Marcel Štefančič jr.

Marcel Štefančič jr.

  • Marcel Štefančič jr.

    26. 9. 2014  |  Mladina 39  |  Kultura  |  Film

    Čarovnija v mesečini

    Woody Allen vedno izgleda kot vernik, ki je izgubil vero v Boga, zato je zadnji, ki bi verjel v nadnaravne reči, toda do zdaj je režiral že 44 filmov, kar pomeni, da ima zelo močno vero v iluzije, iluzionizem, čarovnije ipd., potemtakem v vse tisto, kar filme drži skupaj. Čarovnija v mesečini, postavljena v dvajseta leta prejšnjega stoletja, je film o iluzionistu, klubskem čarodeju, ciničnem mizantropu, ki je izgubil vero v iluzije, iluzionizem in čarovnije.

  • Marcel Štefančič jr.

    26. 9. 2014  |  Mladina 39  |  Kultura  |  Film

    Mesto greha: Ženska za umret

    Če bi Ameriko po islamističnih obglavljenjih ameriških reporterjev preplavila taka patriotska histerija, kot jo je po 11. septembru 2001, potem Mesta greha 2 zdajle po svetu ne bi vrteli v integralni, ampak v porezani, cenzurirani verziji: film se namreč začne z obglavljenjem – bad guy z nožem zareže v vrat, ki kar eksplodira. Ta prizor bi letel ven.

  • Marcel Štefančič jr.

    26. 9. 2014  |  Mladina 39  |  Kultura  |  Film

    Alabama Monroe

    Težko boste našli film, ki bi popisoval ljubezensko kalvarijo dveh bolj protislovnih bitij, kot sta Elise (Veerle Baetens) in Didier (Johan Heldenbergh), zakonca iz flamske prikolice, člana belgijskega bluegrass benda, toda Elise in Didier nista le v protislovju drug z drugim, ampak tudi sama s sabo.

  • Intervjuji pred eksekucijo

    TV-mreža Fox je serijo Sleepy Hollow nedavno oglaševala s pikantnim sloganom: »Nacionalni praznik obglavljenja.« Da bi bilo oglaševanje čim učinkovitejše, je pošiljala tudi spletne razglednice, ki so napovedovale »Brezglavi dan«, s čimer je merila na Brezglavega jezdeca, glavnega junaka te serije, zadela pa nekaj povsem drugega: prav tisti dan je PR Islamske države sporočil, da so obglavili ameriškega reporterja Stevena Sotloffa. Slab timing. Katastrofalno slab.

  • Marcel Štefančič jr.

    19. 9. 2014  |  Mladina 38  |  Kultura  |  Film

    Popotovanje tisočerih okusov

    Lasse je spet tam, kjer je najraje – tam, kjer je udobno, mehko, sladko, čokoladno. In predvsem nekontroverzno. Ne le da Lasse vsa družbena protislovja vedno posladka, ampak jih vedno utopi v pudingu. Če ženska beži pred svojim posesivnim, psihopatskim možem (kot recimo v Zavetju), ne izgleda kot ženska, ki beži moškim (in kakopak pred nasiljem v družini), temveč kot ženska, ki išče moškega – pravega moškega, potemtakem vdovca z dvema otrokoma, z ready-made družino.

  • Marcel Štefančič jr.

    19. 9. 2014  |  Mladina 38  |  Kultura  |  Film

    Novembrski mož

    Pierce Brosnan zelo pogreša Jamesa Bonda. V Novembrskem človeku, posnetem po vohunskem trilerju Billa Grangerja (There Are No Spies), se znajde na njegovem terenu – na “divjem” vzhodu, med eksplozijami, dirkami, intrigami, komplikacijami, dvojnimi in trojnimi igrami, plačanci, tajnimi agenti, atentatorji, prebitimi arterijami, tajkunskimi politiki, korupcijo, brezobličnim bojem za oblast, trgovino z belim blagom, vojnimi zločini in špijonkami z akcentom, v katerega bi lahko spravil vso sodobno geopolitiko.

  • Marcel Štefančič jr.

    19. 9. 2014  |  Mladina 38  |  Kultura  |  Film

    Jimmyjev dom

    Ken Loach, veliki politični naturalist in portretist delavskega razreda, je letos poleti dopolnil 78 let. In svet so obšle govorice, da bo filme obesil na klin. Ne bo jih več snemal. Jimmyjev dom naj bi bil njegov zadnji film.

