Moje življenje je novi val
Goran Lisica - Fox, reški Malcolm McLaren
© Miha Fras
Prebivalci nekoč največjega jugoslovanskega pristaniškega mesta ob Jadranu so vse od začetkov šestdesetih let prejšnjega stoletja izrazito privrženi popularni glasbi. Rijeka, Reka ali Fiume je že od nekdaj prepišna, izpostavljena intenzivnim vplivom Zahoda, predvsem pa je v različnih obdobjih pripadala različnim državam - samo v zadnjih stopetdesetih letih je bila del Avstro-Ogrske, Italije, Jugoslavije in nazadnje postala del samostojne in suverene Hrvaške. V mestu, ki je po drugi svetovni vojni vzcvetelo v eno večjih industrijskih središč v tedanji državi, se je poleg izrednega ekonomskega potenciala razbohotil tudi napreden kulturni kapital. Kje drugje kot na področju razvoja popularne glasbe! Prvi radijski glasbeni hit jugoslovanskega popa so imeli daljnega leta 1960 prav reški Uragani.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
© Miha Fras
Prebivalci nekoč največjega jugoslovanskega pristaniškega mesta ob Jadranu so vse od začetkov šestdesetih let prejšnjega stoletja izrazito privrženi popularni glasbi. Rijeka, Reka ali Fiume je že od nekdaj prepišna, izpostavljena intenzivnim vplivom Zahoda, predvsem pa je v različnih obdobjih pripadala različnim državam - samo v zadnjih stopetdesetih letih je bila del Avstro-Ogrske, Italije, Jugoslavije in nazadnje postala del samostojne in suverene Hrvaške. V mestu, ki je po drugi svetovni vojni vzcvetelo v eno večjih industrijskih središč v tedanji državi, se je poleg izrednega ekonomskega potenciala razbohotil tudi napreden kulturni kapital. Kje drugje kot na področju razvoja popularne glasbe! Prvi radijski glasbeni hit jugoslovanskega popa so imeli daljnega leta 1960 prav reški Uragani.
Goran Lisica - Fox je človek, ki je ob nastajanju znane reške underground scene ob koncu sedemdesetih in v osemdesetih letih odigral imenitno vlogo. Vez, ki ga je pripeljala z Reke v Ljubljano, je bila prav glasbena, natančneje ekspanzija punka in novega vala, ki je v tem obdobju pustila pečat tako v ljubljanski kotlini kot na vratih Jadrana. Že od malega je gojil precejšnje zanimanje za popularno muziko, kot bi vedel, da si bo z njo nekoč služil kruh: postal je promotor, glasbeni novinar, menedžer, tekstopisec, glasbenik in nazadnje založnik.
"V svet glasbe me je vpeljal starejši brat Boris, ki je med pohodom disko kulture delal kot DJ. Na začetku sedemdesetih sem požiral glam rock, Bowieja, Bolana, obenem pa sem se vračal h glasbi starejših generacij, Beatlom, Stonesom, Dylanu, Hendrixu, ameriškim West Coast skupinam Jefferson Airplane, Grateful Dead, The Doors, Byrds. Nista mi ušla niti newyorški Velvet Underground in londonsko-seattlovski Hendrix," pove Fox. "In če sem že zamudil čas velikih dogodkov iz šestdesetih, nisem hotel zamuditi še njihovega glasbenega dela." Soustvarjalec reške glasbe je postal sredi sedemdesetih. Pisal je za tamkajšnji mladinski časopis Val, objavljal prispevke na Radiu Rijeka, pozneje tudi v reškem dnevniku Novi list.
