
Marcel Štefančič jr.
-
Sammy Fabelman (Gabriel LaBelle), fanatični cinefil in nadobudni filmar, avatar Stevena Spielberga, v Paramountovem kompleksu spozna Johna Forda, »največjega filmskega režiserja na svetu«, ki ga pošlje k steni, na kateri visijo fotografije divjega zahoda, pri čemer mu pojasni: »Če je horizont zgoraj, je zanimivo. Če je spodaj, je zanimivo. Če pa je na sredini, potem je le dolgočasno sranje.« Sammy skoči do neba, tako kot do neba skoči leta 1952, ko si s staršema, mamo Mitzi (Michelle Williams), toplo, manično depresivno, nadarjeno koncertno pianistko, in očetom Burtom (Paul Dano), hladnim, distanciranim, briljantnim računalniškim inženirjem, ogleda prvi film, DeMillov cirkuški spektakel Največja predstava na svetu, ki vključuje tudi srhljivo, osupljivo in morasto – za tiste čase res brutalno – železniško nesrečo.
-
Dedek gre na jug, nadaljevanje hita Babica gre na jug (1991), pokaže, kako se je Slovenija v zadnjih tridesetih letih spremenila – in kako jo je kapitalizem brutaliziral. Babica je prišla z osamosvojitvijo, zato je prezrcalila in že kar prežarčila tedanji optimizem, da ne rečem idealizem. Dedek pa zdaj prezrcali in prežarči nasilje, ki ga je nagrmadil kapitalizem: ko se Boris (Boris Cavazza), nekdanji velikan džeza, in Vlado (Vlado Novak), njegov najboljši prijatelj, v družbi Esme (Zala Djurić), romske pevke, ki jo vzameta v svoj avtodom, odpravita proti Srbiji, kjer naj bi Boris, ki je »v življenju zasral, kar se je dalo zasrat«, objel žensko svojega življenja (Ksenija Mišič), se za njimi zapraši vse slovensko podzemlje. Ja, metakomični Dedek, v katerem skuša Vinci dopolniti in popraviti svoje prejšnje filme (Poker in Vampirja z Gorjancev, a še najbolj Oko za oko), je prežgan s korupcijo, kriminalom, cinizmom, streljanjem, ropi, krvjo, raztreščenimi avtomobili, trupli, tiralicami, mačističnim poziranjem, puškami, aferami, zarotami, izsiljevanjem in mehiškim standoffom. Še celo Maruša Majer igra poklicno morilko.
-
V nizozemski Kapitanki Novi je Zemlja leta 2050 povsem okužena, razdejana, opustošena, iznakažena, distopična – ljudje, kolikor jih je še preostalo, živijo pod zemljo. Vrtanje na Arktiki je sprožilo strašansko metansko okužbo, ki je pospešila podnebni kaos – in kapitanka Nova (Anniek Pheifer) odpotuje v preteklost, v naš čas, da bi ljudi prepričala, da ustavijo arktično vrtanje, in preprečila podnebno apokalipso, a en passant mutira v dvanajstletnico (Kika van de Vijver), verzijo Grete Thunberg, ki pa ji kakopak nihče ne verjame, da bo Zemlja že čez nekaj desetletij mrtva.
-
Will Smith igra »Prebičanega Petra«, sužnja, ki leta 1863 najprej zbeži s sadističnega konfederacijskega gradbišča, potem pred pregonom (čuvaji, psi, aligatorji!), ki ga vodi rasistični sociopat (Ben Foster), beži čez smrtonosno louisiansko močvirje, na koncu pa se pridruži Lincolnovi vojski, ki emancipira sužnje, medtem ko fotografija njegovega prebičanega, iznakaženega hrbta postane globalni »hit«.
