• Marcel Štefančič jr.

    27. 9. 2019  |  Mladina 39  |  Kultura  |  Film

    Laži in kraja

    Zgrabite Modiglianija, Schieleja, Gustona, Degasa ali Giacomettija, ki visi na bogataševi steni, in preprosto odkorakajte, svetuje film Laži in kraja, ki si domišlja, da ve, kako kapitalizem zapeljati tako, da bo delal za vse, ne le za elite. Ivan (Theo James), atraktivni outsider, pride na prestižno losangeleško zabavo – urejen, eleganten, skuliran, vzvišen, v smokingu, z metuljčkom. Izgleda tako, kot da hoče izstopati, a noče – v resnici se hoče le čim bolj neopazno zliti z okolico. To so varovalne barve. Da je del jet-seta, namreč le hlini. Ivan je tat, mojster krinke, princ losangeleških noči, remiks Thomasa Crowna in Toma Ripleyja, ki se povsod obnaša tako, kot da je to njegovo, in ki hoče zapreti očetov hazarderski dolg, zato krade drage umetnine – tokrat je prišel po Koonsovega Zajca. Več

  • Marcel Štefančič jr.

    27. 9. 2019  |  Mladina 39  |  Kultura  |  Film

    Rambo: Do zadnje kaplje krvi

    Rambo (Sylvester Stallone), ki je vedno v žarišču geopolitike (v Rambu 3 je v Afganistanu rešil mudžahide!), tokrat kmetuje na očetovem posestvu, nedaleč od ameriško-mehiške meje. Ja, ponovno je postal velik in bel – kavboj. In vsi ga imajo radi. Končno ima home, sweet home. In mir. In družino. Toda ko njegova “nečakinja” (Yvette Monreal) na lepem prebegne v Mehiko, da bi poiskala svojega “izgubljenega” očeta, pade v roke podzemlja, ki jo prelevi v spolno sužnjo. Več

  • Marcel Štefančič jr.

    27. 9. 2019  |  Mladina 39  |  Kultura  |  Film

    Nič bolj stresnega od gledanja zvezd

    Izvor, Prihod, Pobesneli Max – cesta besa, Iztrebljevalec 2049, Gravitacija, Uničenje, Medzvezdje, Ex machina, Marsovec, Pod kožo, High Life, Avatar, Zora planeta opic, Upstream Color, Polnočna posebnost, Luna, Druga Zemlja, Na robu jutrišnjega dne, Ona, Napad na blok, Izvorna koda, Osmi potnik: Zaveza, Ledeni vlak, Pozaba, Gospod Nihče, Časovna zanka, Otroci človeštva – ja, živimo v novi zlati dobi sci-fija. In film Ad Astra le potrjuje, da sodobne sci-fije še vedno vznemirja in plaši to, kar je v 17. stoletju vznemirjalo in plašilo Blaisa Pascala: “večna tišina neskončnega vesolja” in “kratkost življenja”, ki se prižge med “dvema večnostma”. Več

  • Marcel Štefančič jr.

    20. 9. 2019  |  Mladina 38  |  Kultura  |  Film

    Jaz sem William

    Desetletnemu Williamu (Alexander Magnússon) najprej umre oče, potem mu – za vedno – hospitalizirajo mamo, potem ga dodelijo odbitemu, kriminalnemu, hazarderskemu stricu, potem ga začnejo izsiljevati sošolci, toda ko mu bosonogi gangster zaupa sprehajanje svojega psa, se mu mora nasmehniti le še pravo dekle, pa izgleda, kot da je prišel na avdicijo za danski rimejk De Nirove Zgodbe iz Bronxa. (Kinodvor/Kinobalon) Več

  • Marcel Štefančič jr.

