Ljubljana: zate!

Ne spuščamo se v celoten zapis z naslovom Ljubljana: zate!, ki ga je g. Jože Mermal namenil Staremu ljubljanskemu letališču (SLL), zanima me odstavek, v katerem se spreneveda in govori o nečem, kar to ni. Že naslov projekta »Staro ljubljansko letališče« je zavajajoč, kajti od SLL sta ostali stavbi, katerih zunanjost in delček vsebine spominja na nekaj, kar je nekoč bilo v bližini letališče - prometno, vojaško, kasneje še letališče vojaške trenažne eskadrilje in vse do konca športno letališče AK Ljubljana. Vse to je bilo na prostoru, ki ga Jože Mermal označuje kot »degradirani prostor v spomeniškem varstvu.« Kaj bi ta besedna zveza sploh lahko pomenila?

Desetletja nikogar ni zanimal nekdanji letališki stolp, poslopje terminala, kot se danes imenujejo letališke stavbe, pa je bilo skladišče. Stavbi sta bili že dolgo ločeni od nekdanje vzletne steze. Nikomur ni padlo na pamet, da bi terminal ali kontrolni stolp, o katerem govorimo, prepustil Aeroklubu Ljubljana. Danes vemo, zakaj! Aeroklub so nagnali s travnika, v zameno so mu dali neuporabno zemljišče na ljubljanskem barju. Seveda je za omenjeno zemljišče ob Ižanski cesti in za teflonsko podlago, kot jo ima ljubljanska obvoznica na tem območju in naj bi bila temelj vzletne steze, nekdo plačal. Člani aerokluba so v svoji naivnosti skušali urejati zaraščeno površino prihodnjega letališča na Barju, a vse je bila igra, kako se odkrižati aerokluba, skupaj s pravljico o utrjevanju vzletne steze z elektrofiltrskim pepelom z dvorišča ljubljanske toplarne.

No, pojavile so se govorice, da je bilo za novo lokacija (športnega) letališča namenjenega baje precej denarja. Žal pa ni javnega dokumenta, ki bi to potrjeval ali razkril, za kakšen denar sta BTC oz. MOL pridobila tisti degradirani prostor (v spomeniškem varstvu). Seveda ne gre samo za omenjeni dve stavbi, ampak za veliko zeleno površino, neznanske vrednosti in koliko denarja je bilo, če sploh kaj, namenjenega za nadomestno letališče AK Ljubljana. Kar solze lahko pritečejo bralcu, ko gospod Jože Mermal zagotavlja, da v tem partnerstvu zasebni partner ne bo zaslužil praktično nič. Od tega športnega letališča imata BTC in mesto Ljubljana velike koristi in prav zato bi bilo higiensko, da bi nekoč lahko vzeli v roke dokument, ki pojasnjuje veliko preobrazbo družbenega v zasebno, v kateri je bil AK Ljubljana majhna smet. Jadralce, ki so se prek aerokluba umestili v Adrio, klub ni več zanimal, žal so bili tudi upravniki AK Ljubljana, predvsem pa njegovi predsedniki, ljudje brez ideje in hrbtenice, če uporabim ta blaga izraza. Po tem, ko so si razdelili veliko ozemlje nekdanjega letališča, AK Ljubljana nikogar več ni zanimal.

Toliko o ureditvi SLL na južnem robu BTC, ki je pridobil, kot zatrjuje Mermal, novo kakovost za okolje in o tem, da bodo nekaj pridobili celo učenci in obiskovalci muzeja zgodovine ljubljanskega letališča. Ne vem sicer, katere učence ima v mislih gospod Mermal? Ljubljanski učenci in dijaki bi lahko pridobili samo na pravem letališču, ki je tu nekoč bilo, to pa, da bi jih zanimala nostalgija za letalstvom v obliki starih fotografij, ne verjamem. Res, mladi bi lahko pridobili živo izkušnjo v zraku in z letenjem. Na travniku v Polju jih je bilo vselej veliko. To možnost so mladim, v najlepšem mestu na svetu, odvzeli. A to spada bolj v zgodovino muzeja tajkunskih igric, ki ga najbrž nikoli ne bo. 

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.