Pisma bralcev
... in druge zgodbe
Res je zanimivo, kako si cvet slovenskih menedžerjev in politikov zamišlja enostavne rešitve za naše gospodarske in družbene probleme. Pri vsej svoji pameti, s katero razpolagajo, jih ne moti, da spregledujejo medsebojno povezanost vzrokov in posledic. Morda pa to dobro vidijo, ampak računajo na naivnost svoje publike, torej nas poizkušajo samo zavajati. Gospodarstvenikom ni nerodno od države zahtevati milijardo za pospeševanje gospodarstva, dobro šolstvo, zdravstvo, dobro delovanje državnih institucij itd., hkrati pa jim je odveč plačevanje davkov, s katerimi država vse to lahko financira. Menedžerji bi radi imeli ameriške plače in druge ugodnosti, njihovi zaposleni naj bi pa imeli plače in druge pravice, kot jih imajo zaposleni v nerazvitih državah - vse za krepitev konkurenčnosti. Ob tem nočejo razpravljati o vzrokih, zakaj so nekatera slovenska podjetja uspešna tudi v sedanjih kriznih razmerah, druga so pa v velikih težavah in kdo ima največje zasluge za takšne razlike med podjetji ... S prstom stalno kažejo na državo, da jih preveč obremenjuje z davki in premalo podpira s subvencijami. Pri tem pozabijo povedati, koliko je bilo gospodarstvo že davčno razbremenjeno za časa Janševe vlade in tisti z visokimi dohodki. Razen tega je država že do sedaj, zlasti zadnja vlada, pomembno prispevala sredstva za raziskave in razvoj novih proizvodov in za nekatere druge namene. Kakšen je pa bil vpliv te razbremenitve in teh subvencij na konkurenčno sposobnost in financiranje razvoja gospodarstev? Nekateri trdijo, da je to večinoma prispevalo le temu, da so menedžerji imeli manj skrbi z iskanjem novih poslovnih rešitev in so bili lahko zadovoljni kar z obstoječim stanjem. Drugi trdijo, da je del davčnih olajšav enostavno izpuhtel na račune v tujino ali pa v menedžerske odkupe. Pomembna je pa ugotovitev v raziskavi profesorja Prašnikarja, da se je ravno po času te razbremenitve v podjetjih zmanjšalo vlaganje v raziskovanje in razvoj. To se pravi, da je bil učinek ravno nasproten od pričakovanega. Menedžerji tudi previdno molčijo, da bi bilo stanje v slovenskih bankah in s tem financiranje gospodarstva veliko bolj ugodno, če se ne bi nekateri njihovi kolegi šli menedžerskih odkupov in če gradbeni baroni ne bi bili tako pohlepni. Če gospodarstveniki ne bodo sami pri sebi ugotovili, kaj so počeli narobe, če ne bodo predvsem pri sebi iskali rešitve za svoje probleme, jim tudi država ne bo mogla pomagati. In menedžerji naj se ne pritožujejo preveč na slabo poslovno okolje in da izgubljajo zaupanje in ugled v družbi, saj so za to sami krivi.
Državni svet je spomladi organiziral posvet na temo „Korupcija, razvoj, revščina“. Na tem posvetu so strokovnjaki v svojih prispevkih dokazali, da se je zaradi slabega delovanja pravne države in nespoštovanja etičnih in moralnih norm razpasla korupcija, da korupcija zavira gospodarski razvoj in odpravljanje revščine. To se pravi, da mi enostavno ne moremo res zadovoljivo rešiti naših gospodarskih in družbenih problemov brez krepitve pravne države, krepitve ugleda in delovanja državnih institucij in spoštovanja etičnih in moralnih norm. Odpraviti je treba miselnost, da je vse dovoljeno, kar ni z zakonom prepovedano in miselnost, da nobeden ne nosi nobene odgovornosti, če ni pravnomočno obsojen. Obstojajo moralne in etične norme, katerih kršenje ljudje opazijo zlasti pri politikih in drugih javnih osebah, kot so, denimo, menedžerji. Tudi zaradi nespoštovanja moralnih in etičnih norm se v družbi ustvarja vtis, da je pri nas vse narobe.
Zato je bilo v teh dneh eno osrednjih vprašanj, kdo je tisti s takšnim moralnim kapitalom, ki bi mu lahko zaupali, da bo s svojim zgledom in delovanjem lahko bistveno prispeval h krepitvi pravne države, k spoštovanju državnih institucij ter moralnih in etičnih norm. To seveda sploh ne bo enostavna naloga, saj so celo med pravniki takšni, ki to problematiko obravnavajo precej po domače. Tak primer je celo bivši ustavni sodnik dr. Tone Jerovšek, ki je dal na TV posmehljivo izjavo o obtožnici zoper Janeza Janšo v zvezi s Patrio. Še bolj zaskrbljujoče je, da se je Janez Janša ponujal kot rešitelj naših gospodarskih in družbenih problemov, ki je že večkrat dokazal, da njegovo razumevanje pravne države in političnega delovanja ne more predstavljati garanta za izboljšave na tem področju. Še bolj je presenetljivo, da je medije prav malo motilo, da se je ponujal za novega predsednika vlade nekdo, ki je pred sodiščem zaradi korupcije in ki mu sicer očitajo še kup drugih nečednosti. Z veliko strastjo pa so obravnavali očitke Virantu in Jankoviću, ki so malenkostni v primerjavi z negativnimi bremeni, ki jih nosi Janez Janša. Pri čemer je to človek, ki ima velike zasluge, da Pahorjeva reformna prizadevanja niso uspela, neposredne posledice so pa podražitev financiranja države in gospodarstva?
Virant pravi, naš pogled je uprt naprej, nas preteklost ne zanima. Pri tem spregleda, da so naše demokratične institucije v preteklosti sprejele kar nekaj odločitev, ki tudi prispevajo k sedanjim težavam pri nas. Za vsako takšno odločitvijo so stali določeni ljudje, ki večina od njih, še vedno javno delujejo in se nam ponujajo kot rešitelji in jih mediji še vedno vabijo kot cvet slovenske pameti, da nam razbistrijo naš, domnevno, zamegljeni pogled na svet. Po mojem bi morali z imeni in priimki ugotoviti najbolj zaslužne za naš sistem denacionalizacije (vključno z vlogo Ustavnega sodišča), ki je omogočil vrnitev vsega premoženja potomcem prvotnih lastnikov, ne glede ali je bilo obremenjeno s hipotekami in dolgovi, ali je fevdalnega izvora itd. To si niso privoščili v nobeni državi in odškodnine za takšno denacionalizacijo tudi močno vplivajo na sedanji finančni položaj države, plačevali bodo to „širokogrudnost“ še naši vnuki. Dalje: kdo je zaslužen za razbijanje velikih gospodarskih subjektov, kjer je bilo osredotočeno znanje in gospodarska moč in uveljavljali v svetu lastne blagovne znamke, ki jih danes tako pogrešamo. Dalje: dobro bi se bilo spomniti, da je Ropova vlada zavirala menedžerske odkupe, Janševa jih je pa pospeševala, kar je tudi, kot že omenjeno, močan prispevek k sedanjim gospodarskim težavam. Ne nazadnje: ali je bila politika Pahorjeve vlade do tajkunskih kreditov in do propadanja velikih gradbenih podjetij z vidika skupnega gospodarskega položaja v državi res najbolj primerna? Ali bi drugačna politika lahko vplivala tudi na boljše sedanje gospodarske razmere? To bi bilo potrebno raziskati ne samo zato, da odkrijemo lažne preroke, ampak tudi zato, da ne bomo izbrali „rešitelje“, ki bodo tudi v bodoče enako mesarili po slovenskem gospodarskem in družbenem tkivu.
Še nekaj o ministrstvih. Nobeden ne omenja, da je vsaka vlada pripeljala nekaj svojih ljudi, ki so potem tam kar ostali. Janševa vlada je pa za slovo zaposlila še okoli 100 ljudi. Nobeden ne omenja, da se je najprej treba rešiti tega balasta. Dalje, v ministrstvih prevladuje miselnost, da postopki morajo dolgo trajati, ker bi sicer mislili, da imajo premalo dela. Razen tega, dalj časa kot traja postopek ,bolj pomembni so uradniki, ki vodijo postopek, saj jih prizadeti obiskujejo in poizkušajo odobrovoljiti na razne načine, da bi prej prišli do rešitev. Za takšno miselnost so odgovorni ministri in direktorji resorjev, ki to tolerirajo. In še nekaj. Virant je kot državni sekretar pri ministru Bohincu pripravil zakon, ki ga je sprejel Državni zbor, ki naj bi povečal neodvisnost državne uprave od politike in s tem večjo profesionalizacijo. Ko pa je Virant postal minister za javno upravo, je ploščo obrnil in pripravil spremembo tega zakona in vodilne v državni upravi ponovno postavil v odvisnost od politike, češ minister mora imeti ob sebi ljudi, ki jim zaupa, kar z drugimi besedami pomeni, pri delu imajo politični kriteriji prednost pred strokovnimi. Pri sedanjih obljubah je Virant popolnoma pozabil na vlogo strokovnosti in politične neodvisnosti na učinkovitost državne uprave.
Zoran Janković je v svojih predvolilnih nastopih spomnil na zelo pomembno stvar in sicer na spreminjanje slabega vzdušja, ki sedaj vlada v Sloveniji. Prav ima, ko trdi, da brez optimizma in kooperativnosti vseh v naši družbi ne bo mogel nobeden novi predsednik vlade potegniti slovenskega voza naprej.
Nasvidenje Vatikan?
Spoštovani,
MZZ RS ni nikoli razmišljalo o morebitnem zaprtju Veleposlaništva RS pri Svetem sedežu, saj so odnosi s Svetim sedežem za RS zelo pomembni. Prav tako se o morebitnem zaprtju omenjenega veleposlaništva ni razpravljalo niti v okviru varčevalnih ukrepov v času mandata sedanje vlade. Sveti sedež sicer ne sprejema akreditacij iz drugih veleposlaništev v Rimu.
Hvala za razumevanje in lep pozdrav,
Kdo bo zunanji minister?
Zdaj, ko vsaj lahko slutimo, koga bo volil deklarirani urbani desničar Marko Crnkovič, ki je v zadnji sobotni prilogi postal celo svetovalec Janeza Janše za odnose z mediji, se lahko samo še vprašamo, koga naj na letošnjih predčasnih volitvah voli deklarirani urbani levičar. Na primer tak kot sem jaz, ki ima na politiko in družbo tudi nekatere konservativne poglede, podobno kakor ima urbani desničar Crnkovič nekatere liberalne. Končno sem dovolj star, da je tudi to mogoče. Torej koga naj volim? Odgovor na to vprašanje je veliko težji, kot se morda zdi na prvi pogled. Najbrž je za deklariranega urbanega levičarja takoj jasno, kdo na njegovi volilni listi nima šans, pa vendar preigrajmo vse opcije. Kdo so torej možni evidentirani kandidati, kot se je temu včasih reklo v nekem drugem sistemu, od koder pa itak izvira tudi večina današnjih kandidatov, vključno s prvo politično simpatijo deklariranega urbanega desničarja Marka Crnkoviča.
Tisti, ki se ga prosto po Harry Potterju ne sme imenovati, a seveda le v povezavi s kakršnokoli afero, je Janez Janša. Sposoben politik, a poln mračnih bremen preteklosti, ki mu jih bodo, vsaj upam, nekoč tudi dokazali na sodišču. Njegov hrvaški brat v orožju, s katerim je tudi Janez Janša sklepal kravje kupčije, v sosednji državi lahko samo čaka na sodbo, ki ga bo, če nič drugega, za vedno odstranila s politike. Z našim Janezom se to nedvomno ne bo zgodilo. Lahko gre v zapor (kjer je enkrat že bil, pa smo ga družno iz njega rešili, čeprav se morda to danes mnogim ne zdi več tako modro), v politično smrt nikoli. Njegova vojska razžaljenih in ponižanih je trdna in neomajna v svojem prepričanju, njegovi oprode so zvesti občudovalci njegovega lika in dela, in nedvomno, pa naj se zgodi karkoli, bo Janez Janša na vsakih volitvah dobil kakšnih 30% glasov. Mojega nikoli.
