• Eva Košak  |  foto: Borut Krajnc

    21. 3. 2014  |  Mladina 12  |  Kultura

    Njiva od en’ga Gorenca

    Za uro in pol zabavanja ljudi v živo in v stoje potrebuješ kondicijo, zraven pa še precejšnjo mero samozavesti. Pravijo, da oboje pride s telesno vadbo, a v primeru pogumno zastavljene stand up turneje v deželi zmrdljivcev to kondicijo dobiš predvsem z dolgoletnim miganjem po slovenski medijski sceni.

  • Marjan Horvat

    21. 3. 2014  |  Mladina 12  |  Kultura

    Igor Pison

    O režiji dramatizacije romana Angel pozabe, o zagatah slovenske narodne skupnosti v zamejstvu, o stiskah mladih ter o razmerah v Sloveniji, ki potrebuje intelektualce, ki bi začeli udrihati po elita.
    Režiser Igor Pison (1982) je imel zadnje mesece zahtevno nalogo. V ljubljanski Drami so mu zaupali priredbo in režijo večkrat nagrajenega romana Angel pozabe, v katerem koroška Slovenka Maja Haderlap opisuje boj partizanov na avstrijskem Koroškem proti nacizmu in proces prisilne asimilacije. Pison je nalogo opravil izvrstno, saj mu je, kot smo videli na premieri v petek, uspelo v dobrih dveh urah popeljati gledalca skozi poetični svet Maje Haderlap in partizanskega boja koroških Slovencev ter pri občinstvu brez hollywoodske patetike zbuditi zanimiv odziv.

  • Bernard Nežmah

    21. 3. 2014  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Knjiga

    Goran Starčević: Vaje v eksistenci

    Filozof Starčević je v pronicljivi knjigi »Volk v supermarketu« (2011) na esejistični način premišljeval sodobno potrošniško življenje, tokrat pa se je iste teme lotil prek misli Aristotela, Heideggerja, Jaspersa, Levinasa, Kierkegaarda in Deleuza. Izhodišče je svoboda, toda kje jo sploh še najdemo? Vse izbire nam določajo ekonomija, marketing in reklamni svet, in to tako perfidno, da je posameznik izgubil občutek, da so njegove izbire že v izhodišču zmanipulirane. Celo duhovne vrednote so postale blago in zaradi tega veljajo toliko, kolikor kupcev najdejo. Posameznik je torej postal eskapist, ki sicer ve za kancerogene aditive v hrani, ve, da je Afrika lačna, poveže ozonske luknje s sodobno tehnologijo, a kljub temu ne bo svojega bivanja spremenil niti za trohico, saj se ga zunanji svet ne tiče.

  • Matej Bogataj

    21. 3. 2014  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Knjiga

    Agota Kristof: Analfabetka: avtobiografska pripoved

    Gorje mu, kdor je brez doma. Dvojno gorje, komur se to zgodi dvakrat, pravi nekje Volarič Feo. In podobno Kristofova; v času sovjetske invazije pobegne iz Madžarske, v Avstrijo in na Dunaj, od tam v Švico, brez znanja jezika, ona, ki je prej pisala in objavljala v madžarščini. Dokler ne gre po letih dela na tečaj francoščine, potem se odpre pisateljska kariera, dve igri v lokalnem bifeju z amaterji, nato igre na radiu, še malo kasneje roman, Šolski zvezek, ki ga pošlje trem uglednim založbam in jo ena od njih prepozna in pripusti.

  • Borka

    21. 3. 2014  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Plošča

    Freddie Gibbs & Madlib: Piñata

    Hiperprodukciji in ponekod shizofrenemu opusu producenta, ki je najbolj definiral podzemni ameriški hiphop zadnjih dveh desetletij, je le težko slediti. A Madlib v navezi z uličnim »thugom«, gangsterjem Freddiejem Gibbsom, ki nas s hustlerskimi besedili in z značilno artikulacijo bežno spomni na Tupaca, dostavi najbolj artikuliran, zbran in kompakten plošček zadnjih let. In ploščkov res ni bilo malo. Med »projekti-sodelovanji« gre morda za njegov najbolj fokusiran izdelek po albumu Madvillainy z MF Doomom, posebej posrečen pa je tudi zborček gostujočih emsijev: Earla Sweatshirta, Dannyja Browna, Scarfacea ... Pogrešamo le kakšno žličko prahu in obskurnosti v Madlibovem izboru soulerskih semplov.

