Damjana Kolar

 |  Kultura

Slovenska umetnost zadnjega desetletja

Lenka Đorojević & Matej Stupica

Lenka Đorojević & Matej Stupica
© Matija Pavlovec

V Muzeju sodobne umetnosti Metelkova bo od 22. decembra 2015 do 3. aprila 2016 na ogled pregledna razstava Krize in novi začetki: umetnost v Sloveniji 2005-2015, na kateri se bo predstavilo več kot 90 različnih umetnikov in skupin. Gre za nadaljevanje razstavne trilogije, ko so med letoma 2003 in 2005 v Moderni galeriji predstavili glavne tokove v vizualni umetnosti in na sorodnih področjih po letu 1975. Tokratna razstava, ki so jo pripravili kuratorji Bojana Piškur, Igor Španjol in Vladimir Vidmar se loteva novejšega časa in pojavov, ki se oblikujejo v neposredni sedanjosti. Namen razstave je izoblikovati selekcioniran pogled na dogajanja in poskusiti definirati glavne pojave in razvojne težnje sodobne umetnosti v Sloveniji v zadnjem desetletju. 

V zadnjem desetletju je svetovna finančna kriza močno načela socialno državo in precej uničila javni sektor. Javne kulturne institucije in umetniki, ki so preživeli proračunske reze, so bili prisiljeni v iskanje novih taktik preživetja. Umetniki se v svojih delih kritično, pogosto pa tudi ironično in igrivo, odzivajo na številna protislovja ideoloških in kulturnih diskurzov, s katerimi so obkroženi. Analize in refleksija lastnih osebnih vsakdanjih življenjskih okoliščin pri tem nujno zahtevajo raziskavo širših in kompleksnih struktur, ki določajo in oblikujejo te izkušnje in dogodke.

Umetniki sistematično upoštevajo možnosti največkrat na paradoksu utemeljenega, a produktivnega izrabljanja tistih večplastnih in kompleksnih pogojev in okoliščin svojega delovanja, ki so tradicionalno razumljeni kot ovira. Zato se lotevajo prostorske in kulturne določenosti polja delovanja, ujetosti v institucionalni in produkcijski stroj umetnostnega sistema, omejitev in nujnosti kot možnosti in prednosti, konstruktivno ironično in z nekoliko zaigranim uprizarjanjem lastne pozicije.

Poleg umetnosti v ožjem smislu razstava predstavlja tudi nekatere sorodne prakse, kot so strip, fotografija, oblikovanje, arhitektura, film in performans. Vsako od teh področij ima seveda nekoliko drugačno razvojno linijo, ki presega ambicije tokratne razstave, se pa vendarle ponekod dotikajo, prepletajo in kažejo na skupni formalni in zlasti problemski kontekst.

Razstavo so kuratorji bolj kot klasičen pregled posameznih obdobij, fenomenov in področij izoblikovali kot problemsko interpretacijo; poskusili so identificirati temeljne in najzanimivejše probleme sodobne umetnosti v Sloveniji ter njena presečišča ali protislovja. Ta interpretacija je bila temelj za samo postavitev razstave, katere pomemben del je obsežna kronološka dokumentacija, ki jo predstavljajo v infografiki, ki prikazuje nekatere najbolj izstopajoče dogodke na področju kulture od leta 2005 do 2015.

Ob razstavi je izšel tudi izčrpen katalog , v katerem so poleg slikovnega materiala tudi študije o posameznih pojavih in področjih iz obravnavanega časa. V času razstave pripravljajo tudi bogat spremljevalni program, ki vključuje performanse, okrogle mize, predavanja, projekcije filmov in videa, delavnice z umetniki, javna vodstva in pedagoški program.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.