Tamara Kajtazović

5. 5. 2015  |  Družba

»Shirting ...« o odgovorni modi

© Marijo Županov

Kot smo poročali, berlinski aktivisti na slabe delovne razmere v tekstilnih tovarnah držav v razvoju opozarjajo z majicami za dva evra, a tudi slovenski oblikovalci ne počivajo. Modni projekt »Shirting...«, katerega peto edicijo so predstavili včeraj, se je porodil kot kritični odgovor na sodobno modo in njeno hitro zastaranje, nenehno trošenje, razslojevanje, neetičnost in neekološkost.

Omenjeni problematiki ustvarjalci projekta ponujajo protiutež: odgovorno oblikovanje oblačil s poudarkom na samem procesu oblikovanja in izkušnjah uporabnikov. V primeru shirtinga gre za idejo o kosu oblačila, ki kroži med uporabniki – »shirterji«. Ena srajca, več uporabnikov, eno oblačilo, več izkušenj. »Prav uporabniki so ključni pri sooblikovanju projekta, njihove izkušnje pa ustvarjajo nov pogled na modo in oblačenje ter novo vrednotenje oblačil,« poudarjajo ustvarjalci.

Tokratno, peto edicijo srajc, predstavljenih včeraj v galeriji Kresija, je oblikovala platforma theCollective. Pod projekt se je podpisalo sedem oblikovalcev. »Vsak od oblikovalcev je prejel skicirko, v katero je vnesel začetno inspiracijo. Z namenom, da bi se zabrisale sledi med oblikovnim jezikom vsakega od njih, pa so si v slogu shirting ... principa te mape med seboj izmenjavali, dokler se krog ni zaključil. Nastalo je sedem sketchbookov, ki so služili kot vodili v oblikovanju srajc in izvedbi nadaljnega procesa,« pojasnjujejo. Ob zaključku dogodka je sedem obiskovalcev srajce odneslo domov in nadaljevalo verigo shirtanja.

Pri shirtingu je ključna transparentnost celotnega procesa oblikovanja, produkcije in samega potovanja srajc. Projekt daje prednost počasni, družbeno dogovorni modi in odpira celo vrsto vprašanj, na primer koliko kosov oblačil dejansko potrebujemo, v kaj se oblačimo, kako in kdo proizvaja naša oblačila. Projekt »ponuja priložnost za oblikovanje drugačne skupnosti – skupnosti, ki kritično razmišlja o že sprejetih modnih normah in jih ponovno ovrednoti, s čimer gradi odnos onkraj logike potrošništva,« pravijo ustvarjalci, kar je v času vse hitrejše in cenejše mode, ki jo omogoča ravno izkoriščanje delovne sile v težkih delovnih razmerah, še posebej dobrodošlo.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.