Peter Petrovčič

 |  Mladina 29  |  Politika

Pogrom nad (neželenimi) tujci

Nameščanje prosilcev za azil v zapor za tujce in sprejemanje pravne podlage za nepredušno zaprtje meje ter nesprejemanje beguncev

Slovenska južna meja se zapira.

Slovenska južna meja se zapira.
© Željko Stevanić

Policija skupaj z uslužbenci notranjega ministrstva po nareku ministrstva, ki ga vodi minister v odstopu Aleš Hojs, na izbranih obmejnih policijskih postajah že od začetka junija poskusno izvaja nov model azilne oziroma protitujske politike po zgledu sosednje Madžarske. Model, ki vključuje skrajšane azilne postopke in omejitve gibanja za prosilce za azil, točneje, za ljudi, ki so izrazili namero za vložitev prošnje za azil. Gre za model, kot ga poznajo na Madžarskem in ga je sodišče EU nedavno spoznalo za protizakonitega, ker krši človekove pravice prosilcev za azil. Zato tudi ni čudno, da gre za ravnanje, ki poteka v tajnosti.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Peter Petrovčič

 |  Mladina 29  |  Politika

Slovenska južna meja se zapira.

Slovenska južna meja se zapira.
© Željko Stevanić

Policija skupaj z uslužbenci notranjega ministrstva po nareku ministrstva, ki ga vodi minister v odstopu Aleš Hojs, na izbranih obmejnih policijskih postajah že od začetka junija poskusno izvaja nov model azilne oziroma protitujske politike po zgledu sosednje Madžarske. Model, ki vključuje skrajšane azilne postopke in omejitve gibanja za prosilce za azil, točneje, za ljudi, ki so izrazili namero za vložitev prošnje za azil. Gre za model, kot ga poznajo na Madžarskem in ga je sodišče EU nedavno spoznalo za protizakonitega, ker krši človekove pravice prosilcev za azil. Zato tudi ni čudno, da gre za ravnanje, ki poteka v tajnosti.

Na ministrstvu ne dajejo nikakršnih pojasnil v zvezi novo azilno politiko, ki niti nima podlage v veljavni zakonodaji. Odgovorili niso niti na eno od konkretnih vprašanj, sporočili so zgolj število omejitev gibanja, ki so jih odredili na notranjem ministrstvu: »V letu 2020 je bilo do 22. 6. 2020 gibanje na podlagi zakona o mednarodni zaščiti omejeno 55 prosilcem za mednarodno zaščito.« Ter dodali, da »v okviru zakonskih možnosti ves čas prilagajamo svoje delo razmeram na področju migracij. Vključno z ukrepom omejitve gibanja, ki se odredi, ko so za to izpolnjeni pogoji v skladu z načelom zakonitosti in sorazmernosti.« Policija s prosilci za mednarodno zaščito torej ravna zakonito in v skladu z načelom sorazmernosti, zagotavljajo na notranjem ministrstvu. To načelo med drugim predvideva, da se omejitev gibanja odredi, kadar so za to utemeljeni razlogi, med katerimi je najpogostejša tako imenovana begosumnost.

Podatki z ljubljanskega upravnega sodišča, kamor lahko tujec, ki mu je bilo omejeno gibanje, vloži pritožbo zoper ta ukrep, kažejo prav nasprotno. Da notranje ministrstvo po novem gibanje tujcem omejuje protizakonito in v nasprotju z načelom sorazmernosti. Podatke sodišča, ki je edino v državi pristojno za odločanje v teh zadevah, je sporočila predsednica sodišča Jasna Šegan. Zoper odredbo o omejitvi gibanja je zgolj v prvih treh tednih junija pritožbo na sodišče vložilo kar 27 tujcev. Pritožbi ni bilo ugodeno le v štirih primerih, v vseh drugih pa je sodišče presodilo, da za omejitev gibanja niso bili izpolnjeni predpisani zakonski pogoji, in je ukrep razveljavilo. Notranje ministrstvo torej po novem »poskusno« izreka ukrep omejitve gibanja in namestitev v zapor za tujce sistematično, ne da bi za to imelo podlago v zakonu o mednarodni zaščiti.

Center za tujce v Postojni je sicer nekakšna slovenska različica madžarskih obmejnih kontejnerskih taborišč, iz katerih tam nameščeni prosilci za azil nimajo pravice izhoda. Razen če se odrečejo prošnji za azil in privolijo v izročitev sosednji državi ali državi izvora. In center za tujce se dejansko nezadržno polni. Tam so aprila sprejeli 55 tujcev, maja 97, zgolj v prvih devetih dneh junija pa kar 120.

