4. 4. 2004 | Mladina 13 | Kultura | Knjiga
Michel Vovelle: Ideologije in mentalitete
Studia humanitatis, Ljubljana 2004, 4.300 SIT
Če zgodovinopisje običajno ostro zarezuje čas, ki ga revolucionarno spremenijo vojne, propadi imperijev, revolucije in spremembe režimov, Vovelle postavi kot ključni koncept "zgodovino mentalitet".
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
4. 4. 2004 | Mladina 13 | Kultura | Knjiga
Če zgodovinopisje običajno ostro zarezuje čas, ki ga revolucionarno spremenijo vojne, propadi imperijev, revolucije in spremembe režimov, Vovelle postavi kot ključni koncept "zgodovino mentalitet".
Kaj to pomeni? - Dogodki se ne vrstijo bliskovito v nekaj letih, ampak nasprotno: lahko trajajo in vztrajajo dolga stoletja, denimo pokristjanjevanje v srednjem veku. Tudi zgodovina ni več bolj ali manj enotna ideja o poteku človeških civilizacij, ki kot osrednjo točko vzame človeka. "Nečloveške zgodovine, se pravi zgodovine fizičnih dejstev, ki sodijo v biologijo ali geologijo, so ena velikih pridobitev nedavnega obdobja." Zdaj dobivajo smisel zgodovine bolezni - kakor so se pojavljale, njihovo nazadovanje in odprava -, zgodovina potresov pa zgodovina podnebja denimo od leta tisoč, ki jo pripovedujejo na podlagi različnih sledi, kot so datum sklica za trgatev v starih urbarjih, napredovanje ali umikanje ledenikov, letnice dreves, torej čas, ki ni več čas ljudi.
Naenkrat ni več zgodovina nekaj vnaprej znanega, vsakič sproti se najprej sploh ukvarja s koncepti, z vprašanji, kako sploh misliti zgodovino in kje iskati zgodovinske evidence.
Avtor v konkretni analizi ljudske religije tako podrobno prikazuje, kako sta dva sistema onostranstva, podedovana iz indoevropskega izročila, prisotna še v 20. stoletju, se pravi: eden verjame v dvojnika, kot je svet prikazni preminulih ljudi, drugi v vstajenje.
Samo branje je trdo, avtor knjige ne piše za bralca kot takega, ampak bolj kot dialog z deli antropologov, mitologov, etnologov, zgodovinarjev in sociologov. Bralni problem je torej v tem, da tekst ne teče "od začetka proti koncu", zakaj posamezna poglavja referirajo na tekste od drugod, kar potem bralcu jemlje suverenost nad besedilom.