  • Marcel Štefančič jr.

    19. 9. 2014  |  Mladina 38  |  Kultura  |  Film

    Pot v raj

    Slovenski filmski junak je lahko depresiven brez razloga. In lahko je depresiven z razlogom. Žak (Klemen Janežič), glavni junak Poti v raj, je depresiven z velikim, težkim, strašnim razlogom – oče in mati umreta v prometni nesreči. Izsili ju tovornjak. Zelo slovensko. Toda to je sreča v nesreči. Ta “težki” razlog namreč prihrani veliko časa – vse je jasno, tako da ni treba na dolgo in široko razlagati, zakaj je Žak tak, kot je.

  • Novi razred

    Milovan Đilas, razvpiti jugoslovanski partijski veljak, ki se je na lepem prelevil v besnega kritika partije, je leta 1957 objavil knjigo Novi razred, ki je stresla Jugoslavijo, še zlasti partijo, s Titom vred. To je bil škandal brez primere. Vsi so govorili o tej knjigi, ki je podala »sliko komunističnega sveta«, toda potihem – v Jugoslaviji je bila tabu. Đilas jo je izdal v tujini. In o njej se še vedno spletajo legende. Je bil Đilas disident ali konvertit? Mu je pri pisanju te knjige pomagala CIA?

  • Marcel Štefančič jr.

    12. 9. 2014  |  Mladina 37  |  Kultura  |  Film

    Inferno

    Slovenski filmi so imeli vedno probleme z realnostjo. Imeli so jih v socializmu. In imajo jih zdaj, v kapitalizmu. V socializmu so imeli največje probleme prav s temeljno celico socializma – delavcem. Tistim iz neposredne proizvodnje. Iz realnega sektorja, bi rekli danes. V slovenskih filmih namreč delavca ni bilo na spregled. Kot da ga ni. Slovenski film ni vedel, kaj naj z njim počne. Če pa se je delavec že ravno pojavil, potem je šlo za Neslovenca, ki je posilil Slovenko (Zgodba, ki je ni) – ali pa za Neslovenca, ki je skušal plesati s Slovenko (Po isti poti se ne vračaj).

  • Marcel Štefančič jr.

    12. 9. 2014  |  Mladina 37  |  Kultura  |  Film

    Fantovska leta

    Življenje je kratko. Traja le 39 dni. Vsako leto le nekaj dni. Filmi so tisti, ki spuščajo čas v življenje. Tisti, ki odločajo, koliko časa bo kdo živel. In česa se bo spominjal. Tisti, ki stojijo na vratih – in v življenje spuščajo čas. Vratarji časa. In film Fantovska leta je vratar, ki se tega zaveda. Richard Linklater ga je snemal 39 dni, toda 12 let – vsako leto le nekaj dni. Snemal pa ga je z istimi igralci, tako da se v filmu postarajo za 12 let. In tudi film se postara. Igralci – in liki, ki jih igrajo – se postarajo s filmom. Film jih postara. Ko se film konča, je Mason (Ellar Coltrane), glavni junak, star 18 let – odpravlja se na kolidž. Pred njim je novo obdobje, življenje, prihodnost, vznemirljiva daljava, v katero zre. Ko se film začne, je star 6 let – leži na travi in zasanjano zre v nebo. Poln pričakovanj. In pred njim je še vse – še ves film. Ko leži v tisti travi, se zdi, kot da komaj čaka, da se mu zgodi življenje. V njegovem pogledu prasketa vprašanje: le kaj je to življenje? Le kaj bo to življenje?

  • Na pomoč!

    Aerodrom gre Nemcem. To ni ne prvo ne zadnje državno podjetje, ki bo šlo Nemcem. Tudi Telekom naj bi šel Nemcem. Und so weiter. Logično, boste rekli, komu pa, če ne Nemcem? Nemci so dobri gospodarji. Resda hladni in vzvišeni, toda odgovorni, racionalni, produktivni in učinkoviti. Poznajo red in disciplino. Ne trošijo več, kot ustvarijo. Ne počnejo neumnosti. Ne padajo na korupcijo. In ne delajo sranja – kot naši.

  • Marcel Štefančič jr.

