Kritika / Ryuichi Sakamoto, Alva Noto & Bryce Dessner: The Revenant OST

2015/2016, Milan Records

Goran Kompoš
MLADINA, št. 4, 29. 1. 2016

+ + + +

Če bi zapisali, da filmska glasba zadnja leta doživlja mini revolucijo, bi to zvenelo prenapihnjeno, saj je veliko filmarjev z glasbo eksperimentiralo vso zgodovino (zvočnega) filma. Se pa zadnja leta dogaja zasuk v kontekstu blockbusterjev, v katerih klasične filmske skladatelje vse pogosteje izpodrivajo popularnoglasbeni ustvarjalci. Pred dvema letoma je bil ogromne pozornosti deležen soundtrack za film Under the Skin Mice Levi iz zasedbe Micachu & The Shapes. Nič manj zanimanja ni zbudila izjemna glasba za lanski film Birdman mehiškega »auteurja« Alejandra Gonzáleza Iñárrituja, ki jo je ta zaupal (ob)jazzov-

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Goran Kompoš
MLADINA, št. 4, 29. 1. 2016

+ + + +

Če bi zapisali, da filmska glasba zadnja leta doživlja mini revolucijo, bi to zvenelo prenapihnjeno, saj je veliko filmarjev z glasbo eksperimentiralo vso zgodovino (zvočnega) filma. Se pa zadnja leta dogaja zasuk v kontekstu blockbusterjev, v katerih klasične filmske skladatelje vse pogosteje izpodrivajo popularnoglasbeni ustvarjalci. Pred dvema letoma je bil ogromne pozornosti deležen soundtrack za film Under the Skin Mice Levi iz zasedbe Micachu & The Shapes. Nič manj zanimanja ni zbudila izjemna glasba za lanski film Birdman mehiškega »auteurja« Alejandra Gonzáleza Iñárrituja, ki jo je ta zaupal (ob)jazzov-

skemu tolkalcu Antoniu Sánchezu. In glasba spet igra pomembno vlogo tudi v Iñárritujevem novem filmu in glavnem favoritu letošnjih oskarjev Povratniku (The Revenant).

Prvopodpisani skladatelj izvirne glasbe za ta film, Ryuichi Sakamoto, je sicer veteran filmske glasbe. Že za filmskoglasbeni prvenec Srečen božič, gospod Lawrence (Merry Christmas Mr. Lawrence, 1985) je dobil bafto, za glasbo iz Bertoluccijevega filma Zadnji kitajski cesar (The Last Emperor, 1987) grammyja in oskarja, Iñárritu pa je dve njegovi skladbi uporabil tudi v mozaični epopeji Babilon (Babel, 2006). Zato ni presenetljivo, da je Sakamota zdaj angažiral za Povratnika. Je pa bolj nenavadno to, da si je za film, postavljen v 19. stoletje, zaželel glasbe z elektronskimi pritiklinami. Tukaj je v enačbo nato vstopil nemški avantovski elektronski producent Carsten Nicolai alias Alva Noto, ki je s Sakamotom med letoma 2003 in 2011 posnel pet velike pozornosti deležnih elektroakustičnih albumov. Je pa njuna glasba za film razumljivo dobila nekoliko drugačno podobo.

Prefinjena in klasična naveza Ryuichija Sakamota in Alve Nota

Prefinjena in klasična naveza Ryuichija Sakamota in Alve Nota
© arhiv založbe

Dialog med klavirjem in (elektronskim) glitchem z njunih prejšnjih plošč se je tokrat umaknil prefinjenim, klasičnim (filmskoglasbenim) godalnim aranžmajem in subtilnim elektronskim teksturam, s katerimi je Iñárritu spretno poudaril tesnobnost filmskih kadrov. Na prvi vtis se zato zdi, da ima glasba precej konvencionalno, razpoloženjsko vlogo. Toda bolj ko se izrisuje glavni motiv filma, jasneje postaja, da je glasba tako rekoč sestavni del naracije in da pravzaprav zelo podobno kot v Birdmanu narekuje ritem filma. Hkrati elektroakustična estetika pomeni tudi logično nadaljevanje sodelovanja med glasbenikoma, ki sta prek Iñárrituja očitno spoznala, da vendarle še nista iztrošila vseh skupnih adutov. Ker je delček glasbe prispeval tudi kitarist indierockovske skupine The National Bryce Desnner, pa se povsem lahko zgodi, da si bosta Sakamoto in Nicolai še razširila krog privržencev.

Soundtrack je že pokasiral nominaciji za bafto in zlati globus, nekoliko presenetljivo pa ga ni med nominiranci za oskarja. Bodisi zaradi lanske kontroverznosti v zvezi z glasbo za Birdmana, še verjetneje pa zato, ker Akademija še vedno favorizira (bolj) klasične skladatelje. In ja, Morriconejev soundtrack za novega Tarantina ima s tem enega resnega tekmeca manj.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

Prvi teden

Zmaga sindikatov

Božičnica bo, a to je bila ena od redkih sindikalnih zmag v zadnjih desetletjih

Intervju

»Danes ne gre samo za to, da je resnica nepomembna. Cilj je resnico uničiti.«

Éric Fassin, sociolog

Naslovna tema

Dovolj nasilja

Če bosta policija in pravosodje še naprej delovala neobčutljivo in nasilja ne bosta obravnavala prednostno, bosta nasilnežem pošiljala enako sporočilo kot doslej. Da se nasilje izplača.