Bernard Nežmah

 |  Mladina 20  |  Kultura  |  Knjiga

Vinko Moederndorfer: Vzporedni svet

Cankarjava založba, Ljubljana 2005, 6.900 SIT

Razmišljanja o ustvarjanju.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Bernard Nežmah

 |  Mladina 20  |  Kultura  |  Knjiga

Razmišljanja o ustvarjanju.

Knjiga je dvodelna: prvi del tvorijo refleksije o gledališču, drugi pa dnevniki ob nastajanju filma Predmestje.

Bralec, vajen avtorjevih zgodb in romanov, bo razočaran, še več, počutil se bo prevaranega. Namesto avtorske literature ima pred seboj opise gledaliških in filmskih predstav, ki jih je pisec videl v zadnjem času. Kaj naj počne s profesionalnimi pogledi na ameriške odre skozi oko režiserja, ki je tam na dvomesečnem študijskem potovanju?

Niti enega razloga, da bi nadaljeval z branjem. V kriznih trenutkih velja postopati odločno. Ali vreči knjigo stran, ali pa se preprosto boriti s tekstom. Dobesedno boriti, zakaj avtor ne pripoveduje samo o vzporednem svetu gledališča, temveč opisuje prizore iz bralcu oddaljenih newyorških dram, scenske posebnosti, načine igranja ... Če je v Moederndorferjevih romanih lahkotno zapeljan v tokove človeških usod, je tod trdo vržen v tekst: v imena, s katerimi ne ve, kaj bi, v naslove, ki jih ne pozna, v dramaturgijo, ki ji je tujec.

Toda, če vztraja v nenavadnem žanru gledaliških premišljevanj o gledališčih Broadwaya, Brooklyna, Metropolitanske opere, se zna vživeti v vlogo gledalca, kateremu pomeni teater kraj, ki odpira miselne in moralne izzive.

Pisec namreč ne povzema zgodb, ampak reflektira moralne zadrege. Recimo geja, ki živi lahkotno, saj ga starša brez zadržkov sprejemata v njegovi posebnosti, ko pa izzve, da je njegov oče zaljubljen v Sylvijo, ponori nad nemoralnostjo starega. Sylvija namreč ni brhka mačkica, marveč realna - koza. A štorija se ne konča v tem stanju zgrožene osuplosti, ampak gre naprej skozi protislovja morale in njene zgodovine prek odzivov gledalcev in dramskih akterjev.

V resnici - odlična knjiga.