Če je zame še kaj slabšega od Janše in njegovega videnja sveta kot zarote, je to ideologija Nove Slovenije. Ta, sicer obskurna klerikalna desna stranka agrikulturnega tipa, ima polna usta vrednot, ki se vedno končajo v ksenofobnosti do vsega drugačnega. Torej, Ljudmila in njeni klerikalci mojega glasu prav tako ne bodo videli. Tudi Žerjav, čeprav je čisto spodoben voditelj dokaj konstruktivne stranke, ne bo dobil mojega glasu (pa ne samo zaradi njegovih očal, ki so res grozna). Mojega glasu ne bo deležen niti Virant, ta zlikani (tu dam Crnkoviču prav) mali Janša, ki je sicer všečen, a neoliberalne ideje njegovih resetirancev so pogubne, program pa predlaga prav tiste rešitve, ki bi morale biti preživete in so izvirni greh krize, v kateri živimo.
Nekako na koncu desnega in začetku levega, saj je težko presoditi, ko pa je vedno v vsaki vladi, ostaja le še Karl I. Upokojeni. Ne, tudi ta človek za vse čase in vse vlade, si ne zasluži mojega glasu. Kot deklariranega urbanega levičarja me seveda najbolj zanima, kakšne so možnosti, da namenim svoj glas komu na levi polovici političnega telesa. Pa poglejmo.
Naj ga dam Katarini Kresal in LDS, za katero je najbrž vsakomur jasno, da tokrat parlamentarnega praga ne bo prestopila. Od nekoč največje vladne stranke so postali obrobna strančica, ki ji bo letos očitno uspelo skoraj nemogoče - izpasti iz parlamenta. Ja res, imajo vrednote, ki so v mnogočem tudi moje, a njihovo ravnanje v zadnji vladi, je bilo v marsičem nesprejemljivo in včasih celo škodljivo, za kar pa bodo verjetno sami plačali (pre)visoko ceno. Naj jim dam svoj glas? Verjetno ne.
Za Zares zares ne vem, imeli so dobro ekipo, pametne ljudi, pa so se (kako tipično za Slovence) najprej sprli med sabo, potem pa še s celo vlado. Čeprav, to je treba priznati, so imeli v marsičem prav. Imeli so nekaj dobrih idej, bili so upravičeno kritični, a hkrati kot vladna stranka tudi nekonstruktivni in so zrušili marsikaj tistega, česar ne bi bilo treba. Vem, moral bi gledati naprej, program imajo dober, a imeli so ga tudi pred tremi leti, pa se iz tega ni nič dobrega izcimilo. Naj jim namenim svoj glas. Težko.
Kaj pa Zoran in njegova pozitivna Slovenija? Sprašujem se, zakaj so ga vsega spoštovanja vredne gospe in gospodje prepričali, da kandidira. Je nedvomno sposoben, delaven in učinkovit, kar je dokazal že vsaj na dveh položajih, a hkrati njegove družinske zdrahe z zemljišči in drugimi nepremičninami, mečejo nanj slabo luč. Poleg tega, podobno kot Janša, očitno polarizira slovensko javno mnenje, kar mi ni všeč in za kredibilno vladanje v času krize ne daje ravno dobre popotnice. Če sem odkrit, bi veliko raje, da ostane župan Ljubljane. Je pa res, da je trenutno vedno bolj očitno edina resna leva alternativa desnemu polu. Naj torej volim zanj? Ne vem.
In tako ostane le še SD in njen samovšečni voditelj, človek brez madeža, pošten (kar pa je v politiki, pa tudi v javnosti vse bolj očitno vrlina 2. reda), a hkrati neuspešen voditelj vlade, ki se ji je kot prvi v slovenski zgodovini predčasno iztekel mandat. Pa ne mislim, da je za to Pahor glavni krivec. Sploh ne, saj so ga onemogočali tako lastni partnerji v vladi, da o sindikatih in opoziciji sploh ne govorim. Pahor je pač premehak za prvega med ministri, njegova samovšečnost pa je pregovorna. Jaz sem naredil to in to, jaz sem podpisal to in to, jaz in vedno samo jaz. Kvečjemu še jaz in vlada. Vse to je moteče, poleg tega je tudi v lastni stranki obkrožen z nekaterimi ljudmi, ki jih obvladujejo lobiji, kar se kaže tudi v strankinem programu. Naj torej volim za Boruta, samega proti vsem, nekakšnega slovenskega Don Kihota, ki je že zdavnaj izgubil boj z mlini na veter. Naj dam glas stranki, za katero nikoli prej nisem glasoval. Morda, a v bistvu ne vem.
In kaj še ostane izmed cele kopice bolj ali manj efemernih in neprepoznavnih strank, ki jim je usojeno pobiranje drobtinic. V začetku sem bil skoraj odločen, da bom volil TRS. A kaj, ko so zamočili že pri oddaji kandidatne liste, kako naj bi potem vodili državo. Tudi če bi jim hotel dati svoj glas, ga jim zdaj ne morem, saj jih v moji volilni enoti ni na volilni listi.
Kot vidite dragi bralci, je izbira za deklariranega urbanega levičarja precej težja od izbire deklariranega urbanega desničarja. Ta (v podobi Marka Crnkoviča ali koga drugega) bo nedvomno prej ali slej podlegel glasovom s prižnic ali pa kar osebnim čarom Janeza Janše, zame pa stvar ni tako preprosta. Na volitve bom seveda šel, a komu na politični levici bom zaupal svoj glas, se bom skoraj gotovo odločil šele v samotni tišini volilne kabine.
Padec Gregorja Viranta
Novinar Jure Trampuš je v članku z naslovom Padec Gregorja Viranta med tistimi, ki so „letos državi pomagali z donacijami“, navedel tudi Javno agencijo za knjigo RS, ki da je „sredstva namenila SAZU, znesek donacije je bil visok 35.748,00 EUR“.
Zapisano nas je osupnilo, saj bi po treh letih delovanja agencije moralo biti že znano, da agencija sofinancira področje knjige, tj. celotne verige od avtorjev do knjigarn, vključno z mednarodno promocijo, ter sredstva razdeljuje izključno prek javnih razpisov in pozivov.
SAZU je tako v letu 2011 na razpisu za znanstveni tisk pridobila 800,00 EUR, v kolikor pa je novinar imel v mislih Znanstveno-raziskovalni center SAZU, naj povemo, da je tudi ta sofinanciran na razpisih JAK za znanstveni tisk in knjižne projekte, med drugim za temeljni nacionalni projekt Zbrana dela slovenskih pesnikov in pisateljev, vendar v znesku, ki ni enak v članku navedeni vsoti. Tudi ta sredstva niso donacija.
JAK v času svojega obstoja ni nikdar in nikomur donirala finančnih sredstev, je pa s proračunskimi sredstvi na podlagi razpisov in pozivov podprla mnogo zanimivih projektov, kar je razvidno z naše spletne strani.
Denar in zrak
Bernard Nežmah v pamfletu z dne 18. 11. 2011 napiše, da „so volilne komisije zavrnile kar nekaj kandidatur TRS in Stranke mladih - zelenih.“ To ne drži za Stranko mladih - zeleni Evrope, SMS Zeleni, saj nastopamo s svojimi kandidatkami in kandidati po celi Sloveniji. S tem se res ne more pohvaliti TRS, zato verjamemo, da se bodo okoljsko ozaveščeni državljani odločili in obkrožili SMS Zelene, kot edino stranko, ki nastopa v celotni državi in prisega na okoljsko senzibilnost. Očitno so ostale stranke tako parcialne, da dobro delujejo le v določenem delu države.
Pred tem gospod zapiše, „z volitvami imajo smolo majhne stranke.“ Res smo majhni, saj imamo med svojimi člani „le“ dva župana, dva državna svetnika in 45 občinskih svetnikov, a smole nimamo z volitvami, ampak s tako površnimi komentatorji, ki „slučajno“ ne znajo razbrati, katere liste imamo svoje kandidate v celi državi. SMS Zeleni, Stranka mladih - zeleni Evrope ima 12 letno tradicijo in smo od ustanovitve nastopili na vseh volitvah in nikoli nismo imeli težav z vlaganjem kandidatur. Našo zavezanost moderni zeleni politiki in organizacijsko stanovitnost so prepoznali v EGP - Evropski zeleni stranki, kjer smo polnopravni člani in edini predstavniki iz Slovenije.
Intervju: Borut Pahor
Janez Janša je na enem pred volilnih soočanj mimogrede spomnil na novinarsko peticijo iz časa njegovega mandata, ki naj bi diskreditirala Slovenijo v državah EU, v resnici pa je našo in evropsko javnost opozorila na pritiske, ki jih je Janševa vlada izvajala na medije in je bila le posredno povezana s slovenskim predsedovanjem EU.
Naj spomnim. Novinarska peticija je bila posledica neizmernih pritiskov na vse medije, še najbolj uspešno na dnevnik Delo in javno TV Slovenija, kjer so Janševi pristaši dodobra očistili javni zavod neprimernih novinarjev, enako se je zgodilo na Delu. Tudi ostali mediji so bili deležni pritiskov, še najbolj Dnevnik in Mladina, ki sta izgubila oglaševalce iz podjetij v državni lasti. In Jernej Pavlin, takrat tiskovni predstavnik vlade in danes tudi fotograf pod psevdonimom tednika Damokracija (vir Sobotna priloga), je celo zapovedal, da se Mladini ne sme posredovati informacij, ki jih uredništvo zahteva.
Takrat je bilo jasno, danes v javnosti že precej pozabljeno, zakaj se je zgodila v Janševi pisarni prodaja Mercatorja Janši lojalnima Bavčarju in Šrotu. Seveda Mercatorja ni prodajala Janševa stranka SDS, ker tega tudi ni mogla, in so zaradi tega demantiji Pavlina, tiskovnega predstavnika takrat vlade in danes Janševe stranke, zares nepotrebni - so pa zavajajoči. Prodajal pa je Mecator, po zaključenem uradnem delu sestanka v prostorih vlade z Bavčarjem in Šrotom, Janez Janša. To sta kasneje, ko sta se z Janšo razšla, potrdila tako Andrijana Starina Kosem kot tudi Boško Šrot. In Janez Janša, ki tako rad tožari, ni obeh pred sodiščem obtožil lažnih izjav ...
Da, kdor nadzira medije, ima oblast nad informacijami in kdor vpliva na pravosodni sistem (tožilstvo in sodstvo) lahko odloča o tem, kdo bo stopil pred sodišče in komu tega nikoli ne bo treba. In ker je tako, so predstavniki dveh strank (SDS in SNS) najbolj goreči kritiki pravosodnega sistema in že napovedujejo, kako si bo oblast zagotovila vpliv na pravosodni sistem.
Če si bo (desna ali katera druga) oblast podredila tako medije kot pravosodni sistem, potem nismo daleč od totalitarnega sistema, kolikor pa se bo zgodil še napovedani 50+ in bo imela desnica ustrezno parlamentarno večino, potem so možne tudi spremembe ustave, ki bi nas potisnile v desne svinčene čase.
Njihovemu programu 10 + 100 pa tako ne velja verjeti. Spomnimo se samo njihovih megalomanskih programskih načrtov pred volitvami 2004, ko so med drugim obljubljali umetni otok pred Izolo in največji zabaviščni Luna park v Evropi v severno-vzhodni Sloveniji.
Da, če bo zmagal Janša in consortes, potem nam bog pomagaj.
