• Marjan Horvat

    19. 9. 2014  |  Mladina 38  |  Kultura

    »Mi moramo govoriti«

    Igra o Antikristu: Oratorij o mariborski nadškofiji – premiera je napovedana za 24. oktober – bo verjetno ena izmed najodmevnejših gledaliških predstav/oper v letošnjem letu.

  • Max Modic

    19. 9. 2014  |  Mladina 38  |  Kultura

    Siniša Gačić

    Boj za, dobitnik vesne za najboljši celovečerec letošnjega Festivala slovenskega filma (FSF), je prvi dolgometražni dokumentarec Siniše Gačića, diplomanta montaže in podiplomskega študenta režije na AGRFT, scenarista, režiserja, TV-voditelja in novinarja Studia City, ki je bil nekoč tudi novinar Mladine. Gre za dinamičen filmski portret gibanja 15o, slovenskega poganjka antiglobalističnega gibanja Zavzemimo, ki se je 15. oktobra 2011 utaborilo na ploščadi pred slovensko Borzo, tapeciralo njen vhod s protestniškimi parolami, snelo črko R z zlatega napisa »borza« na pročelju, jo nadomestilo s črko J, nato pa po nekaj aktivističnih performansih v pol leta zlagoma usahnilo.

  • Bernard Nežmah

    19. 9. 2014  |  Mladina 38  |  Kultura  |  Knjiga

    Norbert Bachleitner: Začetki evropskega feljtonskega romana

    Knjiga pripoveduje o zgodovini, ko so časopisi poleg vesti objavljali tudi romane v nadaljevanjih. Zakaj natiskovati literarno fikcijo na časopisnih straneh? Ko je francoskemu časniku Constituelle leta 1844 prodaja padla na vsega tri tisoč naročnikov, je najel popularnega pisatelja Eugena Sueja, da je začel pisati Pariške skrivnosti. In učinek? – Konec leta je število bralcev naraslo na 22 tisoč! A s čim je en sam pisec posedmeril naklado? V pariških skrivnostih je pisal o življenju beračev in hododelcev, s čimer je publiko šokiral z neznanim svetom podzemlja. Fikcija je poleg bralne strasti spodbudila še začetek časopisnega poročanja o stvarnem bivanju klošarjev, beračev in kriminalcev. Pol stoletja kasneje je nekaj podobnega dosegel Emile Zola s feljtonskim romanom Germinal. Kakšen razmah so dosegli romani v časnikih, ponazarja podatek, da je konec 19. stoletja v Nemčiji na časopisnih straneh izšlo na leto 20 tisoč romanov, ob njih pa so vzniknile agencije, ki so urejale njihovo prodajo in distribucijo. Časopisni romani so povzročali revolucije, kdaj tudi smrt časnikov. Nemški konservativni časnik Haude je objavil libertini roman, ki je tako raztogotil bralce, da so ga množično odjavljali in v dveh letih je izdihnil. Na Angleškem so moški bralci zapretili časnikom, da jih bodo prenehali kupovati, češ da njihove žene cele dneve prebirajo romane in zato zanemarjajo hišna dela. Feljtonski roman je vzpostavil tudi lukrativni poklic pisateljev, ki niso bili več odvisni od mecenov.

  • Matej Bogataj

    19. 9. 2014  |  Mladina 38  |  Kultura  |  Knjiga

    Sebastijan Pregelj: Pod srečno zvezdo

    Trst s svojo multikulturnostjo in z napetostmi med etnijami je glavni objekt Pregljevega zanimanja, kot jagoda na torti, kot vrh prikritega in podzemnega hruma trzavice mesta pa nastopa z verige sneti policist, zelo uspešno podivjan in brez podpore nadrejenih, ki je je bil očitno nekdaj deležen. Njemu, Gianfrancu, gredo ravno ti multikulti in mešanje in kaos v nos in je za spremembo stanja z vsemi sredstvi, torej si prizadeva za vzpostavljanje tistega in tako radikalnega nereda, da bo kar klical po trdi roki. In trdo roko ima, je prepričan, njegovi pa tudi.

