23. 7. 2002 | Mladina 29 | Kultura | Knjiga
Izbrani spisi
Nova revija, Ljubljana 2001, 3.890 SIT
Vnovično in temeljito branje evangelija.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
23. 7. 2002 | Mladina 29 | Kultura | Knjiga
Vnovično in temeljito branje evangelija.
Luther je za sodobnega laika predvsem pojem krščanskega upornika zoper papeško oblast in racionalnejšega podajanja evangelijskih tekstov. To je to in to je vse. Izdaja Izbranih spisov pa lomi prav to ignoranco, saj zdaj Luthrov credo ni več topos splošne kulturne fraze, temveč je na voljo kot tekst, ki ga lahko prebiramo in mislimo. Torej: 95 tez in dve oznanili, pridige o kristjanovi svobodi in premišljevanju Kristusovega trpljenja, poslanica o prevajanju, besedilo o usužnjeni volji, mali pouk o tem, kaj naj bi iskali in pričakovali v evangelijih ...
Luthrov miselni postopek je privlačen tudi po petsto letih. Vzemimo njegovo razlago očenaša: Oče naš, ki si v nebesih, posvečeno bodi tvoje ime, pridi tvoje kraljestvo, zgodi se tvoja volja kakor v nebesih tako na zemlji, daj nam danes naš vsakdanji kruh, in odpusti nam naše dolgove, kakor smo tudi mi odpustili svojim dolžnikom in ne pelji nas v skušnjavo, temveč reši nas hudega. Amen.
Ritualna molitvica, ki jo verniki žebrajo do onemoglosti. A Luther jo oživi, ko osmišlja besedo za besedo, ko pojasnjuje zakaj oče in ne sodnik ali gospod, čemu naš in ne moj. Ko izkristalizira bit molitve v svetem očetu Agatonu, ki je bival v puščavi trideset let s kamnom v ustih, da bi se učil molka, ki je skratka molil tako, da je molčal. Ko prošnje očenaša analizira kot teoretik govornih dejanj: pridi k nam tvoje kraljestvo predpostavlja priznanje, da Božje kraljestvo še ni prišlo k nam. Ko oživlja to žebrano molitev, jo animira s protiprimeri; zakaj ne molimo: dragi Oče, daj da pridemo v tvoje kraljestvo? Od koder izpelje obrat, da pravemu verniku ni treba na pot v nebesa, ker božje kraljestvo lahko najde kar v samem sebi.
Religija kot filozofsko čtivo za laike.