-
Mia Goth, alias Pearl, teksaška kmetica nemškega rodu, ki se hoče prebiti kot filmska plesalka (še najbolj podobna Dorothy iz Kansasa, tisti, ki hoče čez mavrico v Oz), najprej na vile nabode gosaka, potem pa zlorabi paraliziranega očeta in pofuka ptičje strašilo – čakajte, da pride do kinooperaterja, ki jo hoče preleviti v pornozvezdo, in svakinje, ki ji ukrade vlogo. Če ji rečeš ne, tvegaš življenje. »Hočem biti ljubljena,« pravi. Ne jo podžge in vžge. Kar ni težko – časi so itak mračni, strašni, moreči, kužni.
-
V Atheni, pariški muslimanski blokovski primestni soseski, nekoč optimističnem, danes propadlem socialnem »projektu«, je čedalje več žrtev policijskega nasilja in ko mrtev obleži trinajstletni Imir, se njegovi trije starejši bratje različno odzovejo: Abdel (Dali Benssalah), francoski vojak, pozove k miru, Moktar (Ouassini Embarek), mali podjetnik (diler), misli le na dobiček, Karim (Sami Slimane), mlajši od obeh, pa pozove k uporu, direktni akciji in državljanski vojni, ki jo potem sam orkestrira. Zbere na stotine mladih militantnih muslimanov, urbanih gverilcev, s katerimi se zabarikadira v kaotično Atheno, od koder začnejo leteti rakete, molotovke in nihilizem. Robocopi – nemočni, prestrašeni, izgubljeni v svetu, ki ga ne razumejo – jurišajo, se dušijo in gorijo, medtem ko atenski vstajniki – v duhu Ala Pacina, ki je v Lumetovem Pasjem popoldnevu skandiral: »Attica! Attica! Attica!« – skandirajo: »Athena! Athena! Athena!«
-
Hae-joon (Park Hae-il), korejski detektiv, je gotovo videl številne filme noir, v katerih se detektiv zaljubi v fatalno žensko, ki je osumljena, da je umorila svojega moža. In ne le da se vanjo zaljubi, ampak postane tudi njen ljubimec. Ne more se ji upreti. Obsede ga. Z njo gre do konca. Do dna. Hae-joon, fen švedskega detektiva Martina Becka, junaka kriminalk Maj Sjöwall in Pera Wahlöja, je detektiv iz takšnih filmov noir: kadi, toda le skrivaj (žena mu ne pusti), ker ga muči nespečnost, dela ponoči, cinizem nosi namesto kravate, o tesnobi in nasilju bi lahko pisal avtobiografije, nerešeni primeri ga poganjajo v noč. Potem pa s skale, zelo priljubljene plezalske stene, strmoglavi plezalec. Najprej pomislijo, da je padel. Hej, kaj, če je naredil samomor? In kaj, če ga je kdo porinil?
-
30. 12. 2022 | Mladina 52 | Kultura | Film
Preden vas požre postnovoletna tesnoba, si poglejte tale črno-beli doku, v katerem Jonah Hill, tematski park tesnobe (depresije, negotovosti ipd.), predstavi svojega lucidnega, duhovitega terapevta dr. Phila Stutza in orodja (»Aspektov realnosti« in »Labirinta« do »Niza biserov« in »Sence«), s katerimi ga je vrnil med žive, mu slekel tesnobo in oblekel samozavest.
-
30. 12. 2022 | Mladina 52 | Kultura | Film
Emily (Aubrey Plaza), globoko zadolžena, revna, prekarna in obupana, se pridruži losangeleškim prevarantom, da bi si finančno opomogla (z lažnimi kreditnimi karticami in ukradeno identiteto kupuje televizorje in avtomobile, ki jih podzemlje potem preprodaja), toda Los Angeles je toksično, mačistično minsko polje, ki mu mora sama eksplodirati v obraz, če hoče preživeti. In lepota tele jedke, tesnobne, zadihane kriminalke, groteske z ameriškega socialnega roba, je ravno v Emilyjini nepokorščini, njenem kljubovalnem duhu, njeni aktivni, samozadostni, napadalni, antisizifovski rezistenci, saj zna, ko postane vroče, v tridesetih sekundah pustiti vse in se – tako kot kriminalec Neil McCauley (Robert De Niro) v Mannovi Vročini – odpovedati celo ljubezni svojega življenja.
