Damjana Kolar

 |  Kultura

Poslovilna turneja Trisha Brown Dance Company

Son of Gone Fishin' (1981)

Son of Gone Fishin' (1981)
© Lois Greenfield

Na odru Španskih borcev v Ljubljani bo 5. decembra ob 20.00 gostovala plesna skupina ikone postmodernega plesa, slovite ameriške koreografinje in plesalke Trishe Brown. Gre za zadnjo priložnost za ogled del Trishe Brown, saj skupina po turneji zaključuje z delom, gostovanje v Ljubljani pa je zadnji evropski nastop v okviru poslovilne turneje Proscenium Works 1979-2011 z odrskimi koreografijami te velike ameriške plesne ustvarjalke v izvirnem kontekstu. Od leta 1961 je ustvarila več kot 100 plesnih del in je bila prva ženska koreografinja, ki je prejela prestižno nagrado Genius fundacije MacArthur.

Dela Trishe Brown spadajo med vrhunce ameriške umetnosti 20. stoletja, njeno več kot 40-letno ustvarjanje pa je za vselej spremenilo sodobni ples. V 60-ih letih je bila tudi del znamenitega in revolucionarnega ameriškega umetniškega kolektiva Judson Dance Theater, leta 1970 pa je ustanovila svojo skupino. Kot pionirka "čistega giba," ki je raziskovala elementarno gibanje telesa ter ples umeščala tudi v kraje urbane arhitekture (pročelja in strehe zgradb, ulice, pločnike, mestne parke...), predstavlja izziv našemu razumevanju plesa vse do današnjih dni. Brownowa ni le plodovita koreografinja, pač pa tudi vizualna umetnica, kar je dokazala denimo v It’s a Draw (2002).  Njene risbe so bile razstavljene v galerijah in muzejih po vsem svetu, med drugim na Beneškem bienalu, v Drawing Centru v Filadelfiji, v The New Museum, White Cube, na Documenti XII, v Walker Art Center, Centre Georges Pompidou, Mills College, Musée d’art Contemporain de Lyon in Muzeju moderne umetnosti (MoMA).

Po skorajšnjem zaključku triletne svetovne turneje z več kot 50 nastopi (zadnji nastopi bodo februarja 2016 v ZDA), bo plesna skupina Trisha Brown Dance Company zaključila s svojim delom, organizacija Trishe Brown pa se bo nato usmerila v izobraževalno dejavnost. V Ljubljani bo skupina predstavila štiri dela Brownove, ki veljajo za mejnike v plesni zgodovini. Izbor zajema štiri desetletja njene kariere in predstavlja njeno koreografsko ustvarjanje v vsem njegovem bogastvu in evoluciji: formalni rigoroznosti in svobodi ustvarjanja novosti, od raziskave vsakdanjega gibanja do najbolj virtuoznih oblik gibanja.

Solo Olos (1976), transformacija zgodnejšega solističnega dela v delo za pet plesalcev, ponazarja njeno vseživljenjsko raziskovanje "čistega giba." V Son of Gone Fishin (1981), skupinski kompoziciji, je Brownowa dosegla vrhunec kompleksnosti svojega ustvarjanja. Kratki duet Rogues (2011) velja za pretanjeno igro enotnosti in prelamljanja. Ikonično skupinsko delo Set and Reset (1983) je s scenografijo in kostumi Roberta Rauschenberga, izvirno glasbo Laurie Anderson in oblikovanjem luči Beverly Emmons, ena velikih mojstrovin Brownove, ter pustolovščina pojavljanja in izginjanja. Plesalci v svetlečih kostumih kot puščice letijo in lovijo eden drugega v zraku ter nato skrivnostno izginejo v Rauschenbergovih prosojnih filmskih podobah, ter se le nekaj trenutkov zatem spet pojavijo na odru. Na premieri dela v brooklynski Akademiji za glasbo (BAM) leta 1983, so kritiki opozorili na nov gibalni slog Trishe Brown–fluidnost, ki je postala njen zaščitni znak.

Gtrc9lUDZqQ

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.