Et tu, Virante?
V članku z dne 21. 10. 2011 z naslovom „Et tu, Virante?“ je novinar Borut Mekina navedel nekaj napačnih trditev. V nadaljevanju jih popravljam oziroma zanikam.
Napačna trditev št.1: „S tem je postal njihov prvi, največji donator ...“
Trditev ne drži. Leo Oblak ni donator Liste Virant. Tudi nobena od družb, v katerih sem lastnik, ni donator. Najemniku sem dovolil, da odda prostore v podnajem, in mu zaračunal razliko v večjih stroških. To ni donacija, ampak povečanje prihodka. Donacija pomeni, da nekomu nekaj pokloniš/doniraš. Če pa nekomu nekaj dodatno obračunaš, je to izvajanje plačane storitve.
Napačna trditev št.2: “Oblak je s svojimi referendumskimi grožnjami dosegel padec medijskega zakona.“
Nisem grozil z referendumom. Radio 1 je na spletu zbiral podpise proti ukinitvi Radia 1. To je najmanj, kar bi storil vsak medij, ki bi ga politika želela ukiniti. Referendumu je na javni razpravi kot možnost odgovora na ta zakon omenil le Igor Kršinar.
Napačna trditev št.3: „Zakon je bil usklajen s strokovno javnostjo in novinarskim združenjem“ Zagotovo ne drži, da je bil zakon usklajen z novinarskim združenjem, čeprav tudi strokovna javnost ni kazala nekih znakov navdušenja nad zakonom. Igor Kršinar je na javni obravnavi v imenu Združenja novinarjev in publicistov javno nasprotoval zakonu. Tudi Matija Stepišnik (predsednik društva novinarjev) je na razpravi povedal sledeče (iz magnetograma): „Posredovali smo združeni novinarski aktivi sodelujoči v pozivu za normalizacijo razmer. Vlada jih je v postopku oblikovanja Zakona o medijih spregledala“. Torej zakon še zdaleč ni bil usklajen, kot navaja g. Mekina. Tudi strokovna javnost je imela zelo deljena mneja. Zato o neki usklajenosti težko govorimo.
Napačna trditev št.4: „Kasneje pa je v parlament poslal zakon, prikrojen njegovim interesom“ Trditev ne drži. V parlament nisem poslal nobenega zakona. Še manj pa zakon, prikrojen mojim interesom. V združenju radiodifuznih medijev sem bil le eden od podpisnikov predloga. Predlog novega zakona so predlagala naslednja združenja: Združenje lokalnih in regionalnih TV postaj, Združenje lokalnih in regionalnih radijskih postaj, Združenje radiodifuznih medijev in združenje radiodifuznih medijev s statusom posebnega pomena znotraj GZS. Ključna rešitev novele zakona je urejanje financiranja medijev s statusom posebnega pomena, ki pa je bilo povzeto po padlem zakonu Majde Širca. Če Zakon Majde Širca ni bil prikrojen mojim interesom, potem tudi prepis teh istih rešitev v obliki novele ne more biti. Novela je med drugim zagotavljala tudi finančno pomoč tiskanim medijem v težavah, zagotavlja proračunska sredstva za razvoj avdiovizualne produkcije na področju medijev in še vrsto drugih rešitev. Govoriti o zakonu, prikrojenem mojim interesom, je zato najmanj zavajajoče.
S spoštovanjem,
Posiljena znanost
Spoštovani,
28. oktobra ste objavili članek z naslovom „Posiljena znanost“, kjer je prišlo do zavajanja javnosti. Zapisali ste, navajam: „... Da zadeva ne bi bila tako lahka, so na nekaterih fakultetah temeljiteje vpeljali bolonjsko reformo. Tako morajo študenti FDV na teden napisati veliko število (v povprečju tri) esejev, kar v praksi pomeni, da FDV proizvaja kadre, ki so zmožni hitro pregledati nekaj literature, napisati vsebinsko prazen dokument, ki je formalno in slogovno brezhiben, in seveda obvladajo citiranje po vseh standardih. To je ena od zelo pogostih lastnosti visokošolskega sistema, saj se bo profesor zelo redko posvetil vsebini seminarske naloge, velikokrat pa se bo obregnil ob način citiranja oz. napačno oblikovane odstavke! ...“
Bolonjski sistem študija na FDV resnično predvideva drugačen način študija, kot smo ga bili vajeni v preteklem sistemu (prisotnost študentov na predavanjih, na koncu semestra sledi opravljanje izpita). Novi sistem vsebuje več sodelovanja študentov in zato ne „proizvaja kadrov, ki pišejo vsebinsko prazne dokumente“. Predvsem je velik poudarek na sprotnem, celoletnem delu študentov, kar pomeni uvajanje številnih oblik dela oz. obveznosti pri predmetih, ki jih do sedaj niso bili vajeni. Mednje sodijo predvsem delo v študijski skupini z učiteljem, aktivno sodelovanje na seminarjih (vnaprejšnja priprava študentov na vsebine, ki se bodo obravnavale), priprava različnih (krajših in daljših) pisnih izdelkov ter seminarskih in raziskovalnih nalog. Za vsako obliko dela (predavanja, vaje, seminarske naloge, izpit, krajše pisne naloge ipd.) dobi študent kreditne točke. Ena kreditna točka pomeni 25 do 30 ur dela študenta. Količina dela je tako omejena s številom kreditnih točk, kar pomeni, da se pri posameznem predmetu določi toliko obveznosti, da ustrezajo številu kreditnih točk (več pa ne).
Kakšne obveznosti bodo pri predmetu, je letno določeno z učnim načrtom predmeta, vse obveznosti skupaj pa ne morejo predstavljati večje obveznosti, kot je določena s številom kreditnih točk. Ob tem pa je potrebno poudariti, da se obveznosti od predmeta do predmeta zelo razlikujejo, zato je pisanje o treh esejih na teden nenatančno, površno in posreduje napačne informacije. Povprečno število esejev (in drugih oblik dela) je na splošno težko oceniti, saj je veliko predmetov izbirnih, kar hkrati pomeni, da se situacija spreminja od posameznika do posameznika in je odvisna od oblik dela pri obveznih in izbirnih predmetih, ki jih je študent izbral. Študent lahko tudi sam vpliva na število obveznosti, ki jih bo med študijem opravil, saj so učni načrti - in s tem oblike dela - znani že v času vpisa, ko se odloča o tem, katere predmete bo izbral. Izbere lahko torej predmete, ki mu (tudi s tega vidika) bolj ustrezajo.
Hkrati naj opozorimo, da pisanje slogovno ustreznih ter v skladu s standardi citiranja in zahtevami formalnega oblikovanja korektno pripravljenih pisnih izdelkov ni nepomembno; to je ena od kompetenc, ki jih mora študent pridobiti v času študija in z njihovo uporabo pri pripravi različnih besedil izkazuje znanje s tega področja.
Z lepimi pozdravi,
„Nikoli nisem bil za splav!“
Ko Spomenka Hribar v 45. številki Mladine odgovarja L. Peterletu na njegove trditve v sestavku „Nikoli nisem bil za splav“ (Mladina št. 44) med drugim zapiše naslednje: „Res je zarodek začetek življenja, vendar zarodek ni oseba in ni zavezan zakonu (recimo dedovanju)“.
Gre seveda za netočnost, ki izvira iz nepoznavanja dednega prava.
Da bi se zaščitili interesi otroka, ki je bil ob zapustnikovi smrti že spočet, vendar še ne rojen (zarodek ali nasciturus), pravo predpostavlja fikcijo kot da je otrok rojen, če se rodi živ v času 300 dni po zapustnikovi smrti. Če se ne rodi živ, se šteje kot da ni bil dedič in torej ne bo nasledil zapustnika.
V rimskem pravu je bila fikcija o spočetem, a še nerojenem otroku, izražena s pravilom: Nasciturus pro iam nato habetur, quotiens de commodis eius agitur (spočet vendar še nerojen otrok se šteje kot rojen, v primerih, ko gre za njegove interese).
Zarodek je torej ob izpolnitvi zakonskih pogojev lahko zakoniti dedič (zastopa ga poseben skrbnik ali eden od otrokovih staršev).
Volilni cvetober
Spoštovani,
11. novembra 2011 je bil v Mladini objavljen članek z naslovom ''Volilni cvetober'', avtorja Jureta Trampuša, v katerem so v povezavi z delom Pahorjeve vlade zapisane netočnosti z vidika zakonodaje z davčnega področja.
Novinar v članku navaja, da so ''v programu SD določila oz. napovedi o davku na finančne transakcije, o znižanju davčne obremenitve dela in povečanju davka na premoženje, vendar takšnih socialdemokratskih ukrepov v času poslavljajoče se vlade ni bilo.'' Navedbe niso korektne.
Vlada RS je s spremembami v obdavčitvi dohodkov fizičnih oseb razbremenila najnižje dohodkovne skupine, prejemnike minimalne plače, preko povišanj dodatne splošne olajšave. Z novelo Zakona o dohodnini, ki je začela veljati februarja 2010, se je povečala dodatna splošna olajšava in prvi prag dohodkov, ki je določen kot pogoj za priznavanje dodatne splošne olajšave. Cilj predloga zakona je bil znižati dohodnino pri osebah, ki prejemajo minimalno plačo po določbah Zakona o minimalni plači, ki se je v februarju 2010 zvišala s 597,43 evra na 734,15 evra bruto oz. z okoli 460 evrov na 562 evrov neto (ob upoštevanju samo splošne olajšave), kolikor znašajo ugotovljeni minimalni življenjski stroški. Na ta način je tako del bremena povišanja minimalne plače prevzela država.
Na podlagi teoretičnih izračunov in tako spremenjene dodatne splošne olajšave ima zavezanec v letu 2011 ob predpostavki, da prejme minimalno plačo in uveljavlja samo splošno olajšavo, višji neto dohodek za 320 evrov (približno 27 evrov mesečno). Pri zavezancu s 60% povprečne plače se letni neto dohodek zviša za 170 evrov (14 evrov mesečno).
Na podlagi odločb o odmeri dohodnine za leto 2009 ugotavljamo, da je pred spremembo dodatne splošne olajšave lahko uveljavljalo višjo dodatno splošno olajšavo 268.219 zavezancev, po spremembi pa 365.967, kar je 97.748 zavezancev več. Nižjo dodatno splošno olajšavo je uveljavljalo pred spremembo 88.524 zavezancev, po spremembi pa 96.061, oziroma 7.537 zavezancev več. Povzamemo lahko, da je približno 105.000 davčnih zavezancev prejelo višji neto dohodek.
Zakonodaja v zvezi z davkom na finančne transakcije se pripravlja enotno na ravni EU, pri čemer je treba zasledovati cilje enakopravnega položaja tujih in slovenskih bank. Da bi spodbudili kreditiranje gospodarskih subjektov, je bila z zakonom o davku na bilančno vsoto bank v RS v letošnjem letu uvedena davčna obveznost bank, ki se zniža, če banke povečajo kreditiranje, učinki uvedbe pa bodo veljavni v l. 2012.
Predlog zakonodaje glede uvedbe davka na nepremičnine je bil v mandatu te vlade pripravljen, vendar zaradi upoštevanja različnih stališč koalicijskih partnerjev postopka koalicijskega usklajevanja ni bilo mogoče pravočasno zaključiti, opravljeno delo pa bo lahko dobra strokovna podlaga prihodnjim odločitvam.
Prostorsko polpismeni Slovenci
Na razmišljanje in ugotovitve v članku z zgoraj navedenim naslovom bi želela samo dodati nekaj usmeritev, ki bi lahko pomagale izboljšati razvoj področja, ki je predmet obravnave v članku, to je kulturni odnos do varstva arhitekture in do varstva nepremične kulturne dediščine.
