Petra Tihole  |  foto: Uroš Abram

 |  Mladina 36  |  Kultura

»Protest-à-Porter«

Pod umetniško blagovno znamko Socialdress je nastala modna kolekcija oblačil in tekstilnih izdelkov z izvezenimi protestnimi slogani z vseslovenskih ljudskih vstaj

Mojca Marija Pungerčar in uporniški šiviljski material

Mojca Marija Pungerčar in uporniški šiviljski material

»Ni kaj, stroji tudi potrebujejo počitek. Niso namenjeni za triizmensko delo,« se je pošalila ena od udeleženk delavnice Socialdress – Moč ljudem, medtem ko ji je vezilni stroj ob vezenju slogana »Dost mam!« vztrajno trgal niti.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Petra Tihole  |  foto: Uroš Abram

 |  Mladina 36  |  Kultura

Mojca Marija Pungerčar in uporniški šiviljski material

Mojca Marija Pungerčar in uporniški šiviljski material

»Ni kaj, stroji tudi potrebujejo počitek. Niso namenjeni za triizmensko delo,« se je pošalila ena od udeleženk delavnice Socialdress – Moč ljudem, medtem ko ji je vezilni stroj ob vezenju slogana »Dost mam!« vztrajno trgal niti.

Bila je le ena od sedemnajstih udeleženk delavnice, na kateri je umetnica Marija Mojca Pungerčar, letošnja prejemnica Jakopičevega priznanja, nacionalnega priznanja za dosežke v likovni umetnosti, združila brezposelne, zaposlene in upokojene ženske ter jih postavila v vlogo krojačic, šivilj in vezilj.

Pungerčarjeva, katere projekti so brez izjeme socialno angažirani, projekt Socialdress razvija že osem let in pod njegovim okriljem že ves čas nastajajo obleke, kakršnih ni mogoče kupiti v trgovini, temveč jih je mogoče le izdelati. Zadnjo, šestdnevno Socialdressovo delavnico, ki jo je je pripravila pretekli vremensko nekoliko muhast teden, pa je vendarle zastavila nekoliko drugače od dosedanjih. Udeleženke so namreč v RogLabovem laboratoriju ob zapuščeni ljubljanski tovarni Rog tokrat ustvarile prav posebno, »uporniško«, malo modno kolekcijo oblačil ter tekstilnih izdelkov za dom in gospodinjstvo, na katere so izvezle protestne slogane z vseslovenskih ljudskih vstaj – torej aktualne izraze upora in nezadovoljstva ljudi z obstoječim sistemom. Tistega nezadovoljstva, ki bo to jesen, vsaj tako se zdi, spet slišano na naših ulicah.

Mojca je slogane zbirala na zimskih protestih, ko se je Slovenija prebujala in so bile ulice polne, množice pa so pozivale k obračunu s političnimi elitami. Našla jih je tudi na spletu, nekaj materiala pa dobila v ljubljanski Narodni in univerzitetni knjižnici, kjer zbirajo protestniško gradivo, transparente, letake in publikacije, ki jih ljudje tja prinesejo sami. Ko je zbrala širši nabor sloganov, je izločila tiste, ki bi lahko bili avtorsko delo, kajti takih ni mogoče uporabiti brez dovoljenja avtorjev.

Skupaj z ekipo stalnih sodelavk je zbrana gesla nato uredila in, ko so stare pomene povezale z novimi nosilci in novo uporabnostjo, je nastalo nekaj čisto samosvojega. »Zmagovalni slogani so v našem primeru tisti, ki so se najbolj ujeli s tekstilnim izdelkom,« pravi v smehu.

Poleg predpasnikov, oprijemalk in rokavic z napisi: »Gotof je!«, »Pometimo jih vun« in »Narod lačen je ful drugačen« je denimo nastala prevleka za sedež kolesa s sloganom: »Ulice so naše.« Izdelala jo je Saša, v Ljubljani živeča brezposelna oblikovalka oblačil iz Nove Gorice, ki je na delavnico prišla predvsem zaradi vezilnega stroja, saj te izkušnje s fakultete ni imela.

Predhodno znanje krojenja, šivanja in vezenja ni bilo predpisano, je pa bilo zaželeno. In res je naloga pritegnila prav določen tip udeleženk. Tudi natančno tekstilno oblikovalko iz Pivke, Tjašo, ki je v rožnati srajci na delavnico prišla tudi po morebitni poslovni model. S prijateljicami pa izdelala dvoje spalnih očal z napisom: »Zbudi se!« in »Glejte te kljukce. Pejte v politiko!«. Sloganoma, ki ju je izbrala zato, ker se ji je zdelo, da poosebljata ključno sporočilo vstaj: »Zbudite se, pojdite v politiko in ne dopustite, da vas vodijo takšni kljukci in odločajo v vašem imenu.« Zanimiva se ji je zdela tudi povezava oblačil in protestov, saj je bila tekstilna industrija prva na udaru neoliberalistične logike zaslužkarstva. »Vsi namreč vemo, da je ves tekstil, ki se obrača po Evropi, azijski, kjer ljudi še naprej izkoriščajo,« so iz nje kar bruhale kritične besede.

Podobno razmišlja Magda, kratkolasa učiteljica slovenščine in likovne vzgoje, ki je, medtem ko je urezovala svetlomodro obrobo, razložila, da ji je pri delavnici všeč tudi to, da je vstajniške slogane združila z nekim delovnim področjem, ki je pri nas veljalo in še vedno velja za tipično žensko. S tem so namreč opozorili tudi na spolno neenakost in zatiranje žensk.

V preteklosti je Mojca Socialdressove delavnice snovala s poudarkom na osebnem izrazu ustvarjalnosti sodelujočih, tokrat pa je bila delavnica prvič produkcijsko naravnana, potrebovala je namreč ljudi, ki ji bodo pomagali realizirati že zasnovane ideje. Udeleženke so tako s skupnimi močmi naredile nekaj več kot petdeset izdelkov. Poleg že omenjenih še prevleke za dekorativne blazine in posteljnino, različne torbice, denarnice, mošnjičke za mobitel, nahrbtnik, ovratno ruto, pogrinjke za jedilno mizo, robčke in še kaj bi se našlo. Vsi izdelki so nastali iz podarjenih materialov in tako jim, razen potrošnega materiala za delavnico in malic za udeleženke, ni bilo treba kupiti prav ničesar.

Udeleženke delavnice Socialdress – Moč ljudem bodo svoje kreacije že kmalu delile tudi z javnostjo. Od 7. do 14 oktobra jih bodo postavile na ogled v galeriji Alkatraz na ljubljanski Metelkovi. Čaka jih tudi premislek, kako narejeno kolekcijo lansirati, kako izdelke tržiti. Svojo uporabno in sporočilno vrednost bodo namreč njihova dela dosegla le med ljudmi.

Razstava:
Socialdress – Moč ljudem
Kje: Galerija Alkatraz, Ljubljana
Kdaj: od 7. do 14. oktobra 2013

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.