OK Bloomberg
Predsedniški kandidat med kampanjo uporablja spletne meme
Eden od promocijskih memov oziroma insceniranih »pogovorov«, v katerih Bloomberg ustvarjalca memov prosi, naj objavi mem, ki ga bo prikazal kot frajerja.
V prejšnji številki smo pisali o družbenem vplivu političnih memov in kako se ti uporabljajo za oglaševanje. Michael Bloomberg, demokratski kandidat za predsednika Združenih držav Amerike, te dni v kampanji združuje oboje: predsedniško kandidaturo na družabnih omrežjih promovira s plačanimi oglasi v obliki spletnih memov. Nekaterim najbolj priljubljenim uporabnikom Instagrama, ki milijonom sledilcev vsak dan delijo humoristične spletne meme, plačuje, da ustvarjajo in objavljajo izvirne meme, s katerimi se želi približati mladim uporabnikom družabnih omrežij.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
Eden od promocijskih memov oziroma insceniranih »pogovorov«, v katerih Bloomberg ustvarjalca memov prosi, naj objavi mem, ki ga bo prikazal kot frajerja.
V prejšnji številki smo pisali o družbenem vplivu političnih memov in kako se ti uporabljajo za oglaševanje. Michael Bloomberg, demokratski kandidat za predsednika Združenih držav Amerike, te dni v kampanji združuje oboje: predsedniško kandidaturo na družabnih omrežjih promovira s plačanimi oglasi v obliki spletnih memov. Nekaterim najbolj priljubljenim uporabnikom Instagrama, ki milijonom sledilcev vsak dan delijo humoristične spletne meme, plačuje, da ustvarjajo in objavljajo izvirne meme, s katerimi se želi približati mladim uporabnikom družabnih omrežij.
Bloombergovi promocijski memi so kot nekakšna (neduhovita) parodija njegove javne podobe: sestavljajo jih screenshoti insceniranih zasebnih sporočil, ki naj bi si jih na Instagramu izmenjeval z lastniki priljubljenih profilov: v enem od »pogovorov« ustvarjalca memov denimo prosi, naj objavi mem, ki ga bo prikazal kot frajerja, zraven pa priloži fotografijo, na kateri nosi (kvazi) trendovska oblačila.
Michael Bloomberg, ki ima na razpolago več kot 61 milijard dolarjev, za predsedniško tekmo zapravlja rekordne vsote: za Facebookove oglase vsak dan odšteje več kot milijon ameriških dolarjev; februarja je za kampanjo zapravil že več kot 200 milijonov. Kampanja Bernieja Sandersa je za oglaševanje ta mesec nakazala le približno devet milijonov. Kljub ogromni razliki v vsotah, ki jih demokratska kandidata namenjata za oglaševanje, na družabnih omrežjih brez dvoma prevladujejo memi o Sandersu (in seveda Trumpu), ki nastajajo organsko.
Pozornost zbujajočo, ostro kritizirano Bloombergovo kampanjo na družabnih omrežjih vodi piarovski projekt Meme 2020.
Bloomberg želi z objavami oglasov v obliki memov ustvarjati vtis, da je duhovit in v koraku s časom, a v očeh marsikoga gre za izrazito spodletel poskus pridobivanja naklonjenosti morebitnih mladih volivcev.
Ta je za promocijsko akcijo vzel v varstvo 18 priljubljenih Instagramovih profilov, ki se osredotočajo na ustvarjanje in deljenje memov: njihove objave skupaj dosegajo kar 60 milijonov uporabnikov Instagrama. »Kandidatura Mika Bloomberga 2020 je v kampanjo vključila ustvarjalce družabnih vsebin, s svetom spletnih memov vred. Čeprav je morda strategija memov nova v predsedniški politiki, stavimo, da bo učinkovita komponenta za doseganje ljudi tam, kjer so, in bo uspešna pri tekmovanju z močno digitalno prezenco predsednika Trumpa,« so zapisali Bloombergovi predstavniki za stike z javnostjo.
V politični sferi je Bloomberg s takšno propagandno taktiko pravzaprav pionir: doslej so z memi oglaševali predvsem modne in kozmetične blagovne znamke, a že pri teh je to učinkovalo nekoliko prisiljeno in nerodno, za najzvestejše občinstvo memov celo kanček blasfemično: »Spominja na to, kako nekatera podjetja oglase servirajo v obliki grafitov in ulične umetnosti, le da je ta fenomen pri memih iz resničnega prostora prestavljen v virtualnega.«
Videti je, da želi 78-letni milijarder, nekdanji župan New Yorka, z objavami oglasov v obliki memov ustvarjati vtis, da je zabaven, v stiku s trendi, duhovit, samoironičen in v koraku s časom, a v očeh marsikaterega kritičnega oboževalca memov gre za izrazito spodletel poskus pridobivanja naklonjenosti morebitnih mladih volivcev. Politični oglas ti še vedno prepoznajo kot oglas, četudi je zakrinkan v obliko, ki jih priteguje. Ko pa ljubitelji memov prepoznajo, da gre pravzaprav za politično propagando, se številni med njimi počutijo izdane: pod Bloombergovimi oglasi objavljajo užaljene komentarje, namenjene nosilcem profilov, ki so plačane meme objavili: »prodal si se!«, »moral bi se sramovati!« in podobno.
Bloombergova kampanja je s plačanimi političnimi oglasi v obliki memov pravzaprav izkoristila sivo območje oglaševanja na družabnih omrežjih: ko kampanje zvezdnikom in vplivnežem plačujejo, da v njihovem imenu širijo politično propagando, jim ni treba zakupiti spletnega oglasnega prostora, to pa pomeni, da tudi ni treba upoštevati oglaševalskih pravil na družabnih omrežjih, tokrat na Instagramu, ki je v lasti Facebooka. Bloomberg s tem, da oglase pretanjeno skrije v meme, zaobide številna Facebookova pravila političnega oglaševanja, še posebej, kar se tiče preglednosti: podatki o tem, koliko je Bloombergova kampanja zapravila za te oglase, niso javni, čeprav bi morali biti. Prav tako bi moralo biti javno poudarjeno, da gre pri takšnih objavah za oglas, zato je Facebook prejšnji petek spremenil pravila igre: tudi pri oglasih, ki niso sponzorirani, torej niso plačani neposredno Facebooku, mora biti jasno poudarjeno, da gre za reklamo. Bloombergove meme zdaj krasi pripis »plačano partnerstvo«.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.