• Eva Košak  |  foto: Borut Krajnc

    4. 4. 2014  |  Mladina 14  |  Kultura

    »Ah, saj so samo lutke«

    Komaj deset centimetrov veliki moški figurici iz mavca, ena z udrtimi lici in v svilnatem rdečem plaščku, druga v klasicistični gosposki opravi, imata toga, zaskrbljena izraza, postavljeni pa sta v njunim proporcem primerno veliki in podrobno izrezljani sobani, z miniaturnimi slikarskimi porteti aristokratov na steni in velikimi okni, ki ob strani v sobo spuščajo svetlobo.

  • Bernard Nežmah

    4. 4. 2014  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Knjiga

    Masanobu Fukuoka: Revolucija ene slamice

    Fukuoka, ki je postavil temelje permakulture, se je gledavši bujno rastje v gozdu, ki raste samo od sebe, zamislil: zakaj mora kmet štihati in globoko obdelovati zemljo, če hoče, da mu njiva dobro rodi? In skozi leta je nato utemeljil svoje kmetovanje na polaganju slame, ki tvori humus s pomočjo rastlinskih korenin in podzemeljskih živalic.

  • Matej Bogataj

    4. 4. 2014  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Knjiga

    Aleksandar Hemon: Knjiga mojih življenj

    Avtobiografija Aleksandra Hemona, ki je šel v Ameriko, ker je dobil štipendijo, in ostal tam, ker na sarajevsko postajo niso več vozili vlaki, starši so odšli z zadnjim iz mesta, se začne s prvim spominom, ko poskuša iz ljubosumja zadaviti mlajšo sestro, dojenčico, in v hipu spozna, da jo ima rad. Sledijo običajne postaje na poti uspešnega (ameriškega) pisatelja, raziskovanje korenin, v tem primeru judovskih v Ukrajini (Projekt Lazar), odraščanje v Sarajevu, mestu brez zasebnosti, kjer si izpostavljen vsem, če poskušaš furati drugačnost, mestu, ki so ga preplavili slabi pesniki in nacionalisti obenem, mestu, ki je Hemonu socialno in urbanistično umerilo in ukrojilo podobo vseh naslednjih prehodnih domov. Kako zelo provizoričnih, kaže že naslov njegovega romana Nowhere Man, spisanega enako avtobiografsko, o nabiranju prispevkov za Greenpeace; tava po Chicagu in se prepušča urbani osamljenosti.

  • Veljko Njegovan

    4. 4. 2014  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Plošča

    Brina Vogelnik & Janez Dovč: Pomladne sanje

    Ko sta vsestranska umetnica Brina Vogelnik in harmonikar, skladatelj in multiinstrumentalist Janez Dovč na Ljubljanskem gradu prvič predstavila svoje avtorske pesmi, je bilo kmalu jasno, da se bo sodelovanje med njima nadaljevalo. Sad tega je zdaj izrazito intimen album, na katerem se Vogelnikova izkaže kot dobra tekstopiska in interpretka ljubezenskih pesmi, Dovč pa poskrbi za instrumentalno plat in odlične aranžmaje. Plošček Pomladne sanje prihaja v najboljšem možnem času – na samem začetku pomladi, z namenom, da nas z nežnimi melodijami prestavi v toplejši letni čas, novemu življenju, novim ljubeznim in novi lepoti naproti.

  • Borka

    4. 4. 2014  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Plošča

    Johnny Cash: Out Among the Stars

    Globoki glas Amerike Johnny Cash se je na začetku osemdesetih let močno trudil, tudi z načrtnim snemanjem samoironičnih posnetkov, prekiniti pogodbo z velikanko Columbio, za katero je rekel, da ga zapostavlja. In ironično, prav pri tej založbi so prav iz tega časa izbrskali še neobjavljene posnetke in jih zapakirali v album, ki se začne s prepoznavnim mračnim countryjem z besedili o težkem življenju malega človeka na ameriških ulicah. A v nadaljevanju vse le ni tako navdušujoče, saj sledi paket nežnejših, celo optimističnih balad, za katere bi težko rekli, da štrlijo iz ustaljenih obrazcev lahkotnejše veje žanra. Manjkajoči košček sestavljanke, dokument črnega glasbenega obdobja moža v črnem.

  • Goran Kompoš

    4. 4. 2014  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Plošča

    Thievery Corporation: Saudade

    Priljubljeni downtempo dvojec se s sedmim albumom vrača h koreninam – bossa novi. Izročilo Antonia Carlosa Jobima, Gal Coste in somišljenikov ameriškemu dvojcu pomagajo ujeti številni sodelujoči glasbeniki, med drugim brazilski tolkalci in ena od pevk sorodne zasedbe Nouvelle Vague. Toda drugače od francoskega kolektiva in preteklih plošč Thievery Corporation tokrat ostane bolj zvest izvirnemu brazilskemu izročilu, hkrati pa mu še vedno uspe ohraniti tudi lasten značaj. V elegantno ukrojenem spoju akustičnih aranžmajev in subtilne studijske manipulacije mojstrsko ujame naslovni motiv »saudade«, v prevodu hrepenenja po nečem izgubljenem, ta pa botruje zapeljivemu melanholičnemu razpoloženju. Poletno.

