Dora Trček

 |  Mladina 12  |  Kultura

Zabava, ki smo jo za las zamudili

Vizualna umetnica Asiana Jurca Avci na razstavi v Celju ponuja sledi idealnega klubskega doživetja

Umetnica je v razstavišču najprej pripravila zabavo, poskrbela je za prevoz, pijačo, ozvočenje, DJ-a in varnostnico – nato pa je zabavo (foto) dokumentirala do zgodnjih jutranjih ur.

Umetnica je v razstavišču najprej pripravila zabavo, poskrbela je za prevoz, pijačo, ozvočenje, DJ-a in varnostnico – nato pa je zabavo (foto) dokumentirala do zgodnjih jutranjih ur.
© Asiana Jurca Avci

Likovni salon Centra sodobnih umetnosti Celje je te dni odet v prelivajoče se škrlatne odtenke neonskih luči, ki se širijo vzdolž stropa. Po tleh so razsuti konfeti, na enem koncu razstavnega prostora pa stoji točilni pult, ki se šibi pod težo (večinoma izpraznjenih) steklenic žganja, pločevink piva in kozarčkov. Sredi salona je za srebrnkasto folijo skrita sobica, nekakšna »lounge« cona, ki z intimno atmosfero in udobnimi sedišči namiguje na prostor oddiha. Iz zvočnikov prihaja klubska glasba, med katero je na trenutke mogoče izluščiti živahno govorjenje in smeh. Celotno prizorišče deluje, kot da se je na njem še pravkar živelo, dihalo, pelo, pilo in plesalo. Kot da smo za las zamudili res dobro zabavo. Kar pa niti ni tako daleč od resnice.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Dora Trček

 |  Mladina 12  |  Kultura

Umetnica je v razstavišču najprej pripravila zabavo, poskrbela je za prevoz, pijačo, ozvočenje, DJ-a in varnostnico – nato pa je zabavo (foto) dokumentirala do zgodnjih jutranjih ur.

Umetnica je v razstavišču najprej pripravila zabavo, poskrbela je za prevoz, pijačo, ozvočenje, DJ-a in varnostnico – nato pa je zabavo (foto) dokumentirala do zgodnjih jutranjih ur.
© Asiana Jurca Avci

Likovni salon Centra sodobnih umetnosti Celje je te dni odet v prelivajoče se škrlatne odtenke neonskih luči, ki se širijo vzdolž stropa. Po tleh so razsuti konfeti, na enem koncu razstavnega prostora pa stoji točilni pult, ki se šibi pod težo (večinoma izpraznjenih) steklenic žganja, pločevink piva in kozarčkov. Sredi salona je za srebrnkasto folijo skrita sobica, nekakšna »lounge« cona, ki z intimno atmosfero in udobnimi sedišči namiguje na prostor oddiha. Iz zvočnikov prihaja klubska glasba, med katero je na trenutke mogoče izluščiti živahno govorjenje in smeh. Celotno prizorišče deluje, kot da se je na njem še pravkar živelo, dihalo, pelo, pilo in plesalo. Kot da smo za las zamudili res dobro zabavo. Kar pa niti ni tako daleč od resnice.

Na ogled je namreč razstava TRA(N) CE vizualne umetnice mlajše generacije Asiane Jurca Avci in kuratorke Maje Hodošček, ki že s samim naslovom – ta se poigrava z angleškima besedama trace (sled) in trance (trans, kar lahko razumemo kot stanje zamaknjenosti ali elektronsko glasbeno zvrst) – namiguje, da je koncept razstave večpomenski.