Z navajanjem dejstev v nadaljevanju želim izpostaviti, da je problematika močno povezana z nedelovanjem pravne države in s slabim izvrševanjem zavez in dobrih strokovnih praks, ki smo jih sprejeli z vstopom v EU in bili dolžni prenesti tudi v naš pravni red.
Vendar, če se tudi na drugih področjih obnašamo, kot da veljavna zakonodaja ni obvezujoča in si vsak po svoje izbira iz nje, kaj bo ali ne bo uporabil, vključno z uradniki in s strokovnjaki vseh stopenj in profilov, potem ni nič nenavadnega, da se tako obnašamo tudi na področju kulture in s tem arhitekture. Do slednje imamo velikokrat odnos, kot da ne spada v področje kulturnega delovanja, in jo enačimo z graditeljstvom, in kar je še huje, v praksi s samograditeljstvom.
Nad neizvajanjem zakonodaje tudi ni nobenega nadzora, kar ima pogubne posledice na vseh področjih.
Kulturna dediščina se v okviru evropske zakonodaje varuje v postopkih varovanja okolja, kar pri nas povzema Zakon o varstvu okolja.
Obstaja elaborat, ki ga je izdelalo podjetje LUZ d.d., z naslovom: Vključevanje varstva kulturne dediščine v pripravo okoljskih poročil in celovite presoje vplivov na okolje (po ZVO-1), Naročnik: Ministrstvo za kulturo , Št. naloge: 5825, Vključevanje varstva kulturne dediščine v pripravo okoljskih poročil in celovite presoje vplivov na okolje (po ZVO-1).
Pomemben izvleček iz elaborata:
»Zaradi sprejema Direktive 2001/42/ES Evropskega parlamenta in sveta o presoji vplivov nekaterih načrtov in programov na okolje (Directive ..., 2001) je bil l. 2003 v Zakonu o varstvu okolja (Ur.l. RS, št. 41/04, v nadaljevanju ZVO-1) spremenjen in zahtevam direktive prilagojen postopek celovite presoje vplivov na okolje. Cilj presoje je vključevanje okoljskih vidikov v samo pripravljanje in sprejemanje načrtov in programov, saj direktiva določa, da se okoljska presoja izvede med pripravo načrta ali programa in preden se ta sprejme ali vloži v zakonodajni postopek.
Direktiva in posledično ZVO-1 eksplicitno navajata kulturno dediščino kot vsebino celovite presoje vplivov na okolje.
Ohranjanje kulturne dediščine je v skladu s sprejetimi in ratificiranimi mednarodnimi konvencijami, predpisi in smernicami, sprejetimi na ravni Evropske unije in Sveta Evrope ter sodobnimi strokovnimi standardi integralni del različnih prostorskih, okoljskih in drugih sektorskih politik.
Nekaj je pomembnih mejnikov v okviru evropske unije, ki se tičejo varstva kulturne dediščine.
Zakon o varstvu okolja (ZVO-1) v 40. členu določa, »da je treba zaradi uresničevanja načel trajnostnega razvoja, celovitosti in preventive v postopku priprave plana, programa, načrta, prostorskega ali drugega akta, katerega izvedba lahko pomembno vpliva na okolje, izvesti celovito presojo vplivov njegove izvedbe na okolje, s katero se ugotovi in oceni vplive na okolje in vključenost zahtev varstva okolja, ohranjanja narave, varstva človekovega zdravja in kulturne dediščine v plan, in pridobiti potrdilo ministrstva o sprejemljivosti njegove izvedbe na okolje«.
EU Tematska strategija za urbano okolje vključuje Štiri izbrana področja, ki imajo največji učinek na okolje v urbanih območjih, med njimi je Trajnostno urbanistično načrtovanje (Sustainable Urban Design).
Evropska komisija je leta 2001 uvedla strategijo trajnostnega razvoja. Ta vprašanja so za EU prednostna naloga, zato so leta 2006 strategijo trajnostnega razvoja prenovili in utrdili.
Na podlagi tega omenjam obdelan primer obravnave kulturne dediščine v okviru trajnostnega razvoja z naslovom »The City of tomorrow and Cultural Heritage« v okviru koordinacije Univerze v Liegu.
Če bi svoje obveze vzeli zares in sledili od sebe očitno prizadevnejšim v Evropski uniji, bi se naši kulturni dediščini in arhitekturi godilo bistveno bolje.
Tak odnos do vsega bi morali osvojiti tudi arhitekti, ki vse preradi zanikamo že evidentirano kulturno dediščino ali kulturne spomenike, ki niso stilistični biseri svoje dobe (na primer razne vrste zgodovinski, tehnični, etnografski, memorialni, in podobni nepremičninski spomeniki) in zanikajo večkrat pravico do »avtorske integritete« marsikateremu kolegu v svojih vrstah, ter brez pomislekov (mimo zakona o avtorskih pravicah) posegajo v tuja arhitekturna dela še živečih kolegov (da o samograditeljih, ki to redno počnejo, ne govorimo), preminuli avtorji arhitekture se pa tako ali tako težko branijo, če jih družba ne.
Neizvajanje določb evropskih direktiv je prej ali slej sankcionirano v okviru evropske unije s kaznimi za državo (koliko potencialnih smo si jih že nabrali, pa nihče za to ne (bo) odgovarja(l)?). O vsem se javnost prav nič ne sprašuje, pa tudi v medijih se to omeni samo mimogrede - plačali bomo pa kar veliko vsi, še z našimi otroci vred.
Neizvajanje določb Zakona o varstvu okolja je povezano tudi s sankcijami v državnem okviru, med drugim tudi z nekaterimi določbami v Kazenskem zakoniku.
Torej: pravna država da ali ne? Katera politika jo bo končno že vzpostavila? In s tem obranila »kulturno dediščino«.
Samo za pešce
Zaradi odsotnosti se z nekoliko zamude oglašam na pismo, v katerem Lovska zveza, Ribiška zveza in Planinska zveza Slovenije pod naslovom Samo za pešce sprejemajo skupno zavezo, da bodo varovale naravo in njeno biotsko raznovrstnost ter zato omejile dostop kolesarjev do nje.
V pismu je med drugim navedeno, da se vse tri zveze - torej LZS, RZS in PZS -, zavedajo, da izključevanje souporabnikov naravnega prostora škodi naravi kot celoti, zato vsem želijo veliko lepih trenutkov pri gibanju v naravi.
Kakšno sprenevedanje! Resnica je namreč povsem drugačna: Lovska in Ribiška zveza ne želita navzočnosti nobenih prič njunemu sadističnemu (pravzaprav kriminalnemu) početju, niti miroljubnih sprehajalcev niti športnih kolesarjev. Od tod njuna aktualna pobuda, ko skušata omejiti prosto gibanje v naravnem okolju vsem, razen lovcem in ribičem, seveda ... Da bi svojo nakano laže legitimirali pred javnostjo, nastopata skupaj s Planinsko zvezo Slovenije.
Najprej naj opozorim na dejstvo, da je skupno medijsko nastopanje navedenih treh zvez povsem nesprejemljivo. Planinska zveza je organizacija, katere plemenito poslanstvo je v javnosti nesporno priznano s strani vseh Slovencev, medtem ko obe drugi zvezi, lovska in ribiška, vzbujata vrsto moralnoetičnih dvomov o njunem pravem 'poslanstvu'.
V bistvu sta LZS in RZS organizaciji, ki temeljita na izživljanju patološkega gona po ubijanju in si kot takšni nedvomno zaslužita obsojanje. Zato najostreje protestiram proti vsakršnemu umeščanju teh dveh zvez v kakršenkoli kontekst skupaj s Planinsko zvezo Slovenije (ne glede na to, če so - žal - med njenimi člani zaenkrat še tudi lovci in ribiči; statut PZS bi moral to prepovedati).
Če je potrebno v naravi karkoli prednostno omejiti, to prav gotovo niso vožnje s kolesom ali kakršnokoli drugo rekreativno gibanje; prepovedati je potrebno življenje živali in biotsko raznovrstnost ogrožajoče pohode lovcev in ribičev, ki se neupravičeno hvalijo z dolgoletno tradicijo in urami opravljenega prostovoljskega dela za blagor narave. Čim prej bodo to krvavo tradicijo presegli in postali pravi naravovarstveniki, tem bolje za živalski svet in njegovo biotsko raznovrstnost, pa tudi za vse nas, ki se bomo tako rešili plenilske miselnosti, češ da človek lahko gospodari nad vsemi drugimi vrstami in si jemlje pravico do »upravljanja« le-teh.
In končno, v povezavi s smrtjo ne more biti niti turizma niti športa ali morda ekonomske koristi od trženja lovskih trofej! Krvavi zaslužek iz tega naslova naj bi potencialno močno presegal škodo, ki zaradi divjadi nastaja v naravi, je za Dnevnik povedal Srečko Žerjav, predsednik LZS (»Lovni turizem je lahko velika tržna priložnost«, 14. nov. - str. 8). O alternativnih načinih preprečevanja te škode brez ubijanja pa niti besedice!
Pobudniki ideje o lovnem turizmu, to je odpiranju lovnih rezervatov tujcem za velik denar, si brez dvoma zaslužijo, da jih imenujemo trgovce s smrtjo, za prav takšnega se je opredelil predsednik Lovske zveze Slovenije.
Virantov paradoks
Popravek in opravičilo
V zadnji številki Mladine sem v članku Virantov paradoks napačno zapisal, da se je dr. Vesna V. Godina nazadnje odločila, da bo podprla kandidaturo Zorana Jankovića. Zapisano ne drži. Res je, da so Godinovo iz Jankovićevega štaba prosili za podporo, a se zanjo ni odločila. Bralcem in dr. Vesni V. Godina se za napako opravičujem.
Ovadeni veleposlanik
Popravek
V prejšnji Mladini smo v članku z naslovom Ovadeni veleposlanik pisali o tem, da policija preiskuje poslovanje veleposlaništva v Parizu v času, ko ga je vodil dr. Janez Šumrada. V tiskani izdaji nam je izpadel del, v katerem povzemamo odgovore, ki smo jih dobili z zunanjega ministrstva, na katero smo se prav tako obrnili z vprašanji. Z zunanjega ministrstva so nam odgovorili, da informacij o inšpekcijskem nadzoru, ki je potekal julija 2009, zaradi zaupnosti podatkov ne želijo razkriti.
“Nikoli nisem bil za splav!”
Jaz tudi ne! Svoje razumevanje tega problema sem razložila v članku Sprava kot pravica ali svoboščina (Delo, sobotna priloga, 14. dec. 1991). Nanj se g. Peterle sklicuje pri svojem utemeljevanju odnosa do splava.
V tem članku sem natančno razložila, raz-ločila etično od pravne ravni. Splav ni pravica v etičnem smislu, v smislu naravnih človekovih pravic, je pa svoboščina kot možnost izhoda v sili - saj življenje prinaša različne, težke situacije in piše različne »zgodbe«. Ustava v 55. členu določa: »Odločanje o rojstvih svojih otrok je svobodno. - Država zagotavlja možnosti za uresničevanje te svoboščine in ustvarja razmere, ki omogočajo staršem, da se odločajo za rojstvo otrok.« (Poudarila S.H.!) Ustavni člen normira svobodno odločanje o rojstvu otrok, ki pa na ravni vprašanja splava pomeni državljansko svoboščino, ki jo je država dolžna omogočiti (v pogledu strokovne obravnave oziroma po zdravstvenih merilih opravljenega posega). Na ravni posamezne ženske, ki namerava prekiniti nosečnost, velja ta svoboščina seveda kot državljanska pravica. Vendar - poudarjam - ne v naravnopravnem smislu, ampak v smislu možnosti, ki jo država omogoča.
