20. 11. 2008 | Mladina 47 | Ekonomija
EIB na pomoč proizvajalcem avtomobilov
Posojila, ki jih evropskim avtomobilskim podjetjem ponuja banka EIB, so pomembna za vrsto slovenskih podjetij
Revoz
© Borut Peterlin
Evropska investicijska banka (EIB) predlaga povečanje posojil za avtomobilsko industrijo, da bo lažje prebrodila posledice finančne krize. Čeprav imamo v Sloveniji le enega proizvajalca avtomobilov, novomeški Revoz, so posojila, ki jih evropskim avtomobilskim podjetjem ponuja EIB, pomembna za vrsto slovenskih podjetij, ker so dobavitelji opreme in delov za avtomobile. Med njimi so nekatera zelo pomembna slovenska podjetja. V Slovenski avtomobilski grozd (ACS) jih je vključenih 53. Med njimi so Cimos, Domel, Eti, Gorenje Orodjarna, Helios Tblus, Hidria AET, Hidria Rotomatika, pet podjetij Iskra, Kovinoplastika, Kolektor Liv, Prevent, Riko, Štore Steel, Talum, Unior.
Vsa ta podjetja imajo svoje dobavitelje surovin in polizdelkov. Če tuji proizvajalci avtomobilov slovenskim dobaviteljem zmanjšajo naročila, morajo tudi ti svojim dobaviteljem surovin in polizdelkov zmanjšati naročila, kar pomeni zmanjšanje proizvodnje in zapiranje delovnih mest po verigi. Če slovenska podjetja manj delajo, je manj naročil tudi za avtoprevoznike, ki dostavljajo surovine in polizdelke, hkrati pa vozijo avtomobilske dele in opremo k proizvajalcem avtomobilov v tujino.
EIB namerava finančnim ministrom članic EU predlagati, da bi v letih 2009 in 2010 posojila podjetjem, ki proizvajajo avtomobile, povečala od 20 do 30 odstotkov, kar znese 10 do 15 milijard evrov. Del teh posojil bi proizvajalci avtomobilov morali porabiti za razvoj čistejših tehnologij. V zadnjih treh letih je EIB evropskim proizvajalcem avtomobilov na leto v povprečju posodila za okrog dve milijardi evrov. V EIB niso navedli, ali bodo dodatna posojila lahko dobili le proizvajalci avtomobilov ali pa tudi dobavitelji opreme in delov. Če bi krog dobitnikov razširili, bi do ugodnih posojil EIB lahko prišli tudi slovenski dobavitelji in podizvajalci. O tem bodo sicer odločali finančni ministri držav članic, med njimi tudi slovenski, oni namreč določijo pogoje, pod katerimi EIB sme posojati denar. Glede na težave nemških dobaviteljev za avtomobilsko industrijo je pričakovati, da bo vsaj Nemčija predlagala razširitev kroga prejemnikov posojil tudi nanje. Vendar se o tem za zdaj ne govori veliko.
Slovenski dobavitelji, ki sodijo med majhna in srednja podjetja, lahko prek domačih bank že zdaj od EIB dobijo posojila, ki so namenjena spodbujanju podjetništva in razvoju majhnih in srednjih podjetij, pa tudi za razvoj in inovacije. Evropski proizvajalci avtomobilov sicer pravijo, da bi bili zadovoljni s posojilom, ki bi jim ga EIB zagotovila pod enakimi pogoji, kot veljajo za druge gospodarske panoge.
Proizvajalci avtomobilov prek evropskega združenja (ACEA) od oblasti v državah članicah zahtevajo tudi uvedbo spodbud za zamenjavo starih z novimi avtomobili. Tako bi bilo treba po njihovem mnenju spodbuditi potrošnjo. O tem odloča vlada v vsaki državi članici posebej, ker je davčna politika nacionalna pristojnost. Finančni ministri članic EU lahko poskrbijo le za usklajevanje, da ne bi nekatere članice, ki bi imele višjo spodbudo, postale odlagališče za stare avtomobile, kakor je dejal evropski komisar za industrijo in podjetništvo Günter Verheugen.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,2 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.