-
30. 12. 2022 | Mladina 52 | Kultura | Film
Javier Bardem, ki igra staromodnega newyorškega čarodeja Hectorja P. Valentija, res gara: šarmira, čara, pleše, poje, skače, pada, se smehlja, non-stop zapeljuje, otroško komedijo spreminja zdaj v opero, zdaj opereto, vse dela, da bi preglasil in zasenčil Lila, Lila, krokodila, ja, pravega – no, animiranega, navidez gumijastega – krokodila, ki pleše, poje in beži pred feni, oblastmi in tremo, a en passant odkrije družinske vrednote. Ni aligator iz Plazenja, a tudi E. T. ni.
-
30. 12. 2022 | Mladina 52 | Kultura | Film
I Wanna Dance with Somebody: Film o Whitney Houston
Queen je bil štadionski bend, ker je imel Freddie Mercury štadionski glas – bil je gej, ki je pel kot angel. Njegov epski vokal, ki je ujel štiri oktave, je bil vizija. Toda film Bohemian Rhapsody je to, da je bil gej, komaj omenil. Kot da ga je sram. Nekaj podobnega se zgodi v mjuziklu I Wanna Dance with Somebody, biografiji Whitney Houston, kjer na začetku sicer omenijo (in pokažejo), da je imela Whitney Houston (Naomi Ackie) romanco s svojo poslovno sodelavko in kreativno direktorico Robyn Crawford (Nafessa Williams), a v nadaljevanju na biseksualnost Whitney Houston in socialne implikacije njene biseksualnosti preprosto pozabijo. Čakate, a nič se ne zgodi. Njena »hipna« lezbičnost izgleda kot non sequitur (kot ostane non sequitur njen strah, da je »premalo« črna).
-
23. 12. 2022 | Mladina 51 | Kultura | Film
Nevarna igra je paradoks. Režiral, napisal in produciral jo je Russell Crowe, ki tudi igra. O, čisti avtorski projekt, boste rekli. Labour of love. In za kaj gre? Tehnomagnat (Crowe) svoje stare prijatelje zbere na partiji pokra, na kateri izbruhnejo skrivnosti, ki pa so tako splošne, da vam je zanje povsem vseeno, še bolj vseeno pa vam je za splošnost magnata, ki ga je bogastvo prelevilo v filozofa, splošnost njegove hčerke, ki si edina na svetu zasluži »varno« prihodnost, in splošnost kriminalcev, ki ju skušajo oropati. Oja, prav ste razumeli: še najbolj avtorska je tu splošnost. (kino)
-
23. 12. 2022 | Mladina 51 | Kultura | Film
Boštjan Hladnik je leta 1971 posnel Maškarado, ki je ustvarila vtis, da je homoseksualnost pri nas, v Sloveniji, že dekriminalizirana – pa ni bila. »Protinaravno nečistovanje med osebami moškega« spola, ki se je kaznovalo »z zaporom do dveh let«, so dekriminalizirali šele leta 1977. Hladnik je to popraznoval s filmom Ubij me nežno, v katerem ženska ženski med seksom nežno dahne: »Ti si kot klavir. Vsak delček tvojega telesa poje po dotiku mojih ustnic.« Nič, Hladnik je hotel oblast verjetno opozoriti, da bi bilo lepo, če bi zdaj dekriminalizirali še lezbištvo. In res, po Titovi smrti so se začela – ob punku – hitro pojavljati osvobodilna družbena gibanja, iz katerih je leta 1984 skočil Magnus, prvi festival homoseksualnih subkultur, ki so mu sledili »gej večeri« v Disku FV, skupina Lilit, homoerotični videospoti Borghesie, lezbozini, revija Revolver in Roza disko (v K4), ki je ponudil tudi prvi drag show (s Salomé, se razume) in v katerem je bila takšna gneča, da se ljudje niso mogli premikati, pravi Nataša Sukič, nekoč aktivistka, zdaj poslanka. Tja so se valile množice iz vse Jugoslavije, saj tovrstnega kluba ni bilo daleč naokoli. »Včasih smo vrata kar zaprli,« pravi poet Brane Mozetič, medtem ko se Miha Lobnik, zdaj zagovornik načela enakosti, spominja, kako pomirjujoče je delovalo, ko je videl, kako se na plesišču objema par istega spola. »Kot bi vzel apaurin.« Vsi so hoteli izgledati progresivno – celo konservativci.