  • Veljko Njegovan

    19. 9. 2014  |  Mladina 38  |  Kultura  |  Plošča

    Xaxaxa: Sami maži i ženi

    V makedonski punk-rock zasedbi Xaxaxa deluje večji del znane skopske zasedbe Bernays Propaganda, a tokrat se jim je pridružil še Deni Krstev, kitarist skopskega benda Fonija. Neposredna družbenokritična besedila in klasična punkrockovska drža, ki so zaznamovali prva dva albuma, so tudi tokrat v ospredju, le da se je skupina nekoliko odmaknila od hitrejših ritmov in spremenila splošno zvočno sliko, ki je sicer spet zgrajena na kitarah, a tudi na veliko čistejšem vokalu, kar jo precej bolj približa postpunku. Družbenokritično držo poudarijo zvočni posnetki iz makedonskega filma Najdolgiat pat (1976), pa tudi posnetki jugoslovanskih nogometnih komentatorjev iz osemdesetih let. Sveže.

  • Goran Kompoš

    19. 9. 2014  |  Mladina 38  |  Kultura  |  Plošča

    Earth: Primitive and Deadly

    Legendarni (ob)seattelski mogočneži iz skupine Earth so si v zadnjem desetletju ustvarili sloves benda, ki iz plošče v ploščo brezkompromisno sledi raziskovalnim vzgibom. No, ker si albumi sledijo kot po tekočem traku (Primitive and Deadly je tretji /+album v štirih letih) in ker raziskovanje poteka v zelo subtilnih detajlih zvoka, teksture in prostora, spremembe verjetno opazijo le še najbolj goreči privrženci. To ni nujno slabo, toda hkrati se pojavlja vtis, da se zasedba vendarle nekoliko preveč ponavlja. Je pa res, da Primitive and Deadly kljub vsemu prinaša opaznejši zasuk. Po osemnajstih letih je to prvi album, na katerem slišimo vokal, ob nekoliko manj znani pevki Rabii Shaheen Quazi tudi glas samega Marka Lanegana. Užitkarjenje za mazohiste.

  • Borka

    19. 9. 2014  |  Mladina 38  |  Kultura  |  Plošča

    Banks: Goddess

    Mlada kalifornijska pevka Banks se je v lovu za britanskim zvokom »novega«, hladnega, tudi elektronskega r&b-ja zatekla prav, hja, v Veliko Britanijo. Tamkajšnja založba ji je v navezi z večinoma tamkajšnjimi producenti pomagala pri udobni namestitvi v nišo, ki gre trenutno za med. Sintetični bobni, baladni klavirji, opiranje na afroameriško popersko izročilo devetdesetih let, obilica epskih trenutkov. Veliko prostorskih efektov. Pretežna melanholija. Ja, Banks hoče zveneti točno tako kot FKA Twigs, Weekend in Sampha. Razlike so kozmetične in prvenec mlade Američanke je žal eden tistih koščkov trendovske scene, ki ne štrlijo ven. Ne izstopa in se celo vleče. Plošček Goddess je dokaz, da se je mikrožanr že (hitro) kanoniziral. Varna generika.

  • Goran Kompoš

    19. 9. 2014  |  Mladina 38  |  Kultura  |  Plošča

    Umek: Rhythmia

    Domačega didžeja in producenta Umeka smo glasbeni kritiki dolgo ignorirali. Morda po krivici, toda res je tudi, da je v več kot dvajsetletni karieri album Rhythmia šele njegov četrti »pravi« dolgometražec.

  • Goran Kompoš  |  foto: Miha Fras

    19. 9. 2014  |  Mladina 38  |  Kultura  |  Dogodki

    Zvezdniki v nastajanju

    Prvi »hvala, ker ste prišli« sta Josh Lloyd-Watson in Tom McFarland, kreativno jedro najbolj nekreativno poimenovane zasedbe, izrekla že takoj v uvodu petkovega koncerta. A če je tej prvi zahvali botrovalo dejstvo, da je občinstvo veliko dvorano Kina Šiška napolnilo kljub vremenski povodnji, je vsak naslednji »hvala, res ste jebeno kul« izzvenel, kot da se dvojec še ni povsem privadil na vse večjo popularnost svojega benda Jungle. Ne le doma v Veliki Britaniji, tudi sodeč po dobrem odzivu slovenskega občinstva je Jungle ta hip očitno res ena bolj vročih zasedb.

