Staš Zgonik

27. 9. 2019  |  Mladina 39  |  Družba

Družinski oklepniki

Za prepoved velikih športnih terencev v mestih

Protest proti SUV-jem na avtomobilskem sejmu v Frankfurtu

Protest proti SUV-jem na avtomobilskem sejmu v Frankfurtu
© Profimedia

Tragična prometna nesreča na začetku meseca, ko je voznik Porschejevega športnega terenca v središču Berlina izgubil oblast nad vozilom in zapeljal med ljudi na pločniku ter pri tem štiri ubil, je bila za številne Nemce kaplja čez rob. Okrepili so se pozivi za prepoved velikih športnih terencev, tako imenovanih SUV-jev, v mestnih središčih. Načelnik mestnega okrožja Berlin Mitte Stephan von Dassel je denimo za časnik Tagesspiegel dejal, da takšni »oklepni avtomobili ne sodijo v mesto«. Oglasil se je tudi eden vodilnih predstavnikov nemških Zelenih Oliver Krischer in se zavzel za omejitev velikosti vozil v mestnih središčih.

Kasneje se je glede na poročanje nemških medijev sicer izkazalo, da naj bi bil voznik porscheja med vožnjo najverjetneje doživel epileptični napad, a nesreča je ne glede na to prilila olje na ogenj že nekaj časa tlečega nasprotovanja vedno večjim in težjim avtomobilom. Okoljevarstveniki namreč že dolgo opozarjajo, da gredo trendi v avtomobilski industriji v povsem napačno smer.

Tudi sicer je vse več pomislekov v zvezi z upravičenostjo gromozanskih avtomobilov, ki v vedno bolj zatrpanih mestih zasedajo nesorazmerno veliko prostora. »Takšni avtomobili se skozi mesto premikajo kot Obelix skozi galsko vas – vedno obstaja nevarnost, da bodo nehote povzročili škodo zaradi čezmerne velikosti in moči,« je zapisal kolumnist tednika Der Spiegel Stefan Kuzmany.

Športni terenci so najbolj priljubljena kategorija vozil v Nemčiji in nasploh v Evropi. Vanjo sodi kar približno tretjina na novo registriranih avtomobilov. Avtomobilski proizvajalci oglašujejo tako rekoč samo še športne terence. Ker so ti težji in manj aerodinamični od drugih avtomobilov, je poraba goriva praviloma večja, s tem pa so višji tudi izpusti CO2 na prevoženi kilometer.

Evropska okoljska agencija je letos objavila podatek, da so se povprečni izpusti na novo registriranih avtomobilov v Evropski uniji lani po nekaj letih zmanjševanja znova povečali. Kot opozarjajo pri nevladni organizaciji Transport & Environment, gre to pripisati prav povečevanju navdušenja nad športnimi terenci.

Izvršni direktor Volkswagna Herbert Diess se je po poročanju Reutersa na znamenitem avtomobilskem salonu, ki je ravno ta mesec potekal v Frankfurtu, branil, da se samo odzivajo na povpraševanje. »Stranke želijo športne terence.« Glavni razlog za nakup športnega terenca je izboljšanje varnosti potnikov v vozilu. A to se dogaja na račun poslabšanja splošne prometne varnosti. Večji, težji in višji avtomobili so za potnike ob trku z drugim vozilom praviloma varnejši. Za potnike v manjšem, lažjem in nižjem vozilu pa je trk s športnim terencem poguben. Ekonomistka Michelle White s Kalifornijske univerze v San Diegu, ki je kupovanje velikih terenskih vozil označila za cestno oboroževalno tekmo, je izračunala, da za vsako smrtno žrtev, ki se ji potniki v športnem terencu ali poltovornjaku izognejo, umrejo štirje udeleženci zunaj teh vozil.

Pravica ljudi, da si kupujejo družinske oklepnike, bi morala biti omejena s pravico do varnosti drugih udeležencev v prometu.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.