17. 5. 2006 | Mladina 20 | Kultura | Plošča
Exploding Customer : Live at Tampere Jazz Happening
CD, Ayler Records 2006; www.jazzandbluesweb.com, na prodaj na Jazzu Cerkno
Banda ni od včeraj. Je kar iz leta 1999, ko jo je pod tem čudaškim imenom zbral danes štiridesetletni saksofonist Martin Kuechen. Sčasoma je Exploding Customer postala ena najvidnejših jazzovskih pogruntavščin sodobne švedske in z njo tudi skandinavske scene, ki vidno brsti, poganja in daje nove in nove godbe. Ena med njimi je videni in slišani AALY Trio s tour de force saksofonistom Matsom Gustafssonom na čelu, v katerem igra bobnar Kjell Nordeson. Druga dva v kvartetu sta basist Benjamin Quigley in trobentar Tomas Hallonsten. Scena? Raje točkasto omrežje bendov, koncertnih prizorišč, neodvisnih manjših založb, posamičnih glasbenikov in načinov priklopa na globalno novojazzovsko dogajanje in snovanje. V bistvu so Exploding Custumer freeboperji, doma v svobodnjaštvu kakor tudi drugod, kar omogoča še vedno intrigantna praksa igranja in skladanja muzike, igra on the spot, iskanje navdiha, tkanje afektivnih muzičnih vezi in visoki etični standardi (razširjeni v vsakdanje življenje, kolikor se pač da).
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
17. 5. 2006 | Mladina 20 | Kultura | Plošča
Banda ni od včeraj. Je kar iz leta 1999, ko jo je pod tem čudaškim imenom zbral danes štiridesetletni saksofonist Martin Kuechen. Sčasoma je Exploding Customer postala ena najvidnejših jazzovskih pogruntavščin sodobne švedske in z njo tudi skandinavske scene, ki vidno brsti, poganja in daje nove in nove godbe. Ena med njimi je videni in slišani AALY Trio s tour de force saksofonistom Matsom Gustafssonom na čelu, v katerem igra bobnar Kjell Nordeson. Druga dva v kvartetu sta basist Benjamin Quigley in trobentar Tomas Hallonsten. Scena? Raje točkasto omrežje bendov, koncertnih prizorišč, neodvisnih manjših založb, posamičnih glasbenikov in načinov priklopa na globalno novojazzovsko dogajanje in snovanje. V bistvu so Exploding Custumer freeboperji, doma v svobodnjaštvu kakor tudi drugod, kar omogoča še vedno intrigantna praksa igranja in skladanja muzike, igra on the spot, iskanje navdiha, tkanje afektivnih muzičnih vezi in visoki etični standardi (razširjeni v vsakdanje življenje, kolikor se pač da).
Vendar jazz, v najbolj žmohtnem pomenu izraza, ni edino domovanje četverice. Vsi po vrsti so muzicirali in še igrajo v različnih avantrockovskih bendih, eksperimentalnih postavah in to slišno vnašajo nazaj v bend. Toda kvartet je v osnovi "klasičen colemanovski", po načinu podajanja zasidran v zvočnem okolju prve generacije ameriških in evropskih svobodnjakov (freejazz, ki so ga pač podtaknili Ornettu Colemanu je včasih zares hudirjevo preozka oznaka) v jazzu. Šteje izraznost izvajalca, brezkompromisna drža, ki pa je obenem tudi žurerska, radostna, da ji ne bi vnaprej prilimali izključno resnoben patos. Res, nič ni bolj zahtevnega in veselega kot povezava docela resnega ustvarjalnega podjetja z žurom, ljubeznijo do muziciranja, naporno tvorbo komadov in nastopov, ki se vedno realizirajo z nekim nepredvidljivim dodatkom, celo presežkom. Tedaj je stanje idealno. Bremena ni lahko prenašati. Terja predanost v časih in družbenem okolju, ki niti najmanj ni naklonjeno ne takšni drži ne godbam. Vsaj Skandinavcem gre zaenkrat še bolje kot drugim. In to se tudi pozna na dolgi rok. Le koliko časa še?
Album je bil posnet "v živo" na znanem festivalu v finskem Tampereju, eni od postojank sodobnega jazza v Skandinaviji. Tisto, kar smo že poznali prej, denimo z njihovega sijajnega albuma prvenca Live at Glenn Miller Cafe (Ayler, 2002), je tule še stopnjevano, odigrano silovito z izjemnim občutkom za dinamiko, razpone vseh vrst. Naši "odjemalci" samo kažejo, kako se v jazzu vse nalaga, posluša in vedno znova reaktulizira. Svobodnjaški princip se križa z bopovsko urejenostjo, izbruh z meditativno umirjenostjo, individualni donesek s kolektivno energijo. Exploding Customer prihajajo odigrat na Jazz Cerkno. Godba je žurerska, močna, raznovrstna in, kakšno veselje, deško naivna. Kaj lepšega.
+ + + + 1/2