    5. 9. 2014  |  Mladina 36  |  Kultura  |  Film

    Hrabri avtek Plodi

    Plodi ima oči. Plodi ima usta. Plodi govori. Ni čudno: Plodi je avto. Toda njegova beseda je zakon. Plodi je namreč policijski avto. Tokrat je na sledi divjim lovkam, ki plenijo norveški nacionalni park. Aha, boste rekli: plodi je norveški James Bond. Ne, ni. Plodi ni padel iz James Bonda, ampak iz Pixarjevih Avtomobilov. Ali bolje rečeno: Plodi izgleda kot avto, ki je zamočil avdicijo za Avtomobile, tako da so raje vzeli Strelo McQueena – oh, in Šerifa, če smo že ravno pri policijskih vozilih. Kar ni naključje. Nekje vmes se namreč v akcijo vključi tudi vidra, ki izgleda tako veveričje, kot da je zgrešila avdicijo za Ledeno dobo, le da se ne muči z želodom, ampak z jajcem. Tale norveška animacija se zaveda, da ni tako dobra kot Avtomobili in Ledena doba, zato ponuja oboje hkrati.

  • Marcel Štefančič jr.

    5. 9. 2014  |  Mladina 36  |  Kultura  |  Film

    Odpleši svoje sanje: Združene moči

    V prejšnjem delu te plesne sage so nas na vse načine in vse pretege prepričevali, da je “Mob” najboljša plesna skupina svetu. Peti del, ekstatično naslovljen Združene moči, zdaj to razveljavi, saj teh sanjskih plesalcev po vrnitvi v Los Angeles noče nihče angažirati, tako da morajo na novo veliko tekmovanje, tokrat v Las Vegas.

  • Marcel Štefančič jr.

    5. 9. 2014  |  Mladina 36  |  Kultura  |  Film

    Bog, le kaj smo zagrešili?

    Če ste opazili, kako začne ameriška desnica ob očitkih, da je rasistična, vedno na vso moč “dokazovati”, da ni, da je rasizem stvar preteklosti in da so rasistični in nestrpni dejansko črnci (pri nas začne desnica na očitke, da je nestrpna, kakopak “dokazovati”, da so dejansko nestrpni tisti, ki ji očitajo nestrpnost), potem vas bo ob gledanju tele komedije, velikega francoskega hita, spreletaval srh.

  • Vrnitev rase

    V ameriškem Fergusonu je belopolti policist sredi belega dne ustrelil temnopoltega najstnika, Michaela Browna. Fotke njegovega iznakaženega trupla so obletele družbena omrežja, še preden so mediji sploh vedeli, kaj se je zgodilo. Brown je bil star 18 let, neoborožen – in roki je držal kvišku. Policist ga je ustrelil povsem od blizu – vanj je izstrelil šest krogel. Dve v glavo, kot je pokazala obdukcija. Brown ni imel nobenih možnosti. Njegovo truplo je ure in ure ležalo na cesti. Pokopali so ga v zaprti krsti.

  • Marcel Štefančič jr.

    29. 8. 2014  |  Mladina 35  |  Kultura  |  Film

    Nikec na počitnicah

    Ko se mali Nikec (Mathéo Boisselier) – z mamo (Valérie Lemercier), očetom (Kad Merad) in babico (Dominique Lavanant) – zapraši na morje, je to priložnost, da spozna trumo novih prijateljev, s katerimi lahko uganja poletne morsko-mivkaste norčije, po malem groteskne, celo burleskne, kajti v času počitnic je – tako kot v Alpah nad tisoč metri – dovoljeno vse, česar se tale razglednica, prepojena z deregulirano nostalgijo za sedemdesetimi leti in posneta po stripu soavtorja Asteriksa (René Goscinny), tako dobro zaveda, da skuša Malega Nikca preleviti v turistično kombinacijo Tatijevega Gospoda Hulota na počitnicah in Van Dormaelovega Totoja heroja.

  • Marcel Štefančič jr.

    29. 8. 2014  |  Mladina 35  |  Kultura  |  Film

    Kakor zgoraj, tako spodaj

    Scarlett (Perdita Weeks) izgleda kot nesojena hči – okej, ali pa nesojena posvojenka, magari nesojena partnerka, kakor hočete – dr. Roberta Langdona, glavnega junaka Da Vincijeve šifre in drugih Brownovih supersellerjev, Indiane Jonesa simbologije, navsezadnje, punca jih šteje le dobrih dvajset, pa je že doktorica arheologije in simbologije in še poliglotka za nameček.

  • Marcel Štefančič jr.

