Marcel Štefančič jr.

Marcel Štefančič jr.

  • Marcel Štefančič jr.

    12. 4. 2013  |  Mladina 15  |  Kultura  |  Film

    Samo veter

    Ko je Madžarsko leta 2008 zgrabila kriza, so madžarski ekstremisti takoj našli krivce za krizo – Rome. Njih in njihove otroke so zasuli s svincem in molotovkami. Benedek Fliegauf ujame mučno, strašno, res nelagodno tesnobo romske družine, ki nikoli ne ve: so tisti čudni poki, šumi in šelestenja, ki jih slišijo okrog svoje hiše, znak, da so zdaj na vrsto prišli tudi oni, ali pa je samo veter? Upajo sicer, da so to le zvoki narave, toda zvoki družbe, ki so jim stalno izpostavljeni (rasistične psovke, šikaniranje, maltretiranje, odrivanje, grožnje, poniževanje, revščina ipd.), jim dajejo malo upanja, da bodo dan preživeli, še toliko bolj, ker so neznanci nedavno sadistično pobili sosednjo romsko družino. Romi – mati (Katalin Toldi) in dva otroka (Gyöngyi Landvai & Lajos Sarkany), vsi neprofesionalni igralci – skušajo živeti čim bolj vsakdanje, kot da ni nič, toda Fliegaufov lakonični minimalizem, slog danske Dogme (ročna kamera, naravna svetloba, naravni zvoki), nam daje vedeti, da gledamo skupnost, ki je – zaradi ledenega, brutalnega, sistemskega rasizma – stalno na vrsti. Zvoki narave zanjo niso več ločljivi od zvokov družbe.

  • Marcel Štefančič jr.

    12. 4. 2013  |  Mladina 15  |  Kultura  |  Film

    Ne

    Predstavljajte si, da živite v grobi diktaturi. Ljudje izginjajo, ječe pa so polne disidentov, ki jih mučijo, zlorabljajo in streljajo – teror. Dodajte še cenzuro. Nobene svobode. Nobenega veselja. Nobene sreče. Le kdo bi hotel živeti v taki državi? Ven pa ne morete. Lahko le pobegnete, če vas med poskusom bega ne likvidirajo. Toda potem se zgodi nekaj neverjetnega: diktator razpiše plebiscit! Ali natančneje: razpiše ljudsko glasovanje o zaupnici! Tisti, ki ste za to, da diktator ostane na oblasti, obkrožite DA, tisti, ki ste za to, da oblast izgubi, pa obkrožite NE! Je to mogoče? Nemogoče! Tega ne bi storil noben diktator! O, pač – natanko to je leta 1988 – po petnajstih letih diktature – storil čilski diktator Augusto Pinochet.

  • Novi kolonializem

    Ves čas krize lahko opazujemo nekaj absurdnega, tako rekoč norega: mednarodne finančne institucije (od Mednarodnega denarnega sklada do Evropske centralne banke), stebri finančne industrije, bonitetne agencije, finančni mediji in finančni analitiki kar tekmujejo, kdo bo prej, natančneje in pikantneje napovedal finančni zlom kake evropske države, kdo bo napovedal hujšo katastrofo, kdo bo v svojih napovedih bolj apokaliptičen. Zdi se, kot da nestrpno čakajo na neizogibni finančni zlom te ali one države. In seveda, zdi se, kot da si želijo, da bi imeli prav.

  • Marcel Štefančič jr.

    5. 4. 2013  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Film

    Duša

    Zunajzemeljska bitja, ki hočejo mir, demokracijo in strpnost, osvojijo Zemljo, se polastijo ljudi in jim ukradejo identiteto, tako da vsako telo dobi novo dušo. In ker vsi ljudje dobijo novo dušo, isto dušo, na Zemlji zavladajo večni mir, prijateljstvo, bratstvo in konsenz (konec vojn, nasilja, revščine), saj vsi ljudje mislijo in čutijo isto.

  • Marcel Štefančič jr.

