napo-lee-tano

 |  Mladina 23  |  Kultura  |  Plošča

X-Ecutioners: Scratchology

sequence, 2003; naprodaj v Big Bangu

Že kar nekaj časa ima kvalitetno naprej-nazaj pomikanje vinilne plošče pod gramofonsko iglo - po domače scratchanje, še bolj po domače skrečanje - staus kreativnega umetniškega izraza ali celo inštrumentiranja. Predalčkarji so na skrečanju temelječo glasbo poimenovali turntablism in ga tako ločili od didžejanja, ki je pač namenjeno razveseljevanju množic na kaj raznorodnih elektronsko-glasbenih dogodkih, da ne govorimo o ljubljanski scenski bedi, ki ime didžej podeljuje že vsakemu luletu, ki v kafiču rola s Kaaze snete empetrije.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

napo-lee-tano

 |  Mladina 23  |  Kultura  |  Plošča

Že kar nekaj časa ima kvalitetno naprej-nazaj pomikanje vinilne plošče pod gramofonsko iglo - po domače scratchanje, še bolj po domače skrečanje - staus kreativnega umetniškega izraza ali celo inštrumentiranja. Predalčkarji so na skrečanju temelječo glasbo poimenovali turntablism in ga tako ločili od didžejanja, ki je pač namenjeno razveseljevanju množic na kaj raznorodnih elektronsko-glasbenih dogodkih, da ne govorimo o ljubljanski scenski bedi, ki ime didžej podeljuje že vsakemu luletu, ki v kafiču rola s Kaaze snete empetrije.

Je pa seveda tudi res, da je turntablism veliko bolj kot na ploščah funkcionalen na živih nastopih ali na video dokumentih, saj ponavadi s seboj prinaša vizualno atraktivno in strastno maličenje vinilnega materiala, ki ga zgolj z upesi ne moremo zaznati. A v primeru tokratnega zgodovinskega mixa izpod prstov legendarnih gramofonarjev Roc Raidarja, Total Eclipsa in Roba Swifta je stvar precej drugačna. X-Ecutioners so namreč namesto svojih kreacij v tale album zmiksali zgodovino skrečanja, oziroma sestavili kronološko zaporedje legendarnih hiphop komadov, v katerih so raperji za trenutek umolknili in v ospredje pustili može izza gramofonov.

Kompilacijo odpre starošolska klasika Grandmastra Flasha The Adventures of Grandmaster Flash On The Wheels Of Steel, na kateri se Flesh skrečajoč sprehaja po komadih od Queenov do Blondie, nadaljuje z Grand Wizardom Theodorjem, ki je tudi uradni izumitelj skreča, sledi pa komad Rock It Herbieja Hancocka in Grand Mixerja DXT-ja, ki je s svojim mešanjem jazza in srečanja ter s futurističnim videom v svojem času inspiriral celo generacijo džokejev. Nikakor ne gre spregledati tudi osrednjega dela plošče, ki ga tvorijo remix komada 3rd Bassov Product Of The Environment, Davy DMX-ov One For The Treble, pa Pete Rockov mojstrski remix Public Enemyjev Shut Em Down, s katerim je Pete svetu predstavil svoj izum tzv. open fader scratch in namesto sladkornega posipa instrumental komada DJ Premier Is In Deep Concentation. Definitvno klasike, s katerimi se le stežka merijo tudi aktualni heroji gramofonov, ki ploščo zaključujejo.

Če vam seka film Scratch, če se ukvarjate z gramofoniranjem, če vas zanima urbana glasbena kultura ali če ste hiphop fan, ki se mu ne da brskati po starih platah - potem je tale reč obveznica v vaši fonoteki. Klasika.

* * * *