Darja Kocbek

 |  Mladina 26  |  Ekonomija

Dolgovi bodo zavrli nadaljnjo gradnjo

Ne zaradi gospodarstva, za prisklednike so gradili avtoceste

Zadnji za nekaj časa? - odsek Trebnje - Karteljevo

Zadnji za nekaj časa? - odsek Trebnje - Karteljevo
© Borut Peterlin

»Avtocesto zahtevamo takoj,« so prometnemu ministru Patricku Vlačiču sporočili dolenjski, belokranjski in posavski gospodarstveniki. Pričakujejo, da bo del avtoceste pri Trebnjem končan v prvi polovici prihodnjega leta. To je tisti del dolenjske avtoceste, ki so ga 14 let umeščali v prostor.
Odsek avtoceste pri Trebnjem je eden najbolj značilnih odsekov, ki so ga »umeščali v prostor« pod krinko raznih zaščit naravnega okolja, da so lahko različni priskledniki, ki jim je bil glavni interes čim več iztržiti za zemljišča, ki so jih tam že imeli ali pa so jih na hitro poceni kupili. Takšne kupčije so eden od glavnih razlogov, da avtocestni križ po 15 letih še vedno ni dograjen in da je bila avtocestna družba Dars konec lanskega leta skupaj z obrestmi zadolžena za že več kot 4,2 milijarde evrov. Kljub temu da bo Darsu že letos za odplačilo starih kreditov zmanjkalo 2,6 milijona evrov, je vlada predlagala, poslanci pa potrdili nov zakon za njegovo dodatno zadolževanje v višini 330 milijonov evrov. To pomeni, da bo stare kredite prisiljen odplačevati z novimi. Da bo med pobranimi cestninami, ki so Darsov vir za odplačilo kreditov, in zneskom kreditov, ki zapadejo v plačilo, nastajala vedno večja luknja, če se bo Dars še naprej na veliko zadolževal, je nekdanji član nadzornega sveta Darsa inženir Janez Črnivec opozarjal že pred leti, ko je bilo to še mogoče preprečiti, saj je bil Dars takrat še neprimerno manj zadolžen, kot je zdaj.
Računsko sodišče je marca s svojim poročilom dejansko javno povedalo, kar je bilo dejansko načrtovano že ob začetku gradnje avtocest in ustanovitvi državne avtocestne družbe Dars leta 1994. Programa za dograditev avtocestnega križa takratna politika ni sprejela v prvi vrsti zato, da bi gospodarstvu omogočila čim hitrejše in učinkovitejše transportne poti, ampak zato, ker so gradbene družbe, zlasti pa SCT, takrat potrebovale velik projekt, prek katerega bi prišle do stalnega dotoka velikih količin davkoplačevalskega denarja oziroma bi si skupaj z različnimi botri, prijatelji, sorodniki in drugimi priskledniki zagotovile dolgoročen državni sesek.
Zaradi tega je Janez Črnivec s svojimi zelo podrobnimi analizami in izračuni deset let zaman opozarjal na preveliko zadolževanje Darsa in podražitve avtocestnega programa. S svojimi izračuni je redno seznanjal tudi poslance, zaradi česar je prav perverzno, da ti zdaj napovedujejo ustanovitev preiskovalne komisije o gradnji avtocest. Vse nacionalne programe, vse letne programe, vse zakone o najemanju posojil, pa tudi poročila so namreč brez izjeme potrjevali v državnem zboru.
Več ko bo Dars denarja potreboval za odplačilo kreditov - ne glede na to, iz katerega vira jih bo vračal -, manj mu bo ostalo za gradnjo avtocest. Tolažba za dolenjske, belokranjske in posavske gospodarstvenike je, da je odsek pri Trebnjem vendarle med tistimi, ki jih bo do vratu zadolženi Dars vendarle še zmogel dograditi. Revizorji računskega sodišča so letos ocenili, da bo Dars svoje sedanje dolgove vračal do leta 2050. Korošci, Belokranjci, Notranjci in drugi si lahko tretjo, tretjo A in četrto razvojno os, ki jim jo še vedno obljublja politika, le narišejo.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,2 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Pošljite SMS s vsebino MLADINA2 na številko 7890 in prejeto kodo prepišite v okvirček ter pritisnite na gumb pošlji

Nakup prek telefona je mogoč pri operaterjih Telekomu Slovenije in A1.

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,2 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 15,8 EUR dalje:

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.