  • Veljko Njegovan

    4. 4. 2014  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Plošča

    Ti: Vidimo se!

    Se še spomnite beograjskega tria Petrol, ene izmed opaznejših skupin tako imenovane nove srbske scene?

  • Petra Tihole  |  foto: Miha Fras

    4. 4. 2014  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Dogodki

    »Z žabami v grlu«

    Kljub številnim poskusom, da bi bil večer humoren, je izzvenel precej žalostno. Nekoliko slaboten je stopil na oder pol prazne Gallusove dvorane Cankarjevega doma. Rufus Wainwright. Eden tistih opevanih talentov moderne glasbe, ekscentrični glasbenik in nastopač, na obisk katerega smo čakali dolgo, ko je le prišel, pa nas je na koncu bolj ali manj razočaral. No, ne vseh, občinstvo je, kot je to v Ljubljani običajno, bogato nagradilo njegov povprečni nastop. Nič novega, boste rekli.

  • Marcel Štefančič jr.

    4. 4. 2014  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Film

    Razcepljeni

    Bliža se konec sveta – najstniki se že sortirajo. V Razcepljenih, sicer bolj reciklaži Iger lakote kot Somraka, se sortirajo po talentih in vrlinah. Če si najstnik v distopičnem Chicagu, potem lahko sodiš le v enega izmed petih razredov novega kastnega sistema. En človek – en talent. To je urejen, rigiden, konformističen, standardiziran svet, v katerem test odloči, kam sodiš – in tega, kar si, potem ne moreš spremeniti. Ker pa Tris (Shailene Woodley) po svojih talentih in vrlinah sodi v vseh pet razredov (zlahka je tako mati Tereza kot Spiderman), postane tako nevarna, da jo skuša tiranska Kate Winslet odstraniti. Kvazinacistični svet, v katerega vstopa Tris, ni le metafora odraslih, ki najstnike silijo v prilagoditev in žrtvovanje talentov, ampak tudi metafora sodobnega kapitalizma, ki človeku, od katerega terja le en robotski talent, ne pusti, da bi se premaknil.

  • Marcel Štefančič jr.

    4. 4. 2014  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Film

    Don Jon

    Ni pravilnega seksa, učijo filmi. Spomnite se le Sramote – ali pa Nimfomanke. Eden izmed partnerjev vedno preveč uživa. Na eni strani je vedno preveč užitka. In nikoli ne vemo, kdo – kateri izmed partnerjev – zares uživa. Jacques Lacan bi rekel, da “ni spolnega razmerja”.

  • Marcel Štefančič jr.

    4. 4. 2014  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Film

    Abeceda

    Erwin Wagenhofer se je v dokuju Mi hranimo svet spraševal, kako to, da gre toliko hrane v nič, v dokuju Denar sveta grobar pa, kako to, da gre v nič toliko denarja. V Abecedi se sprašuje: kako to, da gre v nič toliko izobrazbe?

  • Marcel Štefančič jr.

    4. 4. 2014  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Film

    Stotnik Amerika – Zimski vojak

    Zimski vojak, neskončni popkorn, kar poka od akcijskih ringelšpilov, turbulentnih pregonov, gikovskih igračk, stripovskih hvalnic svobodi, mežikanja topikam dneva (ameriška brezpilotna letala, globalno prisluškovanje, Kijev kot del Rusije), matinejske predvidljivosti, patriotskih iger in neposredne nevarnosti, ki jo predstavlja ruski bionični “Zimski vojak”, tako da Stotnik Amerika (Chris Evans), superjunaški supervojak z nindžaželvjim superščitom, stripovska transfiguracija Edwarda Snowdna, in njegov marvelski entourage – Črna vdova (Scarlett Johansson), Sokol (Anthony Mackie) in Nick Fury (Samuel L. Jackson) – dobita misijo nemogoče, ki jo je Hollywood vzel tako resno, da je režijo prepustil režiserjema komedij, Robertu Redfordu, ki je kot Kondor anticipiral Stotnika Ameriko (v dobrem in zlu, heh), pa omogočil, da po dolgih letih spet igra v megahitu.

  • Marcel Štefančič jr.

