

Čestitka SDS ob dnevu državnosti

Domoljubni plakat, ki krši načela Ženevske konvencije, avtorske pravice in, kar je bistveno, človekovo dostojanstvo

Domoljubni plakat, ki krši načela Ženevske konvencije, avtorske pravice in, kar je bistveno, človekovo dostojanstvo
© Borut Krajnc

Stranka SDS se je odločila čestitati volivcem ob dnevu državnosti. To so storili z reklamno akcijo, že štirinajst dni pred praznikom: državo so oblepili z ogromnimi plakati, ki poleg čestitke vključujejo fotografijo iz časa osamosvojitvene vojne, na kateri je vojak JLA, ki se predaja.

Neokusno? Morda. Protizakonito? Tudi – in to v več pogledih …

Eno izmed vprašanj, ki jih tovrstna propagandno-politična akcija odpira, je skladnost z mednarodnimi predpisi o ravnanju z vojnimi ujetniki. Ženevska konvencija o ravnanju z vojnimi ujetniki med določili za njihovo zaščito v 13. členu med drugim pravi: »Prav tako je treba vojne ujetnike vedno ščititi, zlasti pred nasilnimi dejanji, zastraševanjem, žalitvami in radovedno javnostjo.« Glede slednjega je vprašljivo objavljanje fotografij vojnih ujetnikov, zlasti če je iz posnetkov razvidno, da so v tistem trenutku v izredno slabem položaju in ponižani, kar je mogoče razbrati iz položaja teles, njihovih kretenj in tudi obraznega izraza. Če je morda prikazovanje vojnih ujetnikov v medijih še nekako razumljivo – v službi pravice do obveščenosti –, pa je takšna objava za pridobitne in politične namene nekaj povsem drugega.

Objava omenjene fotografije odpira tudi vprašanje avtorskih pravic. Na strankarskem plakatu piše zgolj Foto: RTV SLO. Vendar ne gre za fotografijo, ki bi bila v lasti nacionalnega medija ali katerega od njegovih fotografov.

Avtor fotografije je Andrej Podlogar, ki se je kot 19-letni fant 28. junija 1991 bolj ali manj po naključju znašel v navzkrižnem ognju v Rožni dolini. Pred leti se je odločil, da se odzove na poziv nacionalnega medija, ki je zbiral dokumentacijo iz časa osamosvojitvene vojne. Poleg svoje zgodbe je dovolil tudi objavo fotografij, da »mi ne bi zgolj ležale doma v predalu«, kot pravi.

Seveda je pristal zgolj na objavo na spletni strani nacionalnega medija, ne pa na morebitne poobjave, zlasti ne za komercialne ali politične namene. Čeprav bi to moralo biti jasno, je Podlogar v svojem pričevanju tudi zapisal: »Vse fotografije so moje avtorsko delo in moja last. Mogoče je njihova posebnost, da niso bile še nikjer objavljene – in če se bo to zgodilo, bo šlo za ’premiero’.« To se je zdaj, skoraj tri desetletja pozneje, z objavo na plakatih SDS v širši javnosti tudi res zgodilo. Podlogar pojasnjuje, da za objavo ni vedel, da pa se ne namerava pogovarjati o avtorskih pravicah v moralnem ali materialnem smislu z nekom, ki je njegovo avtorsko delo uporabil za lastne in tudi pridobitne namene, ne da bi ga o tem obvestil, kaj šele prosil za dovoljenje.

Uspeh reklamne akcije SDS pa je popoln: sprožila je zanimanje ali, če hočete, zgražanje javnosti, ljudje so se spet začeli prepirati o osamosvojitvi ter se ločevati na prave in neprave osamosvojitelje.

Stranka pa za sporna (protizakonita) ravnanja tudi ne bo odgovarjala.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.