Ustava v citiranem členu ne govori o pravici do splava (kar desni politični pol nenehno poudarja!), ampak prepoveduje (zakonsko) prepoved splava! Kajti če bi bil splav zakonsko prepovedan, potem bi bil kaznivo dejanje, ženska pa, ki bi ga naredila, bi po zakonu morala biti obtožena kot zločinka. Ali se tisti, ki zahtevajo uzakonitev prepovedi splava, tega zavedajo? Že to je hudo, da se zaradi različnih vzrokov ženska odloči za splav in proti svoji vesti, naj bi bila za to še zakonsko sankcionirana? Tako kot do nedavna v Romuniji in še kje!
Gre za raz-ločitev etične od zakonsko pravne ravni! Narediti splav ali ne narediti ni zakonsko, temveč etično vprašanje.
Žal tudi g. Peterle ni uvidel razlike med etiko in zakonom! Res je zarodek začetek življenja, vendar zarodek ni oseba in ni zavezan zakonu (recimo dedovanju). Ob spočetju se res začne novo življenje - v naravoslovnem smislu, ne pa v smislu človeka kot človeka, se pravi kot osebe.
Čeprav g. Peterle zatrjuje, da tega vprašanja ne obravnava »ideološko in politično, ampak kulturno in civilizacijsko«, počne prav to. Z njim se - in še posebej RKC - zavzema desni pol politične sfere, da bi etično raven izenačili z zakonsko, da bi bil torej splav zakonsko prepovedan. Uzakonitev etičnih norm pomeni ukinitev etične ravni in vzpostavitev (cerkvene) »moralne« diktature. Vprašanje oziroma raven svobode vesti, bi tako odpadlo, s tem pa tudi svoboda in dostojanstvo človeka kot osebe. Ženske bi v primeru uzakonitve prepovedi splava morale iskati pomoč pri mazačih in se s tem izpostaviti smrtni nevarnosti. Bi bilo to bolj etično? Toda primarno bi uzakonitev prepovedi splava zanikala svobodo vesti - ki pa jo najbolj poudarja prav Rimskokatoliška cerkev. In hkrati prepoveduje uporabo kontracepcijskih sredstev! Torej dvakratni absurd - kar je ne le neživljenjsko, temveč tudi neetično!
Ulično zgodovinopisje
Spoštovani!
V zadnjem času smo v medijih zasledili novice o prepirih, ki se pojavljajo v Trebnjem v zvezi s preimenovanjem sedanje Kidričeve ulice v ulico dr. Alojzija Šuštarja. Kot je razbrati iz polemik, preimenovanje podpira župan občine Trebnje, med tem ko je večina meščanov, še posebej pa prebivalci Kidričeve ulice, proti preimenovanju. Če prav razumemo reakcijo meščanov Trebnjega, podjetnikov in vodstev organizacij, nikakor niso proti temu, da bi v Trebnjem trajneje obeležili spomin na dr. Šuštarja z imenovanjem kake ulice, trga, parka ali kulturne institucije po njem. So pa proti temu, da bi to storili s preimenovanjem katere od obstoječih ulic in s tem povzročili prepire in dodatne stroške občini, občanom, podjetnikom in različnim institucijam, ki imajo sedež v ulici, ki naj bi jo preimenovali. Pokojni nadškof je bil izredno skromen in varčen človek, zato bi odločno nasprotoval, da bi zaradi njega, zlasti v teh kriznih časih, nastali nepotrebni dodatni stroški za posameznike ali organizacije.
Pripomniti moramo, da imamo informacije le iz medijev, saj nas o tem, da bi katero koli sedanjo ulico v Trebnjem poimenovali po našem bratu, stricu in svaku ni nihče obvestil ali vprašal za mnenje. Le iz medijev imamo tudi informacijo, da predlagatelji preimenovanja ulice predlagajo tudi odkup rojstne hiše dr. Alojzija Šuštarja in ureditev muzeja oz. spominske sobe. Ne vemo sicer, kako si je predlagatelj to zamislil, saj je hiša last vdove brata pokojnega dr. Šuštarja, ki v njej tudi živi.
Ponosni smo na to, da župan posveča tako veliko pozornost našemu bratu, stricu in svaku, še bolj pa na to, da ga cenijo tudi njegovi someščani. Vendar, kdor je dr. Šuštarja dobro poznal, in najožji sorodniki smo zagotovo ga, ve, da bi bil zelo žalosten, če bi vedel, da je v povezavi z njim nastal kakršen koli spor. S svojim delovanjem je neštetokrat dokazal, da je pripravljen veliko potrpeti, popustiti, se pogovarjati, da le ne bi bilo med ljudmi prepirov ali še česa hujšega. Njegovo življenjsko načelo je bilo, da je treba upoštevati mnenje vsakega človeka, ne glede na vero, spol in položaj. To je bil tudi razlog, da je imel prijatelje med vsemi ljudmi dobre volje, verujočimi in neverujočimi, kar je bilo videti tudi ob njegovem pogrebu. Če bi imel možnost vplivati na odločitev, bi kategorično zavrnil idejo v zvezi z njim (ne glede njenega iniciatorja), ki bi ljudi namesto združevala, razdeljevala.
Zgoraj navedeno je razlog, da predlagatelje preimenovanja sedanje Kidričeve ulice v ulico dr. Alojzija Šuštarja, prosimo, da odstopijo od svojega predloga. S tem bodo najbolj počastili njegov spomin in delovali po načelu združevanja in sprave, za kar si je pokojni dr. Šuštar tako prizadeval. Če se bo pokazala prilika za obeležje njegovega trajnega spomina ob kakšni drugi priliki (park, trg itd.) in če bo to pomenilo združevanje ljudi, bomo idejo z veseljem, ponosom in spoštovanjem podprli tudi sorodniki, vedoč, da to ni v nasprotju z načeli pokojnega nadškofa.
S prijaznimi pozdravi in vse dobro pri vašem nadaljnjem delu.
Intervju: Gregor Virant
Če me kaj odbija, potem je to intelektualna nepoštenost, ki jo desno orientirani posamezniki tako radi prakticirajo. Seveda, masla na glavi tudi na drugi strani ne manjka, toda če je kaj ločilo pravega levičarja od njegovega političnega antipoda, je ravno zmožnost samokritike. V današnjih zmedenih časih je to še ena redkih lastnosti, po kateri ločiš liberalce in konzervativce od progresivcev. Virantu seveda godi, da se mu je na hrbet zalepil Ivo Boscarol, ki se vedno znova pojavlja v novicah kot zadnji veliki inovator, svetleča luč prihodnosti Slovenije, simbol tehnološkega razvoja itd ... Malokdo pa se zaveda, da je Pipistrel le sestavljalnica letal, ki pravzaprav niso nikakršen tehnološki vrhunec. Niso kaj veliko bolj kompleksne letalne naprave od jadralnih letal, ki so jih v Elanu sestavljali desetletja.
Virant bi tanjšal državo, ker je potratna in skorajda nekoristna, ko pa ga novinar postavi pred dejstvo, da je njegov podpornik od te iste države prejel več kot 3.5 mio € nepovratnih sredstev, pa to prekvalificira kot uspešno investicijo. Ko je denarni tok usmerjen v »prave« roke, potem je to očitno sprejemljivo. S 3.5 mio € podarjenega denarja bi marsikdo na noge postavil svojo družbo; indikativno dejstvo, da oba, Boscarol in Virant, svoj žolč stresata ravno na pogoltno državo! Pri čemer Virant ni prav nič boljši od svojega podpornika iz Ajdovščine - svoje dobro plačano prekerno svetovalno delo v Makedoniji mu ni omogočilo dovolj dostojnega življenja, pa je brez sramu, v imenu svoje trpeče družine je očitno brez slabe vesti sprejel še nadomestilo ministrske plače ... pa tudi plačilo za smrad na prazni parceli ga ni zmotilo v njegovi samo-opevani visoki etični drži. Pa še ena zanimivost glede Supervizorja ... na začetku so podatki za Pipistrel bili precej drugačni - neto vplačil je bilo za dobrih 6 mio €, iz seznama plačnikov sta čudežno izginili Ministrstvo za Gospodarstvo in Ministrstvo za Obrambo (o skrivnostnem plačilu je Mladina že pisala).
Petku kampanja podarjena
Resnično se nimam namena javno prerekati z Dejanom Kalohom (in to sem mu tudi povedal), ki na spletišču, izvzemši tiste intervjuje, ki jih je počel sam s sabo, velja za »Attention Whore« (tako ga označuje blogerka Simona Rebolj - zapis vreden branja) in kukavičje jajce (označba v medijih, ko je izdal Pečetovo Lipo).
Kaloh se je namreč v eni zadnjih številk Mladine obregnil na mojo izjavo, da je mariborskega poslovneža Walterja Wolfa, pred izbruhom afere Patria, prosjačil za milijon evrov za izdajanje političnega medija. Skliceval se je na zakonsko možnost po popravku, ki pa to ni bil. Vse, kar je zapisal, je čista laž in podtikanje. Uporabil je tudi žaljivke na moje delo in dobro ime ter škodoval moji mladi in vedno bolj uveljavljeni agenciji. Prav zato se čutim dolžnega nekatere stvari pojasniti.
Ne bi ga (s)poznal, če me ne bi dnevno nadlegoval po telefonu in e-mailu. Imel je izredno željo postati »opinion maker«. Za vsako ceno. Zavedal se je, da uspešno in korektno sodelujem z vsemi večjimi mediji pri nas. Naj o najinem delu sodijo drugi. Z razliko od njega lahko vsakomur pogledam v obraz. Na vsak način si je želel prodreti tudi na Mladino, kar mu je z »demantijem« tudi uspelo. Hranim njegove izpiske, sms-je, e-maile. Vse črno na belem. Pa samointervjuje, samopoveličevanja in tudi slavospeve mojemu delu. Do popravka v Mladini me je na svojem spletnem portalu celo označeval za enega najboljših fotografov v Sloveniji, moje delo pa ocenil z izvrstno! Dokler ni obisk tistega zapisa pretekli petek presegel bizarno nizkega dnevnega obiska celotne strani, in ga je zaradi samokapitulacije (osnovnošolsko se je namreč ujel na laži) izbrisal.
Očitno je pozabil. Nikakor pa ni mogel pozabiti na e-maile, ko sta mi s tedanjo kontroverzno novinarko Ano Jud predlagala koncept medija (kopijo Mladine!), ki se imenuje Liberal, večino denarja pa zanj nameni Wolf in prijatelji. Zanimalo me je namreč, s kom poslujem in kako. Iz tega razloga sem novinarju Borutu Mekini tudi predlagal, da Kaloha, ki se je medtem samooklical za patriologa, povpraša o Wolfu in denarju.
Najine poti so se razšle, ko ni plačeval za naročene fotografije. Vrhunec pa je dosegla kraja »Andreja Lasbaherja«, ki je še do danes - po letu dni - ni plačal. Bizarnih 180 evrov. Njegovo (Eho24.si) poslovanje ni transparentno in uspešno. Kako bi sicer lahko v enem letu imel le 757 evrov čistih prihodkov in kar 3.483 evrov izgube?!
Kaloh se je v Mladino tudi zlagal, da me je pred tednom dni kazensko ovadil. Policija namreč te ovadbe ne beleži. Je pa s tem dejanjem, grožnja s kazensko ovadbo, potrdil vse zgoraj napisano in tudi dogovarjanja z Wolfom. Zakaj bi ovajal nekaj, kar ni res? Verjetno zaradi strahu, kajne? Mimogrede, njegov portal je takoj po izdaji knjige, pod katero se je podpisal, kupila založba Nova obzorja, ki jo je tudi založila. To založbo je soustanovila stranka, v katero je Kaloh kot izdajalec prestopil iz Lipe.
