Ičo Vidmar

 |  Mladina 34  |  Kultura  |  Plošča

Bahamas 1935: Ring Games and Round Dances

CD, Rounder '02; distribucija Statera

Ko je dvajsetletni uslužbenec Arhiva ameriške ljudske pesmi ameriške Kongresne knjižnice Alan Lomax leta 1935 prvič prišel na Bahamske otoke, oborožen s snemalno opravo, je imel za seboj že snemalno folkloristično ekskurzijo po otokih Georgie in Floride. Tam je v spremstvu črnske folkloristke Zore Neale Hurston med sezonskimi delavci prvič posnel Bahamčane. Mladca so očarali njihovo bobnanje in petje, ki se je razlegalo iz špelunk. Na Bahame se je odpravil, ko je od očeta Johna iz Washingtona izprosil še nekaj cvenka iz fonda. Lomaxa je pljunek od kopenskih ZDA fasciniralo, da je z večinskim črnskim prebivalstvom govoril in živel neobremenjeno, kar na ameriškem Jugu ni bilo mogoče.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Ičo Vidmar

 |  Mladina 34  |  Kultura  |  Plošča

Ko je dvajsetletni uslužbenec Arhiva ameriške ljudske pesmi ameriške Kongresne knjižnice Alan Lomax leta 1935 prvič prišel na Bahamske otoke, oborožen s snemalno opravo, je imel za seboj že snemalno folkloristično ekskurzijo po otokih Georgie in Floride. Tam je v spremstvu črnske folkloristke Zore Neale Hurston med sezonskimi delavci prvič posnel Bahamčane. Mladca so očarali njihovo bobnanje in petje, ki se je razlegalo iz špelunk. Na Bahame se je odpravil, ko je od očeta Johna iz Washingtona izprosil še nekaj cvenka iz fonda. Lomaxa je pljunek od kopenskih ZDA fasciniralo, da je z večinskim črnskim prebivalstvom govoril in živel neobremenjeno, kar na ameriškem Jugu ni bilo mogoče.

Poletje je opisal kot "najlepše v življenju", saj je lahko svobodno "prečkal rasno črto, ki me je doma vedno zadrževala". Takšen je spremni uvod v izčrpno študijo raznovrstnih plesov, godb strunskih bendov, ki so bili prvič zabeleženi na Bahamih. Tedanje Lomaxove zabeležke dopolnjuje študija etnomuzikologinje, domačinke Nicolette Bethel. To so eni najstarejših posnetkov z Bahamov. Cedejka skrbno prečiščenih je druga "bahamska" iz Lomaxove zbirke pod rubriko Deep river of song. Lomax je počasi dojemal, da biva na Karibih. Bil je tako navdušen nad zborovskimi repetitivnimi pesmimi ob poliritmični bateriji bobnov, da je tri uvrstil na prvo ploščno edicijo Kongresne knjižnice: "V Nassau so mi starejši naštevali imena afriških plemen, iz katerih so prihajali njihovi starši. Tako sem posnel starejšo gospo, ki je znala več kot ducat pesmi v afriškem dialektu."

Navdušen je bil nad istim, kar je v polju kulturne antropologije istočasno na primeru Karibov in črne Brazilije obdeloval Melville Herskovits, nad triumfalnimi prežitki afriških kultur na (ne)ameriških tleh. Stanje je bolj kompleksno. V drugih pesmih, zafrkantskih, radoživih še nenavajeni zahodnjak zasliši izpeljanke polk, kvadrilj, protestantske himne ob bobnih in tudi priljubljeni vsekaribski, anglofonski kalipso, denimo hudomušno štorijo o zvitem mungu ali drugo trinidadsko, ki jo urežejo strunarji iz Nasssaua - Married Woman is a Secret Murder. Celo round dances iz evropskih zalog popularnih plesov v meščanskem novem svetu zibajo po kalipsovsko. Da je presenečenje za prvi sonični obisk spopolnjeno, pade še prisvojena in predelana pomorska iz škotske zaloge. Nič čudnega, da so potem naslednjih štirideset let vsi leteli na Bahame in med drugim sneli kitarsko ubiralsko čudo - Josepha Spenca. Potem so šele bile procesije.

* * * * *