23. 3. 2007 | Mladina 11 | Kultura | Film
Zapiski o škandalu
Notes on a Scandal, 2006
Zapiski o škandalu, posneti po bestsellerju Zoe Heller (What Was She Thinking?), pokažejo, da vsaka ženska živi v svoji celici - zapor je kakopak patriarhalni družbeni red, iz katerega ne morejo zbežati. Lahko ga kršijo in goljufajo. Lahko se mu upirajo. Lahko se mu posmehujejo. Hej, lahko se mu celo maščujejo. Toda vsi upori, vse kršitve, goljufije in indiskretnosti, vsa posmehovanja in maščevanja so v skrajni liniji le efekti patriarhata, le “škandali”, ki so vgrajeni v sam patriarhat. Patriarhatu dajejo seksapil, obenem pa mu omogočajo preživetje. Patriarhat od žensk pričakuje indiskretnosti - v nasprotnem primeru ne bi bil potreben. Bathsheba Hart (Cate Blanchett), alias Sheba, sicer učiteljica na neki londonski šoli, je tipična ujetnica patriarhata in obenem dokaz, kako zapeljiv je patriarhat: poročila se je s starejšim moškim, ki ima že od prej dva otroka. Enega muči celo Downov sindrom. Jasno, boemske Shebe zakon ni potešil, prej narobe - čuti se ustavljeno, frustrirano, ogoljufano, falirano, neosmišljeno. Razlog več, da se patriarhatu - svojemu možu, “svoji” družini - maščuje, to pa tako, da spočne tajno, strastno, divjo, zelo ilegalno romanco s svojim dijakom, 15-letnim Stevenom (Andrew Simpson).
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
23. 3. 2007 | Mladina 11 | Kultura | Film
Zapiski o škandalu, posneti po bestsellerju Zoe Heller (What Was She Thinking?), pokažejo, da vsaka ženska živi v svoji celici - zapor je kakopak patriarhalni družbeni red, iz katerega ne morejo zbežati. Lahko ga kršijo in goljufajo. Lahko se mu upirajo. Lahko se mu posmehujejo. Hej, lahko se mu celo maščujejo. Toda vsi upori, vse kršitve, goljufije in indiskretnosti, vsa posmehovanja in maščevanja so v skrajni liniji le efekti patriarhata, le “škandali”, ki so vgrajeni v sam patriarhat. Patriarhatu dajejo seksapil, obenem pa mu omogočajo preživetje. Patriarhat od žensk pričakuje indiskretnosti - v nasprotnem primeru ne bi bil potreben. Bathsheba Hart (Cate Blanchett), alias Sheba, sicer učiteljica na neki londonski šoli, je tipična ujetnica patriarhata in obenem dokaz, kako zapeljiv je patriarhat: poročila se je s starejšim moškim, ki ima že od prej dva otroka. Enega muči celo Downov sindrom. Jasno, boemske Shebe zakon ni potešil, prej narobe - čuti se ustavljeno, frustrirano, ogoljufano, falirano, neosmišljeno. Razlog več, da se patriarhatu - svojemu možu, “svoji” družini - maščuje, to pa tako, da spočne tajno, strastno, divjo, zelo ilegalno romanco s svojim dijakom, 15-letnim Stevenom (Andrew Simpson).
Toda če mislite, da jo pri prešuštvu zasači njen mož, se motite - patriarhat je vlogo “moralnih policajev”, ki nadzorujejo ženske, rezerviral za ženske. Za njihove “mame”, bi lahko rekli. In res, Shebo pri prešuštvu zasači Barbara Covett (Judi Dench), njena starejša, osamljena, cinična kolegica, gospa brez družine, brez otrok in brez prijateljev, stara, “kronično nedotaknjena” devica, ki bi ji lahko bila mama (celo stara mama), ki piše dnevnik in ki na vse - na ljudi, učitelje, dijake, družinske vrednote in patriarhat - gleda zviška. Barbara ji reče, da naj prekine romanco s 15-letnikom, toda ne zato, da bi nehala varati patriarhat, ampak zato, da bi lahko patriarhat varali skupaj - hja, Barbara hoče Shebo zase. Skrivaj, se razume. Zaljubljeno. Barbara, ki mora svoj lezbični, antipatriarhalni refleks skrivati, zatirati in tlačiti, Shebi, svoji novi fiksaciji, ponudi sprevrženo, toksično, avtodestruktivno obliko ženske solidarnosti, ki se iz emocionalnega, psihološkega izsiljevanja kmalu prelevi v nestrpni levi žep Usodne privlačnosti. Barbara in Sheba bi lahko patriarhat varali skupaj, toda vsaka živi v svoji celici, obdani s 15-letniki, ki so le forsirane anticipacije svojih očetov, le potrditve irelevantnosti ženskega boja.
ZA