Nedolgo po tistem, ko so se v Veliki Britaniji pojavile skupine, ki so napovedale korenite spremembe v pristopu do takrat že malce utrujenega in zaspanega rocka - je izbruhnil punk. Njegovi valovi so čez doke pljusnili na reško rivo. Naplavili so svežino, energijo, izrazito vitalnost in - kar je najpomembnejše - družbenopolitični angažma. Tisto, kar so za Anglijo predstavljali The Clash ali Sex Pistols, so na Reki utelešali mladci, ki so si nadeli ime Paraf: "Na začetku sem bil do punka skeptičen, nezaupljiv ... Navsezadnje je takrat tudi punkovski prvoborec Igor Vidmar nosil dolge lase," se zasmeje Lisica. "A kmalu mi je postalo jasno: neizogibno je, da se punk naseli v mojem mestu. In to je bilo dobro! Paraf je imel svoj prvi špil na travniku med stanovanjskimi bloki. Po mestu so govorili samo še o tem. Obiskal sem koncert, po slišanem nemudoma zdrvel v zaodrje in se s člani benda dogovoril o prihodnosti našega profesionalnega sodelovanja. Ni trajalo dolgo in že sem postal nekakšen pridruženi član, šlo je za sožitje, podobno tistemu med Pankrti in Gregorjem Tomcem. Moje agitiranje v korist nove glasbene scene, pravzaprav v korist nove subkulture prek medijev in na druge načine, pa se je samo še stopnjevalo."
Na Reki se je kmalu pojavilo znatno število punkerskih skupin. Njihovi člani so se izmenjavali in se znova združevali v različnih zasedbah. V kratkem času je postalo jasno, kateri od njih so močnejši, konsistentnejši ter glasbeno in idejno kakovostnejši. Glavni akterji so bili Paraf, Termiti, Mrtvi kanal, Kaos in Protest. Fox je predstavljal osrednjo figuro, z glasbeniki je prijateljeval, jim organiziral nastope.
Lublana je bulana!
Povezovanje z močno ljubljansko sceno je bilo neizogibno. Plodna punkovska naveza se je manifestirala v glasbenih gostovanjih v obeh mestih. Vanjo se je kmalu vključil tudi Zagreb in zgodil se je čudovit punkovsko/novovalovski trikotnik Reka-Ljubljana-Zagreb. O razlogih, ki so vplivali na razvoj punka, Lisica pove: "Na Reki so ljudje z eno nogo živeli na Zahodu, predvsem kot mornarji ali pristaniški delavci. Promet, pretok informacij, položaj mesta in bližina nekdanje nakupovalne Meke - Trsta, tako kot Ljubljane, so naredili svoje: če so Beograjčani Trst obiskali enkrat v treh mesecih, je marsikateri Rečan do njega skočil trikrat na teden." Reka je predstavljala predvsem delavsko mesto, brez močnih institucij uradne, etablirane kulture. To se je idilično ujemalo z dejanskimi punkerskimi načeli, kajti ideja punka je prišla na Reko v nespremenjeni obliki: demokratični. Kdor se je hotel izražati z glasbo, ni potreboval predhodnih ur solfedža. Pomembno je bilo, da ideja doseže čim širše množice. Sočasno se je v družbi pojavilo izrazito nezadovoljstvo mladine do načel jugoslovanskega socializma. "Vzrokov, zakaj se je punk na Reki tako dobro razživel, je kar nekaj: predhodne izkušnje subkulturnih gibanj v mestu, npr. hipiji, poulične tolpe polorganiziranih manjših kriminalcev, že omenjena odprtost za zahodne vplive in vsekakor močna tradicija popularne glasbe iz šestdesetih let. Bistvena je bila tudi razlika med proklamiranim in dejanskim stanjem v takratni socialistični Jugoslaviji. Nominalno je partija cepila narod z idejo, da je Jugoslavija sila napredna družba, v praksi pa je bila konzervativna, nedemokratična, politično toga. Zgodnji punkerji so predvsem želeli izraziti občutek mladosti, divjo energijo, ki naj bi bila znamenje odpora proti tej splošni družbeni sivini in puritanstvu. Hkrati pa so imeli potrebo po kritiki družbe skozi popularno glasbo, kajti drugačen način takšnega izražanja ni bil mogoč."
Punkovska antologija reških dokov
"Na Reki danes govorimo o prvem, drugem in tretjem valu reške novovalovske scene. Če je bil prvi val izrazito punkovski, so poznejši, podobno kot v Britaniji, prinesli razvoj raznovrstnih stilskih usmeritev - od nadaljevanja energičnega punka in njegove poznejše transformacije v hardcore, do eksperimentalnih zasedb in rock izvajalcev z več ali manj popovskim prizvokom. Punk je predstavljal nekakšno prelomnico. Iz začetne, kratkotrajne eksplozije so se izvile različne glasbene zvrsti ... Odvijalo se je kot v dobrih krimičih: policija najprej silovito vdre v brlog hudodelcev, zruši vrata ali celo steno in za to brutalno fazo pride druga; prihitijo strokovnjaki, ki dogodek raziskujejo, zbirajo drobce, jih analizirajo in jih skušajo umestiti v celoto," je slikovit Lisica.