    20. 9. 2019  |  Mladina 38  |  Kultura  |  Film

    Prevarantke na Wall Streetu

    Mark Baum (Steve Carell), upravljalec velikega hedge sklada, pride v McKayevi Veliki potezi v Las Vegas, kjer si najame striptizeto, ki mu med poplesavanjem zaupa, da je nabavila pet hiš in eno stanovanje, češ krediti so tako ugodni. Baumu ne preostane drugega, kot da naglo pograbi telefon in panično javi: Finančni sistem se bo sesul! In res se sesuje. Ko se sesuje in ko izbruhne huda finančna kriza, se, kot vidimo v Prevarantkah na Wall Streetu, posnetih po resnični zgodbi (članek – via Jessica Pressler – je leta 2015 objavil Global), zmanjša povpraševanje po vsem, tudi po striptizu, zato si morajo newyorške striptizete iz prestižnega nočnega kluba “Moves” – Destiny (Constance Wu), Ramona (Jennifer Lopez), Annabelle (Lili Reinhart), Diamond (Cardi B) in Mercedes (Keke Palmer) – odpreti posebne “kreditne” linije. Kar pa ni težko: bankirje, borzne mešetarje in špekulante z Wall Streeta, ki hodijo mimo njih in v katerih vidijo le svinje, ki so pokradle male ljudi, začnejo namreč neusmiljeno mamiti in skrivaj omamljati, njihove zlate kreditne kartice pa brez slabe vesti “robinhoodsko” spreminjati v svoj Bling Ring. To je tako, kot da bi ropale banko, le da imaš ključ, pravi Ramona, izkušena plesalka, kraljica droga, mentorka ostalih, ki ji je jasno, da ta, ki igra po pravilih, ne pride nikamor. Več

  • Marcel Štefančič jr.

    20. 9. 2019  |  Mladina 38  |  Kultura  |  Film

    Leto opice

    Leto opice je lahkotno težka, barvito črna, nenapeto dobesedna metafora, ki nas prepričuje, da je Makedonija dežela, ki je uzakonila tranzicijo in vse njene turbobolezni, s korupcijo vred. Ko Cobeta (Igor Angelov), obubožanega oskrbnika v skopskem živalskem vrtu, odpustijo, mu najprej rečejo: prinesi dva tisoč evrov, pa ti vrnemo službo! Ko iz živalskega vrta zbeži šimpanz Koko, njegov protežiranec, nor na Darwinovo knjigo O nastanku vrst, ponudbo hitro spremenijo: vrni šimpanza, pa ti vrnemo službo! Več

  • Marcel Štefančič jr.

    20. 9. 2019  |  Mladina 38  |  Kultura  |  Film

    Downton Abbey

    Film Downton Abbey je vljudni posthumni finale istoimenske televizijske serije (2010-2015), ki je bila uvod v brexit, saj je pokazala, kako lepo je bilo, ko je bila Britanija še velika. Aristokratski jet-set je bil zgoraj, služinčad pa spodaj – in ni bilo nebelcev, priseljencev in beguncev, ki bi kazili to razgledniško idilo. Film Downton Abbey se dogaja leta 1927, dve leti po koncu serije (telefon! avto!), v času, ko je Britanija še velika, ko je še vedno globalni imperij št. 1 in ko iz Buckinghamske palače sporočijo, da bosta kralj Jurij V. (Simon Jones) in kraljica Marija (Geraldine James) obiskala Downton Abbey, posestvo dinastije Crawley, ki izgleda kot Disneyjevo magično kraljestvo. Kraljev in kraljičin obisk spremljajo številne delikatne podzgodbe, digresije in napetosti, tudi boji za dediščino, romance, nosečnosti, gejevska druženja, tatvine, šikane, prihod novega butlerja in duhovitosti grofice Crawley (Maggie Smith), toda pravo revolucijo sproži odločitev, da bodo vso strežbo – s kuho vred – prevzeli kraljevi butlerji, kuharji in služabniki. Kar je za služabnike Downton Abbeyja šok, saj to pomeni, da ne bodo mogli streči in služiti kralju in kraljici. Več

  • Marcel Štefančič jr.