Umetnica, katere primarni medij ustvarjanja je fotografija, je slab teden pred uradnim odprtjem razstave prostor preobrazila v nočni klub in kakšnih 70 ljudi povabila na zabavo. Pri tem je prevzela vlogo organizatorke – poskrbela je za prevoz (večino gostov je iz Ljubljane pripeljal vlak, rezerviran posebej zanje, in tam se je zabava pravzaprav tudi pričela), pijačo, ozvočenje, DJ-a in varnostnico – nato pa je zabavo (foto)dokumentirala od večera do zgodnjih jutranjih ur. Po besedah avtorice obrazstavnega besedila Jelene Radić je umetnica obiskovalce zabave povabila, naj postanejo umetniki, sebe pa postavila »v vlogo katalizatorja in ne v središče umetniškega ustvarjanja«. Pri tem se je zgodil performans, v katerem je bila umetnica le »tiha opazovalka, ki samo sebe zaposli za dokumentiranje dogodka«.

Od zabave so torej ostala umetniška dela – sledi, ki so jih za seboj pustili obiskovalci, »performerji« – ter fotodokumentacija celotnega dogajanja. Umetnica je namreč s tremi različnimi fotoaparati, analognimi in digitalnimi, slikala zabavo, na dveh koncih prostora pa je snemala zvok. Na ogled sta torej izbor fotografij ter iz stotin posnetkov ustvarjen stop-motion video, ki skupaj z vsem, kar je za obiskovalci ostalo, ter zvočnim zapisom ustvarjata sliko, spomin o dogajanju.

Asiana Jurca Avci, ki se ne ukvarja le s fotografijo, ampak tudi z videom in zini, pravi, da je raziskovala idejo, kako lahko prostor razstave postane hkrati prostor umetniške produkcije in kaj nepredvidljivega se zgodi, če povabiš množico ljudi, da soustvarjajo s tabo. Hkrati je s projektom želela prevpraševati in zamegliti meje tega, kako lahko neki vnaprej definirani, institucionalizirani prostor postane prostor alternativne kulture, če se le postavi v drugačen kontekst.

Klubsko okolje je za vsako novo generacijo pomemben prostor, ki naj bi simboliziral zabavo, združevanje, svobodo, raziskovanje lastne identitete in izraza, toda vse prepogosto posameznik v njem doživi ravno nasprotno. V času, ko se, tudi zaradi pobud, kot je #metoo, seznanjamo s pričevanji o spolnem nadlegovanju in podtikanju drog v pijačo, klubsko okolje pogosto pomeni skupek nevarnosti, ki prežijo na posameznika. Zato se je umetnici zdelo najpomembneje ustvariti »safe space«, varno okolje za obiskovalce prireditve – nekakšno idealno klubsko doživetje, med katerim bi vsak lahko sproščeno izražal svojo osebno svobodo.

Po naključju je trenutno (in še vse do 31. marca) tudi v Galeriji Alkatraz na ljubljanski Metelkovi na ogled razstava, ki skuša pričarati vzdušje nočnega kluba; gre za razstavo vizualne umetnice Iris Pokovec They Came to be the Crowd, ki je del Mednarodnega feminističnega in kvirovskega festivala Rdeče zore ter s praznimi marketinškimi slogani, ki obiskovalca po trdem delu vabijo k sprostitvi, sporoča, da se preko ritualov, značilnih za klubske večere, v resnici ne moremo samouresničiti, niti pobegniti pred samim seboj.

Po dolgotrajnem zaprtju klubov zaradi pandemije in po obdobju, ko so rejvi potekali le na skrivnih prireditvah, za katere so vedeli dobro poučeni, je vsekakor dobrodošlo, da je klubska kultura po vrnitvi v predkoronske tirnice deležna pozorne umetniške obravnave, ki jo hkrati sooča z njenimi ključnimi težavami. Predvsem poziv Asiane Jurca Avci k vzpostavitvi varnih prostorov, kar je hkrati prizadevanje za prvinske ideje klubske kulture, bi morali klubi vzeti nadvse resno. Njena razstava pa nas opominja tudi na to, da Center sodobnih umetnosti Celje že kar nekaj časa redno gosti vznemirljive, aktualne umetniške projekte.

Razstava:
Asiana Jurca Avci: TRA(N)CE
Kje: Likovni salon Centra sodobnih umetnosti Celje, Celje
Kdaj: do 30. aprila 2023

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.