15. 7. 2016 | Mladina 28 | Ekonomija
Stop liberalizaciji
Potrošniki si lahko (za zdaj) oddahnejo
Cene 95-oktanskega bencina in dizelskega goriva bodo vsaj še dva meseca ostale regulirane. V bitki argumentov med ministrstvom za gospodarstvo, ki si močno prizadeva za popolno liberalizacijo cen naftnih derivatov, in ministrstvom za finance, kjer jih skrbijo posledice takšne poteze, je prevladalo mnenje ministra Mramorja.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
15. 7. 2016 | Mladina 28 | Ekonomija
Cene 95-oktanskega bencina in dizelskega goriva bodo vsaj še dva meseca ostale regulirane. V bitki argumentov med ministrstvom za gospodarstvo, ki si močno prizadeva za popolno liberalizacijo cen naftnih derivatov, in ministrstvom za finance, kjer jih skrbijo posledice takšne poteze, je prevladalo mnenje ministra Mramorja.
Prvi korak v smeri liberalizacije je vlada napravila že aprila, ko je opustila regulacijo marž pri 98- in več kot 98-oktanskem bencinu ter kurilnem olju. Naslednji korak naj bi bil popolna liberalizacija cen vseh goriv na bencinskih servisih ob avtocestah. Ministrstvi za gospodarstvo in finance sta pripravili skupno analizo javnofinančnih učinkov takšne poteze, iz katere izhaja, da bi zvišanje drobnoprodajne cene, ki bi sledilo liberalizaciji, pomenilo manjšo prodajo in s tem izpad dveh do štirih milijonov evrov proračunskih prihodkov na leto. Ni jasno, ali odločitev vlade pomeni, da so nadaljnji poskusi deregulacije ustavljeni ali je končna odločitev prestavljena. Vsekakor pa je vlada z njo povzročila slabo voljo trgovcem z naftnimi derivati in vodilnih v Trgovinski zbornici Slovenije, ki že dlje intenzivno lobira za liberalizacijo. Vsekakor si lahko za nekaj časa oddahnejo potrošniki, ki bi jim deregulacija najbolje prodajanih naftnih derivatov prinesla višje cene in več stresa pri iskanju najugodnejših ponudb na bencinskih servisih.
Srhljivo je, da vlado pri analizah o smiselnosti deregulacije trga naftnih derivatov skrbijo zgolj javnofinančni prihodki, vprašanje neizogibno višjih cen za potrošnike, ki bi se prelile v višje dobičke že tako premožnih naftnih družb, pa je odrinjeno na stranski tir.
Vsakič znova je treba opozoriti, da Slovenija z regulacijo cen naftnih derivatov določa zgolj najvišjo dovoljeno maržo. Naftnim trgovcem prav nič, razen pohlepa, ne preprečuje znižanja marže in s tem cenovnega boja za potrošnike.
Regulacija cen je namenjena obvladovanju samovolje duopola Petrol-OMV, ki obvladuje blizu 90 odstotkov trga. Ob avtocestah je njuna prevlada popolna. In tudi ministrstvo za finance je v eni od analiz opozorilo, da bi deregulacija cen ob avtocestah privedla izključno do tega, da bi trgovca družno zlorabljala prevladujoči položaj.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.