  • Veljko Njegovan

    21. 3. 2014  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Plošča

    The Go Find: Brand New Love

    Stari varovanci berlinske založbe Morr Music se vračajo s četrto studijsko ploščo, ki po marsičem prekaša njihove prejšnje izdaje. Dieter Semeus, glava skupine, se je že od samega začetka navduševal nad lahkotnimi pop komadi in na prejšnjem albumu Everybody Knows It’s Gonna Happen Only Not Tonight (2010) mu jih je uspelo spraviti v doslej najboljšo formo – mešanico zasanjanih vokalov, začinjenih s kitarami in z elektronskimi prijemi. Brand New Love pa je zgolj nadgradnja že znanega glasbenega izraza skupine – z opazno, a nemotečo količino novega romantizma in postpunka, ki le obogatijo zvočno sliko in predstavijo skupino v najboljši luči doslej. Indie pop za odrasle.

  • Goran Kompoš

    21. 3. 2014  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Plošča

    Kylie Minogue: Kiss Me Once

    Dvanajsti album avstralske zvezdnice ne prinaša nobenih presenečenj. Še vedno zna zbrati ekipo vrhunskih producentov, piscev pesmi in drugih sodelavcev. In še vedno zna posneti spodobno trendovsko ploščo, ki v ničemer ne zaostaja za dosežki njenih pol mlajših pevskih kolegic. Je pa težava plošče Kiss me Once ta, da v nobenem pogledu ne izstopa iz aktualnega pop povprečja. Na njej ni skladbe, ki bi očarala na prvi posluh, in čeprav tematsko ostaja pri prepoznavni, pocukrani in besedilno bolj kot ne trapasti kombinaciji romantike in seksa, tiste zapeljive Kylie iz časov njenih vrhuncev tu ne boste slišali. Boste pa slišali veliko sodobnega plesnega popa, ki mu sodeč po lestvičenju prvih singlov letos ne bo manjkalo radijskega prostora.

  • Borka

    21. 3. 2014  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Plošča

    Pharrell: G I R L

    Zlatemu dečku ameriškega sredotoka so lani uspeli ne eden, ne dva, ampak kar trije veliki meti na vrhove lestvic popa. Prvič seveda v retrogradnem paketu vrnitve »k pravemu discu« z dvojcem Daft Punk in omniprezentnim hitom Get Lucky, drugič v navezi z Robinom Thickom in singlom, ki so mu številni, tudi zaradi golojoškatega videospota, očitali mačistično držo. In tretjič čisto po svoje s komadom Happy in z zgodovinskim trenutkom, ki ga je spremljal: prvim štiriindvajseturnim videospotom. S komadom, ki si ga, če se ga še niste naveličali po vseh fejsbukovskih, medijskih in oskarjevskih prežvekovanjih, lahko v glavo spet mečete do nezavesti, tudi več kot ves dan na albumu G I R L.

  • Veljko Njegovan  |  foto: Miha Fras

    21. 3. 2014  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Dogodki

    Jazzovsko-punkovski začetek pomladi

    Poleg pomladi, ki je že na stežaj odprla svoja vrata, nam je začetek tega tedna prinesel dva odlična koncerta za vse ljubitelje jazza in tiste, ki so jim blizu nekoliko bolj eksperimentalni glasbeni izrazi.

  • Marcel Štefančič jr.

    21. 3. 2014  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Film

    Želja po hitrosti

    Tu smo že bili, večkrat – v Hitrih in drznih. Želja po hitrosti, posneta po sloviti računalniški igrici (kot Lara Croft, Nevidno zlo, Silent Hill in Perzijski princ), izgleda kot reboot vse bolj upehanih Hitrih in drznih (pa še Paul Walker je umrl), zato je čudno, da tako zelo komplicirajo, saj bi lahko vzeli kar inserte iz Hitrih in drznih, toda dirkaške bravure – recimo vsa tista spektakularna katapultiranja avtomobilov – si po drugi strani res zaslužijo slow-motion: posnete so namreč v živo. Niso le digitalni efekti.

  • Marcel Štefančič jr.

    21. 3. 2014  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Film

    Mamin sinko

    Ko pride čas za kosilo ali večerjo, mama zavpije: “Fanta in Guillaume, takoj k mizi!” In vsi trije fantje takoj pridejo k mizi. Ja, tudi Guillaume je fant, toda mama ga vedno pokliče posebej – Guillauma ima za punco. In če še ni punca, ga skuša v punco vsaj preleviti – interpelirati. Vedno si je želela, da bi bil punca. In njena želja je tako močna, tako dominantna, tako brezpogojna, da zasenči njegovo spolno identiteto – ali pa jo vsaj postavi na standby. Tako kot je mati vdana svoji želji, je – simpatični, feminilni, nežni, vljudni, občutljivi, naivni – Guillaume vdan njeni želji.

  • Marcel Štefančič jr.

    21. 3. 2014  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Film

    Slika, ki je ni

    Kdor je videl Polja smrti, ve, da je Kambodža čisti filmski ready-made. Ničesar ni treba dodajati. Niti si ni treba ničesar izmišljati. Vse so naredili že sami Rdeči kmeri. Ali bolje rečeno: za film so poskrbeli že Rdeči kmeri. Ko so leta 1975 prevzeli Kambodžo, so jo najprej preimenovali v Kampučijo, potem pa so jo poslali v leto nič.

