Max Modic

 |  Kultura

Državljan Diareja ali Kdo je Tomaž Lavrič

Male skrivnosti velikega mojstra stripa, risbe in politične karikature končno na filmu

Leta 1989 je bil strip Diareja fenomen. Velik fenomen. Vsejugoslovanski fenomen. Zato ne preseneča, da si je takrat v Mladini prislužil velik intervju in naslovnico. Intervju s stripovskim likom? Zakaj pa ne. Takrat pač ni bilo splošno znano, da za likom in delom Diareje tiči neki Tomaž Lavrič, bojda celo avtor tega fenomena, ki je s svojo dobronamerno hudobijo špikal tako slovensko prevzetnost kot našopirjenost federativnih narodov in narodnosti. Mikrofon je kakopak držal Ivo Štandeker, ki je celo stvar tudi osmislil, in ob tem zapisal, da je Mladina po dveh letih anonimnosti naredila ekskluzivni intervju s človekom, ki na svojih ramenih nosi breme medijske odgovornosti za nadaljnji obstoj naše države.

»Avtorji stripov so podobni likom, ki jih rišejo. Pač radi rišejo sebe ali tisto, kar bi radi bili. Pri avtorju Diareje je stvar obratna. Namesto da bi njegovi liki postajali vedno bolj podobni njemu, se on sam vedno bolj prilagaja njihovemu videzu. In še dalje: medtem ko je svet običajnega časopisnega stripa izmišljen univerzum s svojimi zakonitostmi, ki se sproti prilagaja spremembam 'pravega sveta', se v Diareji 'pravi svet' vedno bolj približuje stripovskemu univerzumu. To je možno samo zato, ker je 'pravi svet' tu Jugoslavija,« je poudaril Ivo v uvodu v intervju.

Končno je nekdo vse skupaj, ikoni in njune sledilce, zbral na istem mestu, v gibljivih slikah, ki fenomen Tomaža Lavriča (po besedah Igorja Vidmarja »Da Vincija slovenske grafične literature«) in Diareje (»twitterja pred twitterjem«, kot ugotavlja Robert Botteri) predstavijo v njuni fascinantni razvejanosti in celovitosti. »Ker sem kar nekaj svojih mladostnih let preživel ob stripu in panku, sem ob prebiranju Rdečega alarma hitro ulovil ritem tistega časa in z lahkoto zdrsnil v risani svet Tomaža Lavriča. In se skozi gledanje in branje zavedel, da Tomaža Lavriča sploh ni, da ne obstaja. Je preveč različnih podob. Obstaja pa najboljši slovenski risar,« pravi režiser Dušan Moravec, ki je s svojim dokumentarcem ustvaril izjemen, razgiban in vizualno prepričljiv portret »striparja, političnega karikaturista in stihoklepca, kameleona, ki svojo identiteto spretno skriva pod številnimi psevdonimi«.

Premiera dokumentarca Državljan Diareja ali Kdo je Tomaž Lavrič režiserja Dušana Moravca bo na Festivalu slovenskega filma in sicer v petek, 28. september 2012 ob 15. uri.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.