17. 6. 2002 | Mladina 24 | Kultura | Plošča
Nusrat Fateh ali Khan: Sufi sounds from the qawwali king
CD, World Music Network '01; distribucija Statera
Med slušalsko skušnjo "surovega vodnika" po fonografski zapuščini pokojnega kavalija, sufija in imenitnega pevca po rodu iz Pandžaba, Nusrata Fateha Alija Khana, bega spomin. Med drugim na njegov močan ljubljanski koncert v cankarjevini v taveliki dvorani pred dvesto, morda tristo glavami, kar je bil popoln dizaster. Ker je takšno godbo itak sukal in o njej še kakšno tehtno skušal reči zgolj Radio Študent, nacionalka pa je verno sledila slušalskim manifestnim in latentnim cenzorskim škarjam, ki so vse, kar je dišalo po islamu v času CNN spektakla negibne hotelske kamere in histeričnih vojnih poročevalcev v Bagdadu, brisale, utišale, je izvisel pevec, ki bi, če bi do tega prišlo pet let kasneje, razprodal Križanke.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
17. 6. 2002 | Mladina 24 | Kultura | Plošča
Med slušalsko skušnjo "surovega vodnika" po fonografski zapuščini pokojnega kavalija, sufija in imenitnega pevca po rodu iz Pandžaba, Nusrata Fateha Alija Khana, bega spomin. Med drugim na njegov močan ljubljanski koncert v cankarjevini v taveliki dvorani pred dvesto, morda tristo glavami, kar je bil popoln dizaster. Ker je takšno godbo itak sukal in o njej še kakšno tehtno skušal reči zgolj Radio Študent, nacionalka pa je verno sledila slušalskim manifestnim in latentnim cenzorskim škarjam, ki so vse, kar je dišalo po islamu v času CNN spektakla negibne hotelske kamere in histeričnih vojnih poročevalcev v Bagdadu, brisale, utišale, je izvisel pevec, ki bi, če bi do tega prišlo pet let kasneje, razprodal Križanke.
To, da je učena predana pesem najvišjemu v formi kavalija tudi po Nusratovi zaslugi zašla na koncertne odre, v najsodobnejše studije, je kakopak posebna zgodba. Druge sufijske godbe, manj ritmične, brez ploskanja, zborovskega skandiranja, so ostale v ozadju. A prek Nusrata se je navsezadnje zahodno ušesje spoznavalo s severnoindijsko vokalno ustno tradicijo, drugačnimi tonskimi modusi, izjemnim glasom in načinom podajanja. Nusrat je postal mala ikona pakistanske in vobče severnoindijske vokalne glasbene tradicije. Obenem je doživljal kritike, da se je prodal, ko je mistični ritualni kavali iz konteksta, kjer se je obnavljal, preoblikoval, bogatil, postajal muzika za druge, ki so bolj padali na čudno hipnotično muziko in predanost pevca kakor na sporočilnost petega.
Tale izbor z nekaj fonografskih izdaj, med drugimi so tudi tiste najboljše s kataloga francoske Ocore, je sicer zasilen, a pazljiv vstop v pevčevo različico kavalija, ki je medtem postal sinonim za Pakistan in njegove godbe, kar je spet zabloda. Kot rečeno, že Nusratova družina prihaja iz "indijskega" Pandžaba. To, zakaj indijske oblasti s svojo "kulturno" politiko prefinjeno izrivajo sufijsko prakso kavalija, ne pa drugih učenih "hindujskih" muzik, je pa spet aktualno vprašanje zase. Nusrat je bil velik, eden največjih svetovnih glasov po II. vojni. Album bo prepričal tiste, ki ga niso poznali.
* * * * 1/2