Podatki s sodišča kažejo še nekaj – da na notranjem ministrstvu zavajajo, da bi prikrili novo realnost, v katero so prisilili tudi policijo. Res je, kar pravijo – da je bilo v celotni prvi polovici letošnjega leta izrečenih 55 omejitev gibanja prosilcem za azil. A vsaj 27 od teh v zgolj 12 junijskih dneh, odkar so nekatere policijske postaje začele upoštevati nova navodila političnega vodstva na notranjem ministrstvu. Polovica tujcev, ki so bili po nareku ministrstva v prvi polovici leta zaprti v center za tujce, je bila tja nameščena junija. Junija letos pa je bilo skupaj s pritožbami, ki so jih prejeli v zadnjih štirih dneh junija in o njih še ni odločeno, na sodišče vloženih kar 50 pritožb zoper omejitev gibanja.

Da gre za namerno prikrivanje dejstev in zavajanje javnosti, kaže tudi tale podatek. V istem obdobju lani, v celotnem lanskem juniju, ni bila na ljubljansko upravno sodišče vložena niti ena sama pritožba zoper omejitev gibanja, to pomeni, da zelo verjetno ni bil izrečen niti en tak ukrep. In to čeprav je število »ilegalnih prehodov meje« junija lani in letos povsem primerljivo.

Na notranjem ministrstvu tudi glede tega ne dajejo nobenih informacij, a naj bi bili v noveli zakona o mednarodni zaščiti, ki jo pripravljajo, uvedeni omenjeni ukrepi zoper prosilce za azil, ki niso skladni z evropsko konvencijo o človekovih pravicah ter slovensko ustavo. Nekatere izmed teh sicer najdemo že v pred dnevi predstavljeni noveli zakona o tujcih.

Notranje ministrstvo je samo junija omejilo gibanje 50 prosilcem za azil, v istem obdobju lani, primerljivem tudi po številu nezakonitih prehodov meje, niti enemu.

Gre za zakon, ki ga je oktobra lani ustavno sodišče spoznalo za neustavnega. Razveljavljene so bile določbe, ki so jih napisali na notranjem ministrstvu v času vlade Mira Cerarja in so predvidevale možnost popolne zapore meja za neželene tujce. A na notranjem ministrstvu so zdaj pripravili novelo zakona, ki ponovno uvaja prav to sporno, protiustavno določbo. V skladu z njo bi Slovenija smela zapreti meje in nehati sprejemati prošnje za azil, kadar je po mnenju vlade »migracijski pritisk« na meje premočan. Poleg tega novela zakona o tujcih prinaša tudi številne nove protitujske ukrepe oziroma nižanje standarda pravic neželenih tujcev.

V Delovni skupini za azil in Delavski svetovalnici so se poglobili v predlagane spremembe zakona o tujcih in svoj odziv nanje naslovili »Napad na solidarnost, na delavce, otroke in najranljivejše«.

O ponovni uvedbi protiustavnih določb zakona so zapisali, da vlada poskuša spet uvesti »suspenz mednarodnih konvencij o mednarodni zaščiti, kar je zaradi ustavnih garancij že zavrnilo slovensko ustavno sodišče. Predlagatelj se želi ustavnim varovalkam tokrat izogniti tako, da namesto izrednega stanja, ki naj bi dopuščalo ukinitev presoje prošenj za azil, uvaja nov, nedoločen termin: ’kompleksna migracijska situacija’.«

Poleg tega opozarjajo, da zakon širi pogoje za omejevanje prostosti tujcem: »Spremembe zakona širijo definicijo begosumnosti oseb za lažji odvzem prostosti. Odvzem prostosti je v Sloveniji najstrožji ukrep, ki mora biti zato dobro utemeljen, pri tujcih, ki so na ozemlju države brez ustreznega dovoljenja, pa se ta ukrep že zdaj uporablja zelo široko. Sodna praksa upravnega sodišča te neupravičene posege policije v svobodo ljudi dosledno razveljavlja kot nezakonite.« Gre za uzakonjanje širših možnosti, da se tujcem – prosilcem za azil in tistim, ki jim je bila prošnja za azil zavrnjena – odvzame prostost. In to čeprav že omenjeni podatki s sodišča kažejo, da ministrstvo za notranje zadeve že danes v kar 85 odstotkih gibanje tujcem omejuje v nasprotju z zakonom in mednarodnimi zavezami spoštovanja človekovih pravic.