    5. 4. 2013  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Film

    G.I. Joe: Maščevanje

    G.I. Joe: Maščevanje, ki izgleda kot ena sama dolga ekspozicija, je zadnji film, od katerega bi pričakovali, da bodo enovrstičnice res trajale eno vrstico. Tu ni časa, da bi enovrstičnice trajale celo vrstico – ko se namreč sproži akcija, kar se itak dogaja ves čas, leti iz vseh smeri in v vse smeri (rafali, rakete, eksplozije, katane, spidermanski nindža-fuji ipd.), tako da tudi kadri ne trajajo dlje kot enozložnice, včasih niti dlje kot interpunkcije.

  • Marcel Štefančič jr.

    5. 4. 2013  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Film

    Padec Olimpa

    Najprej smo te dni izvedeli, da je severnokorejska vojska v popolni bojni pripravljenosti. Potem pa smo izvedeli, da je v vojnem stanju – da je torej tik pred napovedjo vojne Južni Koreji. In ne le Južni Koreji, ampak vsem zunanjim sovražnikom, ki dišijo po kapitalizmu. Kar ni mala stvar, če pomislite, da ima Severna Koreja 10-milijonsko vojsko in nuklearno orožje. Toda vsi so takoj rekli, da Kim Džong Un ne misli resno. Da hoče le malce mednarodne pozornosti – vrgli mu bomo kos mesa, pa bo dal mir! Rekli pa so tudi, da hoče Kim s tem rožljanjem le impresionirati svoje ljudstvo: najprej bo ropotal in grozil z apokalipso in jedrskim dežjem, potem pa bo na lepem oznanil, da je rešil mir – in ljudstvo ga bo slavilo kot heroja.

  • Marcel Štefančič jr.

    5. 4. 2013  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Film

    Srečen za umret

    Slovenski filmski center je nedavno sofinanciral hrvaški film Nočne ladje, v katerem se upokojenec, ki ga pošljejo v dom za ostarele, zaljubi v brhko upokojenko. Zdaj so Hrvati uslugo vrnili in sofinancirali slovenski film Srečen za umret, v katerem se upokojenec, ki ga pošljejo v dom za ostarele, zaljubi v brhko upokojenko.

  • Ciprski sindrom

    Britanski general John Hackett, večkrat dekorirani prvak II. svetovne vojne, poveljnik padalske brigade, ki je slavno naskočila Arnhem, in nekdanji poveljnik severne armade Nata, je leta 1982 objavil politični triler Tretja svetovna vojna, sicer huronski bestseler, v katerem se III. svetovna vojna – veliki obračun med Sovjetsko zvezo in Zahodom, med komunizmom in kapitalizmom – začne 4. avgusta 1985. Sovjeti že v prvem sunku prodrejo globoko v srednjo Evropo, na severu do Danske, na zahodu do Rotterdama, spopadi pa se prenesejo tudi na Bližnji in Daljni vzhod, v Srednjo Ameriko in Južno Afriko, celo v vesolje, kjer se z laserskimi žarki udarita Enterprise 101 in Sojuz 49.

  • Marcel Štefančič jr.

    29. 3. 2013  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Film

    Prvo leto po poroki

    Prvo leto po poroki je romantična komedija, ki se začne s poroko. Ona je Nat (Rose Byrne), on je Josh (Rafe Spall). Kdo ali kaj sta, je nepomembno, ker je pomembneje to, da nenadoma ugotovita, da se sploh ne poznata.

  • Marcel Štefančič jr.

    29. 3. 2013  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Film

    Polnih 21

    Farsa Polnih 21 je pri nas – v času, ko v Kolosejih in Planetih nič zares ne gre – presenetljivo dobro gledana, kar pa ne čudi: zdi se, kot da je ustvarjena za deželo stereotipov, nestrpnosti in sovražnega govora.

  • Marcel Štefančič jr.