-
23. 12. 2022 | Mladina 51 | Kultura | Film
Ko se v gorah spomladi stali sneg, se prikaže vse, kar je umrlo. Kdor je izgubil prijatelja, ga zlahka najde – samo pogledati mora, kje ždijo in kljuvajo ujede. Obstajajo gore, na katere se ne moreš več vrniti. Film Osem gorà, posnet po romanu Paola Cognettija, je zgodba o takšni gori – in takšnem prijatelju. Pietro in Bruno se spoznata leta 1984 v italijanski alpski vasici – pri dvanajstih. Pietro, sin kemika, je Torinčan, Bruno, sin kmeta, pa montanaro (alias »zadnji otrok v vasi«), a ker se nasprotja privlačijo, med njima hitro klikne, tako da preživita čudovito – tiho, počasno – poletje.
-
23. 12. 2022 | Mladina 51 | Kultura | Film
Vsi se vrnejo, ves Avatarjev kinematični univerzum – James Cameron (še modrejši), 3D (še fantazmagoričnejši), digitalni efekti (še spektakularnejši), Pandora (še psihedeličnejša), Na’vijci (še panteističnejši), pohlepni, zavojevalski, plenilski »ljudje z neba« (še muskularnejši), ameriška vojaška baza, parkirana na Pandorini luni, in Jake Sully (Sam Worthington), nekdanji paraplegični marinec, ki je po novem avatar, asimiliran Na’vijec, poročen z na’vijsko princeso Neytiri (Zoe Saldaña), s katero ima kopico otrok, tudi dva posvojenca, Pajka (Jack Champion), divjega newt-mowglijskega dečka, in Kiri, 14-letno hčerko Sigourney Weaver (no, pokojne dr. Grace Augustine iz Avatarja), ki jo igra Sigourney Weaver. A vrne se še nekdo: ko namreč Sully kolonialistični korporaciji prepreči, da bi kapitalizem razširila v pandorske pragozdove, nadenj pošljejo polkovnika Milesa Quaritcha (Stephen Lang), maščevalnega, sadističnega specialca, ki je sicer v Avatarju umrl, a ga genetsko klonirajo in prepakirajo v na’vijski avatar.
-
16. 12. 2022 | Mladina 50 | Kultura | Film
Tale animirani film o uporu in ljubezni – delo Michela Ocelota, veterana francoske animacije (Kiriku in čarovnica) – je spleten iz treh zgodb: prva se dogaja v faraonskem Egiptu, druga v francoskem srednjem veku, tretja pa v sultanski Turčiji. Kar pomeni, da se dogajajo ravno dovolj daleč v preteklosti, da si lahko privoščijo vse tiste pravljične seksizme (in orientalizme), ki bi jih – če bi se te zgodbe dogajale danes – gibanje #MeToo odločno in neusmiljeno črtalo. Ženske so namreč le darila, le pasivne žrtve, zlasti v prvih dveh zgodbah – fant, ki se upre (in osvoji Egipt oz. srednjeveški grad), za nagrado dobi dekle. Le v tretji zgodbi – najbolj barviti (prva animira profile, druga črne silhuete) – se uporniškemu princu, ki se prelevi v migrantskega prodajalca krofov, pridruži tudi princesa. Za nagrado.
