Darja Kocbek

 |  Mladina 44  |  Ekonomija

Na lestvici Krka in Sava

Krka od leta 2006 nenehno na evropski lestvici družb, ki največ vlagajo v raziskave in razvoj

Savini delavci med stavko

Savini delavci med stavko
© Samo Bešlagić

Krka in Sava sta slovenski podjetji, ki sta se uvrstili na lestvico tisoč podjetij s sedežem v EU, ki so v letu 2009 največ investirala v raziskave in razvoj. Krka je v primerjavi z lestvico za leto 2008 padla za deset mest (s 182. na 192. mesto), čeprav je v letu 2009 znesek vlaganj povečala s slabih 85 na dobrih 88 milijonov evrov in so vsa podjetja na lestvici naložbe v raziskave in razvoj zmanjšala za 2,6 odstotka.
Sava, ki je na lestvici za leto 2008 ni bilo, se je z dobrimi 5 milijoni evrov, ki jih je lani porabila za raziskave in razvoj, uvrstila na 936. mesto. Nasprotno pa se je zgodilo družbi ACH, ki je bila z dobrimi 4,6 milijona evrov vlaganj na lestvici za leto 2008 na 936. mestu, na lestvici za leto 2009 pa je ni. Krka je med slovenskimi podjetji edina stalnica na evropski lestvici od leta 2006. Takrat je bila na 242. mestu z vlaganji 52 milijonov evrov, v letu 2007 pa se je z vlaganji 59 milijonov evrov povzpela na 237. mesto.
Evropska komisija objavi samo, koliko je katera družba porabila za raziskave in razvoj, kako pa je bil ta denar porabljen, tega, kakšen je konkretni rezultat teh vlaganj, pa ne objavi. Seveda je znesek pomemben in z malo denarja niso mogoči veliki razvojni in inovacijski dosežki. Vendar pa so lahko inovacije tudi zelo poceni, zato bi bilo vsekakor zelo zanimivo, če bi evropska komisija začela objavljati, kakšni so konkretni rezultati vlaganj v raziskave in razvoj.
Res je seveda tudi, da je pot od začetka raziskav in razvoja do novega izdelka ali storitve dolga, traja več let. Tudi to bi kazalo spremljati in primerjati uspešnost posameznih podjetij glede na organizacijo raziskav in razvoja, sodelovanje z univerzami in inštituti, nasploh preučiti vpliv okolja, zlasti birokratskih postopkov na rezultate. Seveda ne bi smeli pozabiti na evropska sredstva, ki jih evropska komisija deli na podlagi okvirnega programa za znanost in raziskave, pa programov za spodbujanje inovacij. Samo v sedmem okvirnem programu za znanost in razi-skave (FP7) je za obdobje od leta 2007 do 2013 za raziskave in razvoj na voljo 50 milijard davkoplačevalskih evrov.
Sicer pa je na prvem mestu lestvice evropskih podjetij, ki so v letu 2009 največ vložila v raziskave in razvoj, nemški Volkswagen. Za to je porabil nekaj manj kot 5,8 milijarde evrov. To je kar slaba milijarda evrov manj, kot je lani za raziskave in razvoj namenila japonska Toyota, ki je prva na svetovni lestvici družb. Obe družbi sta bili tudi na prvem mestu lestvice za leto 2008. Enako velja na evropski lestvici za Nokio in Sanofi-Aventis, na svetovni lestvici pa za Microsoft in Roche. To pomeni, da v raziskave in razvoj v Evropi in na globalni ravni še vedno največ vlagajo proizvajalci avtomobilov, farmacevtska industrija in družbe s področja informacijsko-komunikacijske tehnologije.
Evropska komisija na splošno ugotavlja, da so evropska podjetja lani vlaganja v raziskave in razvoj zmanjšala precej manj (2,6 odstotka), kot sta se jim zmanjšala prodaja (za 10,1 odstotka) in dobiček (za 21 odstotkov). So pa evropska podjetja lani bistveno manj zmanjšala vlaganja v raziskave in razvoj kot ameriška (5,1 odstotka), azijska podjetja, zlasti kitajska in južnokorejska, pa še vedno pospešeno povečujejo tovrstna vlaganja.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,2 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Pošljite SMS s vsebino MLADINA2 na številko 7890 in prejeto kodo prepišite v okvirček ter pritisnite na gumb pošlji

Nakup prek telefona je mogoč pri operaterjih Telekomu Slovenije in A1.

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,2 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 15,8 EUR dalje:

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.