    29. 3. 2013  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Film

    Krudovi

    Krudovi niso Pixar, ampak Dreamworks. In ker smo že ravno pri Dreamworksu: Krudovi niso Kung Fu Panda, kaj šele Shrek, ampak le animirana verzija Kremenčkovih. Ata Krud, mama Krud, tašča Krud, hčerka Krud, sin Krud. Živijo sami – v svoji dolgočasni, enolični, kamniti jami. Sami so svoje pleme, svoja nacija in svoja država. Ker živijo v kameni dobi, od njih ne pričakujemo, da bodo govorili, ker pač ljudje – okej, praljudje, neandertalci – tedaj še niso govorili, toda Krudovi – namesto da bi slikali po stenah – govorijo. In ob tem kar gorijo.

  • Marcel Štefančič jr.

    29. 3. 2013  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Film

    Kauwboy

    Ken Loach, danes steber velikih filmskih festivalov, dobitnik Zlate palme in slavljeni, tako rekoč panteonski auteur, je nekoč, ob koncu šestdesetih let prejšnjega stoletja, ko je bil še zelo mlad in ko so Evropo stresale podobne vibracije kot danes, posnel sublimni film o 15-letnem dečku iz rudarskega yorkširskega sluma, ki najde ptičje gnezdo, iz katerega odnese mladiča, ki ga potem prelevi v svojega ljubljenca, prijatelja in učenca. Imenuje ga Kes. In tako je naslov tudi temu kultnemu filmu, sicer Loachevemu prvencu.

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 3. 2013  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Film

    Jack, morilec velikanov

    Jack, morilec velikanov, dokaj rutinski, pregovorno predvidljivi 200-milijonski fantazijski epos, izgleda kot sanremski štikel: najprej uvodno recitiranje, pa melodični refren, spet malce recitiranja, pa melodični refren, še malce recitiranja, pa melodični refren, spet recitiranje – in na koncu refren, ki ga dvakrat ali trikrat ponovijo.

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 3. 2013  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Film

    Hyde Park na reki Hudson

    Ko gledate tole kostumsko fantazijo, ki temelji na »resnični zgodbi«, imate občutek, da gledate Šoferja gospodične Daisy. Laura Linney igra Daisy, šoferja, ki jo vozi okrog, pa igra Bill Murray. Atmosfera, ki ju obdaja, je zaspana, zasanjana, ležerna – tako kot v Šoferju gospodične Daisy. Ko sta se v avtu peljala gospodična Daisy in njen temnopolti šofer, so vsi rasni problemi izginili. Tu izginejo vsi politični problemi.

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 3. 2013  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Film

    Lore

    30. aprila 1945 je Joseph Goebbels nemški naciji sporočil: »Srce Nemčije je prenehalo biti. Führer je mrtev.« Vsega je bilo konec. Hitler ga je sicer določil za novega kanclerja tretjega rajha, toda tudi Goebbels ni trajal – 1. maja je naredil samomor. Skupaj z ženo. Pred tem pa sta zastrupila svojih šest otrok. Kar naj bi dalo Goebbelsovi smrti pečat tragičnosti (recimo v smislu antične tragedije), ji je dalo pečat »odvratne ironije«, kot je rekel nemški zgodovinar Joachim Fest.

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 3. 2013  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Film

    Vodja

    Če hočete videti Film, potem si poglejte Vodjo, ki ga je posnel gospodar filma, Paul Thomas Anderson. Tako kot v filmosih Tekla bo kri, Vroče noči in Magnolija nas tudi v Vodji odpelje v čas, ko se Amerika ponovno rojeva – tokrat v leto 1950, povojni čas razcveta in blaginje, ko Amerika začenja znova. Ko hočejo vsi živeti, ko se hočejo vsi preroditi in prenoviti, ko se skušajo, podobno kot v drugih Andersonovih eposih, preleviti v novo skupnost, novo ad hoc družino – dovolj imajo umiranja, vojn, šokov, uničevanja, krize. Hočejo red.