-
16. 12. 2022 | Mladina 50 | Kultura | Film
Mačka ima devet življenj. Tudi Obuti maček, nekdanji Shrekov pajdaš, jih je imel. Nekoč. A umrl je že sedemkrat. Ne vedno junaško. Pomeni, da ima le še dve življenji. Ups – le še eno. Pravkar je spet umrl – osmič. Še enkrat, pa ga ne bo več nazaj. Na srečo ima zdravnika, ki mu svetuje: Dovolj je akcije! Dovolj je stresa in blaznenja! Čas je, da se umiriš! Da se zliješ z okolico, z mirnim, vsakdanjim življenjem. A kdo pravi, da je mirno, vsakdanje življenje res mirno – in nestresno?
-
16. 12. 2022 | Mladina 50 | Kultura | Film
»Weird« Al Yankovic, ameriški popevkar, ki je zaslovel in obogatel s parodiranjem velikih hitov (štikel Eat It je bil parodija Jacksonovega megahita Beat It ipd.), je delno tudi slovenskega rodu (njegov oče, Nick Yankovic, je bil sin Belokranjca Matije Jankoviča in Hrvatice Marije Braj), zato me je zanimalo, ali to v njegovi filmski biografiji – Weird: The Al Yankovic Story – sploh omenijo. Ne, nič ne bo, sem si rekel, ko se v filmu konča njegovo otroštvo – o njegovem slovenstvu ni ne duha ne sluha, le Nick (Toby Huss), njegov oče, tovarniški delavec, je pošasten grobijan, ki mu ne pusti, da bi postal glasbenik (odmev Pevca jazza), še celo harmoniko mu sadistično raztrešči. Ne, Nick Yankovic – primitivni splet frustracij, resentimenta in jeze – ni nič v sorodu s Frankiejem Yankovicem, »ameriškim kraljem polke«, toda Al ni fantazijsko bitje le zato, ker ga, ko odraste in dokončno postane »Weird«, kult, antirocker, parodist in imitator (s harmoniko, brez drog, kombinacija Tilna Artača in Lada Bizovičarja), igra Harry Potter, alias Daniel Radcliffe, temveč tudi zato, ker si številne biografske detajle izmisli.
-
16. 12. 2022 | Mladina 50 | Kultura | Film
Avstroogrska cesarica Elizabeta, žena Franca Jožefa, alias »Elise«, alias »Sissi«, modna ikona dvojne monarhije, ekscentrična, poliglotska, dekadentna, baročno osamljena influencerka, rock star 19. stoletja, ki jo igra Vicky Krieps (nekoč sta jo igrali Romy Schneider in Ava Gardner, v Netflixovi seriji The Empress jo igra Devrim Lingnau), leži v kopalni kadi in preizkuša, koliko časa vzdrži pod vodo (po štetju prve služabnice 40 sekund, po štetju druge pa 71 sekund). Kar je tako, kot bi se vprašala: koliko časa ženska vzdrži v 19. stoletju? Ali pa: koliko časa vzdrži v patriarhatu? Ne prav dolgo – hitro se začne dušiti. Elizabeta, zdaj pri štiridesetih (v letih, ko »ženska izgine«, kot slišimo), skuša preživeti patologijo 19. stoletja (njeno humanitarno obiskovanje psihiatričnih azilov, v katerih so vse ženske »melanholične«, ni naključno). Jé čedalje manj, telovadi (se mečuje, galopira, strelja ipd.), noče pozirati »paparacom« (okej, slikarjem), pazi na mere, boji se javnosti, ki ji šteje gube, disciplinira svoje telo, boleče si zateguje korzet, kot bi skušala parodirati restriktivna in rigidna patriarhalna pričakovanja – njena »vitkost« je upor proti vsemu, kar ji vsiljujejo. Včasih omedli – protestno. Včasih skoči skozi okno – samopoškodovanje je njen joie de vivre.