Reške skupine so nadaljevale svojo pot. Poskusi eksperimentalne glasbe (Transformatori, Strukturne ptice), vsejugoslovanska elektro pop uspešnica Denis & Denis, kataklizmična, temačna zasedba Grč, Idejni nemiri, Ogledala, Fit, Grad, Let 3, Laufer, Xenia in ostali so poleg skupin prvega vala punka glavni udeleženci cd box seta, ki ga bo v kratkem objavila Foxova založba Dallas pod naslovom Riječki novi val - Antologija. Dogodek bo kronan z velikim nastopom ponovno zbranih pionirjev punka, ki se bo zgodil na dan izida našega tednika v reški Dvorani mladosti. Poleg Parafa in Termitov bodo nastopile skupine Grč, Ogledala in Umjetnici ulice, mlajša punk benda Pasi in Diskurz ter posebni gosti iz Ljubljane - Pankrti. "Moja ambicija pri sestavljanju Antologije je bila predvsem zabeležiti vse bistvene skupine novega vala ter njihove pomembnejše skladbe. Zapise smo ohranili v izvirnikih. Zaradi avtentičnosti smo na posnetkih ohranili tudi morebitne tehnične napake tedanjega časa. Takšna antologija naj bi bila popolna slika nekega obdobja in hkrati način, kako zainteresiranim približati tisto, kar širši publiki zunaj Reke doslej ni bilo znano. Ker Reka ni bila medijski in diskografski center, se je zgodilo, da dober del kakovostnega popularnoglasbenega dogajanja s konca sedemdesetih in iz osemdesetih let ni bil glasbeno dokumentiran. Zato je ostal precej neznan. To naj bi Antologija pomagala spremeniti.
Jasno mi je, da je reška punk in novovalovska scena z desetletji postala svojevrsten pozitiven kult ljubiteljev rocka na vsem prostoru nekdanje Jugoslavije. Antologija naj bi pripomogla, da bi ta kult negovali naprej."
Fox je v glasbeno založništvo vstopil prek bogatih glasbenih poznanstev. Kot dejaven udeleženec scene je še v času Jugoslavije, v drugi polovici osemdesetih, v Ljubljani ustanovil zaščitni znak Dallas, pod katerim je izdal slovito kompilacijo tedanjega reškega rocka Rijeka - Pariz - Texas. Sledil je prvenec skupine Let 3 "Two Dogs Fucking", kmalu zatem pa je Jugoslavija razpadla, kar je pomenilo, da so bile odpovedane tudi licenčne pogodbe tedanjih diskografskih hiš s tujimi založbami. "Ravno v tem času je bila v pripravi nova plošča skupine Laibach, s katero sem sodeloval. Njihova matična založba je bila Mute Records iz Londona, pred tem povezana z ZKP RTV. Ta deal je propadel. S člani Laibacha sem se pogovarjal o tem, da bi njihov novi album le nekako prišel do kupcev v Sloveniji in celotni ex Yu."
Podjetnega Foxa je Laibach povezal z Danielom Millerjem, takratnim šefom londonske Mute Records; svetoval mu je, naj odpre podjetje, kar je tudi storil. Novo podjetje Dallas je postalo del ljubljanskega ŠKUC-Foruma. Distribuira ves katalog založbe Mute. Od začetka devetdesetih do danes so se podjetja Dallas in Mars Music Publishing razširila na praktično vse trge nekdanje Jugoslavije. Poleg Mute Records licenčno zastopajo EMI Music, EMI publishing, Sony ATV publishing, razvili so tudi močan lasten repertoar, predvsem v Sloveniji in na Hrvaškem.
Kapitalna Antologija reškega novega vala pa predstavlja samo začetek objav velikih imen iz zgodovine reške rock scene, ki je tudi danes v mestu na Rječini še kako navzoča. Po tridesetih letih se je Goran Lisica - Fox vrnil. Antologijsko.
Mrle in Kralj, Termiti
Cacadou look
Denis & Denis
Paraf