Staš Zgonik

10. 1. 2013  |  Mladina 2  |  Ekonomija

Manj potovanj

Negativni vpliv podražitev na uporabo javnega prevoza

Ljubljanski potniški promet je z začetkom lanskega leta zvišal ceno vozovnic. Najobčutnejša je bila podražitev vozovnic za enkratno vožnjo (s prestopanjem v 90 minutah), saj se je cena teh vozovnic z 80 centov zvišala na 1,2 evra. Podražila pa se je tudi večina mesečnih vozovnic. Pri LPP-ju so želeli s podražitvijo doseči dva cilja – večji finančni priliv in povečanje uporabe mesečnih vozovnic. Oba so tudi dosegli. A hkrati povzročili še najbolj nezaželeno spremembo – število potovanj z LPP-jem se je leta 2012 v primerjavi z letom 2011 zmanjšalo. Ravno ko so uvedba urbane in druge spremembe v sistemu LPP začele obračati deset-

letni negativni trend pri rabi javnega prevoza na bolje, je podražitev vse te pridobitve spet izničila.

LPP smo zaprosili za primerjalne podatke o številu potovanj v prvih 11 mesecih lanskega leta in – za primerjavo – še leta 2011. Število potovanj se je zmanjšalo za skoraj štiri odstotke. Potniki so lani opravili kar milijon 360 tisoč potovanj manj kot leta 2011. Zmanjšanje bi bilo verjetno še nekoliko večje, če ne bi vlada uvedla subvencioniranja šolskih mesečnih vozovnic, s čimer se je dodatno povečala njihova dostopnost.

Na ljubljanski občini zmanjšanja števila potovanj ne pripisujejo podražitvi vozovnic, temveč splošni gospodarski krizi, zaradi katere se ljudje po njihovih besedah manj odločajo za obisk kinodvoran, druženje s prijatelji in podobno. Imetniki mesečnih vozovnic so, kot navajajo, lani v povprečju na mesec opravili manj voženj kot leta 2011. »Leta 2011 se je potnik s terminsko vozovnico v obdobju od januarja do novembra z avtobusom zapeljal 56-krat na mesec, lani pa le 51-krat.« Zato bi morali po njihovem prepričanju teoretično predvidevati, kaj bi se zgodilo s številom potovanj, če bi lastniki mesečnih vozovnic tudi lani avtobuse uporabljali enako pogosto kot leta 2011. »Na ta način bi se število potovanj povečalo za 3,52 odstotka.«

Teoretično naj bi bila torej podražitev pametna, pa čeprav je praksa pokazala drugače.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.