Predlog novega zakona o tujcih zaostruje tudi pogoje za možnost začasnega zadrževanja v Sloveniji za »brezpravne« tujce, ki ga policija že zdaj izjemno redko uporablja. Tujcem se odvzemajo učinkovita pravna sredstva za preprečitev vračanja v nehumane razmere in se jim trajno zapirajo tudi še veljavne poti za postopno legalizacijo bivanja. »S tem naj bi se povečala ’učinkovitost vračanja’, a v praksi bo to prineslo bežanje tujcev pred državnimi institucijami, socialno ogroženost ter nevarne in nehumane deportacije. Zaradi nepravilnega vračanja je že bilo nekaj smrtnih primerov, pa tudi kršitev pravic ljudi pri deportacijah, s celotnim postopkom ’napotovanja čez meje’ brez odločb ali sklepov pa se ponavljajo vzorci iz časa nezakonitega izbrisa,« opozarjajo v omenjenih nevladnih organizacijah.

Poleg tega novela zakona prinaša tudi nesorazmerne omejitve za otroke in mladoletnike ter za tuje delavce in njihove družine.

Glede prvih, opozarjajo v Delavski svetovalnici in Delovni skupini za azil, spremembe zakona odpravljajo varstvo otrokovih pravic. Do zdaj je veljalo, da se po prenehanju dovoljenja za bivanje šoloobvezni otroci ne odstranjujejo iz države. »Za to se je uporabljal institut začasnega zadrževanja – šestmesečnega suspenza deportacije tujcev, ki jih iz objektivnih razlogov ni mogoče vrniti v izvorne države. Ta možnost se s predlaganimi spremembami ukinja, prav tako se želi ta možnost odvzeti mladoletnikom brez spremstva, če zanje jamči njihov skrbnik.« Glede nižanja standarda pravic tujih delavcev in njihovih družin so spremembe namenjene oteževanju pridobivanja delovnega dovoljenja ter združevanja družin. Napad na združevanje družin so na ministrstvu izpeljali na komaj opazen, prefinjen način. Iz nabora sredstev, s katerimi tujec izkazuje zadostna sredstva za preživljanje družinskega člana ali več članov, so črtali povračila stroškov pri delu, kot so malica, prevoz in podobno. S tem se bo številnim delavcem onemogočila združitev z družino, dovoljenje za bivanje pa bo izgubilo tudi veliko družin, ki že živijo v Sloveniji, opozarjajo v Delavski svetovalnici in Delovni skupini za azil. »Ukrepi, ki jih notranje ministrstvo uvaja za ’preprečitev zlorab’, bodo imeli nesorazmerno hude socialne posledice in bodo ustvarili novo skupino prebivalstva, ki jo bo ’treba odstraniti’, čeprav zdaj izpolnjuje vse pogoje za bivanje in delo v državi,« še pišejo v omenjenih organizacijah.

Vlada predlaga ponovno uzakonitev možnosti popolnega zaprtja meja za tujce, čeprav je bil ta zakonski člen na ustavnem sodišču pred zgolj osmimi meseci razveljavljen.

Nad tujce, ki si želijo bivati v Sloveniji, in celo nad tiste, ki tu že bivajo zakonito, se je vlada spravila tudi z uvedbo nesorazmerne zahteve, da morajo tujci za pridobitev stalnega dovoljenja za bivanje izkazati enako raven znanja slovenskega jezika, kot če želijo pridobiti slovensko državljanstvo. »Če bi ministrstvo res skrbela ’boljša integracija’ tujcev, tudi več tisoč državljanov EU in ZDA, ki bivajo v Sloveniji, bi z medresorskim sodelovanjem poskrbelo za lažje vključevanje družin (pri čemer so otroci vedno ključni pri vpeljevanju staršev v slovensko govoreče okolje) in za širitev kulturnih dejavnosti. Namesto tega sedaj vidimo zlorabo kulture za zatiranje najbolj zgaranih delavcev, ki držijo na nogah slovensko infrastrukturo, nimajo pa ne časa ne moči, kaj šele možnosti za opravljanje zahtevnih izpitov,« še pravijo v Delavski svetovalnici in Delovni skupini za azil.

Vse našteto kaže na sistematično krčenje pravic tujcev, pa najsi bodo to prosilci za azil, tu že živeči begunci ali tuji delavci. Sporočilo je jasno, nočemo vas tu, nezaželeni ste, odidite.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.