Veliko hrupa za nič
Uršo Marn moram razočarati kar nekajkrat. Najprej s sporočilom, da ni v nobenem načrtu vrnitve k tapisonu v prenovljenem Prvem pred-dverju, ki ga sedaj krasi čudovit, iz Kitajske uvožen parket iz bambusa. Tapison smo izločili zato, ker je bil nehigieničen; zaradi plavajočih umetnih drobcev v prostoru od pohojene plastične tkanine s strani več sto tisoč obiskovalcev vsako leto, je bil zdravju škodljiv, pa tudi čistiti se ga ni dalo tako hitro, kot se ga je mazalo. Že štiri menjave tapisonov na površini skorajda 1000 m2 od leta 1980 so bile obupno drage, stalno čiščenje umazanije je še povečevalo velik strošek vzdrževanja tapisona.
Drugič moram novinarko razočarati s podatkom, da ni prišlo do treh zdrsov, pač pa do sedmih, brez posledic in to v času, ko je CD obiskalo več kot 20.000 obiskovalcev. Do zdrsov prihaja tu pa tam tudi v Veliki sprejemni dvorani, kjer je že 30 let položen (Ravnikarjev) marmor in še kje drugje: tako kot povsod po svetu na gladkih ravnih površinah. Meni je včeraj zdrsnilo celo na domačem parketu, ki ni iz Kitajske!!!
Tretje razočaranje se nanaša na kratkotrajno položen tepih za t. i. »enodnevno uporabo«, ki smo ga ob velikih sejemskih prireditvah in razstavah stalno prakticirali tudi v preteklosti. Smo ga že odstranili in ga bomo spet položili ob Slovenskem knjižnem sejmu. Preje smo z njim pred prehudo rabo varovali tapison, sedaj bomo varovali čudoviti parket, ki so ga obiskovalci že sprejeli odprtih rok. Podobno kot povišan strop, kakovostnejšo razsvetljavo in (končno) odlično prezračevanje prostora.
Kdo piše zgodovino
Titova cesta
Menim, da je sodba ustavnega sodišča skrbno zakodirano sporočilo (podobno kot je Da Vincijeva šifra). Ustavno sodišče dejansko meni, da je potrebno nekdanji Titovi cesti vrniti staro ime, zamenjano pred dvajsetimi leti!
In kakšno ime predlagam (M. V.) za Titovo (oz. Slakovo, oz. Bajukovo) ulico v Stožicah? Dunajska cesta! Sedanja Dunajska cesta vodi namreč skozi Ježico v Črnuče, cesta skozi Stožice pa preko Trzina, Celja, Maribora in Gradca na sam cesarski Dunaj! In Slovenska cesta? Vse ceste v Sloveniji so slovenske. Najbolj slovenski pa je zanesljivo slovenski cestni križ. Pre-imenujmo ga v: Slovenski cestni križ!
“Primanjkuje nam splošne kulture”
V Mladinini prilogi Bivanje je bil objavljen pogovor z Majo Ivanič, ki je na koncu omenila, da je treba v primeru prodaje kulturnih spomenikov zasebnikom vnaprej določiti pogoje vsebine in prenove, da bi se ta lahko odločil, ali se mu naložba splača ali ne. S to trditvijo se popolnoma strinjamo, saj je tako ravnanje edino pošteno do investitorja. Vendar se arhitektka zelo moti, ko pravi, da se je Plečnikov stadion prodajal brez tako vnaprej določenih pogojev. Ti so bili namreč opredeljeni v družbeni pogodbi o ustanovitvi BŠP iz leta 2007, ki so jo sklenili mestna občina, olimpijski komite in podjetje Joca Pečečnika. V prvem členu je natančno določeno, da se pogodba sklepa zaradi izvedbe projekta obnove Plečnikovega stadiona in ne njegove prenove. Ker je Maja Ivanič po poklicu arhitektka, bi morala zelo dobro vedeti, kakšna je razlika med obnovo in prenovo. Če bi investitor in družbenika res imeli pošten namen, da kulturni spomenik le obnovijo, sploh ne bi bilo nobenih zapletov: športniki bi že zdavnaj lahko spet uporabljali obnovljeni stadion in okoliškim stanovalcem danes skozi okno ne bi bilo treba gledati plevela, ki prerašča Plečnikovo razvalino. A žal na Slovenskem trdovratno vztraja navada, da se pogodbe sklepajo s figo v žepu in ob samoumevnem pričakovanju, da jih bo mogoče poljubno raztegovati. Investitorja je obnova kulturnega spomenika še najmanj zanimala: jemal jo je zgolj kot nujno zlo, potrebno za graditev dobičkonosnih poslovnih prostorov nad in pod zemljo, s katerimi bi financiral to naložbo in svoje športne avanture, druga dva družbenika pa nikoli nista imela niti najmanjšega namena, da bi nasprotovala takšni kravji kupčiji, prej nasprotno. Župan, ki ga je mestni svet po-oblastil za podpis pogodbe, je v projektu videl dobrodošlo uresničitev ene od točk svojega volilnega programa in promocijo sebe kot učinkovitega politika, olimpijski komite pa je z obema rokama pograbil priložnost, da se znebi odgovornosti za vzdrževanje kulturnega spomenika in da za nameček dobi še nove pisarne v poslovnih objektih na Fondovih vrtovih. Celoten projekt je bil tako že od začetka zasnovan na prevari javnosti in mestnega sveta. Predstava o opeharjenem investitorju, ki naj bi šele naknadno izvedel za pogoje prenove Plečnikovega stadiona, je izmišljena z namenom, da bi se opravičilo iznakaženje kulturnega spomenika in odstopanje od spomeniškovarstvenih določb. Za povrh je ljubljanski župan pogodbo podpisal v sumljivih okoliščinah in se tudi ni zmenil za kompromisni predlog, da bi vrtove spremenili v parkovno površino. Potem se sploh ne bi bilo treba zapletati v sodne spore zaradi zelenice, ki je po zakonu pripadajoče zemljišče Fondovih hiš.
Čeprav je bil investitorju pri Plečnikovem stadionu po pogodbi ponujen le prst, je zgrabil celo roko, na katero je po tihem v dogovoru z oblastjo, tudi na državni ravni, računal že od začetka. Ker je zdaj ne more dobiti, vsem toži o krivicah, ki da se mu godijo, del strokovne javnosti pa mu naivno naseda.
Veliko prebujenje
Povorke so poceni, pravi Žižek z Wall Streeta. »Pomemben je dan pozneje, ko se je treba vrniti k vsakdanjemu življenju. Bo kaj drugače?« nadaljuje. Bo kaj drugače v Sloveniji? Četrtega decembra imamo enkratno priložnost, da prekinemo diktaturo enega procenta pri nas, ki sam sebe vzdržuje na račun 99%, ki nam znižuje življenjski standard, ki mladini ne daje perspektive, da zaživi, da prične ustvarjati dohodek in družine, ki 99% drži za vrat, terorizira z izgubo službe, iz 99% dela fleksibilne, gumijaste lutke, ki jih vrže na cesto, ko se mu zazdi, ki vlaga v razvoj svojih žepov namesto v znanje in delovna mesta za 99%.
Toda kaj se dogaja? Ankete, v posmeh velikemu prebujenju, v ospredje postavljajo ravno 1%, ki se že vrti po Sloveniji, da bi nas še enkrat žejne peljal čez vodo! Tu je bistvo! 99% se vedno znova pusti nategniti od 1%. Ki se nam bo povrh še režal s plakatov. Sami smo krivi!
Smo, 99%, sposobni 4. decembra ustvariti veliko prebujenje v Sloveniji? Bo od tedaj kaj drugače?
Smo sposobni voliti koga iz sebe, iz 99%? Ne verjamemo v sebe? Mar mislimo, da smo res tako slabi in nesposobni, da izmed nas ne moremo izbrati predstavnikov v parlament in vlado? Se tako globoko v sebi zaničujemo? Potem so res vse povorke in vsi šotori brez haska!
Smo se že kdaj resno vprašali, od kod navidezni uspeh jekla in betona. Od kod sloves »realizatorjev«? Mar nam ne ponujajo, naj žvečimo beton? In mi vzklikamo, kako je lep in mehak! Trgovska prevara! Na njem si bomo, 99%, polomili zobe in še bolj daleč bomo od 1%. Najdemo kakšno povezavo z zadolževanjem in izigravanjem pravne države? So krediti šli v delovna mesta za 99%? Ali so šli v javno-zasebna partnerstva, znotraj 1%? Ali v odkup bivše naše lastnine? Mar ne vidimo, da črpalke za denar delajo za 1% in da nam srkajo denar iz žepov? Skoraj neopazno, vsak dan.
Reši nas lahko le lasten načrt izhoda! Ne tisti, ki nam ga ponuja 1%. V 99% nas je dovolj sposobnih razviti povsem nov vzorec razvoja, razvoja za 99%. Verjeti moramo vase! To je bistvo velikega prebujenja! Naj se zgodi 4. decembra!
Intervju: Dr. Janez Prašnikar, ekonomist
Star vic pravi, da je ekonomist tisti, ki ti bo jutri povedal, zakaj se tisto, kar je napovedal včeraj, danes ni zgodilo. Je to res le vic? V primeru izbruha sedanje bančno-finančne krize ta opis ekonomista vsekakor drži. Vendar kot v Mladininem intervjuju dr. Prašnikar sam pravi, mleko je polito. Ekonomisti so zamočili. A sedaj je bolj pomembno, da ne bodo zamočili znova.
Dr. Prašnikar v intervjuju med ostalimi temami zelo dobro ponazori, kakšno je azijsko gospodarsko okolje, v katerem nastajajo produkti, ki jim morajo zahodna, tudi Slovenska podjetja konkurirati: v Južni Koreji delavec dela po 12h na dan in ima le teden dni dopusta, na Kitajskem pokojnin praktično ne poznajo, pa tudi z varovanjem okolja si ne delajo pretiranih skrbi ... ali stroškov. Do nedavnega so na globalnem trgu zahodna podjetja azijskim še lahko konkurirala na račun bolj napredne tehnologije in tako pokrile strošek bistveno dražje delovne sile. Vendar, kaj sedaj, ko čedalje več azijskih podjetij že dohiteva in prehiteva tehnološko superiornost zahodnih gospodarstev in ko imajo zaradi krize, ki je bolj prizadela zahodni svet, za povrhu še bistveno več denarja za vlaganje v nadaljnji tehnološki razvoj? Na odprtem globalnem trgu - kako jim bomo v Evropi in Sloveniji sploh lahko konkurirali? Naša tehnološka prednost je šla pa-pa, tako da lahko konkuriramo le še z zmanjšanjem stroška delovne sile in sicer v obliki že znanih ukrepov zategovanja pasu: večja 'fleksibilnost' trga dela ter zmanjševanja pravic iz naslova pokojninskega, socialnega in zdravstvenega zavarovanja.
Kar zamerim ekonomistom, in dr. Prašnikar je v tem intervjuju zamudi krasno priložnost, je, da jasno povedo, kdaj pa bomo res konkurenčni azijskim podjetjem. Kako daleč si bo potrebno zategniti pas? In kako bomo takrat živeli, ko na pasu ne bo več treba delati novih lukenj? Odgovor je v bistvu zelo logičen in boleče preprost - v odprtem globalnem gospodarstvu, ob predpostavki enake tehnološke razvitosti, šele takrat ko bodo naši delavci živeli v enakih pogojih kot Korejski, Kitajski, etc. Se pravi, delali bomo po 12h na dan, imeli en teden dopusta in praktično nič pokojnine. Špekulacija in pretiravanje? Na-a, dejstvo. Ker, kaj pa bi bilo tisto, s čimer bi lahko za kratek rok vseeno lahko ohranili obstoječe pravice delavcev? Zadolževanje. In s čim že imajo vse Evropske države težave?
Pošteno bi bilo, da ekonomisti, še posebej tisti, ki kandidirajo na prihajajočih volitvah(!) in se zavzemajo za še radikalnejšo liberalizacijo trgov (Šuštaršič, Pezdir), to tudi jasno povedo. In potem naj državljani na volitvah povedo, ali si res želijo takšne prihodnosti.