    20. 9. 2019  |  Mladina 38  |  Kultura  |  Film

    Zaton

    Nekaj gnilega je v deželi Madžarski. Imperialna, predvojna, avstro-ogrska Budimpešta, kamor se v madžarskem Zatonu leta 1913 iz Trsta – hamletovsko, ojdipsko – vrne socialno izrinjena, emocionalno napeta, precej negotova, ne ravno dobrodošla Írisz Leiter (Juli Jakab), da bi ugotovila, kaj se je zgodilo z njenima staršema, lastnikoma ugledne prodajalne klobukov, ki sta pred mnogimi leti zgorela v skrivnostnih okoliščinah, in kaj počne njen “zloglasni” – morilski, zarotniški, anarhistični – brat Sándor (Marcin Czarnik), za katerega sploh ni vedela, da ga ima, izgleda kot kafkovski happening sadističnih elit, cinične aristokracije, krute razredne razslojenosti, konveksnega preobilja, strupene dekadence, kužne korupcije, histerične postpolitike, zagonetne konspirologije, okultne tesnobe, krčevite blaznosti, strukturnega nasilja, uličnih spopadov, nacionalizma, monarhizma, zlatih kočij, lepih klobukov in drugih mentalnih predpriprav na zaton, ki bo sprožil zaporedje nesrečnih dogodkov, od I. svetovne vojne in fašizma do II. svetovne vojne in holokavsta. Več

  • Marcel Štefančič jr.

    20. 9. 2019  |  Mladina 38  |  Kultura  |  Film

    Prekletstvo Valburge

    Kri mutira v krik, krik v paniko, panika v slasher, slasher v splatter, splatter v torture porn, torture porn pa v slovensko verzijo Teksaškega pokola z motorko, no, v Slovenski pokol s cirkularko, ko trije serijski “podjetniki” (Jurij Drevenšek, Marko Mandić & Žiga Födransperg), kandidati za zlato gazelo, tuje turiste (Luka Cimprič, Saša Pavlin Stošić, Zala Djurić Ribič, Tanja Ribič, Jonas Žnidaršič, Niklas Kvarforth itd.), ki jih običajno vozijo na Bled in Bohinj ali v Postojnsko jamo, zarotniško preusmerijo v Valburgo, zapuščeno, razpadajočo, pozabljeno graščino, portal v morbidni mrak slovenske preteklosti, v kateri strašijo nacisti, vampirji, kanibali in demon, groteskni “sam-svoj-mojster”, slovenski Leatherface z nacistično čelado, kar je kakopak svarilo, da s slovensko preteklostjo ni šale in da je ne moreš preleviti v pornič, ker to že je. Več

  • Marcel Štefančič jr.

    13. 9. 2019  |  Mladina 37  |  Kultura  |  Film

    Moj dedi je padel z Marsa

    Če ste videli Bumblebeeja, Igralca št. 1 ali Tisto, potem veste, da so se vrnila osemdeseta. Ni kaj, osemdeseta so spet “tisto”. In tudi hrvaški mladinski sci-fi Moj dedi je padel z Marsa kar poka od nostalgije po osemdesetih. Tu je zvedava deklica Una (Lana Hranjec), nora na vesolje, tu je idilična družina brez očeta (in z bolno mamo), tu so alieni, ki treščijo na Zemljo, tu je žogasti robotek ( ja, E.T.), ki se sprijatelji z Uno (in ki hoče domov), in tu je ekscentrični dedek (Nils Ole Oftebro), “nori izumitelj”, ki ga ugrabijo alieni, da bi ga odpeljali – no, nazaj v prihodnost. Ko je ta filmček dober, izgleda kot delo kakega Spielbergovega protežiranca, recimo Matthewa Robbinsa (Čudež v 8. ulici), ko pa se vleče, izgleda kot hrvaški odgovor na Majo in vesoljčka. (tudi Kinodvor/Kinobalon) Več