Darja Kocbek

 |  Mladina 13  |  Ekonomija

Cene surovin rastejo

75 odstotkov podjetij v EU surovine, ki jih potrebujejo, plačuje dražje kot pred petimi leti

Janez Potočnik

Janez Potočnik
© Borut Peterlin

Surovine, ki jih podjetja v Evropi potrebujejo za svojo proizvodnjo, se vse bolj dražijo. Eden glavnih razlogov za to je omejenost zalog, saj na planetu viri niso na voljo v neomejenih količinah, navaja evropska komisija. Anketa, ki jo je izvedel Eurobarometer, je pokazala, da danes 75 odstotkov podjetij v EU surovine, ki jih potrebujejo v proizvodnji, plačuje dražje kot pred petimi leti, 90 odstotkov podjetij pa pričakuje rast teh cen tudi v prihodnje.
Da stroški za surovine znašajo več kot 50 odstotkov vseh stroškov, je anketarjem Eurobarometra v EU odgovorila slaba četrtina vprašanih. Slovenska podjetja so po teh odgovorih sodeč med tistimi, kjer so stroški za surovine med najvišjimi v EU. Da presegajo več kot polovico vseh njihovih stroškov, je odgovorilo 36 odstotkov vprašanih, kar Slovenijo uvršča na šesto mesto v EU. Večji delež ko v podjetju predstavljajo stroški za surovine, manj ostane za druge stroške, zlasti za razvoj in za plače zaposlenih.
Evropska komisija ugotavlja, da srednja in majhna podjetja skušajo rast stroškov za surovine zmanjšati z inovacijami. Nekatera tehnologije za učinkovitejšo in bolj varčno proizvodnjo in poslovanje kupijo, nekatera jih razvijejo sama. Anketa Eurobarometra je pokazala, da je v Sloveniji delež podjetij, ki so nove tehnologije v zadnjih petih letih kupila, bistveno večji od deleža podjetij, ki so jih razvila sama. Podjetja, ki nove tehnologije razvijejo sama, te lahko uspešno prodajajo tudi na mednarodnih trgih, pravijo v evropski komisiji. Po njihovih podatkih imajo nekatera evropska podjetja, ki vlagajo v razvoj tovrstnih tehnologij, na globalni ravni že pomembne tržne deleže.
Evropski komisar za okolje Janez Potočnik pravi, da gredo ukrepi podjetij v pravo smer, ampak to še ni dovolj. »Ko govorimo o našem odnosu do virov, moramo preiti od razvoja na revolucijo. Bolj učinkovita raba virov je za podjetja nuja. Ekološke inovacije so pot, ki bo omogočila, da bodo izzivi, s katerimi se je treba so-očiti, postali priložnost,« je prepričan komisar. Med ekološke inovacije po razlagi evropske komisije sodijo izdelki, procesi in druge rešitve, ki pripomorejo k varovanju okolja in učinkovitejši rabi virov. Po njenih podatkih ekološke inovacije največ razvijajo in uporabljajo podjetja na področju kmetijstva, vodno-gospodarska podjetja in trgovska podjetja. Gradbena podjetja uporabljajo do okolja bolj prijazne materiale in storitve. V prehrambenih podjetjih so ekološke inovacije predvsem spremembe v organizaciji poslovnih procesov.
Evropska komisija ocenjuje, da bodo morala podjetja še precej več kot zdaj vlagati v razvoj ekoloških inovacij, da bo na ravni EU mogoče izpolniti cilje za povečanje učinkovitosti pri rabi virov in surovin do leta 2020. Eden od ključnih ukrepov, ki jih imajo na voljo, je tudi recikliranje. Podjetje, ki se odloči reciklirati steklo, po podatkih evropske komisije ne potrebuje novih surovin in hkrati občutno zmanjša porabo energije. Tudi proizvodnja aluminija iz recikliranega aluminija potrebuje občutno manj energije, manj pa je tudi izpustov toplogrednih plinov. Porabo energije in surovin je mogoče zmanjšati tudi z ekološkim dizajnom, pravijo v evropski komisiji.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,2 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Pošljite SMS s vsebino MLADINA2 na številko 7890 in prejeto kodo prepišite v okvirček ter pritisnite na gumb pošlji

Nakup prek telefona je mogoč pri operaterjih Telekomu Slovenije in A1.

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,2 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 15,8 EUR dalje:

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.