IV

 |  Mladina 26  |  Kultura  |  Plošča

Sufi Music: Islamic Mystics Harness the Power of Music

CD, World Music '02; distribucija Statera

V špilavcu je vnovič vodnik iz znane serijalke po muzikah, a to pot jih igrajo najvišjemu, Alahu. Po temeljne napotke o načinu muzičnega izkazovanja ljubezni do stvarnika, kakor jo izkazujejo sufiji iz različnih predelov islamskega sveta, zbrani z različnih edicij na tej cedejki, spremna knjižica, razen splošnih orisov lokalitet in predstavljenih izvajalcev mistične pete poezije ni ravno v pomoč.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

IV

 |  Mladina 26  |  Kultura  |  Plošča

V špilavcu je vnovič vodnik iz znane serijalke po muzikah, a to pot jih igrajo najvišjemu, Alahu. Po temeljne napotke o načinu muzičnega izkazovanja ljubezni do stvarnika, kakor jo izkazujejo sufiji iz različnih predelov islamskega sveta, zbrani z različnih edicij na tej cedejki, spremna knjižica, razen splošnih orisov lokalitet in predstavljenih izvajalcev mistične pete poezije ni ravno v pomoč.

Po instrukcije je treba kar k velikemu al-Gazaliju na prelom enajstega v dvanajsto stoletje, ko v knjigi o "pravilnih rabah poslušanja (sama) in transa (vajd)", natančno predpiše in zamejuje, čemu lahko prisluhnemo v sufijskem besedilu: poeziji, Koranu in učeni (ne lahki, posvetni) glasbi.

Mistične bratovščine, redovi, od najbolj znanih dervišev iz reda Mevlevi do dandanes muzično razvpitih kavalijev na indijski podcelini Gazalijevo zapoved prakticirajo različno, a v osnovi jih druži osnovna opredelitev: šele pravo poslušanje, katerega temeljna zahteva je "očiščeno srce poslušalca", ga lahko popelje v "bližnje srečanje z Njim", torej v trans, vajd. Al-Gazali in njegov mlajši brat Ahmed sta se ogibala besedi musiqi, saj le-ta označuje predvsem glasbenika, mojstra, ki s svojo umetnostjo lahko inducira stanje transa. Obračata se torej na poslušalca, ki se mora v ljubezenski peti poeziji, polni prelepih ženskih, če ne kar erotičnih metafor "očiščenega srca" dokopati do mističnega užitka.

Načini, kako to prakticirajo sufiji širom islamskega sveta so različni. Večinoma je kolektivni zikr oziroma dikr, ki pa v času in prostorih, kontekstih zadobiva drugačne pomene. Zbirka ponuja že kar stereotipni, komercialni izbor kavalijev - Nusrata Fateha Aslija Hkana in brate Sabri iz Pakistana, zato pa je bolj širokogrudna pri šejkih ob Nilu, bratovščini Kadirija v Senegalu, gnavah iz Maroka. Petje, obvladanje različnega inštrumentarija učenih mojstrov - sprožiteljev transa - je izvrstno, za nas "tazahodne" in laike vsaj eksotično privlačno. Ob vsesplošni dirigirani bestializaciji islama zna že to biti nadvse poučno.