  • Kapital

    »Bogastvo družb, v katerih vlada kapitalistični produkcijski način, se kaže kot ogromna zbirka blag, posamično blago pa kot njegova elementarna forma. Naše raziskovanje se zato začne z analizo blaga.« Tako se začne Marxov Kapital, kronika kapitalističnega izkoriščanja, epski triler o umoru iz pohlepa, ki je v prevodu Mojce Dobnikar izšel tudi pri nas.

  • Marcel Štefančič jr.

    15. 3. 2013  |  Mladina 11  |  Kultura  |  Film

    Mea maxima culpa: Molk v božji hiši

    In še opozorilo, da se je s Festivala dokumentarnega filma v Kinodvor preselil Molk v božji hiši, Gibneyjev doku o duhovniškem spolnem nadlegovanju, posiljevanju in izsiljevanju otrok (tokrat nemih!), pa tudi o tem, zakaj Vatikan te pedofilske epidemije ni ustavil, ampak jo je, ravno nasprotno, prikrival ter na vse mogoče in nemogoče načine relativiziral.

  • Marcel Štefančič jr.

    15. 3. 2013  |  Mladina 11  |  Kultura  |  Film

    Daleč za griči

    Če hočete videti ultimativni ljubezenski film, potem si poglejte Daleč za griči, hladni, naturalistični in asketski romunski epos, ki se dogaja na hladni, naturalistični, asketski lokaciji – v samostanu. Ker ga je posnel Cristian Mungiu, romunski novovalovec, avtor filma Štirje meseci, trije tedni in dva dneva, vas ne bi smelo presenetiti, da sta v ospredju spet dve dekleti, najboljši prijateljici, le da tokrat ne polemizirata o splavu, ampak o Bogu.

  • Marcel Štefančič jr.

    15. 3. 2013  |  Mladina 11  |  Kultura  |  Film

    Za dežjem posije sonce

    Bradley Cooper je pred časom preživel Prekrokano noč, potem pa je moral spričo okoliščin še skozi Prekrokano noč 2. Iz dežja pod kap. Ni kaj, Prekrokani noči sta bili pekel. In kaj se zgodi s človekom, ki gre skozi dve taki Prekrokani noči? Je pripravljen še za tretjo?

  • Marcel Štefančič jr.

    15. 3. 2013  |  Mladina 11  |  Kultura  |  Film

    Mogočni Oz

    James Franco igra Oscarja Diggsa, Mogočnega Oza, etično hendikepiranega pozerja iz Kansasa, ki se preživlja z izvajanjem rokohitrskih, čarodejskih, iluzionističnih trikov, toda njegov trg so le vaški sejmi in zakotni cirkusi, tako da so dobički pičli, reputacija, slava in ameriški sen pa vse bolj oddaljeni, kar ga seveda žre in razjeda, še toliko bolj, ker hoče postati novi Harry Houdini in novi Thomas Edison, najraje kar oboje skupaj, popolni vihar obojega, da ne rečem tornado obojega.

  • Resnica o Sloveniji

    Knjige

  • Nevarna ideja

    Če ste kdaj gledali stare holivudske vesterne, potem se gotovo spomnite, kako so prikazovali Indijance – kot ljudstvo, ki izginja, kot ljudstvo, ki je tik pred izumrtjem, kot ljudstvo, ki je obsojeno na izumrtje, kot ljudstvo, ki mu je izumrtje usojeno. Ti vesterni so ustvarjali vtis, kot da je Indijancem to v genih: kot da hočejo sami izginiti, kot da si želijo izumreti. Kot da je torej izumrtje njihov veliki cilj, njihova največja želja. Le še vprašanje časa je, kdaj bodo izginili! Kot da komaj čakajo, da bodo lahko svoj prostor častno in dostojanstveno prepustili belcem.

  • Molk v božji hiši

    Zdaj ko so papeža Josepha Aloisiusa Ratzingerja zamenjali tako, kot da je Alojz Uran, je prav, da se spomnimo, kako je tedaj, ko je bil še prefekt kongregacije za nauk vere, odločno zahteval, da vsi dosjeji o aferah pedofilskih duhovnikov pridejo na njegovo mizo. In so prišli. Ob tem je tudi prav, da se spomnimo, kakšni dosjeji so prihajali na njegovo mizo.