-
9. 12. 2022 | Mladina 49 | Kultura | Film
Čudežni svet je Disneyjev animirani film o družini Clade – vsaka generacija te družine predstavlja stopnjo v ameriški zgodovini. Jaeger Clade, alias Gaber, je neustrašni, sloviti raziskovalec, osvajalec neznanih divjih dežel, pustolovski pionir, kolonialist, ki se izgubi v »srcu teme« – v mraku svojih kolonij. Searcher, alias Vohljač, njegov sin, družinski človek, poročen s črnko, nima osvajalske žilice, zato se raje drži doma, Avalonije, kjer začne na svoji plantaži gojiti »pando«, čarobni energent, ki Avalonijo prelevi v fantazijsko high-tech utopijo. Nacija je odvisna od tega revolucionarnega energenta (zelene barve, če smo že ravno pri tem), ki pa ga začne nekaj tako fatalno ubijati, da je na vidiku katastrofa. Ethan, alias Uroš Steklasa, Vohljačev najstniški sin, je okoljski aktivist, podaljšek Grete Thunberg, ki skuša ugotoviti, kaj ubija »pando(ro)« in ogroža preživetje nacije.
-
9. 12. 2022 | Mladina 49 | Kultura | Film
Zgodba o sirskih sestrah Mardini, Yusri (Nathalie Issa) in Sari (Manal Issa), odličnih plavalkah, ki se leta 2015 iz obleganega Damaska prek Sredozemlja prebijeta do Lezbosa (del poti dobesedno preplavata!) in potem naprej do Berlina, kjer se začne ena – ja, v slogu Rockyja – pripravljati na olimpijski nastop, medtem ko se druga kot aktivistka vrne na Lezbos, naj bi bila inspirativna (kot Lev, Prijatelja ali CODA), toda vse je tako generično, sladkobno, nenapeto in predvidljivo, da si film omisli kopico popevk (à la Titanium), s katerimi nas skuša motivirati (film traja skoraj dve uri in pol) in nam obenem nakazati, kaj naj čutimo. (Netflix)
-
9. 12. 2022 | Mladina 49 | Kultura | Film
Norvežani svojo linijo emmerichovskih filmov katastrofe – Val, Potres in Morje v plamenih – nadaljujejo s temle spektaklom, v katerem kopanje tunela skozi čudovite, nedotaknjene, mitske gore prebudi Trola, ekološko nezavedno, velikansko pošast, ki izgleda kot Godzila in ki se potem – jezna kot Greta Thunberg – tudi obnaša tako (klati helikopterje, gazi ljudi, pustoši Norveško, z Oslom vred), toda film tokrat za spremembo več kot Emmerichu dolguje Spielbergovemu Jurskemu parku ( junaško, empatično paleobiologinjo igra Ine Marie Wilmann) in japonskemu kaijuju. Če ne veste, kaj bi gledali za božič ... (Netflix)
-
9. 12. 2022 | Mladina 49 | Kultura | Film
Joy (Elizabeth Banks), predmestna gospodinja, zanosi, a noče še enega otroka. Splav pa je v Ameriki še prepovedan. To so »zlata« šestdeseta. Še več: to je »prelomno«, »protestno«, »revolucionarno« leto ’68. Ne za ženske. Do razsodbe vrhovnega sodišča, ki je legalizirala splav, je še kar nekaj let. Joy izve, da bi ji splav morda vendarle dovolili, če bi psihiater ocenil, da je mentalno neuravnovešena. Kul, vzklikne Joy. Pripravljena je biti »nora«. Toda »norost« lahko mirno odpove, ko nenadoma pade v vzporedni svet – izkaže se namreč, da obstaja originalni »vzporedni mehanizem«, emancipatorična podzemska mreža »Call Jane« (Pokliči Jane), ki so jo skrivaj organizirale ženske, da bi ženskam omogočile varen splav.
