26. 6. 2001 | Mladina 25 | Kultura
Likovno in provokativno
Ovitki jazz LP-jev in rock CD-jev
Oblikovalec Dieter Bonhorst
Grafično oblikovanje je danes nepogrešljiv označevalec prostora, v katerem smo, in prav ta prva vizualna podoba se v modernem, generičnem svetu vse bolj postavlja pred ostale komponente, iz katerih lahko razberemo kulturno raven neke družbe, njen estetski nivo ali pa pripadnost različnih glasbenih zvrsti.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
26. 6. 2001 | Mladina 25 | Kultura
Oblikovalec Dieter Bonhorst
Grafično oblikovanje je danes nepogrešljiv označevalec prostora, v katerem smo, in prav ta prva vizualna podoba se v modernem, generičnem svetu vse bolj postavlja pred ostale komponente, iz katerih lahko razberemo kulturno raven neke družbe, njen estetski nivo ali pa pripadnost različnih glasbenih zvrsti.
V zadnjem času smo se v okviru Emzinovskih razstav in seminarjev srečali z oblikovanjem ovitkov jazz plošč in CD-jev rock glasbe. Glasbeni zvrsti, ki družita vsaka svojo publiko s popolnoma drugačno umetniško držo in popolnoma drugačnim estetskim pristopom oblikovanja. Pri grafičnem oblikovanju nosilcev zvoka je zanimivo to, da je na eni strani glasbenik, na drugi pa grafični oblikovalec, ki glasbo vizualizira in jo prestavi v polje vidnega. V nasprotju z ostalimi grafičnimi nalogami, kjer gre za razmerje naročnik-oblikovalec, gre tukaj za dva ustvarjalca, glasbenika in likovnika, ki nam ponujata enoten izdelek.
Čeprav je pri nas bistveno večja produkcija rock skupin, večinoma komercialnih, in bistveno manj jazza, ostaja kakovostno in prepoznavno avtorsko grafično oblikovanje ovitkov v ozadju. Enako ne moremo trditi za zbiralce in fanatične privržence, ki jih je pri nas, pri obeh zvrsteh, kar veliko. Prav pri jazzovskih ovitkih LP-jev pa gre za največjo zbirko dobrih grafičnih rešitev, ki imajo med zbiralci zelo visoko ceno. Od razstavljenih sodelujočih avtorjev bi lahko izpostavili Barbaro Wojirsch in Dietra Rhema, ki sodelujeta z založbo ECM že od samega začetka. Njuni izdelki temeljijo na jasni kompoziciji tako fotografije ali ilustracije kot avtorske tipografije. Značilnost jazzovskih ovitkov je to, da je bila v začetku v ospredju črno-bela fotografija, šele pozneje so jo zamenjale različne ilustracije in le redko kolaž. Oblikovalci, predstavljeni na razstavi, največkrat posegajo po umirjenih pejsažih ali abstraktnih motivih urbanih pokrajin s poudarkom na horizontu. S tem dosegajo likovno čist in racionalen učinek, kar je v primerjavi z jazz glasbo, ki je, kot vemo, nastajala v bordelih Harlema in ima izrazito seksualen pomen, v nekakšnem nasprotju.
Divji rock
Na drugi strani pa je rock'n'roll. Pred kratkim je grafičnim oblikovalcem v Ljubljani predaval Stefan Sagmaister, ki živi in dela v New Yorku in je eden najvidnejših oblikovalcev v svetu rock glasbe. In če sodijo bendi Rolling Stones, Lou Reed, Aerosmith ...v legendarni zvezdniški vrh rock'n'rolla, je Sagmaister zvezdnik med oblikovalci njihovih CD-jev in videospotov. Odnos, ki ga do te glasbe goji, prenaša na ovitke, plakate in videospote. Z enako mere energije, kot jo dajejo glasbeniki. "Glasba je zelo širok pojem, ko govorimo o estetiki. Prav tako je danes grafično oblikovanje razpeto med ekstremnim računalniškim kičem, dolgočasnim minimalizmom in skorajda absurdnim šokom. Verjamem v dobro oblikovanje naslovnice, ko postane ta ikona glasbe. Če je glasba slaba, je tudi dobra naslovnica ne more izboljšati. Rock'n'roll je zelo emocionalna glasba. Večkrat sem si skušal racionalizirati stvari in hotel poiskati tisto osnovno idejo posameznih bendov, na kateri sem potem gradil grafično podobo. Pa velikokrat nisem prišel do pravega rezultata. Pri poslušanju glasbe se raje prepuščam emocijam, čeprav so moja dela končno zelo konceptualna."
Njegov grafični pristop je zelo jasno zasnovan, čeprav se srečuje z zelo ekspresivnimi glasbenimi momenti in ga efekti, ki jih ponujajo računalniški programi, ne zanimajo.
"Gradim izključno na ideji. V prvi vrsti je grafični produkt nekakšen prevod emocionalne glasbene moči v grafično podobo, v likovni izraz. Pravzaprav skušam glasbo vizualizirati. To pa je najbolj zanimiv moment pri tem delu. Oblikovanje CD-ja je lahko zelo osebna izpoved in je zame veliko večji izziv kot na primer plakat za kakšen kongres ali pa politično kampanjo. Vsak CD ima enake mere in razmeroma majhno površino, na katero je treba zliti veliko energije, prav toliko, kolikor jo ima glasba."
Med drugim je Sagmaister oblikoval naslovnico za hardcore skupine Pro-Pain in s tem javnost šokiral. Nekatere pozitivno, večino pa negativno. "Ja, to je bila izkušnja, ki je dobila zelo velik odmev. Osebno ne vidim v tej naslovnici negativnosti, saj zrcali glasbeno skupino, ki proizvaja neizmerno energijo, grob emocionalni izbruh. Komplementarno mrtvemu dekletu takoj po obdukciji. Morda gre za estetiko grdega, ki jo je pač treba razumeti ..."
Oblikovalec Stefan Sagmeister
Oblikovalec Dieter Bonhorst
Oblikovalec Stefan Sagmeister
Oblikovalka Barbara Wojirsch
Oblikovalka Barbara Wojirsch
Oblikovalec Stefan Sagmeister