  • Stéphane Hessel

    Stéphane Hessel je bil član francoskega odporniškega gibanja, francoski enobejevec, francoski partizan. Ker med II. svetovno vojno ni hotel kolaborirati z nacisti, je prebegnil v London, kjer se je priključil generalu Charlesu de Gaullu in njegovi vojski v izgnanstvu. Ko se je vrnil v Francijo, da bi pred zavezniškim izkrcanjem v Normandiji naelektril odporniško gibanje, so ga Nemci prijeli in poslali v koncentracijsko taborišče Buchenwald, kjer so ga mučili in obsodili na smrt – in tudi usmrtili bi ga, če ne bi v zadnjem trenutku prevzel identitete nekega svojega mrtvega tovariša. Pobegnil je. Ujeli so ga. Ga v koncentracijskem taborišču Dora skoraj obesili. In potem je še enkrat pobegnil. Tokrat uspešno. Po vojni se je vključil v diplomacijo, sodeloval pri redakciji Splošne deklaracije o človekovih pravicah, ki so jo Združeni narodi sprejeli leta 1948 – in človekove pravice je potem tudi branil, doma in v tujini, odločno in prepričljivo.

  • Marcel Štefančič jr.

    1. 3. 2013  |  Mladina 9  |  Kultura  |  Film

    Podkupljeno mesto

    Tegale pa nisem nikoli razumel: imate mogočnega politika, res despotskega frajerja, ki ima vse pod kontrolo, ki ima vse v lasti, ki ima vse v žepu, ki vse totalno in absolutno obvladuje – razen svoje žene. Vsi mu kimajo in strežejo, le žena ga vara.

  • Marcel Štefančič jr.

    1. 3. 2013  |  Mladina 9  |  Kultura  |  Film

    Hitchcock

    Že če bi veličino tega ali onega filma sodili zgolj po njegovi vplivnosti in prelomnosti, bi Psiho veljal za enega izmed največjih. Alfred Hitchcock bi ga lahko posnel v barvah. Pa ga ni. Z razlogom: cenzura tistega »tuširanja« leta 1960 ne bi požegnala, če bi bilo posneto v barvah. Hitch bi lahko šefu cenzure še tako obljubljal, da bo v zameno za »tuširanje« omilil tisti uvodni prešuštni petting, pa ne bi pomagalo.

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 2. 2013  |  Mladina 8  |  Kultura  |  Film

    Ernest in Celestina

    Če bi dinozavri znali govoriti, bi gotovo spletali pravljice, ki bi dinozavrčke strašile z meteorji: če ne boš priden, bo prišel veliki, grdi, črni meteor! Jasno, zavrčki bi zlahka dojeli moralo teh jurskih basni: dinozaver in meteor ne moreta živeti skupaj! In res nista mogla.

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 2. 2013  |  Mladina 8  |  Kultura  |  Film

    Čudovita bitja

    Leonardu na koncu Titanika ne bi bilo treba umreti – s Kate bi se lahko na tistem kosu lesa izmenjavala. Nekaj časa bi na njem ležal Leo, nekaj časa pa Kate. Happy end!

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 2. 2013  |  Mladina 8  |  Kultura  |  Film

    Mama

    Mama, neogotska grozljivka, ki jo je produciral Guillermo del Toro, se začne na zasneženi, poledeneli cesti: moški, ki je po finančnem in mentalnem kolapsu pobil nekaj svojih sodelavcev in nekdanjo ženo, manično beži s hčerkicama, ki ju je ugrabil, zleti s ceste, obtiči v gozdni koči, kjer ju hoče ubiti, toda v zadnjem trenutku ju pred njegovim koltom reši neka temna, nejasna, spektralna, metuljasta prezenca, za katero pet let kasneje, ko ju najdejo, pravita, da je njuna Mama, ki naj bi ju teh pet let v divjini negovala, hranila in varovala.