Bernard Nežmah

 |  Mladina 47  |  Kultura  |  Knjiga

Umetnost ljubezni

Modrijan, Ljubljana 2002, 7.700 SIT

Ob Bibliji druga temeljna knjiga evropske civilizacije.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Bernard Nežmah

 |  Mladina 47  |  Kultura  |  Knjiga

Ob Bibliji druga temeljna knjiga evropske civilizacije.

Po njej so rasli rimski meščani, ob njej vzdihovale Rimljanke, z njo si krepili duha srednjeveški trubadurji, v njej iskal navdihe Prešeren, skozi njo odraščale generacije še celega XX. stoletja.

Publius Ovidius Naso (43 pr.n. št.-18 n.št.) je dal svojemu večnemu delu ime Ars amatoria, v katerem povzdigne erotiko v visoko kulturo. Tako kot se učimo matematike ali stare grščine, tako potrebujemo tudi učbenik ljubezni. Pri Ovidu ni nič spontanega, naravnega, od Bogov danega, zanj je ljubezen kot lovska veščina.

A hkrati je univerzalen, za vsakega pod soncem se najde košček slasti. Poučuje deklice: "Toda ognite se moškim, ki dajo preveč na zunanjost, takim, ki lasek vsak prav zmeraj skrbno si glade", deli nasvete zelencem: "S popuščanjem zmago požel boš; če si želi igrati, slonovinaste kocke metati, vrzi nespretno jih, njej igro zgubljeno predaj", bodri tiste s telesnimi hibami: "Videz brezhiben je sicer redkost. Majhna si? - Sedi! Suha je ženska preveč? Naj v debelo blago se obleče. Nogo pokvečeno skrij v obutev iz belega usnja", prišepne, kako ohraniti ljubezni ogenj: "Ne priporočam darov prerazkošnih za tvojo ljubimko, naj bodo skromni, a te zmeraj pretkano daruj", uči vrline občudovanja: "Če si na prečo počese lase, navdušuj se nad prečo. Z ognjem si svedra lase? Koder tedaj obožuj!", pokaže, od kod si najti šarm: "Celo smeha se ženske načrtno uče. Ust ne odprite preveč, tudi ne smete se v stalnem krohotu držati za trebuh, smeh naj lahkotno zvončka z vsem, kar je ženskega v njem. Urite ženski korak, z njim naj se giblje telo. Učite se privlačnega joka...", razgalja drobne zvijače njej: "Kadar na varnem užiješ naslado, je manj vznemirljiva. K sebi ga spusti skoz okno, čeprav bi ga laže pri vratih" , in njemu: "Če pa v posteljo leže bolehna, čas je, da vdano ljubezen takoj ji odkrito izkažeš, sej, kar boš s srpom zatem s polnim zamahom požel."

Ovidova erotika je kot gledališče zaigrano v vsakdanjem življenju. Torej umetnost ljubezni, ki ne usahne niti pri starcu ne starki. Toda pesnikove vzpodbude - večkrat celo na pogrebu moža si novega najdeš -, so že v frivolnem Rimu za krepostnega cesarja Avgusta postale tako nespodobne, da je dal Ovida izgnati daleč stran od rimskih oči - v Tome ob Črnem morju.