Jure Trampuš

6. 12. 2019  |  Mladina 49  |  Družba

Rešimo se digitalnih okovov

Novo družabno WT.Social omrežje opozarja na brezno, v katero tone sodobna družba

(So)ustanovitelj Wikipedije Jimmy Wales

(So)ustanovitelj Wikipedije Jimmy Wales
© Wikimedia Commons

Jimmy Wales je ustanovitelj Wikipedije, revija Time ga je pred dobrim desetletjem uvrstila med sto najvplivnejših ljudi na svetu. Internetna enciklopedija Wikipedija je drugače od večine internetnih strani brezplačna, na njej ni oglasov, ne brska za podatki uporabnikov, ne prodaja jih naprej, njeno vsebino ustvarjajo stotisoči. Pogon, na katerega deluje deseta najbolj obiskana spletna stran na svetu, je drugačen od pogona tistih, ki so na mestih pred njo. Izvirni namen Googla, YouTuba, Facebooka in podobnih je služenje denarja. Tržna vrednost podjetja Alphabet (Google) je 747 milijard dolarjev, Facebook pa naj bi bil vreden okoli 541 milijard.

Jimmy Wales želi to spremeniti. Pred nekaj tedni je zagnal novo družabno omrežje WT.Social, katerega namen je boj proti lažnim novicam, zavajajočim oglasom in zlorabi uporabnikov.

WT.Social, ki drugače od Facebooka ni popolnoma brezplačen – če uporabniki želijo, lahko plačujejo 12 evrov na mesec –, je v dveh mesecih pridobil 300 tisoč uporabnikov. To je veliko, a hkrati malo v primerjavi z milijardno številko, s katero se ponaša Facebook.

Zakaj še eno družabno omrežje? Jimmy Wales trdi, in ima prav, da je poslovni  model uveljavljenih omrežij sporen. Temelji na oglaševanju, to pa pripelje do tega, da prevladujejo »nekakovostne vsebine«. Po njegovem mnenju so sedanji modeli družabnih omrežij namenoma narejeni tako, da so zasvojljivi, podatkov uporabnikov pa »ne uporabljajo zgolj za pošiljanje ustreznejših oglasov (v bistvu je to v redu), ampak za spodkopavanje nekaterih temeljnih vrednot demokracije«. Temeljni poslovni model sedanjih družabnih omrežij zaznamujeta boj za našo pozornost in prodaja našega časa. Uporabniki smo gorivo za njihov dobiček. Na omrežju WT.Social vsega tega ni. Vizija Jimmyja Walesa je drugačna. »Družabni mediji brez oglasov, kjer plačate samo, če to želite … če presodite, da to spletno mesto daje vrednost vašemu življenju, življenju ljudi, ki so vam blizu, in družbi na splošno.« Namesto klikanja avtonomna izbira tistega, kar se zdi uporabnikom smiselno. In razprava o tem.

Vprašanje je, kako uspešno bo novo družabno omrežje. Zelo težko bo ogrozilo Facebook in druge. Resnici na ljubo Facebook ne bi bil tako velik, če uporabnikov ne bi zanimale točno takšne vsebine, proti katerim se bori Jimmy Wales. Torej senzacionalne zgodbe, pretiravanje in laži, na katere uporabniki Facebooka in drugih omrežij najraje klikajo.

Ko je Jimmy Wales leta 2001 postavil spletno stran Wikipedija, se je zdela njegova zamisel, da bi moralo znanje postati dostopno vsem, utopična. Bila je, a mu je uspelo. To je bil čas, ko je bil internet svoboden. Danes ni, internet, njegovo vsebino in način delovanja določajo tehnološki giganti in nekatere države. Težave bi se morali lotiti na drugem koncu. Evropska unija poskuša preprečevati pojav lažnih novic. Poskuša omejevati monopole. Skoraj popolnoma neuspešna pa je pri preganjanju davčnih utaj. A zakaj bi čakali na države? Zakaj ne bi Facebooka načeli točno tam, kjer je najšibkejši? Zakaj ne bi nekega dne zbrisali svoje profile in se rešili digitalnih okovov? Prihodnost je namreč grozeča.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.