  • Marcel Štefančič jr.

    19. 9. 2014  |  Mladina 38  |  Kultura  |  Film

    Popotovanje tisočerih okusov

    Lasse je spet tam, kjer je najraje – tam, kjer je udobno, mehko, sladko, čokoladno. In predvsem nekontroverzno. Ne le da Lasse vsa družbena protislovja vedno posladka, ampak jih vedno utopi v pudingu. Če ženska beži pred svojim posesivnim, psihopatskim možem (kot recimo v Zavetju), ne izgleda kot ženska, ki beži moškim (in kakopak pred nasiljem v družini), temveč kot ženska, ki išče moškega – pravega moškega, potemtakem vdovca z dvema otrokoma, z ready-made družino.

  • Marcel Štefančič jr.

    19. 9. 2014  |  Mladina 38  |  Kultura  |  Film

    Novembrski mož

    Pierce Brosnan zelo pogreša Jamesa Bonda. V Novembrskem človeku, posnetem po vohunskem trilerju Billa Grangerja (There Are No Spies), se znajde na njegovem terenu – na “divjem” vzhodu, med eksplozijami, dirkami, intrigami, komplikacijami, dvojnimi in trojnimi igrami, plačanci, tajnimi agenti, atentatorji, prebitimi arterijami, tajkunskimi politiki, korupcijo, brezobličnim bojem za oblast, trgovino z belim blagom, vojnimi zločini in špijonkami z akcentom, v katerega bi lahko spravil vso sodobno geopolitiko.

  • Marcel Štefančič jr.

    19. 9. 2014  |  Mladina 38  |  Kultura  |  Film

    Jimmyjev dom

    Ken Loach, veliki politični naturalist in portretist delavskega razreda, je letos poleti dopolnil 78 let. In svet so obšle govorice, da bo filme obesil na klin. Ne bo jih več snemal. Jimmyjev dom naj bi bil njegov zadnji film.

  • Marcel Štefančič jr.

    19. 9. 2014  |  Mladina 38  |  Kultura  |  Film

    Pot v raj

    Slovenski filmski junak je lahko depresiven brez razloga. In lahko je depresiven z razlogom. Žak (Klemen Janežič), glavni junak Poti v raj, je depresiven z velikim, težkim, strašnim razlogom – oče in mati umreta v prometni nesreči. Izsili ju tovornjak. Zelo slovensko. Toda to je sreča v nesreči. Ta “težki” razlog namreč prihrani veliko časa – vse je jasno, tako da ni treba na dolgo in široko razlagati, zakaj je Žak tak, kot je.

  • Petra Tihole

    19. 9. 2014  |  Mladina 38  |  Kultura  |  Dogodki

    Peta obletnica Kina Šiška, Ljubljana

    Peta obletnica ljubljanskega Kina Šiška, enega pomembnejših dogajališč pri nas, prinaša pestro dogajanje. V podhodu pod Celovško cesto se ob 18. uri začenja grafiti jam Med štirimi stenami, v mali dvorani bo ob 19. uri na ogled zvočno-svetlobna instalacija Artificiel: Impacts, v preddverju se ob 19.30 začenja A la Cart Performance Webshop, predstava po naročilu umetnic Nine Jan in Urše Sekirnik, v razstavnem prostoru Kamera pa ob 20. uri zaključna razstava mladih ustvarjalcev 9 pod 29. Vrhunec večera se obeta ob 21. uri, ko bo v veliki dvorani material z nove plošče See predstavil Moveknowledgement, pred njim pa bomo lahko prisluhnili še zmagovalcem letošnje dijaške lige Koala Voice.

