Staš Zgonik

 |  Mladina 48  |  Ekonomija

Javni prevoz v Ljubljani: Zakaj podražitev

Kaj pa, če bi bil javni prevoz v Ljubljani brezplačen?

Ljubljanski mestni svet je v ponedeljek kljub pozivom, naj še enkrat premisli, sprejel sklep o podražitvi vozovnic Ljubljanskega potniškega prometa (LPP), ki bo začela veljati s 1. januarjem 2012. Sprejet je bil izključno z glasovi svetnikov z županove liste. Podražitev enkratne vozovnice z 80 centov na 1,2 evra je previsoka in bo imela negativen vpliv na priljubljenost javnega prevoza med meščani, ne glede na to, da so cene mesečnih vozovnic, razen splošne, ki se je malenkostno podražila, ostale enake. Čeprav cena ni edini dejavnik, ki vpliva na priljubljenost javnega prevoza, je zagotovo med pomembnimi. Zato je morda upravičeno vprašanje, kaj bi se zgodilo s priljubljenostjo javnega prevoza, če bi šli ukrepi v povsem drugo smer - če bi bil ta v Ljubljani brezplačen ...

Protest pred mestno hišo

Protest pred mestno hišo
© Miha Fras

Primera tako velikega ali večjega sistema javnega prevoza, kot je ljubljanski (23 linij, približno 200 avtobusov), ki bi bil brezplačen, nismo našli. Največji brezplačni sistem javnega prevoza so vzpostavili v mestu Vero Beach v ameriški zvezni državi Florida. Tam 14 avtobusnih linij skrbi za prevoz 140 tisoč prebivalcev območja. Potniki lahko v posebne škatle na avtobusih prispevajo donacije za podporo sistemu. Večina drugih mest z brezplačnim javnim prevozom je precej manjša. Dober primer je Nova Gorica, kjer so pred leti uvedli

štiri brezplačne avtobusne linije. A izkušnje niso najboljše. V prvih dveh letih se je število potnikov izjemno povečalo, za 300 odstotkov, pravi Vojko Turk z novogoriške občine. „Zadnja leta pa opažamo, da število potnikov spet upada. Nismo izpolnili načrtov, da bi pridobili tudi zaposlene. V glavnem smo pridobili dijake, študente in upokojence.“

Niti izkušnje drugih manjših mest, ki so uvedla brezplačni javni prevoz, niso tako zelo spodbudne, kot bi morda pričakovali, pravi Marko Peterlin z Inštituta za politike prostora. „Uporaba sicer naraste, še posebej, ko je izhodišče res nizko, vendar rast ni spektakularna. Višja cena vozovnice hitro odžene potnike, v nasprotni smeri gre bistveno težje - z nižjo ceno ali celo brezplačnim prevozom se potniki pridobivajo zelo počasi. Za veliko učinkovitejše so se izkazali ukrepi za zmanjšanje privlačnosti osebnega avtomobilskega prevoza.“ Zamisel se mu sicer zdi zanimiva, sploh če izhajamo iz razumevanja javnega prevoza kot javne storitve, dostopne vsem, ni pa prepričan niti o njeni pravičnosti niti o učinkovitosti.

Novogoriško občino brezplačni javni prevoz na leto stane 400 tisoč evrov. Ljubljano bi stal približno 20 dodatnih milijonov evrov na leto. Toliko namreč LPP zbere s prodajo vozovnic. Že zdaj pa mestna občina LPP-ju namenja za pet milijonov subvencij. V LPP-ju so sicer prepričani, da uvajanje brezplačnega prevoza ne bi bistveno vplivalo na uporabo. „Prava rešitev za spodbujanje javnega prevoza je vzpostavitev točnega, sodobnega, udobnega, ekološko primernega in cenovno dostopnega javnega prevoza.“ Z uvedbo brezplačnega prevoza bi zadostili le pogoju cenovne ugodnosti, še poudarjajo. Z občutno podražitvijo enkratnih vozovnic pa so, žal, izpolnjevanje tega pogoja precej oslabili.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.