    29. 8. 2014  |  Mladina 35  |  Kultura  |  Film

    Plačanci 3

    Ste imeli zadnje čase občutek, da je Mel Gibson mrtev? Da ga ni več? Da je izginil? Tak občutek je imel tudi Sly Stallone, alias Barney Ross, a se je zmotil: Mel Gibson, alias Conrad Stonebanks, nekdanji plačanec, ki mu je sanjsko ekipo plačancev – pred leti – sploh pomagal koncipirati in sestaviti, ni mrtev, kot je mislil, ampak se je prelevil v malopridnega trgovca z orožjem, ki orožje najhujše sorte prodaja totalnim globalnim malopridnežem (v Somalijo! vzhodno Evropo!).

  • Marcel Štefančič jr.

    29. 8. 2014  |  Mladina 35  |  Kultura  |  Film

    Dva dneva, ena noč

    Če bi radi videli, kako si brata Dardenne, dobitnika dveh zlatih palm (Rosetta, Otrok) in trume drugih prestižnih nagrad, predstavljata vestern Točno opoldne (ali pa film Teci, Lola, teci, če smo že ravno pri filmih o tekmi s časom), potem si obvezno poglejte film Dva dneva, ena noč, kombinacijo reboota njune Rosette, naturalističnega trilerja, moralke in road movieja, v kateri ima Sandra (Marion Cotillard), “depresivna” uslužbenka neke belgijske tovarne sončnih panel, le dva dneva in eno noč, da ohrani zaposlitev.

  • Zadnja boginja

    Leta 1950 sta se Lauren Bacall in Humphrey Bogart med potjo v Afriko, kjer naj bi John Huston z Bogartom in Katharine Hepburn posnel Afriško kraljico, ustavila v Evropi. Obiskala sta London in Pariz, si ogledala vse atrakcije, ki jih moraš videti, preden umreš (Seno, Place de la Concorde, Versailles, Fontainebleau, Slavolok zmage, Elizejske poljane, hotel Ritz, Café de la Paix, Diorjeve štacune, bolšji trg ipd.), mahala fenom in pozirala. V Benetkah ni bilo nič drugače. Ko sta se z gondolo peljala po Velikem kanalu, jima je sledila truma gondol in čolnov. Feni so ju fotografirali – in onadva sta fotografirala fene, kako ju fotografirajo.

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 8. 2014  |  Mladina 34  |  Kultura  |  Film

    Ninja želve

    Megan Fox igra reporterko, ki pride na sled veliki zgodbi: v New Yorku so se pojavili novi maskirani maščevalci – štiri govoreče ninja želve! Želvaki v resnici. Jasno, nihče ji ne verjame. Kar je čudno: New York, ki ga redno rešujejo superjunaška bitja, od Batmana do Spidermana, res ne bi smel biti tako skeptičen.

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 8. 2014  |  Mladina 34  |  Kultura  |  Film

    V osrčju viharja

    Sem videl letečo kravo? Ne, tisto so bili leteči tovornjaki in leteča potniška letala, s katerimi tornado – motherfucker tornadov, twister twisterjev, multipli twister, največja furija v zgodovini! – počne to, kar so džihadisti 11. septembra 2001 počeli z ugrabljenimi potniškimi letali.

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 8. 2014  |  Mladina 34  |  Kultura  |  Film

    Dva obraza januarja

    Film Dva obraza januarja se dogaja v Grčiji, na njenih barvitih, zapečenih ruševinah pravzaprav, toda ne danes, ampak leta 1962. Posnet je po kriminalki ameriške pisateljice Patricie Highsmith, ki jo je na zemljevid postavil Alfred Hitchock, jasno, s klasiko Neznanca na vlaku, v kateri je skušal Bruno, ojdipski fičfirič, teniškega prvaka prepričati, da bi “izmenjala” umora – Bruno bi umoril ženo teniškega zvezdnika, teniški zvezdnik pa bi umoril njegovega očeta, s čimer bi zagrešila “popolni zločin”.

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 8. 2014  |  Mladina 34  |  Kultura  |  Film

    Zulu

    Če ste brali Brownov Inferno, potem ste brali neomalthusijanski triler – mesijanski lunatik, ki hoče ustaviti globalni populacijski bum, lansira novodobno “kugo”, s katero skuša ustaviti nekontrolirano rast prebivalstva, ki ogroža preživetje planeta. Njegova “kuga” naj bi pobijala na slepo, povsem naključno, brez kake posebne rasne ali etnične genocidne agende.