P.S.:
Da drugih alternativ itak ni? So, so ... le korak nazaj je treba narediti, pogledati širšo sliko. Si upati na glas podvomiti o obstoječih pravilih globalne konkurence in prostega pretoka kapitala/blaga ter odpreti razpravo o pravilih nedotakljive svete trojice: WTO, IMF, World Bank. Ali pa - kontrolirana devalvacija Eura? Saj so celo Kitajci s podcenjenostjo svojega Juana dolga leta krepili svojo izvozno gospodarstvo ... Nemogoče, da bi mali Slovenci vplivali na politiko Eura? Kaj pa uvedba tolarja, zmerna devalvacija in s tem vzpodbuda za izvozno in samooskrbno gospodarstvo?
Rešitve so. In drži, nobena ni takšna, ki ne bi prizadela vsaj dela prebivalstva. Vendar, če zares živimo v demokraciji, potem bi vztrajanje večine izvoljenih predstavnikov ljudstva pri politiki zategovanja pomenilo, da delavci predstavljajo le manjšino populacije. Pa jo ne. Torej naši politiki zastopajo nekoga drugega in ne demokratične večine. Kar pomeni, da ne glede na to, kakšen je naš trenutni volilni sistem, takšen kot je zdaj, ne nudi življenja v resnični demokraciji. In tu je v bistvu srž globalnega (!) problema - šele, ko bodo poslanci in vlada zastopali resnično voljo ljudi, šele takrat se bo našla volja za spremembe, ki bodo koristile večini državljanov. In ne le luknjale novih lukenj v naših pasovih.
Kdo piše zgodovino
»Kdo piše zgodovino ?«, sprašuje prof. dr. Repe v 42. št. Mladine in dopušča možnost, da je Us-tavno sodišče na-sedlo provokaciji predlagateljev presoje ustavnosti poimenovanja ljubljanske ceste po Josipu Brozu-Titu. Trdim, da ni nasedlo. Predsednik dr. Petrič niti slučajno ni tako naiven, pa tudi njegovi kolegi v »škrlatu« ne. Gospodje so hoteli v zgodovino! In uspelo jim je ...:
Škrlatniki bi v zgodovino,
saj so vzor za domovino;
le maršal jim je napoti,
Brozova jih cesta moti.
Pa se zbere zbor narcisov,
»fej, prasica lik je Titov!«,
strumno stopijo v korak:
on bandit je, ne junak!
Njim ne gre za lastno slavo,
se sklicujejo na pravo,
zgodovino kot za stavo,
pa postavijo na glavo.
Tudi če imaš svoj prav,
in razum je tvoj še zdrav,
komentar ni zaželjen,
pravzaprav ni dovoljen !
»Ex cathedra« zadoni:
zgodovinarji smo mi!
Jasen njihov je poziv:
Ni le papež nezmotljiv !
“Naše obrambne sile bi lahko prepolovili.”
V celoti podpiram radikalne strokovne predloge red. prof. dr. Iztoka Podbregarja, generalpodpolkovnika, ki jih je povzel vaš novinar Jure Trampuš.
Gre za Podbregarjev znanstveni prispevek v junijski številki revije GŠ SV Sodobni vojaški izzivi z naslovom Pred reinženiringom nacionalnovarnostnega sistema - priložnost za Slovensko vojsko.
Naj dodam, da sem na svoji spletni strani Vojaštvo objavil prispevek k novemu obrambno-varnostnemu sistemu RS z naslovom Kdo bo branil in varoval Slovenijo?, v katerem sem polemično razpravljal in podprl ne samo omenjeni Podbregarjev znanstveni prispevek, temveč tudi prispevek mag. Alojza Šteinerja, generalmajorja in načelnika GŠ SV z naslovom Transformacija - jo hočemo, jo zmoremo?
Ker je bistvo obeh prispevkov poziv k strokovni in javni razpravi, dodajam še svoje konkretne predloge, in sicer:
- Čim prej uveljaviti osnovne intencije nove strateške koncepcije Nata, ki daje prednost nacionalnim rešitvam, kar tudi pomeni, da je potrebno ohraniti malo in učinkovito vojsko, usposobljeno za bojno delovanje v pogojih jedrsko-raketne in kibernetske vojne, samostojno ali v zavezništvu.
- Zaradi racionalizacije in štednje naj bi bodoča vlada RS imela samo 7 ministrstev, in sicer za: zunanje zadeve; gospodarstvo in finance; zdravstvo in socialne zadeve; kulturo, znanost, šolstvo in šport; pravosodje in javno upravo; promet in okolje in enotno ministrstvo za vojsko in policijo.
- Sedanji sistem organizacije oz. sestave SV - poklicne vojske in pogodbene rezerve, je potrebno opustiti, ker je nefunkcionalen in ne omogoča lastne obrambe RS. Državo vendarle morajo braniti (usposobljeni) lastni državljani, ne pa tujci in plačanci! Sedanja sestava je v glavnem namenjena za mirovne operacije v tujini.
- Velja se povrniti k izvornim zgodovinskim in tradicionalnim izkušnjam, ki so omogočile obstoj in obrambo slovenskega ozemlja oz. RS in zavreči razne neživljenjske in tuje modele (rezervni miličniški, žandarmerijski) in izkušnje. Gre za uspešen partizanski odpor v obdobju 1941-1945 in učinkovito delovanje sistema TO leta 1991. Torej, predlagam kombinirani sistem - teritorialno-operativni, za katerega bi ponovno uvedli služenje vojaškega roka (6 mesecev) in naborni sistem (trimesečno usposabljanje vojaških veščin), sama vojska pa bi bila sestavljena iz aktivne (stalni sestav starešin in poklicni vojaki-specialisti) in rezervne sestave. Vse ostale sestave, ki niso namenjene za bojno delovanje, bi seveda izločili iz SV in podredili policiji oz. sektorju za varovanje in zaščito, tudi posebno službo za t. i. civilno služenje vojaškega roka.
- V mobilizacijski sistem bi ponovno uvedli naborništvo (za bojne enote in civilno služenje). Minimalno (trimesečno) osnovno bojno usposabljanje bi se izvajalo v teritorialnih (regijskih) učnih centrih, zatem pa bi bili vojaki razporejeni na trimesečno služenje vojaškega roka v najbližjo operativno-teritorialno enoto, v kateri bi zatem imeli tudi razpored kot rezervisti. Obenem bi bili odličen izvor za poklicne vojake - specialiste.
- Namesto obstoječega brigadnega sistema bi uvedli korpusni sistem, obenem pa tudi četrto raven vodenja in poveljevanja.
- O jakosti SV bi se odločali na podlagi strokovnih analiz in študij. Zdi se, da bi za vojaško obrambo RS zadostovale naslednje sile: 2 (dva) motorizirana korpusa (jakosti treh brigad, od katerih bi vsaka imela mehanizirani bataljon), gorsko brigado, raketni protioklepni divizion, divizion protizračne raketne obrambe, helikopterski bataljon in bataljon obalne obrambe.
- V okviru GŠ ustanoviti protikibernetni center z enoto za protielektronsko delovanje, v korpusih in brigadah pa podcentre, seveda enakega standarda kot v zavezništvu. Dosedanjim rodovom bi dodali novega z imenom »elektronsko-kibernetski«.
- Ukinili bi dosedanji mornariški divizion (ladjo Triglav-11 prodali), letalske sile (pilatuse prodali), vojaški vikariat (pripadnik-vernik SV naj obiskuje cerkve na terenu, podobno kot mora zdravstvene ustanove) in enoto za protokol (urad Predsednika RS, tudi vrhovnega poveljnika SV, ima svoje osebje za državni protokol, ki bi lahko skrbeli tudi za vojaške ceremonije). Dosedanjo gardno enoto pa bi spremenili v elitno bojno enoto, ki bi skrbela tudi za varnost vrhovnega poveljnika, ministra za vojsko in policijo in NGŠ SV.
- Ukinili bi razna poveljstva sil, logistične in zdravstvene enote pa razporedili enotam.
- Dosedanje Poveljstvo za doktrino, razvoj, izobraževanje in usposabljanje bi bilo potrebno ukiniti, z njim pa vse šole, enote (športno, za vožnjo) in centre, razen Knjižnično-informacijskega in Vojaški muzej.
- V sestavi GŠ SV bi bilo potrebno formirati Oddelek za vzgojo in izobraževanje, kateremu bi podredili: novoformirano Vojaško fakulteto z naslednjimi oddelki: poveljniško-štabni, častniški, podčastniški, specialistični in za tuje jezike. Namesto dosedanjih štirih (raznih) centrov bi bilo potrebno oblikovati prejšnji Center za strateške študije in razvoj.
- Ker bi bila bodoča SV namenjena izključno za bojno delovanje, potem je logično, da ne moremo imeti »vojske starcev« niti razne štabe za pomoč in reševanje, inšpektorate in podobno. Zato bi ohranili pogodbena razmerja za vojake-profesionalce (10 let), pa tudi za častnike in podčastnike (30 let). V takšnem izjemnem statusu in razmerju bi bili tudi izvzeti iz kategorije javnih (državnih) uslužbencev. Seveda bi na ta način imeli tudi znatno večje plače, primerljive istim kategorijam v zavezništvu (sedaj delno v mirovnih misijah), obenem pa bi se povečala tudi njihova odgovornost. Dosedanje štabe za pomoč in reševanje podrediti policiji, ki bi tudi prevzela vodenje prostovoljnih in privatnih struktur.
Seveda bi bilo potrebno za navedene in vse druge predloge izdelati temeljite študije. V strokovni razpravi pa so dobrodošle tudi samo ideje, posebno, če so rezultat akumuliranih strokovnih znanj in praktičnih izkušenj.
Kaos na Krasu
V članku »Kaos na Krasu« so bile objavljene skrajno zavajajoče in napačne informacije, ki so v javnosti povzročile negativne reakcije in Občini Sežana povzročile škodo.
Že sam uvod članka, v katerem je novinarka Urša Marn navedla izsledke izrednega nadzora Ministrstva za okolje in prostor (v nadaljevanju: MOP) nad delom občine Sežana, da - citirano »... so se gradbena dovoljenja izdajala precej po domače, zidalo se je tudi na kmetijskih zemljiščih,... «, je sporen. Prostorski akti Občine Sežana ne omogočajo stanovanjskih gradenj na kmetijskih zemljiščih, temveč so gradnje stanovanjskih objektov možne le v ureditvenih območjih naselij. In tovrstnih gradenj v občini Sežana na kmetijskih zemljiščih ni!
Neresnične in sporne so tudi navedbe, da - citirano »... vsi občinski prostorski akti v nasprotju z veljavno prostorsko zakonodajo dopuščajo postavitev nezahtevnih in enostavnih objektov tudi na kmetijskih zemljiščih, ...«. Leta 2008 je država z Uredbo o vrstah objektov glede na zahtevnost omogočila gradnjo pomožnih kmetijskih objektov tudi v odprtem prostoru, na območjih, kjer je to skladno z lokalnimi prostorskimi akti. Glede na to, da na območju občine Sežana v skladu s prostorskimi akti gradnja nezahtevnih pomožnih kmetijskih objektov na kmetijskih in gozdnih zemljiščih ni možna, smo v letu 2009 na to opozorili tudi Upravno enoto Sežana.
Ne glede na spornost poročila MOP v zvezi z izvedbo izrednega nadzora nad delom Občine Sežana v skladu s sklepom Vlade Republike Slovenije št. 02402-2/2011/8, z dne 14.04.2011, ki v Občini Sežana dejansko NI BIL opravljen, pa v poročilu ni nikjer navedeno, da so se pozidave na kmetijskih zemljiščih v naši občini tudi dejansko izvajale, kot zavajajoče navaja novinarka v članku.