  • Petra Tihole

    19. 9. 2014  |  Mladina 38  |  Kultura  |  Dogodki

    Nekje vmes, KC Tobačna 001, Ljubljana

    Slikar mlajše generacije Miha Štrukelj s samostojno razstavo Nekje vmes nadaljuje raziskovalno linijo svojih večplastnih slik, v katere lovi urbane krajine. Znova je tipične urbane motive najprej ujel s fotoaparatom, zato imaginarna pokrajina na njegovih delih združuje realne in fiktivne poglede na arhitekturne oblike v mestih. Tokrat se je sicer lotil tudi prostorske postavitve in svoje delo apliciral neposredno na stene galerije, pri tem pa vnovič namerno razkril kompozicijsko mrežo, ki mu ni v pomoč le pri prevajanju podob s prvotne podlage na novo, temveč vedno ostane tudi vsebinski element njegovih del.

  • Petra Tihole

    19. 9. 2014  |  Mladina 38  |  Kultura  |  Dogodki

    Hotel Modra opica, Mestno gledališče Ptuj

    Dogajanje drame Hotel Modra opica je naslonjeno na realne dogodke v letošnji gledališki sezoni. Zaradi finančne krize in rezanja sredstev so se množili pozivi h komercializaciji in amaterizaciji gledališča. Avtorja Miha Nemec in Nejc Valenti, uveljavljajoči se režisersko-dramaturški tandem, sta za osišče svoje igre zato izbrala epizodo v karieri (in življenju) velikega slovenskega igralca in režiserja Ignacija Borštnika (Gregor Baković), ki ga iz Zagreba pokličejo v Ljubljano z željo, da popelje slovensko gledališče iz krize. A spletkarstvo in strankarski boji mu to preprečujejo, zato gledališče kmalu zapusti, v stavbi Drame pa odprejo kino. Ptujski sledi ljubljanska premiera, in sicer 10. oktobra v Mali drami.

  • Stanka Prodnik Božič

    19. 9. 2014  |  Mladina 38  |  Kultura  |  TV

    Slovenska popevka

    Prvih ne bomo pozabili nikoli. Poletna noč, Orion, Trideset let in Pegasto dekle je le nekaj večnih komadov, ki jih je v svojih najboljših letih dala Slovenska popevka. Med zmagovalkami so bile tudi Jamajka, Moje orglice in Avtomat. No, pa Smodetova Še pomahal ni z roko in Šifrerjeva Za prijatelje. Zato še danes ne vemo, kaj natančno je slovenska popevka, razen da gre za pesem, ki si jo lahko popevamo.

  • Saša Eržen

    19. 9. 2014  |  Mladina 38  |  Kultura  |  Hudo

    iFetch

    Psi res znajo najedati s svojimi hobiji. Ravno ko se po napornem dnevu udobno zleknete v naslanjač in poprimete za najljubše čtivo ali za daljinca, se vam začne pri nogah motati družinski štirinožec in moleduje, da mu vržete žogico.

  • foto: Igor Škafar

    19. 9. 2014  |  Mladina 38  |  Kultura  |  Ulica

    Vuk: »Jeltikrivo štomiravno?«

  • Marjan Horvat  |  foto: Uroš Abram

    19. 9. 2014  |  Mladina 38  |  Kultura  |  Portret

    Vinko Möderndorfer, književnik in režiser

    Njegov film Inferno, ki ga je te dni predstavil na Festivalu slovenskega filma v Portorožu, govori o družini, v kateri sta oba starša zaradi krize izgubila službo. V ospredju zgodbe je boj očeta za golo preživetje družine. Oče (igra ga Marko Mandić) se neuspešno bojuje proti krivicam, ki jih povzroča nevidna oblast kapitala, in tudi sam vse bolj drsi proti socialnemu dnu. »Takšnih stisk ljudi, ki se znajdejo na robu preživetja, je danes vse več. V filmu sem želel pokazati, kako sta nesreča in beda lepljivi. In ko se enkrat nesreča in beda, ki sta v današnjem svetu že stigma, prilepita na človeka, se ju ta ne znebi več,« pravi avtor filma, ki na prvi (p)ogled ne ponuja rešitve iz socialnega brezna. Pa ni tako, kajti pravi, da je »rešitev v boju proti krivicam in bedi. Treba se je boriti. In junak filma se bori kot boksar v ringu. Lahko nam je za zgled. In to je temeljno sporočilo Inferna«.