  • Petra Tihole

    21. 3. 2014  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Dogodki

    Od temačnih pravljic do glasbe iz šivalnega stroja

    26. marca se v ljubljanskem Kinu Šiška ob 21. uri obeta vrhunski glasbeni večer z The Ministry of Wolves. Rdeča kapica, Pepelka in druge Grimmove pravljice se bodo znašle v temačni uglasbeni interpretaciji članov zasedb Einstürzende Neubauten, The Bad Seeds Nicka Cava, Crime & The City Solution, Botanice in Firewater. 27. marca pa se odpravite v ljubljansko Mota točko na Gosposvetski cesti 12, kjer bo ob 20. uri nastopil kanadski skladatelj, performer in novomedijski umetnik Martin Messier, ki bo predstavil delo, v celoti orkestrirano iz akustičnih zvokov in šumov, ki jih proizvajajo stari šivalni stroji – znamenite singerice. Nastopil bo Sawing machines orcestra.

  • Petra Tihole

    21. 3. 2014  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Dogodki

    Literarni večer z Michelom Houellebecqom, Kino Šiška, Ljubljana

    Kontroverzni francoski pisatelj Michel Houellebecq svoje javne nastope pogosto začini s provokativnimi izjavami. Zdaj prihaja v Ljubljano in vsi se sprašujejo, kakšne volje bo šestinpetdesetletnik, sicer po poklicu inženir agronomije, ki je s svojim drugim romanom, naslovljenim Osnovni delci (1998), dodobra razburil kritiško in bralno javnost. Avtor izrazite avto-fikcije se v svojih delih ukvarja z natančnim popisovanjem družbe in njenih gnojnih ran. To velja tudi za delo Zemljevid in ozemlje, ki je lani izšlo v slovenščini.

  • Petra Tihole

    21. 3. 2014  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Dogodki

    Mrtvec pride po ljubico, Prešernovo gledališče Kranj

    V Prešernovem gledališču Kranj, po besedilu Svetlane Makarovič Mrtvec pride po ljubico, nastaja predstava v režiji Jerneja Lorencija, premierna uprizoritev drame pa tudi odpira letošnji Teden slovenske drame. Vstopamo v svet skrajnih odnosov, skrajne ljubezni, skrajnih odločitev, v prvinski svet poganskih in krščanskih ritualov, ki je te segmente potlačil v nezavedno, v dramo, ki ne razpira le vprašanja romantične, sublimne ljubezni, ampak tudi temno brezno zla v družini in družbi.

  • Stanka Prodnik Božič

    21. 3. 2014  |  Mladina 12  |  Kultura  |  TV

    Iz rok v usta

    Kljub temu da HBO-jevi dokumentarci ne dosegajo priljubljenosti in odmevnosti njihovih televizijskih serij, omenjeni teve kanal namenja produkciji dokumentarnih filmov in serij precej pozornosti; na leto jih posname med 30 in 50. V ponedeljek so premierno zavrteli dokumentarni film z naslovom Paycheck to paycheck: the life and times of Katrina Gilbert oziroma Od plače do plače: življenje in časi Katrine Gilbert, ki prikazuje boj ameriške samohranilke iz Tennesseeja.

  • Saša Eržen

    21. 3. 2014  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Hudo

    Kalejdoskopski vid

    Ekstravagantnim posameznikom je newyorška umetnica Pam Tietze namenila konceptualni modni dodatek, kalejdoskopska sončna očala z imenom h0les. Njihova stekla so posebej obdelana oziroma izbrušena v obliki prizem, zato je podoba stvarnosti skozi očala precej popačena; nekako tako kalejdoskopsko naj bi svet videle žuželke, katerih oči so sestavljene iz mnogih očesc.

  • Igor Škafar

    21. 3. 2014  |  Mladina 12  |  Kultura

    Slavko: »Naj gori!«

  • Uroš Abram

    21. 3. 2014  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Portret

    Janez Janša alias Emil Hrvatin, umetnik

    Čeprav velja za enega najbolj podkovanih teoretikov umetnosti v Sloveniji, njegove razstave, performansi in gledališki projekti niso hermetični. Nasprotno. V svoji komunikaciji z gledalcem so njegova umetniška dela, vsaj večina njih, zelo jasna in dostopna. Vsakdo jih lahko, seveda vsak po svoje, »razume«. Značilno za njegove projekte je še, da z njimi ne ponuja odgovorov, ampak zastavlja vprašanja; vprašanja o razvoju družbe, o vlogi posameznika in umetnosti v njej, o življenju samem, najraje pa opazuje, kot pravi sam, »kolateralne« učinke svojih del v družbi.