-
9. 12. 2022 | Mladina 49 | Kultura | Film
Lamborghini – zgodba o tem, kako je Ferruccio Lamborghini (najprej Romano Reggiani, potem Frank Grillo), sin italijanskega kmeta, izdelal prestižnega lamborghinija, dirkal s ferrarijem in ustvaril traktorski imperij – je film, v katerem italijanski Italijani v Italiji govorijo angleško z italijanskim akcentom.
-
9. 12. 2022 | Mladina 49 | Kultura | Film
Ker sem tale komični triler, posnet po romanu Gregoryja Mcdonalda, že recenziral, ko je prišel na digitalne platforme ( ja, čudna so pota sodobnih filmov), bi le še enkrat poudaril, da je tako duhovit in zabaven, da izgleda kot stand-up Jona Hamma, alias Fletcha, »nekoč uglednega preiskovalnega novinarja«, ki policijo – s samoironično vnemo in dikcijo Chandlerjevega detektiva Philipa Marlowa – prepričuje, da ni umoril ženske, ki jo najdejo v stanovanju njegovega italijanskega dekleta, da ni ugrabil njenega očeta in da ni ukradel Picassa, kar je obenem tudi priložnost, da pokaže na razredno noto kriminala, saj se dragocene umetnine – tako kot družbeno bogastvo – prerazporejajo le navzgor. (kino)
-
9. 12. 2022 | Mladina 49 | Kultura | Film
Sara (Juliette Binoche), voditeljica prestižne, angažirane radijske oddaje, že deset let živi z Jeanom (Vincent Lindon), nekdanjim rugbyjskim zvezdnikom, ki ima najstniškega sina z drugo žensko in ki je nekaj let presedel v ječi – ne vemo, zakaj. Toda očitno je dovolj karizmatičen, da Sara z njim vztraja. Nekoč je bil še usodnejši, saj je zaradi njega pustila Françoisa (Grégoire Colin), ki ga vsa ta leta ni videla, niti enkrat, zdaj pa ga je nenadoma bežno zagledala na ulici. Srečno naključje? Serendipity? O, več kot to – François, sicer Jeanov nekdanji prijatelj, namreč ravno ustanavlja novo športno »skavtsko« agencijo, k sodelovanju pa je povabil tudi Jeana. Zakaj? Da bi ji bil bližje? Da bi se jima maščeval? Da bi njun odnos destabiliziral? Hoče zapeljati Saro – ali oba? Ali pa jima hoče le pomagati – v imenu »dobrih starih časov«, ki so tako stari, da so lahko že dobri?
-
2. 12. 2022 | Mladina 48 | Kultura | Film
Resnična zgodba o medicinski sestri Amy Loughren (Jessica Chastain), stravmatizirani ločenki in hudi srčni bolnici brez zdravstvenega zavarovanja, ki ugotovi, da njen anemično prijazni kolega in prijatelj Charlie (Eddie Redmayne), prav tako stravmatiziran in frustriran (truplo njegove matere so v bolnišnici za nekaj časa nepietetno izgubili), v newjerseyjski bolnišnici v maniri »usmiljenega« serijskega morilca »izklaplja« onemogle, hudo trpeče pacientke, bi lahko postala rutinska »šokantna« teledrama, toda Tobias Lindholm, danski auteur, režiser Vojne in Ugrabitve ter koscenarist Nažganih in Lova, jo prelevi v hladno, mračno, morbidno, trilersko, zelo trezno meditacijo o medicinski etiki, evtanaziji, dolgotrajni oskrbi, socialni državi in komercializaciji zdravstva, navsezadnje, Charlie se je selil iz bolnišnice v bolnišnico, vodstva teh bolnišnic pa ga – ko so dognala, da pacientke v njegovi oskrbi skrivnostno in serijsko umirajo – niso prijavila, ker so se bala civilnih tožb in ker so dajala profitu prednost pred ljudmi. »Niso me ustavili,« dahne Charlie. Le odpustili so ga, tako da se je lahko zaposlil v drugi bolnišnici – in nadaljeval z ubijanjem. V imenu profita so pustili, da ubija. (Netflix
-
2. 12. 2022 | Mladina 48 | Kultura | Film
Ne boste verjeli, koliko življenja je v in na enem samem dvestoletnem hrastu – vsemogoče živali, od ptic in veveric do miši in insektov, se v tem bujnem, bučnem, razraščenem, kaotičnem, nevarnem ekološkem nebotičniku, babilonskem stolpu inkluzivnosti, v katerega se zaganjajo letni časi, borijo za priznanje in preživetje. Francoski doku Hrastovo srce je tako brutalno precizen in tako imerziven, da ne potrebuje ne dialogov ne naratorja.