Kljub temu, da se novinarka v članku sklicuje oziroma navezuje na poročilo MOP, bi pričakovali, da pred objavo preveri dejstva, o katerih poroča in na tak način prepreči nastajanje škode. Takšno - neresnično navajanje namreč ustvarja napačno razumevanje in nezaupanje do Občine, ne nazadnje pa tudi do Vašega medija, ki v javnost posreduje nekorektne informacije. Glede na zgoraj navedeno pričakujemo javno pojasnilo, kaj je botrovalo neresničnim navedbam: novinarska napaka ali pridobitev neresnične informacije.
Poleg objave zgoraj navedenega besedila, zaradi škode, ki je bila Občini Sežana povzročena s tem člankom, za navedene izjave pričakujemo javno opravičilo v skladu z zakonskimi določili.
Prepričani smo, da boste v skladu z določili 6. oddelka Zakona o medijih, ki se nanašajo na pravico do popravka ali odgovora, čim prej odpravili napako in poskrbeli za ustrezno opravičilo ter tako zmanjšali možnost še nadaljnjega nastajanja škode ob nepravilnem poročanju.
Volitve torej
Skozi vso zgodovino so si morali ljudje na silo izboriti svoje naravne in zapisane pravice. Tako je bilo od prvih uporov sužnjev, do vseh kmečkih puntov. Tako je bilo ob ropanju tujcev po sosednjih deželah, pri uničevanju starih kultur ter pri pomorih ljudstev na tujih kontinentih. In za človekove pravice gre tudi v sedanjih in bodočih uporih in vstajah proti izkoriščanju in poniževanju večine, proti pohlepu elit ter proti tiranijam vseh vrst, pa naj bo to v najrevnejših ali v najbogatejših krajih našega planeta.
Za večino še nikoli ni bilo toliko človekovih pravic kot takrat, ko so po drugi svetovni vojni udarniško in z apnom pisali po tovarniških zidovih: Delu čast in oblast! Najbolj čiste pravice vseh vrst si namreč prislužimo s poštenim delom. Kdor sam ne zasluži za življenje svoje družine, je že brez osnovnih človekovih pravic, je podrejen in ponižan, ker prosjači, bolj ali manj pošteno pa lahko živi samo še na račun drugih. V času socialnih stisk in zaradi pomanjkanja dela bi pričakovali, da bodo politične stranke, še posebno tiste, ki se razglašajo za socialne, tako razporedile dohodke in davke, da bo vsem zagotovljena socialna varnost in pravičnost, s tem pa bodo vsem dane tudi osnovne človekove pravice. Vendar ni tako.
Volivci več ne ločijo, v čem je sploh še razlika med levimi in desnimi političnimi strankami. So to različni razvojni koncepti in programi za energetiko, šolstvo, zdravstvo, kmetijstvo, pri varstvu narave, javnem transportu...? Je razlika med levimi in desnimi strankami v deležu gospodarskega kriminala, ali morda pri preprečevanju ter pri kaznovanju tega zla? Je razlika med enimi in drugimi upravami ter nadzornimi odbori pri razvoju gospodarskih družb ali javnih zavodov? So kakšne razlike pri izkoriščanju delavcev, ali pri nerazumnih razlikah v plačah? Katera od levih ali desnih političnih strank pri državnem proračunu spoštuje določbo ustave, da je Cerkev ločena od države? Se odnos levih politikov do človekovih pravic in pravne države res dokazuje samo še tako, da se enkrat na leto pokažejo na paradi ponosa, člani desnih strank pa z udeležbo na verskih obredih?
Vse to ter še marsikaj drugega je po dveh desetletjih vedno bolj izenačeno med tako različno deklariranimi političnimi strankami. Očitno samo še interes kapitala vodi naše politike, ki se z dejanji in obnašanjem celo norčujejo iz drugih in drugačnih, čeprav imajo enakost in pravice tako pogosto na ustih. Zato glasujmo za pravico do dela, pa kadar že bodo volitve!
Poskusimo ponovno z volitvami, čeprav bi naš največji burkež med resnimi filozofi lahko dejal, da se človekove pravice izterja samo z iskrenim in brutalnim objemom med ljudstvom in oblastjo.
Petku kampanja podarjena
Novinar Borut Mekina spet povzema mariborskega »fotografa« Marka Pigaca, ko ta trosi nebuloze v povezavi z mano in »prosjačenjem Walterja Wolfa za milijon evrov«. Naj še enkrat ponovim: nikdar nisem imel namena izdajati kakšnega tednika, še najmanj s finančno pomočjo Walterja Wolfa. Do sedaj sem izdajal samo vedno bolj uspešen spletni portal Politikis.si in očitno gre to omenjenemu osebku precej v nos. Resnica je namreč ta, da je Pigac bil tisti, ki je mene prosjačil ob začetku zagona omenjenega spletnega portala in se ponujal, da bi za nas fotografiral. Zaradi njegove neresnosti in nekvalitete slik, ki nam jih je pošiljal, smo se mu na hitro zahvalili za sodelovanje. Še to: glede na to, da se Pigac kar javno hvali, da me je brez dovoljenja zvočno snemal, je bila proti njemu vložena kazenska ovadba zaradi kaznivega dejanja neupravičenega prisluškovanja in zvočnega snemanja, za kar je zagrožena zaporna kazen do enega leta.
Pod črto: zapisane laži o hotenem ustanavljanju nekakšnega novega »SDS tednika« so seveda samo logično nadaljevanje že stokrat prežvečene teme o famoznih brezplačnikih, ki so služile in še služijo političnemu obračunavanju s politično desnico v Sloveniji. Ob tem je seveda žalostno, da se najdejo vedno novi »kljukci«, ki pogrevajo stare zgodbe, pa čeprav so te medtem že bile zaključene tudi s strani ustreznih parlamentarnih preiskovalnih komisij.
Zelena alternativa
Živimo v časih globokih in naglih družbenih sprememb, ki so sprožile, med drugim, težko gospodarsko krizo, ki je zajela ves svet in vsa področja družbene reprodukcije. Na sedanje globalne razmere se mora odzvati vsaka država na svoj način in upoštevaje svoje razvojne interese. To je naloga politike, ki mora določiti smeri, kako preseči krizno stanje in utreti pot novemu stabilnemu in trajnostnemu razvoju. Pri tem se mora poslužiti družboslovne znanosti, da vzpostavi ustrezen in izvedljiv program. Žal se naša politika obnaša zmedeno in neodločno in se še naprej ukvarja le s problemom, kako priti in zadržati oblast. Zato se toliko bolj postavlja vprašanje, kako priti do razmeram ustreznega političnega programa, ki bo sprejemljiv za večino državljanov in bo uveljavljal njihove življenjske interese. To lahko stori samo sodobno napredno, ljudsko demokratično gibanje, ki bi imelo možnost kot stranka prevzeti tudi oblast in biti sposobna tak program tudi izvesti.
Program bi moral zajeti celokupnost najvažnejših življenjskih vprašanj in odgovoriti na najbolj žgoče družbene probleme, in sicer:
- Zagotoviti trajnostni in stabilen razvoj vseh področij družbene reprodukcije in njegove opredelitve oblikovati v strategiji dolgoročnega družbenega razvoja z družbenim dogovorom, ki bo državi naložil njegovo izvrševanje;
- določitev smeri razvoja štirih sektorjev družbene reprodukcije, s tem da surovinski, predelovalni in storitveni sektorji ohranjajo svoje deleže ob njihovi intenzivni modernizaciji in rentabilnosti, dati pa prednost pospeševanju četrtega informacijsko-intelektualnega sektorja, ki bo uveljavljal znanost in znanje kot produkcijskega dejavnika;
- zagotoviti vsem državljanom človeka dostojno življenje, odpraviti revščino, uravnavati socialne razlike in skrb za zdravje;
- voditi politiko polne zaposlenosti, pospeševati prekvalifikacijo delavcev in uvajati sodobne oblike dela;
- uvesti vse oblike sodobne socialne države, medgeneracijsko solidarnost in humanitarnost družbe; za ozdravitev gospodarstva sestaviti na osnovi družbenega dogovora protikrizni program, ki bo podprt z zakonodajno in vladno politiko in ga povezati s tekočo ekonomsko in razvojno politiko ter uvajati sodobni način gospodarjenja s posebno skrbjo za rast, konkurenčnost,produktivnost, inovativnost ter sposobnost meneđerjev;
- pospeševati dejavnost civilne družbe in omejevati vlogo države in represije in zakonsko uvajati sodobne oblike participacije tako v javnih zadevah kot gospodarstvu in vseh ostalih družbenih področjih z uvajanjem soodločanja in soupravljanja, racionalizirati državno administracijo in jo organizirati kot servis državljanov;
- dati delu prednost pred kapitalom, ki ga je treba nadzorovati in ukrepati proti njegovim deviacijam, pohlepnosti in kriminalni dejavnosti;
- uveljavljati vrednote in pridobitve antifašizma in NOB in doseči narodno pomiritev z dokončno oceno druge svetovne vojne in vse resnice o njej;
- sprejeti strategijo naših odnosov s tujino z upoštevanjem, da Slovenija ustvarja 70% svojega BDP v mednarodni menjavi in da je pretežni del svoje suverenosti prenesla na Evropsko unijo, svojo varnost povezala z NATOm in da je članica OZN ;
- uveljavljati moralne vrednote družbe, od lepega obnašanja mladine in vseh državljanov do poštenosti, samozavesti, domoljubja, strpnosti ipd. ter sprejeti kodeks moralnega obnašanja.
Sedanji čas kliče po tem, da se uvede gornji napredni politični program, ki bo na osnovi dobrih in slabih zgodovinskih izkušenj pokazal pot k družbi svobodnih in v blagostanju živečih ljudi. Razumljivo je, da gornji opis predstavlja le glavne opredelitve naprednega programa, ki pa jih izvajalci, stranke in gibanja morajo dopolniti z ukrepi politike oziroma vlade in sprejeti odločitve o njegovih konkretnih izvedbah, da ne ostanejo le prazne obljube.
Razumni in nerazumni
Spoštovani!
»V prispevku Razumni in nerazumni avtor Peter Petrovčič v zadnjem delu teksta sklene, da je »...Študentska organizacija Slovenije napovedala vložitev ustavne pobude za presojo na ustavnem sodišču. Na ŠOS se za tajnost podatkov o finančnem poslovanju in sprejemanju odločitev nameravajo boriti do konca. Neokusno.« Pri tem pa je avtor zamolčal, da je Študentska organizacija Slovenije s prejšnjim tednom sprejela odločitev, da bo delovala v skladu z Zakonom o dostopu do informacij javnega značaja, kar zanika zgornjo avtorjevo trditev. Sicer pa Študentska organizacija Slovenije z vložitvijo ustavne pobude pričakuje, da se razrešijo vse dileme glede statusa organizacije, ki so dopuščale različne interpretacije. Takšen primer je npr. odločba ministrstva za finance, ki Študentsko organizacijo Slovenije uvršča med avtonomne torej zasebnopravne subjekte, in pa odločba informacijske pooblaščenke, ki ŠOS predstavlja kot paradržavno institucijo. In ravno zato, ker želimo, da se razjasnijo vse enostranske interpretacije, bomo ŠOS in ostale študentske organizacije univerz ter Zveza ŠKIS dali ustavno pobudo na Ustavno sodišče, in NE zato, ker bi se nameravali boriti do konca, kot navaja avtor: »Na ŠOS se za tajnost podatkov o finančnem poslovanju in sprejemanju odločitev nameravajo boriti do konca. Neokusno.« Ali je to okusno ali neokusno, naj sodi vsak sam, Študentska organizacija Slovenije želi le, da najvišji sodni organ v državi odloči, ali smo študenti avtonomni v svoji organiziranosti, ali ne.«
S spoštovanjem,