    4. 4. 2014  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Film

    Noe

    Bog je bil kot filmar – ker s prvo verzijo svojega scenarija ni bil zadovoljen, jo je vrgel v smeti. Svoj scenarij je začel z Adamom in Evo, potem pa ugotovil, da bo to preslab film, zato ga je začel še enkrat – z Noetom (Russell Crowe), Setovim potomcem, ki dobi božji “signal”, da naj zgradi orjaško barko ter reši svojo družino in po en par vsake živalske vrste (kje so dinozavri?), preostalo človeštvo pa prepusti vesoljnemu potopu, sicer maščevanju strašnega, krutega, sadističnega Boga.

  • Petra Tihole

    4. 4. 2014  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Dogodki

    The Notwist, Channel Zero, Ljubljana

    Že tretjič nas bodo obiskali cenjeni nemški indirokerji The Notwist, ki že vrsto let spretno spajajo elektronske in rockovske prijeme. Predstavili bodo najnovejši album Close To The Glass in izkušnje kažejo, da jih resnično ne gre zamuditi, saj se obeta nepozaben koncert. Nikakor ne gre zamuditi tudi Jela, polovice oaklandskega tandema Themselves in mojstrskega oblikovalca beatov, ki bo v Ljubljani isti večer predstavil novo ploščo Late Pass. Koval jo je debelih sedem let, a nič hudega, nastal je izviren hiphopovski proizvod, ki ne razočara.

  • Petra Tihole

    4. 4. 2014  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Dogodki

    Cukrarna, Galerija Kresija, Ljubljana

    Cukrarna je ena tistih notoričnih stavb v Ljubljani, o kateri pogosto teče beseda. Po dolgoletnih zapletih in čakanju na prenovo zdaj, kot kaže, prihaja njen čas. Postala naj bi tovarna kulture, prostor prepleta sodobne umetniške produkcije vseh zvrsti, ki bo generiral nov razvoj mesta. S prenovo Cukrarne bi Ljubljana gotovo pridobila razstavne prostore izjemnih razsežnosti s skupno površino 5400m2, ki bodo poleg manjših lahko gostili tudi velike razstave in dogodke. Kako naj bi bilo vse to videti, bo v galeriji Kresija na vpogled do 21. maja.

  • Petra Tihole

    4. 4. 2014  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Dogodki

    Perverznežev vodnik po ideologiji, Kinodvor, Ljubljana

    Potem ko Simonu Popku dokumentarnega filma Perverznežev vodnik po ideologiji ni uspelo pripeljati na letošnji Liffe, saj Slavoju Žižku menda ni bilo do tega, da se nadaljevanje njegove mednarodne uspešnice, Perverzneževega filmskega vodnika, predvaja v Sloveniji, se zdaj pojavlja unikatna priložnost, da si film, v katerem je Žižek ponovno združil moči s Sophie Fiennes, na dveh projekcijah kljub vsemu ogledate v Kinodvoru v Ljubljani. Tudi tokrat Žižek z nalezljivo vnemo razkriva skriti pomen filmov, ki segajo od kultne Carpenterjeve klasike Oni živijo do hollywoodske uspešnice Titanik. Prva projekcija bo 9. aprila ob 21. uri, druga 10. aprila ob 18.30.

  • Stanka Prodnik Božič

    4. 4. 2014  |  Mladina 14  |  Kultura  |  TV

    Izjemna resničnost

    Kjer ni fovšije, je za vse dovolj, in to očitno velja tudi za naš miniaturni medijski prostor. POP TV se je specializirala za šove, v katerih voditelji gostijo voditelje drugih šovov na POP TV, medtem pa se je Planet TV specializiral za serijsko produkcijo resničnostnih šovov, pri čemer najnovejšega razglašajo za nič manj kot družbeni eksperiment. V njem si bo deset ljudi dvajset dni delilo eno hišo in predvsem eno kopalnico; pol je mlajših od 30, pol starejših od 60 let. Oddaja Naša generacija, ki je na sporedu ob četrtkih, naj bi s sobivanjem dveh generacij preverila, koliko držijo stereotipi o eni in drugi.

  • Saša Eržen

    4. 4. 2014  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Hudo

    Upsee

    Potreba je mati izuma in prav mati je zavoljo svojega sina izumila pripomoček, s katerim bo tudi drugim otrokom s cerebralno paralizo ter njihovim staršem olajšala in polepšala življenje.

  • foto: Igor Škafar

    4. 4. 2014  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Ulica

    Svarun: »Nemoralni relativizem in risa.«

  • Vanja Pirc  |  foto: Uroš Abram

    4. 4. 2014  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Portret

    Natan Esku, vizualni umetnik

    Zadnjih nekaj tednov se je po Centru urbane kulture Kino Šiška potikal črn pes. Opaziti ga je bilo na slikah, skulpturah, fasadi. V gobcu je kazal krvoločne zobe, a v njegovi robustni, štirioglati pojavi je bilo vseeno nekaj dobrodušnega, humornega, otroškega.