-
2. 12. 2022 | Mladina 48 | Kultura | Film
Film Ne skrbi, draga vas bo navdal s skepso do sreče, večne ljubezni in perfektnega življenja. Dogaja se v petdesetih letih prejšnjega stoletja – v idiličnem, razgledniškem, rajskem, kičastem puščavskem mestecu Victory, nekakšni pleasantvillski utopiji, optimistični metropoli ameriškega sna, simetrije in kontrole (»We move as one,« odmeva), v kateri so ljudje brez skrbi. Tu ni ne kriminala ne brezposelnosti. Ne kaosa ne zgub. Politika nikogar ne zanima. Možje delajo, žene jih čakajo. In to vsak dan počne tudi Alice (Florence Pugh) – čaka, da se njen mož (Harry Styles), ki je zamudil na avdicijo za Oglaševalce, vrne iz službe. Alice, ki plava v brezhibnem razkošju (hiška, prijateljice, zabave, trači, kvikiji ipd.), niti ne ve, kaj točno dela, ker ima v projekt, v okviru katerega moški, ki jih vodi gurujsko-muskovski Frank (Chris Pine), »razvijajo progresivne materiale«, še slabši vpogled kot Kay (Diane Keaton) v Botru, toda sanje, flešbeki, halucinacije in prazna jajca – rdeče tabletke – ji kažejo, da je s to idilo in srečo nekaj narobe. Je stepfordska žena, razočarana gospodinja v metavesolju – ali ženska verzija Trumana Burbanka? Film Ne skrbi, draga – bolj Vas ob gozdu kot Trumanov šov ali Matrica – je somračni puzzle, ki ne skriva, da je ljubezen le manipulacija in kontrola, sreča pa le oblika patriarhalne norosti in paranoje.
-
2. 12. 2022 | Mladina 48 | Kultura | Film
Nasilna noč je božični film, v katerem cinični Božiček (David Harbour) najprej vse pobruha. Toliko – da sondira teren. Potem pa obtiči v dobro zastraženem dvorcu, v katerem »še en klinčev božič« praznuje bogataška družina Lightstone, ki jo ugrabijo teroristi. Ja, hočejo bogastvo, ki je v sefu. Ja, vse stražarje brutalno pobijejo. Ja, ubijejo tudi največjega strahopetca med družinskimi člani. In ja, kompleks družine Lightstone postane Nakatomi Plaza, Nasilna noč pa reimaginacija božične klasike Umri pokončno. Jasno, Brucea Willisa nadomešča Božiček, ki deluje kot Thor (njegovo izbrano orožje je kladivo), toda Nasilna noč, ki jo ustvari razredni resentiment (»Božič mi je uničil življenje,« sikne John Leguizamo, alias Scrooge, vodja teroristov, ki je imel težko, revno otroštvo), je tudi reimaginacija božične klasike Sam doma, le da malega Kevina, ki nenadoma ostane brez družine, zamenja mala Trudy (Leah Brady), ki si želi le, da bi bili spet družina.