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 8. 2014  |  Mladina 34  |  Kultura  |  Film

    Lucy

    Če na filmski sliki vožnjo avtomobilov ekstremno pospešiš, izgine. Ne vidi se jih več. Vse je odvisno od časa. “Brez časa ne obstajamo,” dahne Lucy, glavna junakinja tega sci-fi trilerja, ki izgleda kot hiperaktivni B-film, v katerem o evoluciji debatirajo Kubrickova Odiseja v vesolju, Malickovo Drevo življenja in Nolanov Izvor. Lucy igra Scarlett Johansson, ki s tem sklepa svojo neformalno posthumanistično trilogijo (Ona/Pod kožo/Lucy). Režira Luc Besson, ki ne more pozabiti svoje Nikite.

  • Ljudje, ki preveč vedo

    Leta 2009 so začeli od Chicaga proti New Yorku polagati optične kable. Prebijali so hribe, doline, ceste, predore, postavljali strogo varovane bunkerje z ojačevalniki. Na videz povsem rutinska stvar. Optične kable stalno vlečejo. In to ne bi bilo nič posebnega ali pa nenavadnega, če tega ne bi počeli v veliki tajnosti. Delavci, ki so kable polagali, so vedeli, kaj polagajo, niso pa vedeli, zakaj, še manj – za kaj. Čemu bodo ta optična vlakna namenjena, niso imeli pojma. To je bila vojaška skrivnost. Nihče ni kaj dosti spraševal in vohljal, toda tisti, ki so ugotovili, da ni dobro preveč spraševati, so bili prepričani, da gre res za kak nov odsek vojaške infrastrukture – za najnovejšo vojaško skrivnost. V resnici je šlo za več kot vojaško skrivnost – za skrivnost, ki je nad vojaškimi skrivnostmi.

  • Marcel Štefančič jr.

    14. 8. 2014  |  Mladina 33  |  Kultura  |  Film

    Reši nas hudega

    Ko so džihadisti 11. septembra 2001 sesuli Svetovni trgovinski center, je Busheva administracija rekla, da je šlo za povsem iracionalno dejanje, da so Ameriko napadli brez razloga in brez osnove in da so džihadisti to storili le zato, ker so zlobni. S tem so hoteli reči, da to, kar Amerika počne po svetu, nima nobene zveze s tem, kar se je zgodilo v New Yorku. Kritiki ameriške zunanje politike pa so rekli: dobili so, kar so iskali.

  • Marcel Štefančič jr.

    14. 8. 2014  |  Mladina 33  |  Kultura  |  Film

    Signal

    Signal nam najprej obljubi road movie. Avto z dvema fantoma in punco drvi čez planjave ameriškega jugozahoda. Da so daleč od doma, ni dvoma. A po drugi strani – doma verjetno nimajo več. Vsaj tako se zdi. Drug drugemu so dom. Fanta sta Nic (Brenton Thwaites) in Jonah (Beau Knapp), gika z elitnih šol (MIT), punca pa je Haley (Olivia Cooke). Peljeta jo v Kalifornijo – na drugo šolo, v drugi svet. S Haley hodi Nic.

  • Marcel Štefančič jr.

    14. 8. 2014  |  Mladina 33  |  Kultura  |  Film

    Varuhi galaksije

    Prvič: ste videli zadnje superjunaške filme studia Marvel? Ja, postajali so vse bolj resni, celo resnobni. In ja, vse bolj so se držali Zemlje. Spomnite se le Thora, Iron Mana in Stotnika Amerike – potrebovali so Zemljo, da bi izgledali superjunaško. Marvelovi Varuhi galaksije pomenijo predah, celo diverzijo. Superjunaki se tu ne jemljejo resno. In tudi film jih ne jemlje resno. A da ne bo kakega nesporazuma: film jih jemlje resneje, kot jemljejo sami sebe. Varuhi galaksije so intergalaktični wisecracking, vesoljski stand-up, ringelšpilski kozmični vic. Kot da bi Lucas šepnil Spielbergu: Tega pa še nisi slišal! Hej, vesolje je neskončno, brezmejno in nepredvidljivo – zakaj bi se držal utrujene, enolične, dolgočasne, predvidljive, majhne Zemlje, na kateri nihče več ne sliši tvojih vicev?